Jätkäsaaren raitiotie

Toinen edullinen vaihtoehto olisi ajaa osa kutosista Länsiterminaalille asti.

Mäkin mietin tätä, mutta hylkäsin kun totesin, että se sotkee 6/8-synkan kokonaan. Joku yksittäinen myöhäisillan vuoro, joka muuten menisi halliin, voisi tuota kautta kiertääkin.

Nykyisillä puitteilla paras korjauskeino olisi kaiketi tosiaan perustaa pätkä-ysi tukilinjaksi.

Näin mäkin arvioisin. Hakaniemi olisi sikäli hyvä pääte, että siinä säilyisivät vaihtoyhteydet Hakiksesta lähteviin busseihin. Arenan silmukka vaan on liikenteellisesti huono.

Eikä pitäisi arastella rahastajienkaan palkkaamista.

Parin matkalipuntarkastajan sijoittaminen ruuhka-aikoina terminaalin pysäkille olisi perusteltua.

Kuinkahan iso on HSL:n yhteistyökumppanien lipunmyyntiprovisio? Taitaa olla aika pieni. Muuten joku yrittäjä olisi varmaan keksinyt tuon jo: myisi kahden tunnin pahvisia kertakortteja siinä sataman pysäkillä.
 
Mäkin mietin tätä, mutta hylkäsin kun totesin, että se sotkee 6/8-synkan kokonaan. Joku yksittäinen myöhäisillan vuoro, joka muuten menisi halliin, voisi tuota kautta kiertääkin

Tilapäisyhdysradan ja kutosen yhdistelmällähän saisi kätevästi kaksi ympyrälinjaa :)
 
Kun ongelmaksi muodostuu se, että ratikka on liian suosittu, niin tämähän on helposti korjattu: otetaan se päätepysäkki kokonaan pois ja ajetaan vaunut pysähtymättä Bunkkerille.

Tässä taitaa nyt oikeasti toimia se usein mainittu raidekertoimen komponentti, että joukkoliikennejärjestelmä on luettavampi kun reitti näkyy kadun pinnassa kiskoina. Länsiterminaalista tullessa kiskoja ei voi olla näkemättä, ja idioottikin osaa seurata niitä sata metriä Bunkkerin pysäkille vaikka päättäri poistettaisiinkin. Mallia olis ehkä pitänyt ottaa Katajanokalta, ja piilottaa pysäkki kulman taakse :) Jätkässä tosin puuttuu toistaiseksi se kulma, mutta kaupunki olis varmaan voinut luovuttaa terminaalin vieressä olevat kerrostalotontit ensimmäisinä ja jemmata raitiotien niiden taakse.
 
Jätkät hei, ei tehdä tästä nyt turhan monimutkaista. Aiemmin linkitetyssä kuvassa oli jonossa lippua ostamaan 25 matkustajaa. Toi on 50 euroa rahaa yhdessä vuorossa. Lipunmyyjän saa tolla palkattua kahdeksi tunniksi. Esimerkiksi yhteistyössä matkailuneuvonnan kanssa. Artturi huhuu, vai kelle tää nyt kuuluu?

Mutta jos tarvitaan lisälinja niin musta vaikka Toisella linjalla ympäri, tai jos saa tehdä kiskoja niin Liisankadulle.
 
Jätkät hei, ei tehdä tästä nyt turhan monimutkaista. Aiemmin linkitetyssä kuvassa oli jonossa lippua ostamaan 25 matkustajaa.

Jos yhdestä tuhansien ihmisten lautasta vain 25 tulee ratikkaan, eihän tätä ongelmaa ole ollenkaan. Mutta todellisuus taitaa silti olla monimutkaisempi kuin aiemmin linkitetyssä kuvassa. Jos potentiaalia tulla kulkuneuvoihin on tuhannen ihmisen verran alle puolessa tunnissa, ongelma on todella iso. Potentiaalia siis siten, että mitä paremmaksi järjestelyt tehdään, sitä enemmän ihmisiä kulkuneuvoihin saadaan.

Lipunmyyjä toki olisi parannusta, mutta voisi vain entisestään pahentaa itse ratikoiden kapasiteettiongelmaa.
 
Jos yhdestä tuhansien ihmisten lautasta vain 25 tulee ratikkaan, eihän tätä ongelmaa ole ollenkaan. Mutta todellisuus taitaa silti olla monimutkaisempi kuin aiemmin linkitetyssä kuvassa. Jos potentiaalia tulla kulkuneuvoihin on tuhannen ihmisen verran alle puolessa tunnissa, ongelma on todella iso. Potentiaalia siis siten, että mitä paremmaksi järjestelyt tehdään, sitä enemmän ihmisiä kulkuneuvoihin saadaan.

Lipunmyyjä toki olisi parannusta, mutta voisi vain entisestään pahentaa itse ratikoiden kapasiteettiongelmaa.
Tuota, jos ne matkustajat maksaa pari kolme kertaa sen mitä toi matka oikeasti maksaa liikennöidä, niin eikä tähän nyt ole aika yksinkertainen ratkaisu?
 
Jos ysin Länsiterminaaliruuhkaa halutaan jotenkin helpottaa, olisi paras idea varmaankin linja 9T (tms.) Länsiterminaali-Hakaniemi. Tai Länsiterminaali-RT, jos Fennia-korttelin lenkistä tehdään ympäri ajettava myös Rautatientorille päin.
Tai Länsiterminaali - Katajanokan terminaali...
 
Kuinkahan iso on HSL:n yhteistyökumppanien lipunmyyntiprovisio? Taitaa olla aika pieni. Muuten joku yrittäjä olisi varmaan keksinyt tuon jo: myisi kahden tunnin pahvisia kertakortteja siinä sataman pysäkillä.

Minusta yksi ratkaisu olisi siinä, että Helsingin matkailutoimiston Helpit myisivät ratikkalippuja näissä termiinaalipaikoissa, kun muutenkin edustavat siellä Helsingin matkailua, lauttojen saapumisaikoina.
 
Olisikohan jo aika pistää ysin uuden osuuden poikkeusliikenneyhteydet ajokuntoon? Tänään olisi tarvittu kumpaistakin, kun ensin rekka esti liikenteen Länsiterminaalilla ja myöhemmin henkilöauto Ruoholahdenkadulla. Ensin mainitun aikana ysit johdettiin Kampista Töölön hallille, jälkimmäisessä Hietalahteen kääntymään. Häiriöiden kestot olivat onneksi lyhyet ja kovin montaa vuoroa ei poikkeusreiteille ehtinyt. Länsiterminaali jää kyllä täysin mottiin joukkoliikennepalveluista, jos esim. Ruoholahdenkadulla tapahtuu hieman suurempi mälli. Onko kenelläkään tietoa, milloin ajolangat saadaan varayhteyksiin asennettua?

Pysäkkinimistä kun on ollut puhetta, niin mainittakoon että Ruoholahden villat -pysäkin nimi on livassa ja tätä kautta vaununäytöissä Ruoholahdenkatu.
 
Olisikohan jo aika pistää ysin uuden osuuden poikkeusliikenneyhteydet ajokuntoon? Tänään olisi tarvittu kumpaistakin, kun ensin rekka esti liikenteen Länsiterminaalilla ja myöhemmin henkilöauto Ruoholahdenkadulla. Ensin mainitun aikana ysit johdettiin Kampista Töölön hallille, jälkimmäisessä Hietalahteen kääntymään. Häiriöiden kestot olivat onneksi lyhyet ja kovin montaa vuoroa ei poikkeusreiteille ehtinyt. Länsiterminaali jää kyllä täysin mottiin joukkoliikennepalveluista, jos esim. Ruoholahdenkadulla tapahtuu hieman suurempi mälli. Onko kenelläkään tietoa, milloin ajolangat saadaan varayhteyksiin asennettua?

Eikös siellä ollut vielä uudemman kerran Hietalahden poikkeusreitti joidenkin paloautojen takia?

Poikkeusyhteyksien ajolankojen piti tulla 13.8.

Onko muuten Sturenkadun poikkeuskääntymisessä nyt ajolangat?

Pysäkkinimistä kun on ollut puhetta, niin mainittakoon että Ruoholahden villat -pysäkin nimi on livassa ja tätä kautta vaununäytöissä Ruoholahdenkatu.

Livan nimet on muutenkin aivan mitä sattuu. Onkohan joku onnistunut toimittamaan Helmi-tädille jonkun muinaisen luonnoslistan koodattavaksi? Huutokonttorin ruotsinnos on väärin Utropskontoret, Bunkkeri on aivan pieleen Bunger ja Rautatieasemasta puuttuu ruotsiksi toinen s. Samoin huomasin, että Pasilan konepajasta puuttuu s: Fredriksberg(s) verkstad. Tuo ässä puuttui pysäkkikilvestäkin.
 
Huonoksi onneksi uuden linjan matkustuskokemukseni alkoi heti tukalasti, kun ysille oli ängetty välipalaton raitsikka. Matkantekoa toki mittailin:
0 min: Astun sisään (Kaivokatu)
5 min: Kertaliput on myyty, valokierrot kierretty ja voimme vapauttaa perässä odottavat raitiovaunut jonostaan eli lähteä liikkeelle.
8 min: Ruoholahden villat. Väli sujui mainiosti ja nopeasti 3 minuutissa eli uudet kiertoliittymät saatiin läpäistyä pysähtymättä, eikä välipysäkeillekään jumitettu valokiertoihin. Villojen pysäkin yhteydessä yksi auto oli pysäköimässä radalle.
9 min: Onneksi oli kuski vielä autonsa äärellä - viivytys jäi yhteen minuuttiin.
10 min: Pikainen pysähdys Länsilinkillä.
13 min: Kaksien liikennevalojen jälkeen päästään jo seuraavalle pysäkille asti, Huutokonttorille.
15 min: Bunkkeri. Kuten on jo mainittukin, tämä on luonnossa lähellä Länsiterminaalia - 1/3 Länsiterminaaliin menijöistä ei malttanut pidemmälle. Ei silti valittamista ratkaisusta.
16 min 30 s: Ovet aukeavat Länsiterminaaliin päin.
 
Lopputuloksena on siis, että jos ja kun linja mitoitetaan Länsisataman tarpeiden mukaan, ajetaan vaunut puolityhjinä muihin terminaaleihin. Jos ysin Länsiterminaaliruuhkaa halutaan jotenkin helpottaa, olisi paras idea varmaankin linja 9T (tms.) Länsiterminaali-Hakaniemi. Tai Länsiterminaali-RT, jos Fennia-korttelin lenkistä tehdään ympäri ajettava myös Rautatientorille päin.

Tai sitten pidetään 9 nykyisellään, ja satamaratikka tulee sen rinnalle. Sitten länsisatamalle on tuplasti kapasiteettia muihin nähden. Ja onhan tuolla muitakin matkustajia kuin laivamatkustajia linjan varrella. Samalla päästään lintu/kala -kolmosesta ja saadaan sen tilalle tehokkaat heilurilinjat RT:n pohjoispuoliselle osuudelle.
 
Uudella osuudella on tapahtunut jo kolme kolaria raitiovaunun ja bussin välillä. Paikkana, yllätys yllätys, Ruoholanden villojen pysäkin jälkeinen kapea kohta terminaalille päin. Erittäin huonosti suunniteltu kohta, jolle pitäisi pikemmiten tehdä jotain.
 
Takaisin
Ylös