Sivu 66 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6264656626364656667 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 976-990/1001

Viestiketju: Jätkäsaaren raitiotie

  1. #976

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Silloin kun kirjaimet on linjanumeroiden perään tulleet, on niillä ollut kyllä selkeä ajatus. --
    7B, B=rengaslinja vastapäivään
    3B, B=Berghäll
    Niin kuin että selkeä ajatus = "B tarkoittaa joko rengaslinjaa vastapäivään tai Kalliota ruotsiksi"? Mikä tuossa ajatuksessa on selkeää? Pointtini juurikin on, että ratikkalinjojen kirjaimissa ei ole mitään logiikkaa, vaan kirjain tarkoittaa eri linjalla aina eri asiaa. Se on mielestäni hyvin määritelmällisesti epälogiikkaa. Samahan koskee A-kirjaintakin. 1A on pidennetty, 7A ei.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:01 ----------

    Ja väittäisin muuten, että 99 % 6T:n kohderyhmästä ei tiedä, että T=terminaali. Mutta 6:n normaaleista käyttäjistä taas aika moni tiennee, että 4T:llä on eri reitti kuin 4:llä. Ja siksi ihmettelee, eikö 6T:llä pääsekään samaan paikkaan kuin 6:lla.

  2. #977

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Olen GT8N:n kanssa samaa mieltä, turhat kirjaimet pois linjatunnuksista, uusia numeroita riittää todellakin. Hyvä uudistus on linjojen 3B:n ja 3T:n korvaaminen linjoilla 2 ja 3. Eihän tavallisella, satunnaisella käyttäjällä yleensä ole hajuakaan kaikista näistä A, B, T, ja X kirjaimien merkityksestä. Ulkomailla niitä on myös harvemmin, tämä on kyllä tyypillinen Helsinki-ilmiö. Mikäli on kysymys vain aivan pienestä poikkeamasta numerolinjan reitistä lisäkirjain on tietenkin OK, muuten eri linjanumerotunnus on selkeämpi kuin kaikenlaisia kirjaimia.

  3. #978

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Kyllähän 6T on oikein johdonmukainen terminaaliratikaksi, etenkin kun reitti on muuten normaalia kutosta.
    Samalla tavallahan on nimetty 4T ja 3T, kaikki menevät terminaaleihin.
    9X olisi voinut olla samalla kaavalla nimetty 9T.

  4. #979
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Länsiterminaalissa on pysäkkitolpassa aikataulutelineessä pysty-A5 tietoa linjasta 9X suomeksi ja ruotsiksi. Jee, jee!

  5. #980

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Kyllähän 6T on oikein johdonmukainen terminaaliratikaksi, etenkin kun reitti on muuten normaalia kutosta.
    Sehän nyt on selvä, että 6 on oikea numero. Siitä, että reitti on muuten normaalia kutosta, kun seuraa nimenomaan se, että se numero pitää olla 6, ei se mikä kirjain sillä pitää olla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Samalla tavallahan on nimetty 4T ja 3T, kaikki menevät terminaaleihin.
    No sen mukaan ei kyllä ole 3T:tä nimetty, koska 3T:hän oli iät ja ajat 3:n kahdeksikkolinjan toinen suunta (se suunta, joka rautatieasemalta meni Töölööseen päin, jos nyt oikein muistan). Tämä "terminaaliin menevä" 3T:hän on vasta pari vuotta vanha. Aikaisemmin siis terminaaliin meni 3B ja sieltä tuli 3T. Ei mitään terminaalilogiikkaa, ja olisi se nykyiselläkin 3T:llä aika kaukaa haettua. Se on 3T siksi, että 3:n kirjaimet ovat aina olleet B ja T. Ei siksi, että sillä pääsee myös Olympiaterminaaliin.

    Ja 4T:llä ja 6T:llä on se ero, että 4T ei aja kaikkia 4:n pysäkkejä, 6T ajaa.

  6. #981
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tämä "terminaaliin menevä" 3T:hän on vasta pari vuotta vanha. Aikaisemmin siis terminaaliin meni 3B ja sieltä tuli 3T.
    ...ja parin kuukauden päästä mitä ilmeisimmin Olympiaterminaalille meneekin raitiolinja 2 eikä enää 3T.

  7. #982
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Sangen mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo 9/9X viikonloppuaikataulu. Linjojen 9 ja 9X vaunut eivät suinkaan lähde terminaalilta tasaisin välein, kuten joku taisi jo täällä todetakin, vaan esimerkiksi vuorotellen 4 ja 8 minuutin välein, tai vuorotellen 2 ja 7 minuutin välein. Luulisi, että moisella rytmityksellä tasaisen kuormituksen saavuttaminen on melko hankalaa. (Tosin tasaiselle kuormitukselle lienee suunnittelussa annettu vähemmän painoarvoa kuin riittävälle kapasiteetille.) Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös että linjan 9X liikennöintiaikana vuorojen numerojärjestys sekoittuu hetkellisesti terminaalilla, kun joka toinen vuoro kääntyy Senaatintorilla takaisin Länsisatamaan joutuen sen jälkeen "väärään väliin". Tämä ongelma on ratkaistu ajattamalla väärässä välissä olevat vuorot halliin lisäliikenteen päätyttyä. Sunnuntaina kaikki lisävuorot jatkavat linjalla lisäliikenteen päätyttyä. Lauantaina alkuillasta hallista linjalle lähtevistä lisävuoroista yksi (184) ei kertaakaan käy Senaatintorilla, kun taas sunnuntaina linjan kaikki kymmenen vuoroa ajavat ainakin yhden kierroksen 9X-tunnuksella.

  8. #983
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Linjojen 9 ja 9X vaunut eivät suinkaan lähde terminaalilta tasaisin välein,
    Lauantain osalta tuo vaikuttaa ihan loogiselta. Eli terminaalilta lähtee ensin 9X, joka ainakin periaatteessa kerää porukan, jonka perään lähtee tyhjempi perus-9, joka sitten tarjoaa yhteyden muulle kuin laivakansalle. Näin siis periaatteessa, en tiedä miten todellisuus on.
    Sunnuntain osalta taas omat raja-arvonsa lienee asettanut se, että ysin lähtöaikoja ei muutettu, vaan 9X on jouduttu vähän pakolla runnomaan sopiviin väleihin. Ja vielä jonkin sortin tasausaikakin on pitänyt terminaaliin saada.

  9. #984
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    746

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Suoraan sanottuna surkeaa toimintaa. Vai onko tuon systeemin käyttöliittymä siellä HSL:n puolella niin surkea, ettei sitä voi tehdä ihan tuosta vaan?
    Mistä muuten johtuu ? Esim linjoilla 51, 39, 45 sisänäytöt näyttää mitä sattuu. Ja tuo Jokerin-bussien kello on joka toisessa säätämättä. Lukuisista viisasteluista huolimatta kukaan ei kerro, koska kaikissa Jokeri-busseisssa on oikeaa aikaa näyttävät kellot. Ei sitten pitäisi mainostaa korkeatasoisesta bussilinjasta, jos ei edes kelloja saada kuntoon.

  10. #985

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Mistä muuten johtuu ? Esim linjoilla 51, 39, 45 sisänäytöt näyttää mitä sattuu. Ja tuo Jokerin-bussien kello on joka toisessa säätämättä. Lukuisista viisasteluista huolimatta kukaan ei kerro, koska kaikissa Jokeri-busseisssa on oikeaa aikaa näyttävät kellot. Ei sitten pitäisi mainostaa korkeatasoisesta bussilinjasta, jos ei edes kelloja saada kuntoon.
    Valvonnan puutteesta kai tässä on kyse. Vaikka kellosta saa pisteitä kilpailutuksessa, kellolta ei käytännössä vaadita toimivuutta. Tai vaaditaan, samalla tavalla kuin Suomessa on pyöräilijöiden pakollista käyttää kypärää.

  11. #986
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Raitiolinja 6T aloittaa liikennöinnin Länsiterminaaliin 12. tammikuuta:

    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut..._ratikkalinja/

  12. #987
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ja edelleen olen sitä mieltä, että ne Hakaniemeen ajettavat 9-tunnuksella merkityt lisävuorot olisivat selkein ja toimintavarmin ratkaisu.
    Itsenäisyyspäivänä tätä päästään kokeilemaan, kun 9X-lisävuorot käyvät kääntymässä Arenatalon silmukassa.

  13. #988

    Liittynyt
    01.08.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Tyylikkäästi tänään työpaikan retkibussi joutui Ruoholahdenkadulla kaupunkiin palatessa ajamaan siinä raitiotiekorokkeella. Autokaista oli niin kaponen pysäköityjen autojen, lumivallien ja varmaan osittain sen kadun alussa olevan kerrostaloremontin vuoksi.
    Haluan kuolla unessa, kuten isäni - En kirkuen, kuten hänen matkustajansa.

  14. #989
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tidtabell Näytä viesti
    Tyylikkäästi tänään työpaikan retkibussi joutui Ruoholahdenkadulla kaupunkiin palatessa ajamaan siinä raitiotiekorokkeella. Autokaista oli niin kaponen pysäköityjen autojen, lumivallien ja varmaan osittain sen kadun alussa olevan kerrostaloremontin vuoksi.
    Tämä nouseekin nyt ajankohtaiseksi, kun HSL:n raitioliikenteen linjastosuunnitelma nojaa siihen, että Välimerenkadulle tehtäisiin raitiotie. Se on sinne piirretty käytännössä samalla speksillä kuin Tyynenmerenkadullekin, eli leveä rv-kaista-alue, ja kiskot niin reunassa, että ratikka on jatkuvasti autojen peileissä kiinni. Kiskojen välissä on sitten tilaa keskikorokkeille, jotka oikeastaan ovat aivan turhia – kadulla tulee kulkemaan yksi ratikkalinja harvalla vuorovälillä. Kiskoalue itsessään toimii aivan hyvin keskikorokkeena tällaisella kadulla. Nyt olisi vielä mahdollisuus korjata suunnitelmia.

    Nimi: 29488_2_Valimerenkatu_katus (kopio).jpg
Katselukertoja: 374
Koko: 92,6 KB
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #990
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Jätkäsaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Se on sinne piirretty käytännössä samalla speksillä kuin Tyynenmerenkadullekin, eli leveä rv-kaista-alue, ja kiskot niin reunassa, että ratikka on jatkuvasti autojen peileissä kiinni. Kiskojen välissä on sitten tilaa keskikorokkeille, jotka oikeastaan ovat aivan turhia – kadulla tulee kulkemaan yksi ratikkalinja harvalla vuorovälillä. Kiskoalue itsessään toimii aivan hyvin keskikorokkeena tällaisella kadulla. Nyt olisi vielä mahdollisuus korjata suunnitelmia.
    Tuollaista ei todellakaan pitäisi tehdä enää toista. Voin arvata, että keskikorokeratkaisu on keksitty Suomen hieman eriskummallisten raitiotie- ja suojatiesääntöjen vuoksi. Laki ei ota huomioon raitiotien vuoroväliä, mutta katusuunnittelija voi sen ottaa huomioon aivan samalla tavalla kuin otetaan liikennemäärä huomioon muissakin katusuunnittelun ratkaisuissa. Kuten vaikka liikennevalojen sirjoittamisessa tai pois jättämisessä.

    Jos halutaan korokkeet – jotka lienevät tarpeettomat – niitä voi tehdä kaksi raiteen molemmin puolin. Autokaistaan voi tehdä mutkan. Jalkakäytävällähän on tilaa pysäköintikaistan verran siirtää autokaistaa ja tehdä ratikan raiteen viereen 2-metrinen koroke. Autokaistan mutka on vain hyväksi, jotta autoilijat osaavat hillitä nopeuttaa risteystä lähestyttäessä. Nyt tehdään pitkä suora, joka houkuttelee kaahaamaan, ja sitten valitetaan, kun ei noudatetaa 30 km/h nopeusrajoitusta.

    Eli lausuntoa nyt vain peliin sinne, missä tuota suunnitelmaa käsitellään!

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 18.07.2012, 00:17
  2. Anna nimet Jätkäsaaren raitiovaunupysäkeille!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 12.09.2011, 23:33
  3. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  4. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •