Jätkäsaaren raitiotie

Uudella osuudella on tapahtunut jo kolme kolaria raitiovaunun ja bussin välillä.

Sehän on hyvä. Saa vauhtia hommaan.

Paikalla on nyt keskikoroke ajolangan kannatinlankatolppineen bussikaistan ja vastaantulevien autokaistojen välissä. Keskikorokkeen ja tolpat voi aivan hyvin siirtää rv- ja bussikaistojen väliin, ja maalata keltainen kaksoisviiva erottamaan bussikaistan niistä kahdesta autokaistasta. Ei halpaa eikä autoliikenteen kannalta ehkä paras vaihtoehto, mutta ei tuossa kovin paljon vaihtoehtoja ole.

Pikkuisen lisää tilaa saa jo sillä, että nykyisen keskikorokkeen eteläistä reunakiveä siirretään niin, että se on ihan tolpissa kiinni. Siinä on nyt jonkun verran ylimääräistä tilaa.
 
Kävin eilen ajamassa 16:36 lähdön Länsiterminaalista. Kellotin huvikseni koko osuuden rautatieasemalle.

Laiva oli joko tullut jo hyvän aikaa sitten tai saapunut juuri, koska matkustajia tuli muutamia sisään, mutta vaunu lähti puolityhjänä. Siltikin ja vielä kuljettajan hoputuksista (saada ihmiset sisälle ostamaan lippunsa eikä oven ulkopuolelle jonottamaan) huolimatta vaunu lähti vasta 16:37:45 (1 min 45 s myöhässä). Kaiken kukkuraksi humalainen pariskunta änkesi matalaväliosaiseen vaunuun etuosan portaista kauhean huudon kera (äiti huutaa "älä nosta siitä"). En pystynyt kyllä varmistamaan, oliko väliosa jo täynnä, mutta todennäköisemmin eivät vain osanneet.

Bunkkeri 0:45 (saapumisaika pysäkillä lähdöstä, pysäkkiaika 1:00)
- Matkustajia lastataan reilusti, joten pysäkkiaika venyy minuuttiin.

Huutokonttori 2:45 (ajoaika pysäkille 1:00, pysäkkiaika 0:10)
- Tämä etappi meni "sukkana", yllättävää kyllä

Länsilinkki 4:45 (ajoaika 2:00, pysäkkiaika 0:10)
- Mechelininkatu oli ihan tukossa, ja yllätys-yllätys, Jätkästä vasemmalle kääntyvät olivat ajaneet risteyksen tukkoon. Kaiken kukkuraksi kun Meklu vihdoin liikahti, ratikan eteen ajoi uusi rekka, joten odotettiin vielä vähän lisää. Hietalahdenkadun autot sentään älysivät olla kiihdyttämättä ratikan eteen.
- Jostain syystä heti Meklun risteyksen jälkeenkin piti pysähtyä ennen kääntymistä Ruoholahdenrantaan. Onko siinäkin valot; en huomannut.

Ruoholahden villat 6:40 (ajoaika 1:40, pysäkkiaika 0:15)
- Tämä etappi meni muuten erinomaisesti, mutta tietenkin jalankulkuvalot pysäyttivät juuri ennen pysäkkiä. Järkeä? Ei.

Malminrinne 8:40 (ajoaika 1:45, pysäkkiaika 1:45)
- Ruoholahdenkadun ratikkakaista oli tyhjä, mutta tietenkin Malminrinteen risteyksen ympyrä oli ajettu tukkoon. Vähän ajan kuluttua tukkoonajanut auto ymmärsi väistää, kun tilaa oli. Tukkoon ajaneen auton edellä olevan auto ei tietenkään ymmärtänyt ajaa edemmäs, jotta tukkoautokin olisi voinut ajaa pois kiskoilta.
- Kampista tuleville ratikoille Ruoholahdenkatu näytti ihan toivottomalta.
- Pysäkillä kuljettaja sääti peiliä tuon puolitoista minuuttia, kun jossain reitillä oli ajettu jokin tolppa vinoon ja se oli osunut ratikan peiliin.

Simonkatu 11:30 (ajoaika 1:10, pysäkkiaika 0:40)
- Tämä meni ihan hyvin. Simonkadun risteys luonnollisesti oli ajettu taas tukkoon toisen suunnan ratikoille, mutta keskustaan päin reitti oli vapaa.
- Pysäkillä säädettiin peilejä vielä vähän.

Rautatieasema 13:40 (ajoaika 1:30)
- Muuten meni hyvin, mutta heti Simonkadun pysäkin jälkeen heitettiin oikein hiekkaa, kun pysäytettiin Forumin jalankulkuvaloihin. Olisi senkin voinut välttää, jos valo-ohjaus antaisi vapaan kulkutien suoraan Annankadulta asti Kaivokadun puolelle. Pitäisi onnistua helposti.

Aikataulusta laskien ajoaika oli siis 15:25. Mihin aikaa hukkui:
- Bunkkerin matkustajat mahdollisesti olisivat voineet tulla jo terminaalilta, puoli minuuttia turhaa lastausta
- Lipunmyyntisähläykseen 2 minuuttia
- Länsilinkin risteystukkoon minuutti
- Ruoholahdenkadun jalankulkuvaloihin puoli minuuttia, ympyrään minuutti
- Peilien säätämiseen 2 minuuttia

Kaiken kaikkiaan matkan olisi siis pitänyt mennä 8,5 minuuttiin, mutta Helsingin erikoisolosuhteista johtuen menikin 7 enemmän.

---------- Viesti lisätty kello 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:49 ----------

Tuli muuten mieleeni eilen, että voisiko liian kapeisiin raitiovaunukaistoihin auttaa sellainen korjaus, että kaistoja levennettäisiin 20-30 senttimetrin nupukivisellä kaistaleella? Silloin se ei periaatteessa olisi kaistan leveydestä pois, mutta sillä ei ajettaisi, jollei ole pakko. Autoilija huomaisi renkaansa alla, että nyt ollaan raitiovaunun tiellä. Jos taas leveä raskas kalusto joutuu pakosta sen ottamaan käyttöön, se on sille helppoa.
 
Vartti uutisoi Ruoholahden -ja Hietalahdenkadun risteyksen järjestelyistä http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/uudet_liikennevalot_sotkivat_liikenteen/ Jo ennestään ruuhkainen Porkkalankatu on puuroutunut vieläkin pahemmin nyt kun ysin valoetuudet otettiin käyttöön Hietalahdenkadun risteyksessä. Ratikoita menee risteyksen läpi n. 5 minuutin välein, joten autot joutuvat seisomaan valoissa entistä kauemmin, tämä tietysti heijastuu pitkinä jonoina Länsiväylällä, aina lauttasaaren kohdalle asti.
 
]Tuli muuten mieleeni eilen, että voisiko liian kapeisiin raitiovaunukaistoihin auttaa sellainen korjaus, että kaistoja levennettäisiin 20-30 senttimetrin nupukivisellä kaistaleella? Silloin se ei periaatteessa olisi kaistan leveydestä pois, mutta sillä ei ajettaisi, jollei ole pakko. Autoilija huomaisi renkaansa alla, että nyt ollaan raitiovaunun tiellä. Jos taas leveä raskas kalusto joutuu pakosta sen ottamaan käyttöön, se on sille helppoa.

No kyllä vain, tämä auttaisi varmaan paljon ja seuraavana parannuksena: jos pysäköintipaikkoja on välttämättä oltava kiskojen vieressä, niin ne aina korotettuina. Se saisi pysäköimään omalle puolelle ja talvellakin näkisi heti, ollaanko pysäköintikaistan puolella.
 
Ratikoita menee risteyksen läpi n. 5 minuutin välein, joten autot joutuvat seisomaan valoissa entistä kauemmin, tämä tietysti heijastuu pitkinä jonoina Länsiväylällä, aina lauttasaaren kohdalle asti.

Ymmärsin jutun niin, että ruuhkia syntyy juurikin sen takia, että valoetuusjärjestelmä ei toimi, ei sinänsä ratikkaliikenteen takia. Ratikoiden valoetuus laukeaa silloin kun ei pitäisi, ja jää pois silloin, kun sitä tarvittaisiin mm. viallisten tunnistimien takia.
 
Eikä nämä asiat edes ole ristiriidassa keskenään, jos sovelletaan hollantilaisia ja tanskalaisia pyöräilyverkon suunnitteluperiaatteita. Sikäläisittäin nimittäin pyöräteissä laatu korvaa määrän. Vaikkapa Kööpenhaminassa kehuttu pyörätieverkko on tosiasiassa yllättävän harva, mutta siellä missä pyörätie on, se on korkeatasoinen ja tehty pyöräilyn ehdoilla. Jos samaa periaattetta sovellettaisiin Helsingissä, niin kantakaupungissa pyöräteitä ei tarvitsisi olla kuin pääsuunnissa ja pyörätieverkko voisi olla limittäin joukkoliikenneverkon kanssa. Tuon Ruoholahdenkadun pyörätien voisi todellakin poistaa, koska vieressä on lähes saman suuntainen korkeatasoinen pyörätie: baana. Täydennykseksi voisi olla toinen länsilinkiltä lähtevä pyörätie etelämmäksi. Vaikkapa Kalevakatu voitaisiin muuttaa pyöräilyn pääväyläksi varaamalla toinen autokaistoista pyörätieksi.

Vähän lipsuu OT:n puolelle, mutta Baanan käytettävyydellä noilla seuduilla on yksi perustavanlaatuinen ongelma: sinne ei pääse mistään! Ainoa ramppi, poislukien lähtö- ja päätepiste, on Rautatienkadulta.

Tuosta pahamaineisesta risteyksestä olen sitä mieltä (itse päivittäin siitä pyöräilevänä), että siinä olisi voitu hiukan joustaa nykyisestä kaksisuuntaisten pyöräteiden totaalisesta hylkimisestä ja tehdä risteyksen eteläpuolelle Hietalahdenkadulle asti fiksu kaksisuuntainen väylä ja poistaa koko pohjoispuolen pyörätie. Siitä olisi saatu metri lisää tilaa liikenteelle ja ymmärtääkseni se olisi jo auttanut paljon.
 
Hmm. Entäs sitten kun tulee lumipyry? Meneeköhän lähemmäksi 20 minuuttia? Jätkäsaareen on vielä tulossa paljon lisää asukkaitakin ja rakentamista, joka tuskin jatkossa nopeuttaa liikennettä. Ei toki ole mikään yllätys, että kun ratikka kulkee mutkaisessa, ahtaassa ja erittäin tiheästi liikennöidyssä ympäristössä niin sitten hidastellaan.

Vaikka kun katsoo ratikkareittiä Ruoholahdenkadulla, niin kyllähän enemmän tilaa olisi voitu ottaa. Mutta kun puistoa ja pyöräteitä ei voinut leikata tuli hyvin ahdasta. Ja sitten on vielä nuo parkkipulmat.
 
Ymmärsin jutun niin, että ruuhkia syntyy juurikin sen takia, että valoetuusjärjestelmä ei toimi, ei sinänsä ratikkaliikenteen takia. Ratikoiden valoetuus laukeaa silloin kun ei pitäisi, ja jää pois silloin, kun sitä tarvittaisiin mm. viallisten tunnistimien takia.

Vaikka etuudet toimisivatkin täysin oikein, niin vaikuttaa se siltikin negatiivisesti muuhun liikenteeseen koska yhdellä valokierrolla pääsee vähemmän autoja läpi ja tämä jonouttaa liikennettä, on siis selvää että ysin tulo on vaikuttanut Länsiväylän-Porkkalankadun ruuhkautumiseen.

---------- Viesti lisätty kello 16:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:51 ----------

Hmm. Entäs sitten kun tulee lumipyry? Meneeköhän lähemmäksi 20 minuuttia?

Melkoinen kaaos odotettavissa ensi talvena, kun nyt jo risteykset ajetaan tukkoon ja Roska-autot seisahtuvat kiskoille kiinteistöjen roska-astioiden tyhjennyksen ajaksi, niin mitä on odotettavissa talvella kun raiteet ja tiemerkinnät ovat lumenpeitossa? Uusi reitti on todella haavoittuva ja huono puoli tässä on myös se, ettei Länsisatamaan ole vaihtoehtoista joukkoliikenneyhteyttä! Ruoholahden metroaseman ja Länsiterminaalin välille olisi varmasti edelleen kysyntää laivojen tulo -ja lähtöaikoina. Tämä yhteys saataisiin jos kasia jatkettaisiin väliaikaisella radalla terminaalille kuten tässä ketjussa on jo esitetty. Tuo lyhyt pätkä voitaisiin hyvin toteuttaa pintakiskona siihen asti kunnes pysyvä ratalinja on rakennettu. Kasi toimisi tukilinjana tasaamassa ruuhkahuippuja ja tarjoaisi myös yhteyden silloin jos ysi ei syystä tai toisesta pääse ajamaan Länsiterminaalille.
 
Sehän on hyvä. Saa vauhtia hommaan.

Paikalla on nyt keskikoroke ajolangan kannatinlankatolppineen bussikaistan ja vastaantulevien autokaistojen välissä. Keskikorokkeen ja tolpat voi aivan hyvin siirtää rv- ja bussikaistojen väliin, ja maalata keltainen kaksoisviiva erottamaan bussikaistan niistä kahdesta autokaistasta. Ei halpaa eikä autoliikenteen kannalta ehkä paras vaihtoehto, mutta ei tuossa kovin paljon vaihtoehtoja ole.

Pikkuisen lisää tilaa saa jo sillä, että nykyisen keskikorokkeen eteläistä reunakiveä siirretään niin, että se on ihan tolpissa kiinni. Siinä on nyt jonkun verran ylimääräistä tilaa.

Tuo paksu ajolangan kannatustolppa näyttää tosiaan olevan hankalassa paikassa. Onko se tosiaan alun perin suunniteltu tuohon vai unohtuiko virtajohdon kannattimien toinen pää kokonaan suunnitelmista ja sitten tolppa vaan lätkäistiin tuohon ja bussikaista kapeni liikaa? Tolppa pikaisesti pois ja uusi tolppa Ruoholahden villojen aidan viereen ja sitten vähän lisätilaa keskikorokkeesta Kamppiin päin menevälle bussikaistalle.
 
Tietääkseni Länsiterminaalin pysäkille saadaan toinenkin lippuautomaatti. Toivottavaa olisi, että se olisi kertalippuautomaatti.

Itse asiassa minusta toivottavinta olisi, että se nykyinen monilippuhässäkkätsydeemi heivattaisiin sieltä jonnekin peltometroasemalle ja tuotaisiin tilalle toinenkin kertalippuautomaatti. Ne ovat helppokäyttöisiä. Matkakortinlataajat ja kuukausikortin ostajat hankkikoot lippunsa sitten muualta kuin Länsiterminaalista.
 
- Osasto tai virasto jonka mielestä on fiksu idea tehdä mediaani ratikkakiskojen keskelle siirretään suunnittelemaan kaupunginosia joissa ei ole ratikoita.

Onko tuossa mediaanissa ja keskikorokkeissa joku idea, vai onko viritelmä oikeasti voinut mennä suunnittelukoneistosta läpi vahingossa? Onko noita missään muualla Helsingissä? Itselle ei ainakaan tule mieleen.
 
Tänään olisi tarvittu kumpaistakin, kun ensin rekka esti liikenteen Länsiterminaalilla ja myöhemmin henkilöauto Ruoholahdenkadulla.
Lieneekö tämä se yksilö joka olis pitänyt kukittaa? http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/puskaradio/viesti/81535/
Vielä parempi olisi ollut, että silmäätekevät olisivat tulleet sampanjapullon kanssa paikalle ja kosauttaneet sen – sanotaan nyt vaikka – ko. sankarin tuulilasiin. Uusi rata ja uudet häiriöt on nyt kastettu!
Omakaupungin kuvan mukaan tilanne on nippanappa, mutta poikkeusyhteys Salmisaareen olis luultavasti pelannut.
 
Onko kaistojen opastusta niin huonosti siellä merkattua, että kuvisien perusteella neljä auto ajelee bussikaistan kautta pästääkseen suoraan Ruoholahdenkatua pitkin?

En tiedä opastuksista, mutta n. 30min siinä seisoin niin monet autot tulivat tuota bussikaistaa pitkin, ja tajuttuaan että tie kääntyy Lapinrinteellä autot ajoivat suoraan ratikkakaistan yli Ruoholahdenkatua jatkavien kaistalle. Yksi läheltä piti tilanne oli kun auto kiilasi suoraan Länsiterminaalista tulevan ratikan eteen. Vähintään joka toiselle valokierrolla siellä oli muutama väärän kaistan valinnu autoilija.

Tämä oli yksi niistä kuuluisista väärää kaistaa menneistä.
 
Takaisin
Ylös