Jätkäsaaren raitiotie

Kunpa tuo vain tarkoittaisi sitä, että hommattaisiin ne pari lipunmyyjää kummallekin pysäkille. Ei nyt pysyvästi tarvitse, mutta kampanjaluonteisesti.

Nyt kun R.aseman pysäkillekin saadaan se lipunmyyntiautomaatti, niin samalla voitaisiin siirtyä käytäntöön ettei ysin kuljettajat myy lainkaan kertalippuja RAUTATIEASEMAN pysäkillä Länsiterminaaliin päin ajettaessa. Näin ollen lippu olisi hankittava aina etukäteen vaunuun noustessa, niin kauan kun vaihtoehtona on kuljettajalta ostettava lippu, tulee myös jonot R.aseman pysäkillä säilymään! Pysäkille tietysti iso tiedote lipunmyytikäytännöstä ja aluksi HSL:n henkilökuntaa pysäkille opastamaan matkustajia lipunmyyntiautomaatin käytössä ja kännykkälipun tilaamisessa.
 
Minusta vielä parempi olisi, ettei kokeiluna rautatieaseman pysäkillä myytäisi lippuja ollenkaan. Ei missään ratikassa siis. Lasipalatsi myös kaipaisi samaa sääntöä.
 
Minusta vielä parempi olisi, ettei kokeiluna rautatieaseman pysäkillä myytäisi lippuja ollenkaan. Ei missään ratikassa siis. Lasipalatsi myös kaipaisi samaa sääntöä.

Tämä olisi ehkä selkeämpää kuin tehdä yhdestä linjasta poikkeustapaus, mutta saatan kuvitella, että tulisi armoton määrä valitusta.
 
Minusta vielä parempi olisi, ettei kokeiluna rautatieaseman pysäkillä myytäisi lippuja ollenkaan. Ei missään ratikassa siis. Lasipalatsi myös kaipaisi samaa sääntöä.
Olen miettinyt asiaa joskus näin: Määritellään keskeiset pysäkit ja kutsutaan niitä asemiksi. Sanotaan vaikka Kaivokatu, Rautatientori, Elielinaukio, Lasipalatsi, Kampin terminaali, Pasilan asema ja Hakaniemi. Näille pysäkeille vaikka ihan perinteinen lipunmyyntikiska, isot kyltit, jne.
 
"Lisäksi lippujen etukäteishankinnan tärkeydestä ryhdytään tiedottamaan entistä pontevammin."

Kunpa tuo vain tarkoittaisi sitä, että hommattaisiin ne pari lipunmyyjää kummallekin pysäkille.

Palataanpa taas hetkeksi maanpinnalle. Tuo tarkoittanee possunpunaisia lippulappuja piilotettuna mitä mielikuvituksellisimpiin paikkoihin. Kielet suomi, huono englanti ja vielä huonompi ruotsi. Ja olen erittäin iloinen, jos osoittautuu, että olen tämän kommenttini kanssa väärässä :)

Minusta vielä parempi olisi, ettei kokeiluna rautatieaseman pysäkillä myytäisi lippuja ollenkaan. Ei missään ratikassa siis. Lasipalatsi myös kaipaisi samaa sääntöä.

Kauppatori kaipaisi vielä paljon Lasipalatsia enemmän. Lontoossahan se menee näin: jos pysäkillä on lippuautomaatti, kuljettaja ei sillä pysäkillä myy lippuja. Asia on ilmoitettu pysäkkikilvessä.
 
Olen miettinyt asiaa joskus näin: Määritellään keskeiset pysäkit ja kutsutaan niitä asemiksi. Sanotaan vaikka Kaivokatu, Rautatientori, Elielinaukio, Lasipalatsi, Kampin terminaali, Pasilan asema ja Hakaniemi. Näille pysäkeille vaikka ihan perinteinen lipunmyyntikiska, isot kyltit, jne.

Asemasuunnittelunakki voidaan varmasti heittää metroyksikölle. Tulisi varmasti seudun parhaat metroasemat, kun kompromisseja on tasoerottelun puuttuessa paljon vähemmän. Isot asemakyltit, isot laituriopasteet, täyskatos, kiska. Mutta ei portaikkoja, hissejä tai laituriovia.
 
Ysin vuorovälit aiotaan puolittaa ruuhkaisimpiin laivojen saapumisaikoihin Lauantaisin ja Sunnuntaisin, Arkisin vuoroväli säilyy ennallaan. Lisäksi lipun ostamista ennakkoon aletaan mainostaa entistä paremmin, HSL on myös hankkinut uusia lippuautomaatteja Länsiterminaalin ja Rautatieaseman pysäkeille http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/laivaratikka_saa_uusia_vuoroja/ Onkohan nuo lippuautomaatit jo asennettu R.aseman pysäkille vai ovatko vasta tulossa?

Ysin ruuhkan helpottamisessa paras ratkaisu olisi vaunujen kaksinajo, jolloin nykyinen liikenne ei puuroutuisi niin pahasti. Tosin ongelmana on se, että päin seiniä tehdyllä radalla pysäkit ovat niin lyhyitä kuin mahdollista. Eikä kaksinajo tai pysäkkien pidentäminen tietysti tule kyseeseen, "koska ei ennenkään".

Kaivokadulla nykyisen liikennevalosumpun ja hartaan pysäkkirahstuspuuhastelun vuoksi jo nykyinen vuoromäärä on pulassa. Jos kuljettajarahastusta ei saada lopetettua Rautatieaseman pysäkillä ja liikennevaloja parannettua, tulee vielä tiheämpi vuoromäärä aiheuttamaan lisää ongelmia.

On tietenkin hyvä, että kapasiteettipulaan reagoidaan, mutta vuorojen lisääminen on vain osa ratkaisua. Myös muutakin on tehtävä, jotta liikenteen ongelmia pystytään vähentämään.

Kun linjalle 9 on tulossa lisää vuoroja, olisi nyt tuhannen taalan paikka muodostaa apulinja 9B Länsiterminaali - Pääasema - Linjat linjalle 9. Samalla saataisiin linjojen alue jälleen raitioliikenteen palvelun pariin. Jos halutaan sääda säästöjä, onnistuisi se hyvin katkaisemalla linja 23 linjoille, jossa olisi synkronoitu vaihto 9B:n ja 23:n välillä. Edellistä puoltaisi myös ysin pitkät liikennöintiajat kaikkina päivinä. (Tarvittaessa 23N voi ajaa myöhäisillassa Rautatientorille asti.)


Lontoossahan se menee näin: jos pysäkillä on lippuautomaatti, kuljettaja ei sillä pysäkillä myy lippuja. Asia on ilmoitettu pysäkkikilvessä.

Nyt olisi tilausta kyseiselle järjestelylle, eikä se ole kuin tahdosta kiinni (tahdon määrä todelliseen kehittämiseen onkin tietysti ihan eri juttu).
 
Kun linjalle 9 on tulossa lisää vuoroja, olisi nyt tuhannen taalan paikka muodostaa apulinja 9B Länsiterminaali - Pääasema - Linjat linjalle 9. Samalla saataisiin linjojen alue jälleen raitioliikenteen palvelun pariin. Jos halutaan sääda säästöjä, onnistuisi se hyvin katkaisemalla linja 23 linjoille, jossa olisi synkronoitu vaihto 9B:n ja 23:n välillä. Edellistä puoltaisi myös ysin pitkät liikennöintiajat kaikkina päivinä. (Tarvittaessa 23N voi ajaa myöhäisillassa Rautatientorille asti.)

Se on kyllä harmi, ettei Ilmalassa ole aloitettu linjan 9 jatkeen rakentamista. Kyllä siellä rakentaminen on jo sen verran hyvin käynnissä, että linjan jatkaminen tuonne olisi jo nyt mielestäni ajankohtaista. Tämä myös muuttaisi linjan 23 liikennöititarvetta.

Ratikkaliikenne linjoille olisi mielestäni hyvin tervetullutta. Saisi nekin kiskot kunnolla hyötykäyttöön.

Onko linjat mitenkään erityisen hyvä bussien päätepiste. Jos linjalla 23 on menijöitä Hakaniemen torille, niin vaihto muutaman pysäkinvälin takia on varmasti turhauttavaa. Mitäpäs jos 23 lähtisikin Merihaasta ja linjan 53 lauantailiikenne lopetettaisiin kokonaan ja arkiliikenne voitaisiin lopettaa vaikka kello kahdeksan illalla. Sitäkin voisi jopa harkita, että 53:n liikenne arki-iltaisin lopetetaan kokonaan ja ainostaan keskipäivän liikenne säästettäisiin. Tuosta ainakin tulisi jonkin verran säästöä. Suora yhteys jäisi kuitenkin Kallion ja Meilahden välille siihen aikaan, kun linjalla 53 (tai vastaavaa väliä kulkevalla 503:lla) on edes jonkin verran käyttäjiä. Merihakalaiset saisivat tämän myötä suoran yhteyden Pasilaan linjalla 23. Kyllä minä tiedän, että palstan kirjoittajista ainakin 339-DF haluaisi lopettaa koko 53:n, mutta en minä siihen vielä lähtisi. Jotain pitäisi sitä ennen tehdä Kallion yhteyksille Meilahden suuntaan.
 
Minulla oli eilen hetki ylimääräistä aikaa ja kävin testaamassa Länsiterminaalin radan. Matka Kampintorilta terminaalille kesti 10 minuuttia ja vaunu oli varsin täynnä perille asti. Vielä Länsilinkistä nousi toistakymmentä matkustajaa kyytiin. Malminrinteen ja Albertinkadun risteyksessä ruuhkassa seisovat autot tukkivat radan niin, että raitiovaunu joutui jonkin verran odottamaan ja lisäksi ajeli hitaasti niiden perässä Ruoholahden villojen pysäkille asti. Länsilinkin ylitys näkyi vievän pari minuuttia kumpaankin suuntaan; mennessä ratikan saadessa nuolen oli radalla vielä satamasta tuleva bussi poikittain seisomassa ja sitä sitten odottelimme rauhallisesti. Takaisin tullessa Terminaalilta Kaivokadulle kesti 11 minuuttia - sujuvampaa oli Kampin läpiajo, siellä ei nyt seisoskeltu ja autoilijatkin näyttivät jo oppineen kunnioittamaan aika hyvin tasoristeysvaloja. Terminaalilta kyytiin tuli 3 matkustajaa, mutta jo Bunkkerilta toistakymmentä lisää. Kun Jätkäsaareen alkaa tulla lisää asukkaita, niin varmasti joudutaan vuoroja lisäämään arkenakin...

Bongasin myös bussin 17 Kampintorilla klo 16:58 suuntana Viiskulma. Matkustajia 1 (yksi).

---------- Viestit yhdistetty klo 10:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:44 ----------

Ai niin, Länsiterminaalin edessä seisoi tosiaan uusi ihastuttavan vaaleanpunainen kertalippuautomaatti, josta taisi saada kuutta eri lippulajia (aikuisten ja lasten Hki ja seutu sekä 1 vrk Hki ja seutu). Kaivokadulla ei vielä näkynyt automaatteja.
 
Mikä estää sen, että myös 6 jatkettaisiin Länsiterminaaliin? Olisi halvempaa kuin 9:n liikenteen tuplaaminen, ja sen voisi tehdä niin että olisi esim. satamaruuhkalinja 6A joka jatkaisi Länsiterminaaliin, perus-6:n edelleen jäädessä Hietalahteen. Itse ainakin kuvittelisin tämän järkevimpänä ja edullisimpana vaihtoehtona, tarjoisi myös vähän ysiä enemmän valikoimaa suorista yhteyksistä.
 
Mikä estää sen, että myös 6 jatkettaisiin Länsiterminaaliin? Olisi halvempaa kuin 9:n liikenteen tuplaaminen, ja sen voisi tehdä niin että olisi esim. satamaruuhkalinja 6A joka jatkaisi Länsiterminaaliin, perus-6:n edelleen jäädessä Hietalahteen. Itse ainakin kuvittelisin tämän järkevimpänä ja edullisimpana vaihtoehtona, tarjoisi myös vähän ysiä enemmän valikoimaa suorista yhteyksistä.

Ei ysin liikennettä tarvitse tuplata. Siellä pitää saada valoetuudet toimimaan, jolloin kahdella lisävaunulla saadaan vuoroväli 7,5 minuuttiin, mikä riittää ihan hyvin. Ja pikkuvaunut tietysti pois sieltä.

On vaan vähän hankalaa, kun niille pikkuvaunuille ei enää löydy käyttökohdetta oikein mistään, kun kaikilla linjoilla vuorovälejä pikku hiljaa pidennetään, jolloin vaunua kohden pitää saada mahtumaan enemmän porukkaa kyytiin. Joskus muinoin 90-luvulla HKL-aikoina tehtiin sellaistakin, että esim. keskitettiin neliakseliset linjalle 8 ja tihennettiin vuoroväliä, vastaavasti otettiin linjalta 6 neliakseliset pois ja pidennettiin vuoroväliä. Tuonkaltaiset tihennykset vaan eivät taida enää kuulua keinovalikoimaan. Jos kuuluisivat, niin pikkuvaunut voisi panna kolmoselle ja tihentää siellä vuoroväliä, mistä olisi iloa poikkeuksellisen lyhyiden matkojen linjalla.

Tällainen 6A sotkisi tehokkaasti linjojen 6 ja 8 synkan, jonka purkaminen taas edellyttäisi investointia Arabianrannan päässä ja todennäköisesti ihan jo siksi yhtä lisävaunua ainakin, jos nykyisistä luotettavuudella perusteltavista kierrosajoista pidetään kiinni. On siis käytännössä hankala järjestää.

Jos taas perus-6 jatkettaisiin kaikkina aikoina Länsiterminaaliin, siellä olisi kallista ja turhaa ylitarjontaa ison osan päivästä ja toisaalta Hietalahden ja Bulevardin varren matkustajat joutuisivat kärsimään täysistä laivaratikoista.
 
On vaan vähän hankalaa, kun niille pikkuvaunuille ei enää löydy käyttökohdetta oikein mistään, kun kaikilla linjoilla vuorovälejä pikku hiljaa pidennetään, jolloin vaunua kohden pitää saada mahtumaan enemmän porukkaa kyytiin. Joskus muinoin 90-luvulla HKL-aikoina tehtiin sellaistakin, että esim. keskitettiin neliakseliset linjalle 8 ja tihennettiin vuoroväliä, vastaavasti otettiin linjalta 6 neliakseliset pois ja pidennettiin vuoroväliä. Tuonkaltaiset tihennykset vaan eivät taida enää kuulua keinovalikoimaan. Jos kuuluisivat, niin pikkuvaunut voisi panna kolmoselle ja tihentää siellä vuoroväliä, mistä olisi iloa poikkeuksellisen lyhyiden matkojen linjalla.

Nykyäänhän tuon esteenä ovat myös esteettömyysvaatimukset. Ei oikein toimi jos jotain linjaa ajetaan pelkästään korkealattiaisella kalustolla. Muutenhan esim. ykkösen voisi hoitaa vaikka kokonaan lyhyillä vaunuilla - ainakin omien havaintojeni mukaan pidemmille ei ole linjalla nykyiselläkään vuorovälillä tarvetta.
 
Tällainen 6A sotkisi tehokkaasti linjojen 6 ja 8 synkan, jonka purkaminen taas edellyttäisi investointia Arabianrannan päässä ja todennäköisesti ihan jo siksi yhtä lisävaunua ainakin, jos nykyisistä luotettavuudella perusteltavista kierrosajoista pidetään kiinni.

Miten se sotkisi? Saapuisihan tuollakin järjestelyllä kutosia edelleen Arabianrantaan ihan samalla vuorovälillä.
 
Takaisin
Ylös