Jätkäsaaren raitiotie

Raidetyöt Jätkäsaaressa ovat jälleen käynnistyneet. Tällä hetkellä kiskoja on laskettu Atlantinkadun ja Länsisatamankadun risteykseen, lisäksi Länsisatamankadun ja Välimerenkadun risteyksessä on tehty ratatöitä. Atlantinkadulla kiskot ovat olleet jo jonkin aikaa, nyt siis edetään kohti olevaa rataa, siis Atlantinkadulta kohti Länsisatamankadun ja Välimerenkadun risteystä.
 
Jatkan yksinpuheluani: Helsingin kaupungin verkkosivujen uutisjuttu vahvistaa, että Atlantinsilta todella valmistuu ensi keväänä siten, että raitiolinja 9 alkaa kulkea Länsiterminaalille toukokuussa 2021. Bunkkerin silmukkaa joudutaan odottelemaan vuoteen 2024. Lisäksi jutussa mainitaan ainakin itseltäni vähemmälle huomiolle jäänyt tieto, että linja 6T tullaan nykyisten suunnitelmien mukaan lakkauttamaan, mitä Länsiterminaalin osalta osin paikkaa linjan 8 ulottaminen terminaalille.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/jatkasaaresta-tulee-ratikkakaupunki
 
Kiva artikkeli. Siinä jäi kertomatta se, että Eiranrannan osuus on tarkoitus ottaa käyttöön huhtikuussa, eli 6 pitenee sinne ja 6T jää pois samalla kun Jätkäsaaressa mennään poikkeusreiteille sen ajaksi, että Atlantinsillan yli tulevat kiskot saadaan yhdistettyä Tyynenmerenkadun kiskoihin.

Noi Jätkän silmukat on murheenkryynejä, kun taloja rakennetaan jatkuvasti. Saas nähdä, onko 2024 nyt oikeasti se Bunkkerin silmukan avausajankohta vaiko eikö. Ennen kuin silmukat ovat valmiit, niin Helsinkiin tulee sitten linja "79" eli yhteinen kalustokierto, jolloin voi matkustaa vaikka rengaslinjalla Huutokonttorilta Huutokonttorille.
 
Kiva artikkeli. Siinä jäi kertomatta se, että Eiranrannan osuus on tarkoitus ottaa käyttöön huhtikuussa, eli 6 pitenee sinne ja 6T jää pois samalla kun Jätkäsaaressa mennään poikkeusreiteille sen ajaksi, että Atlantinsillan yli tulevat kiskot saadaan yhdistettyä Tyynenmerenkadun kiskoihin.

Itse asiassa kun tarkkaan katsoi niitä karttoja, saattoi tämän kutosen reittimuutoksen huomata, 6T:stä ei toki mainittu mitään. Atlankadun, Länsisatamankadun ja Välimerenkadun risteyksissä on jo tehty vaihdetöitä, mutta en muista (tai osaa maallikon silmin arvioida), riittävätkö nämä siihen, että liikennettä ei tarvitsisi tässä päässä laittaa poikki ensi keväänä.

Seiskan korvaaminen noiden ratatöiden ajaksi onkin mielenkiintoisempi haaste. Voisi kuvitella, että seiska ajettaisiin ysin reittiä kiskotöiden ajan, mutta mitenköhän terminaalin liikenne on tarkoitus hoitaa? Korvaavien bussien kapasiteetti voi olla tiukilla, vaikka tuskinpa kovin pitkästä katkosta on kysymys?

Ei liity Jätkän raitioteihin, mutta kutosen nykyinen kääntösilmukka ja yhteys Jätkäsaareen jäänee tarpeelliseksi varayhteydeksi?
 
Atlankadun, Länsisatamankadun ja Välimerenkadun risteyksissä on jo tehty vaihdetöitä, mutta en muista (tai osaa maallikon silmin arvioida), riittävätkö nämä siihen, että liikennettä ei tarvitsisi tässä päässä laittaa poikki ensi keväänä.

Tuollaiset on pystytty hoitamaan yökatkoina ainakin menneinä vuosikymmeninä. Nyt en tiedä, miten pitkän katkon tuo pää sitten vaatisi. Siellä terminaalilla sen sijaan katko on ilmeisesti viikkoja. Vanhan silmukan osittaista purkua jne.

Seiskan korvaaminen noiden ratatöiden ajaksi onkin mielenkiintoisempi haaste. Voisi kuvitella, että seiska ajettaisiin ysin reittiä kiskotöiden ajan, mutta mitenköhän terminaalin liikenne on tarkoitus hoitaa? Korvaavien bussien kapasiteetti voi olla tiukilla, vaikka tuskinpa kovin pitkästä katkosta on kysymys?

Sitä en tiedä, millainen järjestely tuonne tulee. Jos silloin on taas reilummin laivamatkustajia, niin kyllähän se palvelisi heitä parhaiten, että ajettaisiin bussilla keskustaan saakka, jottei kantamusten kanssa tarvitsisi kovasti vaihdella kulkuneuvosta toiseen. Mutta harvemmin tuollaiset asiat on painaneet vaakakupissa.

Ei liity Jätkän raitioteihin, mutta kutosen nykyinen kääntösilmukka ja yhteys Jätkäsaareen jäänee tarpeelliseksi varayhteydeksi?

Jää kyllä.
 
Ennen kuin silmukat ovat valmiit, niin Helsinkiin tulee sitten linja "79" eli yhteinen kalustokierto, jolloin voi matkustaa vaikka rengaslinjalla Huutokonttorilta Huutokonttorille.
Onpas ketju ollut hiljainen yllättävänkin pitkään. Herätän aihetta henkiin vaikkapa sunnuntain kuvakatsauksella. Todellakin, Länsiterminaalin luona ei ole ollut silmukkaa enää reiluun vuoteen. Viimeinen silmukka oli järjestyksessä kolmas. Neljäs silmukka Jätkäsaaren tuolla laidalla tulee tosiaan olemaan Bunkkerin silmukka. Se palvelee aikanaan Atlantinkadun kautta terminaaliin jatkettavaa linjaa 8. Millainen aikataulu noilla kahdella puuttuvalla silmukalla (Bunkkeri ja Tahitinkatu) on nykytiedon mukaan?
 
Millainen aikataulu noilla kahdella puuttuvalla silmukalla (Bunkkeri ja Tahitinkatu) on nykytiedon mukaan?

Riippuu siitä onko kesäinen alustava toiminta- ja taloissuunnitelma enää nykytietoa. Siinä Tahitinkadun silmukka on aikataulutettu ensi vuodelle, kun taas Bunkkerista ei ole mitään mainintaa eli se on ilmeisesti tulossa vasta 2025 jälkeen. Tosin siinä on sanottu Rosina Heikelin puiston silmukan valmistuvan vasta 2023 ja sen arvio ehti olla tämän vuoden puolella alustavan taloussuunnitelman hallituksessa käsittelyn aikaan. Ja on ehkä tämän vuoden puolella edelleen.

Bunkkerihan on ollut osa valituskierteessä ollutta asemakaavaa, joka näyttäisi nyt olevan lainvoimainen ainakin Helsingin karttapalvelun perusteella, eli sen ei ainakaan pitäisi myöhästyä sen takia lisää.
 
Hesarin mukaan HSL suunnittelee Länsisatamaan lisää raitioliikennettä:

Helsingin Sanomat sanoi:
”Suunnitelmissa on, että raitiolinja ykkösen reittiä muutettaisiin niin, että ratikka kulkisi viikonloppuisin Bulevardia pitkin Länsisatamaan. Samalla ratikkalinja kahdeksan reittiä muutettaisiin niin, että linja liikennöisi viikonloppuisin Länsisatamaan saakka. Jos muutoksesta päätetään, uudet viikonloppureitit voisivat aloittaa lokakuun alussa”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Alexandra Arppe kertoo.

HSL on myös pohtinut uuden kokoaikaisen ratikkalinjan suuntaamista Länsisatamaan.

”Uusi raitiolinja Länsisatamaan voitaisiin toteuttaa nykyisen raitiolinjan reitin muutoksella. Muutos olisi mahdollista, koska eteläisessä Helsingissä on nyt hieman ylitarjontaa joukkoliikenteessä. Esimerkiksi Fredrikinkadulla liikennöivät runkolinjat 20 ja 30 sekä raitiolinjat ykkönen ja kolmonen. Alueelta voisi ehkä olla mahdollista vähentää joukkoliikennettä”, Arppe toteaa.

Mitenkähän tuo mainittu linja 8 kääntäisi Länsisatamassa, kun ei Bunkkerin silmukkaa vielä ole? Ykkönen nyt toki voisi ajaa Jätkäsaaren ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän tuo mainittu linja 8 kääntäisi Länsisatamassa, kun ei Bunkkerin silmukkaa vielä ole? Ykkönen nyt toki voisi ajaa Jätkäsaaren ympäri.

Ilmeisesti 1 tai 1T tuodaan Bulevardia Länsiterminaaliin, jotta 8 voidaan jatkaa sinne myös ja ne vaihtavat numeroa myös Länsiterminaali 2:n pysäkillä, kuten 7 ja 9 nyt.

Toisaalta tuo mainittu lokakuu on suunnilleen milloin Tahitinkadun silmukan pitäisi aueta. Ja siellä pitäisi pystyä kääntämään kummastakin suunnasta. Tosin silloin 1 ei pääsisi 7:n ja 9:n ohitse Länsiterminaalilla, kun ne tasaavat aikaa ja 8 ei kulkisi Länsiterminaalille asti toisin kuin artikkelissa annetaan ymmärtää.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:04 ----------

Mietin lisäksi, että miten paljon reitti Bulevardin kautta auttaa keventämään 7 ja 9:n kuormaa. 6T perustui aika lailla siihen, että se lähti vuorotellen 7 sekä aikaisemmin 9:n kanssa ja ongelmana oli silti, että matkustajat tunkesivat Kampin kautta kulkevaan linjaan, ja valitsivat 6T:n vasta kuin se toinen oli liian ahdas. Se synnytti myös sen ongelman, jossa viharatikan kyytiin ei mahtunut enää matkan varrelta. Tosin kai ensisijainen apu on 8:n saaminen paikan päälle, joka keventäisi metrolla länteen menijät 7:sta ja 9:stä.

Kun artikkelissa puhutaan ensisijaisesti viikonlopusta, niin kyse vaikuttaisi olevan vain 12min vuorovälin vaikutuksesta, joka 7 ja 9:llä on nykyään lauantaisinkin. Eli viharatikasta taidetaan olla vielä onneksi kaukana. Muutkin linjat ovat kai arkisin palaamassa 10min vuoroväliin 10.4 ja nyt ei ole ollut vähään aikaan kuljettajapulan perumia vuoroja, vaikka normaalimmat vuorovälit kai onnistuvat edelleen vain tynkälinjoilla. Jos syksyllä pitäisi Jokerillekin saada kuljettajia, niin ei ihme että on päädytty ratkaisemaan asiaa reittimuutoksilla, eikä lisälinjalla esim Tahitinkatu-Bulevardi-RT-Linjat/Kauppatori. Eikä ihmetytä, että 1:n reittiä halutaan muuttaa, kun ei se voi paljoa matkustajia saada nytkään, sen lähtiessä Paavalinkirkolta heti 8:n perään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän syy tuohon on, että 1/8 ajaisi Länsiterminaaliin vain viikonloppuisin? Voiko 10 vs 12 minuutin vuoroväli vaikuttaa asiaan, vai onko siihen jokin muu syy? Tyynenmerenkadun suuntaan ei ainakaan ole ohituskaistaa Länsiterminaalilla, mikä voi aiheuttaa häiriöherkkyyttä jos sieltä ajaa useampi linja.
 
Mikähän syy tuohon on, että 1/8 ajaisi Länsiterminaaliin vain viikonloppuisin? Voiko 10 vs 12 minuutin vuoroväli vaikuttaa asiaan, vai onko siihen jokin muu syy?

Viikonloppuisin on kai enemmän laivamatkustajia kuin arkisin. Laivamatkustajat myös purkautuvat laivalta hyvin piikkimäisesti eli tulee pari lähtöä, jotka on äärillään. Vaikka se onkin hukkakapasiteettia laivojen saapumisajan ulkopuolella tuoda lisää linjoja, niin terminaalin suuntaan sitten laivamatkustajien vaikutus kuormaan on tasaisempi. Mutta linjojen lisäämisessä on toki kyse yhteisvaikutuksesta vuorovälin kanssa.

Tyynenmerenkadun suuntaan ei ainakaan ole ohituskaistaa Länsiterminaalilla, mikä voi aiheuttaa häiriöherkkyyttä jos sieltä ajaa useampi linja.

Tyynenmerenkadun suuntaan voi myös käyttää Tahitinkadulle avautuvaa silmukkaa päästämään toisen linjan vaunu ohi, jos odottaminen ennen Länsisatamankadun ja Välimerenkadun risteystä ei onnistu. Myöskin jos linjojen lähtöajat Länsiterminaalilta ovat peräkkäin parin minuutin sisällä, niin myöhemmin lähtevän vaunun taakse jäänyt vuoro myöhästyy korkeintaan pari minuuttia, jonka viikonloppuna saa kirittyä kiinni linjasivun aikana, tai viimeistään kääntöajalla linjan toisessa päässä.
 
Linja 8 voitaisiin vaikka laittaa heti kulkemaan länsiterminaalille joka päivä, ei siihen mitään ykköstä tarvi sekoittaa mukaan, vaan laitetaan se 7:n pariksi, ja 9 voitaisiin laittaa kääntymään Saukonpaadessa.

Moni laivamatkustaja haluaisi päästä suoraan metroasemalle ilman kunniakierrosta Kampin kautta keskustaan.
 
Eikä ihmetytä, että 1:n reittiä halutaan muuttaa, kun ei se voi paljoa matkustajia saada nytkään, sen lähtiessä Paavalinkirkolta heti 8:n perään.
Onhan siinä viisi minuuttia väliä, mutta järkevämpi aikataulu olisi toki päinvastainen eli ykkösen ja kasin välillä olisi 5 min ja kasin ja ykkösen välillä 7 min.
Linja 8 voitaisiin vaikka laittaa heti kulkemaan länsiterminaalille joka päivä, ei siihen mitään ykköstä tarvi sekoittaa mukaan, vaan laitetaan se 7:n pariksi, ja 9 voitaisiin laittaa kääntymään Saukonpaadessa.

Moni laivamatkustaja haluaisi päästä suoraan metroasemalle ilman kunniakierrosta Kampin kautta keskustaan.
Moni muttei läheskään suurin osa. Nykytilanteessa pystytään tarjoamaan tiheä yhteys Rautatieasemalle (ml. Elielinaukion ja Rautatientorin bussiterminaalit) ja Kampin linja-autoasemalle, jotka ovat suosittuja vaihtopaikkoja suomalaisille matkustajille sekä ydinkeskustaan, jonne suurin osa turisteista suuntaa ensimmäisenä. Lisäksi Kanariankadun pysäkiltä ei olisi tuossa vaihtoehdossa suoraa yhteyttä keskustaan.
 
Onhan siinä viisi minuuttia väliä, mutta järkevämpi aikataulu olisi toki päinvastainen eli ykkösen ja kasin välillä olisi 5 min ja kasin ja ykkösen välillä 7 min.

Moni muttei läheskään suurin osa. Nykytilanteessa pystytään tarjoamaan tiheä yhteys Rautatieasemalle (ml. Elielinaukion ja Rautatientorin bussiterminaalit) ja Kampin linja-autoasemalle, jotka ovat suosittuja vaihtopaikkoja suomalaisille matkustajille sekä ydinkeskustaan, jonne suurin osa turisteista suuntaa ensimmäisenä. Lisäksi Kanariankadun pysäkiltä ei olisi tuossa vaihtoehdossa suoraa yhteyttä keskustaan.

Jätkäsaarelaiset ovat valittaneet että laivamatkustajat vievät paikat heidän ratikoistaan, siitä nimitys "viharatikka".

Mun ehdotuksessa 9 kulkisi vain Saukonpaaden päättärille ja jäisi Jätkäsaaren sisäosien asukkaiden omaksi ratikaksi keskustaan.

Linjat 8 ja 7 yhdistäisin niin että se tulee 8:n raiteita pitkin Crusellinsillan yli ja ajaa Saukonkadun ja Kanariankadun kautta Terminaalille ja jatkaa 7:n reittiä keskustaan, eli kaikki nykyisten 7 ja 9 varrella asuvat pääsisivät keskustaan.
 
Jätkäsaarelaiset ovat valittaneet että laivamatkustajat vievät paikat heidän ratikoistaan, siitä nimitys "viharatikka".

Mun ehdotuksessa 9 kulkisi vain Saukonpaaden päättärille ja jäisi Jätkäsaaren sisäosien asukkaiden omaksi ratikaksi keskustaan.

Linjat 8 ja 7 yhdistäisin niin että se tulee 8:n raiteita pitkin Crusellinsillan yli ja ajaa Saukonkadun ja Kanariankadun kautta Terminaalille ja jatkaa 7:n reittiä keskustaan, eli kaikki nykyisten 7 ja 9 varrella asuvat pääsisivät keskustaan.
Tuo olisi suunniteltu pelkästään asukkaiden toiveiden mukaan. Satama oli paikalla kuitenkin ensin, ja asukkaat ovat alueelle muuttaessa tienneet, että ainoastaan suurin osa rahdista siirtyi muualle, mutta matkustajat ja osa rahdista jäivät ja aiheuttavat ruuhkia niin raitio- kuin tieliikenteeseessäkin. Toki mielestäni voisi liikennöidä erillistä satamalinjaa keskustaan ja päättää ysin Saukonpaateen kyseisen linjan kulkuaikoina, muttei tämä aivan heti onnistuisi kuljettajapulan vuoksi, ja Saukonpaaden silmukka aiotaan joka tapauksessa purkaa lähivuosina uusien kerrostalojen tieltä. Ehdotettu 1T/8T-yhdistelmä voisi olla myös hyvä ratkaisu viikonloppuisin, mutta arjen ruuhkahuippuihin se ei auttaisi, koska ykkösen Punavuoren ja Eiran yhteydelle on paljon kysyntää arkisin.
 
Takaisin
Ylös