Sivu 58 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 183848545556575859606162 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 856-870/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #856

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tuli tässä hieman brainstorm-meiningillä mieleen tällainen yksinkertainen ajatusmalli:
    Autot ovat vaarallisempia kuin ratikat koska niitä on enemmän.
    -> autojen onnettomuuslukuja verratessa tulee huomioida, miten montaa autoa raitiovaunu/bussi vastaa.
    Jos Raitiovaunussa on 40 matkustajaa, se vastaa 32 henkilöautoa, kun henkilöauton matkustajamäärä on 1,25.
    -> Jos neljääkymmentä matkustajaa kuljettavan raitiovaunun riski aiheuttaa vakavia vammoja aikaansaava klari on vähemmän kuin 32 kertaa niin todennäköinen kuin auton, raitiovaunu on turvallisempi. Eli jos 40:ä matkustajaa kuljettava raitiovaunu aiheuttaa kolarin 31 kertaa todennäköisemmin kuin henkilöauto, raitiovaunu on liikenteessä turvallisempi kuin se, että raitiovaunua ei ole.

    Raitiovaunun turvallisuus verrattuna bussin turvallisuuteen voidaan laskea raidekertoimen avulla. Jos samalla linjalla ja vuorovälillä raitiovaunussa on 40 matkustajaa ja bussissa 31 matkustajaa, bussin turvallisuutta tutkittaessa on otettava huomioon näiden kahdeksan henkilön autot, eli n. 7 autoa. Tuon suuruisella raidekertoimella bussin turvallisuus onkin siis bussin ja 7,2 henkilöauton yhteenlaskettu turvallisuus, jota sitten voidaan verrata raitiovaunun turvallisuuteen. Reaalimaailmassa on toki huomioitava myös vuorovälit, koska saman ihmismäärän kuljettamiseen tarvitaan busseilla tiheämpi vuoroväli kuin raitiovaunuilla.

    Luvut kuten 40 ja 31 perustuvat puhtaasti omiin arvioihini, mistä seuraa että myös tuo kerroin 32 on hyvin epätarkka. Auton matkustajamäärän laskin 1,2:n sijaan 1,25:nä, koska tykkään tehdä laskelmistani mieluummin omaa ajatustani vastustavaan kuin hyödyttävään suuntaan virheellisiä. Tarkoitukseni tässä on tällä tuoda esiin konsepti ja kysyä, samalla mitä mieltä muut ovat asiasta. Todelliset luvut saadaan selville kun tiedetään raitiovaunun ja henkilöauton todellinen keskimääräinen matkustajamäärä kunakin tutkittavana kellonaikana.

    Joka tapauksessa voitaneen todeta, että yksittäinen raitiovaunu saa aiheuttaa noin 20-45 kertaa niin paljon pahoja onnettomuuksia kuin yksittäinen henkilöauto ilman, että se olisi vielä henkilöautoa vaarallisempi liikenneväline(?)

  2. #857

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tuo ajattelumalli vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta.

    Mitä lukuja tuossa esittää kannattanee harkita. Jos lukijalle tai kuulijalle ei tule niin helposti mieleen kysymystä: "Liiotellaankohan tässä?", tuo väite on minusta jopa uskottavampi ja tehokkaampi. Viestinnässä uskottavuus on erittäin tärkeää.

  3. #858

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tiivistelmässä kerrotaan, että lättänokkaiset aiheuttavat enemmän vammoja.

    To clarify the difference between flat-front vehicles and bonnet-front vehicles with regard to the patterns and mechanisms of vehicle-induced pedestrian injuries, we investigated 101 cases of pedestrians who were struck by the front of a vehicle. There were 33 flat-front vehicle collision cases and 68 bonnet-front vehicle collision cases. The frequency of chest injuries in flat-front vehicle collisions (30.3%) was significantly higher than that in bonnet-front vehicle collisions (11.8%). Lower leg fractures were more common in bonnet-front vehicle collisions than in flat-front vehicle collisions. Although head injuries were common in both cases, the mechanisms of these injuries differed. The pedestrians who were struck by flat-front vehicles tended to sustain more severe injuries at lower impact speeds. All of these results stem from the difference in the front shape of the two types of vehicle. Pedestrians who are struck by the front of flat-front vehicles receive the impact force to the trunk, particularly the chest, at the initial impact and are thrown out forward after the impact, because the front of these vehicles is perpendicular to the road.
    Tuo korostamasi lause kertoo, että jalankulkijat, joihin on törmännyt lättänokkainen kulkuneuvo, loukkaantuvat vakavammin pienemmissä nopeuksissa. Ei ole täysin selvää, mitä vakavammin - minulle esimerkiksi jäi kuva, että lättänokkaisen katuun hiljaisella nopeudella kaatama loukkaantuu helpommin vakavasti kuin lättänokkaisen vähän suuremmalla vauhdilla sivuun töytäisemä. Voin toki olla väärässäkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minäkin olen myös tuon tiivistelmän varassa. Ikävä kyllä tutkimukset eivät ole julkisessa netissä.
    Eivät olekaan, kaikki. Oletin sinulla kuitenkin olevan parempaa tietoa tutkimuksen sisällöstä, kun noin vakuuttuneesti siitä puhuit. Pelkän tiivistelmän perusteella tutkimuksesta on kovin vaikea päätellä mitään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Toki uusissa raitiovaunuissa pyritään ilman muuta aina vaan parempaan jalankulkijaturvaliisuuteen. Onhan henkilöautojenkin puolella tapahtunut huimaa kehitystä.
    No, kaikessahan tietysti aina pyritään turvallisempaan. Tästä aiemmasta lausunnostasi voisi päätellä, ettet pidä nykyaikaisiakaan raitiovaunuja turvallisina:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ikävä kyllä tuota muotoiluperiaatetta ei ole pystytty menestyksellä toteuttamaan raitiovaunuihin, vaan ne ovat yhä lähes yhtä tappavia kuin vuosikymmeniä sitten. Henkilöautoissa on erilaiset keulat, jotka toimivat paremmin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Aika näyttää millainen keula uusissa vaunuissa lopulta on, mutta ainakin tällä hetkellä Helsingissä käytössä olevat vaunut ovat lättäkeulaisia ja ne ovat varmaan käytössä pitkään.
    Toki, mutta pointtini tämän suhteen oli, että tutkimuksen tiivistelmässä ei puhuttu mitään raitiovaunuista. On siis mahdoton tietää, onko raitiovaunuja ylipäätään edes tutkittu, ja jos on, onko kuonollisetkin kenties luokiteltu tylppänokkaisiksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minä olen esittänyt yhden lähteen ja late- viitannut kokeneen onnettomuustutkijan lausuntoihin. Jos nuo eivät vakuuta, toivoisin hyviä vastaperusteluita, jotka osoittavat nuo johtopäätökset vääriksi.
    late-:n viittaus kokeneeseen tutkijaan kuulostaa suoraan sanottuna paljon uskottavammalta kuin tuo äärettömän suppea ja (minusta) huonosti referoitu tutkimus, johon viittasit. Oma muistikuvani oli, että henkilöauton alle jäänyt loukkaisi päänsä pahemmin kuin raitiovaunun alle jäänyt, mutta en pysty muistamaan mistä olen sen kuullut. Tuo viittaamasi tutkimuskin tosin jo kertoo, että päävammojen syntymekanismit ovat erilaiset, joten laajemmassa tutkimuksessa saattaisi tulla eroja myös niiden vakavuuden suhteen. Mihin suuntaan, en tiedä.

  4. #859

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Joka tapauksessa voitaneen todeta, että yksittäinen raitiovaunu saa aiheuttaa noin 20-45 kertaa niin paljon pahoja onnettomuuksia kuin yksittäinen henkilöauto ilman, että se olisi vielä henkilöautoa vaarallisempi liikenneväline(?)
    Raitiovaunulla myös on yksi haitta, joka tosiaan voi lisätä sen onnettomuuksien aiheuttamisen todennäköisyyden moninkertaiseksi: raitiovaunut liikkuvat aina yksittäin. Autot taas liikkuvat jonoissa, ja on todennäköistä että jos kävelijä ei jää autojonon ensimmäisen auton alle, ei se myöskään jää niiden seuraavien alle. Toki poikkeuksiakin on ja jonossa ajaminen osittain myös lisää onnettomuuksia, kun se laskee autoilijan huomiokykyä. Tilastoistahan se selviää.

  5. #860

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    raitiovaunut liikkuvat aina yksittäin.
    Kyllä ne helsinkiläsellä raitiotiesuunnittelulla kulkevat ratikatkin usein jonoissa.

  6. #861
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    late-:n viittaus kokeneeseen tutkijaan kuulostaa suoraan sanottuna paljon uskottavammalta kuin tuo äärettömän suppea ja (minusta) huonosti referoitu tutkimus, johon viittasit.
    Onnettomuustutkinta toisaalta rajoittuu kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin eikä niitäkään kymmenessä vuodessa valtavan paljon enää satu. Liikennekuolemien määrä on Helsingissä laskenut todella dramaattisesti muutamassa kymmenessä vuodessa, kun ajonopeuksia on alennettu. Siis siitä huolimatta, että ajoneuvoliikenteen määrä on samalla kasvanut paljon.

    Henkilöautojen kohdalta muuten tiedetään, että hengissä selvitään nykyään suuremmilla nopeuksilla kuin ennen. Syiksi on arveltu parempaa keulojen muotoilua, nopeampaa ensiapua (kännykät) ja kehittynyttä ensihoitoa. Silti nopeuden kasvaminen kriittisellä nopeusalueella 30-50 km/h moninkertaistaa edelleen kuoleman todennäköisyyden. (Lähteenä "Vauhti tappaa edelleen", Liikennevilkku 2/2010, sivu 26.)

  7. #862
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tilastoistahan se selviää.
    Kirjoitin tähän vastauksen ketjuun Liikenneturvallisuus. Viestin numero on 20. Tämähän ei ole mitenkään erityisesti Jätkäsaareen liittyvä kysymys.

    Antero

  8. #863
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Aseman Wurstilla tietenkin!
    Tapasivatkohan he sittenkin Kampin metroaseman lähellä Tigersissä?

  9. #864
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tapasivatkohan he sittenkin Kampin metroaseman lähellä Tigersissä?
    Ei voinut, sillä toinen osapuoli ei esittäytynyt.

    Anonymous

  10. #865
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Jos edes autottomana päivänä (vai Auton vapaapäivä) 50 johtajanousukasta jättäisi Audin kotiin ja liikkuisi kaupungilla joukkoliikennevälineillä, niin onhan silloin kaupunkitila absoluuttisesti turvallisempi.

  11. #866

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tämä ketju on viime päivinä pikkuisen eksynyt raiteilta. Vaikka tämäkin kirjoitus ei liity varsinaisesti Jätkäsaaren raitiotiehen en voi olla kommentoimatta kuvaa missä ysi odottaa 10 minuuttia Rautatientorilla kun kuljettaja myy lippuja. Takana tietysti pitkä jono ja muutkin linjat myöhästyvät. Näin siis Helsingissä. Tässä ketjussa on myös aikaisemmin pohdittu johtuuko Helsingin hidas raitiovaunuliikenne suunnittelijoiden taitamattomuudesta, virkamiehien saamattomuudesta vai päättäjien puuttuvasta tahdosta. Luulisin että kaikilla osapuolilla voivat katsoa peiliin. Selityksiä löytyy aina kuten jo on todettu ("ei ole mahdollista", "ei ole poliittisesti mahdollista", "ei ole rahaa", "liikenneturvallisuussyistä", "Helsingin erikoisolosuhteet" jne.). On kuitenkin muistettava että Helsinki on viime aikoina panostanut ja investoinut paljon raitiovaunuliikenteeseen ja lisää investointia on suunniteltu. Mutta ellei raitiovaunu nykyisen matalan keskinopeuden takia ole riittävästi kilpailukykyinen kalliit investoinnit voivat osittain valua Kankkulan kaivoon.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.10.2012 kello 18:30. Syy: triplana tullut teksti pois

  12. #867
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Ruoholahden Villat (Ruoholahdenkatu HELMI:ssä)
    Nyt on pysäkin nimi Ruoholahden villat HELMI:ssäkin.

  13. #868
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Ysin vuorovälit aiotaan puolittaa ruuhkaisimpiin laivojen saapumisaikoihin Lauantaisin ja Sunnuntaisin, Arkisin vuoroväli säilyy ennallaan. Lisäksi lipun ostamista ennakkoon aletaan mainostaa entistä paremmin, HSL on myös hankkinut uusia lippuautomaatteja Länsiterminaalin ja Rautatieaseman pysäkeille http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...uusia_vuoroja/ Onkohan nuo lippuautomaatit jo asennettu R.aseman pysäkille vai ovatko vasta tulossa?

  14. #869

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    "Lisäksi lippujen etukäteishankinnan tärkeydestä ryhdytään tiedottamaan entistä pontevammin."

    Kunpa tuo vain tarkoittaisi sitä, että hommattaisiin ne pari lipunmyyjää kummallekin pysäkille. Ei nyt pysyvästi tarvitse, mutta kampanjaluonteisesti. Paras tapa kouluttaa ihmisiä on myydä se lippu mukavalla tavalla ja näyttää esimerkin voimalla, että se kannattaa ostaa etukäteen. Näkyvää ja kuuluvaa toimintaa, mikä varmasti pesee minkä tahansa muun tiedottamistavan.

  15. #870

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tuon jutun mukaan lisäys matkustajamäärissä on melkoinen, vaikka yksi elokuun loppupuolisko ei tietysti ole vertailukelpoinen vanhojen numeroiden kanssa. Tuntuis siltä, että Jätkäsaaren rata on ongelmineenkin hyvä juttu kokonaisuuden kannalta, jos kitinä ja rutina vaikka saisi kohennusta aikaan ratojen suunnitelussa ja vauhtia kuljettajien lipunmyynnin lopettamiseen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •