Jätkäsaaren raitiotie

Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.

Kuten Antero oikeastaan jo vastasi, kyllä se toimisi. Vuoroväli saadaan tasaiseksi molempiin suuntiin myös silloin, kun joka toinen vuoro on pidempi. Isompi ongelmahan tuossa olisi silloin se, jos kutosella itsellään ei olisi tasainen vuoroväli. Piirsinpä huvikseni kuvan havainnollistaakseni. Tämä on siis graafinen aikataulu.

6A-01.png

Tämän toimimisen edellytyksenä on vain, että pidempi reitti kestää yhteen suuntaan noin vuorovälin verran pidempään. Ero tasataan kääntöajoissa. Jos reitti olisi merkittävästi pidempi noita punaisia viivoja voi vain jatkaa pidemmälle niin, että ne menevät toistensa kanssa ristiin vielä toisen kerran.

Liikenteen epäsäännöllisyys ja aikataulujen heitteleminen on tietysti ongelma, mutta ei yhtään sen isompi ongelma kuin normaalilla kutosellakaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:26 ----------

Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.

Sitähän varten siinä kartassa on se linja 15. Se tarvitaan kuitenkin Salmisaarta varten (tai ainakin perustellaan sillä; en tiedä käyttääkö sitä kukaan).

Jännityksellä kyllä odotamme, mikä linja sinne Välimerenkadulle lopulta tulee. Ysistä tuskin on varaa napata puolet vuoroista terminaalilta pois. Sitten ehkä, jos ysi kiertää koko Jätkän kierroksen, se onnistuu. Ehkäpä siis näemme välivaiheessa kutosen Välimerenkadulla. Riippuen nyt siitä, valmistuuko Hernesaaren rata ennen Jätkän kierrosta.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:26 ----------

Hetkinen, mikäs tuommoisen reitti olisi? Nykyiseltä päättäriltä ei kovin helposti voi kurvata Välimerenkadulle.

Varmaankin sitten, kun Telakkakadun rata on rakennettu, se onnistuu. En tiedä, ollaanko sitä rakentamassa ensin Munkkisaareen asti. Jos ollaan, niin silloinhan kutostakaan ei voi jatkaa Jätkään.
 
SRS-uutiset http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis121.htm tietää kertoa että 3.11 aloitetaan lisäliikenne Rautatieaseman ja Länsiterminaalin välillä, linjan tunnuksena on 9X ja reitti kulkee Länsiterminaalista linjan 9 reittiä Kaivokadulle, josta Mikonkadun, Aleksin, Snelmannin ja Liisankadun kautta Kaisaniemenkadulle ja edelleen ysin reittiä Länsiterminaliin. Linjaa liikennödään La-Su n. klo 17-20. 9X liikennöi näillä näkymin 6.1.2013 saakka ja sen jälkeen lisäliikenne hoidetaan ehkä jollakin toisella tavalla.
 
http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis122.htm

linkissä myös hyvä kuva siitä, mihin kuljettajarahastuksen lopettamisen vitkuttaminen johtaa, kun risteilymatkustajat ostavat lippuja kaivokadulla seisovan raitiovaunun kuljettajalta. Tätä seromoniaa sitten 5 muuta vaunua odottaa.

Yksi syy vaunujen jonoontumiseen on myös aikatauluissa, miksi aikataulut on laadittu siten että samalla minuutilla pysäkille saapuu parhaimmillaan kolme vaunua? Tässä esimerkki Rautatieaseman pysäkkiaikataulusta , suunta Bulevardille ja Kamppiin:

13 | 02/3T 02/6 02/9 07/3B 12/3T 12/6 12/9... sama peräkkäinajo toistuu aikatauluissa jatkuvasti.

Olisiko todella mahdotonta suunnitella aikataulu vaikka näin:

13 | 00/6 02/3T 04/3B 06/9 10/6 12/3T 14/3B 16/9 20/6...

Tällaisessa mallissa ysin vuorot sijoittuisivat väliin, jossa seuraavan vaunun tuloon jäisi 4min aikaa, sekään ei ehkä ruuhkaisimmille ysin vuoroille riittäisi, mutta olisi ainakin paljon nykyistä mallia joustavampi. Lisäksi hyötynä olisi tasaisempi vuoroväli linjoilla 3T/9 jotka ajavat nyt useasti peräkkäin RT:ltä Kamppiin. Vaunut myös tulevat pysäkille ajallaan ja oikeassa järjestyksessä jos linjojen 6, 3B ja 9 aikaa pystyttäisiin tasaamaan Hakaniemessä, 3T pystyy tasaamaan aikaa Mikonkadun pysäkillä häiritsemättä muuta liikennettä. Hakaniemessä pitää tietysti huomioida linjat 1,A ja 7A joiden aikataulut pitäisi suunnitella siten, etteivät ne jää lähtöaikaa mahdollisesti odottavien vaunujen taakse. Päivä, ilta -ja viikonloppuliikenteen harvemmassa vuorovälissä tämä olisi varmasti helpompaa toteuttaa, mutta ruuhka-aikaan paljon haastavampaa, jollei jopa mahdotonta.
 
Mutta kun Kuopion pojat nousee vaunuun ja ensimmäinen ostaa kertalipun ja maksaa kaksikymppisellä ja toinen tekee samoin ja 3. ja 4. jne . Kyllä se vaunu ei lähde vaikka ois mitkä valoetuudet, ennenkuin jokainen BalticPrinsecciin menevä matkustaja on ostanut lipun.

Vaikka oli mikä porrastus niin kuvan näkymä toistuu helposti tuntia ennen (risteilylaivan lähtöä)eli non 17.00 - 17.30 kieppeillä.
 
Lisäksi hyötynä olisi tasaisempi vuoroväli linjoilla 3T/9 jotka ajavat nyt useasti peräkkäin RT:ltä Kamppiin.

Linjojen keskinäisiä aikatauluja synkronoitaessa tämä kahden pysäkinvälin osuus ei liene kaikkein tärkein. 3T:n aikataulu sitoo myös 3B:n aikataulun (saman suunnan kierroksella) ja ensisijaista lienee synkronoida 3B ja 9. Tämäkään ei tosin onnistu, jos vuorovälit eivät ole samat.
 
Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
No tässä vain HSL ei ole osannut ennakoida tilannetta.
Tuo mainittu HSL tilaa liikenteen. Olemme nähneet, että HSL ei ole kovinkaan monesti ajan tasalla.
Kehittyneimmätkin liikennemuodot saattavat jonoutua, jos ei anneta kunnon mahdollisuuksia.

Tämä kehittynyt liikennemuoto Itä-Helsingissä (minulla H95 ja 97) on kyllä pahasti alikehittynyt. Täällä pidetään peukkua, että bussiparka jaksaisi määränpäähänsä.
Kyllä vaihtaisin "alikehittyneeseen" raitiovaunuun koska tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.

Kehittyneissä kaupungeissa ratikkakuski avaa ovet, sulkee ne ja lähtee liikkeelle. Matkustaja ostaa lippunsa automaatista, rahastajalta, tai palvelupisteestä.
 
Kehittyneissä kaupungeissa ratikkakuski avaa ovet, sulkee ne ja lähtee liikkeelle. Matkustaja ostaa lippunsa automaatista, rahastajalta, tai palvelupisteestä.

Odotellessa kuljettajarahastuksen loppumista vaunusta voisi lipun ostaa ainoastaan tasarahalla, sekin auttaisi jonkun verran.
 
Linjojen keskinäisiä aikatauluja synkronoitaessa tämä kahden pysäkinvälin osuus ei liene kaikkein tärkein.

Kun helsinkiläista samaan aikaan pysäkille nysväämistä seuraa saa helposti vaikutelman, ettei minkään osuuden aikataulujen synkronointi ole tärkeää...
 
Nopeuttamistoimenpiteistä keskeisimpiä olisi raitiovaunun muuttaminen joukkoliikennevälineeksi. Lippumyymälää,reittiopastoimistoa ja psykologin palvelupistettä on hankala siirtää ruuhkassa toiseen paikkaan, vaikka alapuolella olisi kiskot ja yläpuolella virroitin.
 
Meinaat varmaan ratikkaa, joka vaihtaa vastaantulevalle raiteelle ohi nysväävän yksikön?
Valitettavasti sehän ei ole mahdollista muutakuin päätepysäkeillä ja niistäkään ei kaikilla eli toisen ratikan ohittaminen samaan suuntaan ajettaessa.
 
Takaisin
Ylös