Sivu 61 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 214151575859606162636465 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 901-915/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #901

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Joo, jos kaikki kutosen vuorot ajaisi sinne Jätkään asti, mikä maksaisi liikaa ja toisi liikaa kapasiteettia. Tilanteessa, jossa osa kääntyy Hietalahdessa ja osa Jätkässä, tuo ei toimi.
    Kuten Antero oikeastaan jo vastasi, kyllä se toimisi. Vuoroväli saadaan tasaiseksi molempiin suuntiin myös silloin, kun joka toinen vuoro on pidempi. Isompi ongelmahan tuossa olisi silloin se, jos kutosella itsellään ei olisi tasainen vuoroväli. Piirsinpä huvikseni kuvan havainnollistaakseni. Tämä on siis graafinen aikataulu.

    Nimi: 6A-01.png
Katselukertoja: 1057
Koko: 15,3 KB

    Tämän toimimisen edellytyksenä on vain, että pidempi reitti kestää yhteen suuntaan noin vuorovälin verran pidempään. Ero tasataan kääntöajoissa. Jos reitti olisi merkittävästi pidempi noita punaisia viivoja voi vain jatkaa pidemmälle niin, että ne menevät toistensa kanssa ristiin vielä toisen kerran.

    Liikenteen epäsäännöllisyys ja aikataulujen heitteleminen on tietysti ongelma, mutta ei yhtään sen isompi ongelma kuin normaalilla kutosellakaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:26 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Niin, joku yhteys on oltava termiinaalille Ruoholahden metroasemalta vuonna 2015, kun länsimetro aloittaa, joko kiskot tai bussi.
    Sitähän varten siinä kartassa on se linja 15. Se tarvitaan kuitenkin Salmisaarta varten (tai ainakin perustellaan sillä; en tiedä käyttääkö sitä kukaan).

    Jännityksellä kyllä odotamme, mikä linja sinne Välimerenkadulle lopulta tulee. Ysistä tuskin on varaa napata puolet vuoroista terminaalilta pois. Sitten ehkä, jos ysi kiertää koko Jätkän kierroksen, se onnistuu. Ehkäpä siis näemme välivaiheessa kutosen Välimerenkadulla. Riippuen nyt siitä, valmistuuko Hernesaaren rata ennen Jätkän kierrosta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:26 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Hetkinen, mikäs tuommoisen reitti olisi? Nykyiseltä päättäriltä ei kovin helposti voi kurvata Välimerenkadulle.
    Varmaankin sitten, kun Telakkakadun rata on rakennettu, se onnistuu. En tiedä, ollaanko sitä rakentamassa ensin Munkkisaareen asti. Jos ollaan, niin silloinhan kutostakaan ei voi jatkaa Jätkään.

  2. #902
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    SRS-uutiset http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis121.htm tietää kertoa että 3.11 aloitetaan lisäliikenne Rautatieaseman ja Länsiterminaalin välillä, linjan tunnuksena on 9X ja reitti kulkee Länsiterminaalista linjan 9 reittiä Kaivokadulle, josta Mikonkadun, Aleksin, Snelmannin ja Liisankadun kautta Kaisaniemenkadulle ja edelleen ysin reittiä Länsiterminaliin. Linjaa liikennödään La-Su n. klo 17-20. 9X liikennöi näillä näkymin 6.1.2013 saakka ja sen jälkeen lisäliikenne hoidetaan ehkä jollakin toisella tavalla.

  3. #903
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis122.htm

    linkissä myös hyvä kuva siitä, mihin kuljettajarahastuksen lopettamisen vitkuttaminen johtaa, kun risteilymatkustajat ostavat lippuja kaivokadulla seisovan raitiovaunun kuljettajalta. Tätä seromoniaa sitten 5 muuta vaunua odottaa.

  4. #904
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis122.htm

    linkissä myös hyvä kuva siitä, mihin kuljettajarahastuksen lopettamisen vitkuttaminen johtaa, kun risteilymatkustajat ostavat lippuja kaivokadulla seisovan raitiovaunun kuljettajalta. Tätä seromoniaa sitten 5 muuta vaunua odottaa.
    Yksi syy vaunujen jonoontumiseen on myös aikatauluissa, miksi aikataulut on laadittu siten että samalla minuutilla pysäkille saapuu parhaimmillaan kolme vaunua? Tässä esimerkki Rautatieaseman pysäkkiaikataulusta , suunta Bulevardille ja Kamppiin:

    13 | 02/3T 02/6 02/9 07/3B 12/3T 12/6 12/9... sama peräkkäinajo toistuu aikatauluissa jatkuvasti.

    Olisiko todella mahdotonta suunnitella aikataulu vaikka näin:

    13 | 00/6 02/3T 04/3B 06/9 10/6 12/3T 14/3B 16/9 20/6...

    Tällaisessa mallissa ysin vuorot sijoittuisivat väliin, jossa seuraavan vaunun tuloon jäisi 4min aikaa, sekään ei ehkä ruuhkaisimmille ysin vuoroille riittäisi, mutta olisi ainakin paljon nykyistä mallia joustavampi. Lisäksi hyötynä olisi tasaisempi vuoroväli linjoilla 3T/9 jotka ajavat nyt useasti peräkkäin RT:ltä Kamppiin. Vaunut myös tulevat pysäkille ajallaan ja oikeassa järjestyksessä jos linjojen 6, 3B ja 9 aikaa pystyttäisiin tasaamaan Hakaniemessä, 3T pystyy tasaamaan aikaa Mikonkadun pysäkillä häiritsemättä muuta liikennettä. Hakaniemessä pitää tietysti huomioida linjat 1,A ja 7A joiden aikataulut pitäisi suunnitella siten, etteivät ne jää lähtöaikaa mahdollisesti odottavien vaunujen taakse. Päivä, ilta -ja viikonloppuliikenteen harvemmassa vuorovälissä tämä olisi varmasti helpompaa toteuttaa, mutta ruuhka-aikaan paljon haastavampaa, jollei jopa mahdotonta.

  5. #905
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Mutta kun Kuopion pojat nousee vaunuun ja ensimmäinen ostaa kertalipun ja maksaa kaksikymppisellä ja toinen tekee samoin ja 3. ja 4. jne . Kyllä se vaunu ei lähde vaikka ois mitkä valoetuudet, ennenkuin jokainen BalticPrinsecciin menevä matkustaja on ostanut lipun.

    Vaikka oli mikä porrastus niin kuvan näkymä toistuu helposti tuntia ennen (risteilylaivan lähtöä)eli non 17.00 - 17.30 kieppeillä.

  6. #906
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Lisäksi hyötynä olisi tasaisempi vuoroväli linjoilla 3T/9 jotka ajavat nyt useasti peräkkäin RT:ltä Kamppiin.
    Linjojen keskinäisiä aikatauluja synkronoitaessa tämä kahden pysäkinvälin osuus ei liene kaikkein tärkein. 3T:n aikataulu sitoo myös 3B:n aikataulun (saman suunnan kierroksella) ja ensisijaista lienee synkronoida 3B ja 9. Tämäkään ei tosin onnistu, jos vuorovälit eivät ole samat.

  7. #907
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2952

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis122.htm

    Tätä seromoniaa sitten 5 muuta vaunua odottaa.
    Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  8. #908
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
    Helsingissä onkin tunnetusti Euroopan Unionin laajin museoraitiotieverkko.
    Sakari Kestinen

  9. #909
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
    No tässä vain HSL ei ole osannut ennakoida tilannetta.
    Tuo mainittu HSL tilaa liikenteen. Olemme nähneet, että HSL ei ole kovinkaan monesti ajan tasalla.
    Kehittyneimmätkin liikennemuodot saattavat jonoutua, jos ei anneta kunnon mahdollisuuksia.

    Tämä kehittynyt liikennemuoto Itä-Helsingissä (minulla H95 ja 97) on kyllä pahasti alikehittynyt. Täällä pidetään peukkua, että bussiparka jaksaisi määränpäähänsä.
    Kyllä vaihtaisin "alikehittyneeseen" raitiovaunuun koska tahansa.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 20.10.2012 kello 19:55. Syy: Kyllä

  10. #910
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
    Kehittyneissä kaupungeissa ratikkakuski avaa ovet, sulkee ne ja lähtee liikkeelle. Matkustaja ostaa lippunsa automaatista, rahastajalta, tai palvelupisteestä.

  11. #911
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Kehittyneissä kaupungeissa ratikkakuski avaa ovet, sulkee ne ja lähtee liikkeelle. Matkustaja ostaa lippunsa automaatista, rahastajalta, tai palvelupisteestä.
    Odotellessa kuljettajarahastuksen loppumista vaunusta voisi lipun ostaa ainoastaan tasarahalla, sekin auttaisi jonkun verran.

  12. #912
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Linjojen keskinäisiä aikatauluja synkronoitaessa tämä kahden pysäkinvälin osuus ei liene kaikkein tärkein.
    Kun helsinkiläista samaan aikaan pysäkille nysväämistä seuraa saa helposti vaikutelman, ettei minkään osuuden aikataulujen synkronointi ole tärkeää...

  13. #913
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Nopeuttamistoimenpiteistä keskeisimpiä olisi raitiovaunun muuttaminen joukkoliikennevälineeksi. Lippumyymälää,reittiopastoimistoa ja psykologin palvelupistettä on hankala siirtää ruuhkassa toiseen paikkaan, vaikka alapuolella olisi kiskot ja yläpuolella virroitin.

  14. #914

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kehittyneemmissä liikennemuodoissa takana olevat ohittavat pysäkillä nysväävän yksilön, kun ovat saaneet omat asiakkaansa kyytiin.
    Meinaat varmaan ratikkaa, joka vaihtaa vastaantulevalle raiteelle ohi nysväävän yksikön?

  15. #915
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Meinaat varmaan ratikkaa, joka vaihtaa vastaantulevalle raiteelle ohi nysväävän yksikön?
    Valitettavasti sehän ei ole mahdollista muutakuin päätepysäkeillä ja niistäkään ei kaikilla eli toisen ratikan ohittaminen samaan suuntaan ajettaessa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •