Sivu 60 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 204050565758596061626364 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 886-900/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #886
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Miten se sotkisi? Saapuisihan tuollakin järjestelyllä kutosia edelleen Arabianrantaan ihan samalla vuorovälillä.
    Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #887
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.
    Kyllä periaatteessa on mahdollista, että mikä hyvänsä määrä 6:n vuoroja voi ajaa edelleen Jätkään, kunhan jokaista Jätkään ajavaa vaunua kohden on toinen vaunu, joka juuri silloin tulee Jätkästä ja täyttää Jätkään poikkeavan vaunun jättämän tyhjän vuoron. Mutta liikenteen nykyisellä epävarmuudella tämä ei ehkä toimi. Tehokkaat ja fiksut järjestelyt edellyttävät usein täsmällisyyttä. Epätäsmällisyyden vallitessa asioita ei voi kytkeä toisiinsa.

    Laivamatkustajan kannalta lienee luultavasti sama, kumpaan vaunuun hän nousisi, kun pääasiallinen reitti on Länsiterminaali – Kaivokatu. Liikenteen hoidon kannalta kannattaa selvittää, paljonko 6:ssa on vapaata kapasiteettia tuolla välillä nyt. Kukin vuoro tuo nimittäin Jätkään vain 6:n vapaan kapasiteetin verran lisäkapasiteettia, ei täysiä vaunullisia. Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.

    Olisi muuten fiksua, jos nyt olisi 2-suuntavaunuja. Olisi kohtuullisen helppo järjestää puolenvaihtovaihde niin, että Kaivokadulta voisi ajaa Mikonkadun nykyiselle turistipysäkille ja siitä sitten takaisin. Teknisesti se käy jo nytkin, sen voisi tehdä jopa 1-suuntavaunuilla peruuttaen Kaisaniemen mäestä Mikonkadulle. Mutta se on vain vähän hidas operaatio Kaisaniemenkadun liikenteen seassa.

    Antero

  3. #888

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.Antero
    Jossain on varmasti jo selvitetty mitkä ajat ovat pahimpia ruuhka-aikoja turistiliikenteen kannalta.
    Eihän noita lisävuoroja tai rahastusapua tarvita kuin määrättyinä ~½ tunnin hetkinä.

  4. #889
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Liikenteen hoidon kannalta kannattaa selvittää, paljonko 6:ssa on vapaata kapasiteettia tuolla välillä nyt. Kukin vuoro tuo nimittäin Jätkään vain 6:n vapaan kapasiteetin verran lisäkapasiteettia, ei täysiä vaunullisia. Kustannustehokkain tapa lisätä Kaivokatu–Länsiterminaali -kapasiteettia on lisätä vaunuja vain sille välille. Kuten reitille Jätkä–Ensi linja.

    Antero
    6:n R.asema-Hietalahti välin kuormitukset vaihtelevat kovasti talvi -ja kesäaikoina, talvikaudella vapaata tilaa on viikonloppuisin enemmän, mutta kesäisin vaunut ovat aika täysiä johtuen Hietsun kirpputorille menijöistä, joita on todella paljon ja kutonen on ainoa yhteys Keskustasta Hietsuun. Tämän takia en lähtisi sotkemaan kutosta Länsiterminaalin liikenteeseen vaan hoitaisin tämän ylimääräisen liikenteen 9:n lyhennettynä versiona, eli linja 9B välille Länsiterminaali-Hakaniemi (tai Ensi Linja) Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.

    Mun mielestä kasin reittiä kannattaisi jatkaa mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille jolloin ysin kuormitukset tasaantuisivat kun olisi yhteys Ruoholahden metroasemalle. Onko tietoa milloin alueen rakennustyöt mahdollistavat kasin jatkamisen terminaalille?

  5. #890

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tämän takia en lähtisi sotkemaan kutosta Länsiterminaalin liikenteeseen vaan hoitaisin tämän ylimääräisen liikenteen 9:n lyhennettynä versiona, eli linja 9B välille Länsiterminaali-Hakaniemi (tai Ensi Linja) Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.
    Eikös Rv 6 tule ohjautumaan Hernesaareen joskus tulevaisuudessa.

    Yksi kallis keino olisi terminaali 9.lle lajentaa Mikonkadun silmukkaa Kansallisteatterin edestä Rautieaseman editse kaivokadulle, niinkuin siinä joskus on rata ollutkin. Mutta kallis ja byrokratiaa vaativaa.

    Selkein olisi todella nykyisen 8 jatkaminen terminaalille, jota sittemin voisivat myös Espoolaisetkin käyttää tullessaan metrolla lännestä päin Ruoholahden asemalle.

  6. #891
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Pasilaan asti vuoroja ei ole järkeä viedä, koska silloin välille Hakaniemi-Pasila tulisi ylikapasiteettia ja vaunutarve kasvaisi suhteettoman paljon.
    Miten täynnä se ysi nyt oikein on, jääkö sieltä matkustajia pysäkeille? Jos ei jää, niin paljon melua tyhjästä. Lauantai on varmaan sataman vilkkain päivä, jolloin lisävuoroille voi olla aitoa tarvetta. Sunnuntain vuorovälit ovat muutenkin raitioliikenteessä liian pitkät, joten niiden tihentäminen on myös OK ja tihennys olisi paikallaan myös ainakin Manskun suunnan linjoilla.

    Tällä hetkellähän ysin tilanne on sikäli aivan ideaali, että Jätkän päässä on kaksi kohdetta: Verkkiksen talon liikkeet ja satama. Ei ole samaa ongelmaa kuin esim. Skattalla, jossa kaikkien asuntojen ja toimistojen joukkoliikenne on käyttökelvotonta silloin kun laivat tulevat, koska niitä asuntoja ja toimistoja ei vielä ole. Kun sitten ysin reitin varrelle alkaa tulla asutusta ja työpaikkoja enemmän, on aika tihentää vuoroväliä. Toivoa sopii, että Ilmalan ratakin saataisiin joskus tehtyä, sillä yhdessä Ilmalaan asti ulottuva pohjoishaara ja täyteen rakennetussa Jätkässä oleva etelähaara muodostanevat ihan hyvän tasapainon. Jos Ilmalaa ei saada aikaan, niin sitten syntyy juuri kuvaamasi kaltainen epätasapaino.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Mun mielestä kasin reittiä kannattaisi jatkaa mahdollisimman pikaisesti Länsiterminaalille jolloin ysin kuormitukset tasaantuisivat kun olisi yhteys Ruoholahden metroasemalle. Onko tietoa milloin alueen rakennustyöt mahdollistavat kasin jatkamisen terminaalille?
    Vasta joskus 2025 tienoilla. Vaatii meritäyttöä ja ruoppausta ennen kuin saadaan katuverkko valmiiksi.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:25 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Yksi kallis keino olisi terminaali 9.lle lajentaa Mikonkadun silmukkaa Kansallisteatterin edestä Rautieaseman editse kaivokadulle, niinkuin siinä joskus on rata ollutkin. Mutta kallis ja byrokratiaa vaativaa.
    Tuo ei ole ollenkaan huono idea. Kun tehdään sopivat vaihdeyhteydet, voi Laajasalon liikennekin käyttää aikanaan samaa silmukkaa. Mutta tori on täynnä busseja – voi olla, että niitä pitäisi karsia aika reippaasti, jotta tuonne mahtuu hyvinsuunnitellut kiskot.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #892
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten täynnä se ysi nyt oikein on, jääkö sieltä matkustajia pysäkeille? Jos ei jää, niin paljon melua tyhjästä. Lauantai on varmaan sataman vilkkain päivä, jolloin lisävuoroille voi olla aitoa tarvetta. Sunnuntain vuorovälit ovat muutenkin raitioliikenteessä liian pitkät, joten niiden tihentäminen on myös OK ja tihennys olisi paikallaan myös ainakin Manskun suunnan linjoilla.
    Eivätkös ysin pahimmat ongelmat ole rahastus Rautatieasemalla (Länsiterminaalin suuntaan) ja huonot liikennevaloetuudet? Tulevat la-su lisävuorot auttavat omaan ongelmaansa. Mutta eivät poista perusongelmia. Molemmat olisi helppo ratkaista. Ensimmäinen vaatisi vähän rahaa ja toinen vain hyvää tahtoa raitioliikenteelle (ja pikkuisen henkilöautoliikenteen "häiritsemistä").

  8. #893
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vasta joskus 2025 tienoilla. Vaatii meritäyttöä ja ruoppausta ennen kuin saadaan katuverkko valmiiksi.
    Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/d...kenne_2015.jpg Mikä estää jatkamasta kasia alkuvaiheessa Välimerenkadun ja Tyynenmerenkadun kautta Terminaalille? katusuunnitelmissa ei tosin ole vaihdeyhteyksiä Välimerenkadulta Tyynenmerenkadulle(Terminaalin suuntaan) eikä Välimerenkadulta Länsisatamankadulle(Itämerenkadun suuntaan) mutta ei liene mahdottomuus rakentaa näitä vaihteita? Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.

  9. #894
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Eilen aamulla (torstaina klo 6.45 kieppeilla) Kaivokadun pysäkille tuli Valmet-Strömberg joka täyttyi kuin sillipurkki. 15 sekunnin kuluttua puolityhjä Vauriotram, joten matka meni mukavasti terminaalin päin 13 minuuttia. Palatessa 20.37 lähtevä vaunu on jo varsin väljä, joten melkoinen parannus entisiin 15A:n meininkiin.

    Erityisen hienoa on pysäkin sijoitus terminaalin eteen, joten varmasti tälläkin tavalla joukkoliikenne saa uusia käyttäjiä.
    Viimeisin muokkaaja Salomaa; 05.10.2012 kello 20:01. Syy: Kellonajan korjaus

  10. #895

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot .. Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.
    Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.

  11. #896
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Välimerenkatuhan on valmistumassa ja sillekin on suunniteltu raitiovaunukiskot http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/d...kenne_2015.jpg Mikä estää jatkamasta kasia alkuvaiheessa Välimerenkadun ja Tyynenmerenkadun kautta Terminaalille? katusuunnitelmissa ei tosin ole vaihdeyhteyksiä Välimerenkadulta Tyynenmerenkadulle(Terminaalin suuntaan) eikä Välimerenkadulta Länsisatamankadulle(Itämerenkadun suuntaan) mutta ei liene mahdottomuus rakentaa näitä vaihteita? Parempi tuo olisi kuin odottaa 2020-luvulle lopullisen katuverkon valmistumista.
    Teknistä estettä sille ei ole. Mutta kun joku alkaa laskea näille hyötykustannussuhdetta, niin sen jälkeen voidaan lukujen valossa todeta, että ei kannata. Siihenhän aika moni muukin (hyvä) hanke meillä kaatuu. Lukuja uskotaan sokeasti.

    Toinen asia sitten on se, että terminaalille ei tehty kahta lähtölaituria, joten kahden linjan liikennöinti sieltä edellyttää puiden kaatamista ja vaihdetöitä. Ensimmäinen on pyhää, jälkimmäinen kallista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.
    Miksi? Kulkeehan se Espoon metro Kamppiin asti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #897

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miksi? Kulkeehan se Espoon metro Kamppiin asti.
    Kaikkihan me toivomme, että rv9 kapasiteetti riittää alkukangerteluiden jälkeen.
    Kuitenkin rv 8 olisi hyvä vaihtoehto lännestä niin Espoolaisille että Mannerheimintien suunnasta tulevien tarpeisiin päästä terminaalin nurkille ja näin pienentäisi rv 9 kuormitusta. RV 8 tämänhetkinen päättäri hyödyntää vain harvoja.

    Olihan alunperin tarkoitus, että jätkään tulisi kolme eri rv:tä, mutta suunnitelmat ovat ilmeisesti muuttuneet.
    Onhan Itämeren kadun risteyskin jo tehty sillä silmällä.
    Yritin etsiä karttaa tuosta kolmen radasta, mutta ketju kun on kasvanut.

  13. #898
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Olihan alunperin tarkoitus, että jätkään tulisi kolme eri rv:tä, mutta suunnitelmat ovat ilmeisesti muuttuneet.
    Mä toivoisin, että alueen rakennusliikkeet alkaisivat pitää meteliä siitä Välimerenkadun radasta. Onhan se ikään kuin jo luvattu, mutta nyt sen kanssa kupataan. Asuinrakentaminen on kovassa käynnissä. Ja rakennusliikkeitähän meillä kuunnellaan. Ykkönen Välimerenkadulle, saataisiin sillekin mielekäs tehtävä kantakaupungin päähän.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #899

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mä toivoisin, että alueen rakennusliikkeet alkaisivat pitää meteliä siitä Välimerenkadun radasta. Onhan se ikään kuin jo luvattu, mutta nyt sen kanssa kupataan. Asuinrakentaminen on kovassa käynnissä. Ja rakennusliikkeitähän meillä kuunnellaan. Ykkönen Välimerenkadulle, saataisiin sillekin mielekäs tehtävä kantakaupungin päähän.
    Rakennusliikkeet voisivat kustantaa päättäviä tahoja tutustumaan esim. Belgian Gentiin, jossa havaintojeni perusteella ratikat pysähtyvät pääasiassa vain pysäkeillä (=valoetuuudet toimivat), pysäkkivälit ovat ainakin kaksi kertaa pidempiä Helsinkiin verrattuna, ilmeisesti syväuraisten risteysten ansiosta jopa variotram-typpiset vaunut ylittävät ne äänettömästi. Rautatieaseman ratikkapysäkillä oli kaksi helppokäyttöistä automaattia, josta sai haluamansa lipun ensi yrittämällä.

    Muistaakseni HKL:n ratikkapuolen porukkaa oli joskus mennävuosina ulkomailla oppia hakemassa. On taidettu keskittyä enemmän viihdepuolelle.
    Heka

  15. #900

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ykkönen Välimerenkadulle
    Hetkinen, mikäs tuommoisen reitti olisi? Nykyiseltä päättäriltä ei kovin helposti voi kurvata Välimerenkadulle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •