Jätkäsaaren raitiotie

Onhan siinä viisi minuuttia väliä, mutta järkevämpi aikataulu olisi toki päinvastainen eli ykkösen ja kasin välillä olisi 5 min ja kasin ja ykkösen välillä 7 min.

Aikataulussa tosiaan lukee noin, mutta jostain syystä kun olin ykkösen tai kasin kyydissä viime sunnuntaina ja maaliskuun tokalla viikolla, niin ykkönen lähti aina kasin perään Paavalinkirkolta. Sunnuntaisin ero näyttäisi olevan vain 3min, se saattaa selittää mitä näin.

Toki mielestäni voisi liikennöidä erillistä satamalinjaa keskustaan ja päättää ysin Saukonpaateen kyseisen linjan kulkuaikoina, muttei tämä aivan heti onnistuisi kuljettajapulan vuoksi, ja Saukonpaaden silmukka aiotaan joka tapauksessa purkaa lähivuosina uusien kerrostalojen tieltä.

Ei Saukonpaaden poistuminen ole este, kun Tahitinkatu korvaa sen. Kai Saukonpaasi mainittiin vain siksi, että painotettiin heti toteuttamista, kun Tahitinkadun pitäisi valmistua vasta syksyllä.
 
Ehdotettu 1T/8T-yhdistelmä voisi olla myös hyvä ratkaisu viikonloppuisin, mutta arjen ruuhkahuippuihin se ei auttaisi, koska ykkösen Punavuoren ja Eiran yhteydelle on paljon kysyntää arkisin.

Eiraan ja Punavuoreen on sen verran tarjontaa tällä hetkellä, että 1T/8T olisi varmaan suurimman osan ajasta parempaa resurssien käyttöä kuin ykkösen ajaminen Eiraan. Tuonne jää kuitenkin 3, 6, 20 ja 30 ykkösen siirron jälkeenkin. Linjojen 20 ja 30 yhteinen vuoroväli esimerkiksi ruuhka-aikojen välissä 6 min.
 
Eiraan ja Punavuoreen on sen verran tarjontaa tällä hetkellä, että 1T/8T olisi varmaan suurimman osan ajasta parempaa resurssien käyttöä kuin ykkösen ajaminen Eiraan. Tuonne jää kuitenkin 3, 6, 20 ja 30 ykkösen siirron jälkeenkin. Linjojen 20 ja 30 yhteinen vuoroväli esimerkiksi ruuhka-aikojen välissä 6 min.

Punavuoren ja Eiran kannalta rautatieasemayhteys on paljon Kamppi-yhteyttä olennaisempi ja käytetympi. Eikö eteläpäässä kovin tyhjää isoilla sähkönivelbusseilla ajettavaa linjaa 20 tai 30 voisi ykkösen sijaan kääntää Jätkäsaareen?

Toki jos kolmosella olisi 6-8 minuutin vuoroväli ei ykköstä Punavuoressa tarvittaisi, mutta se vaatisi varmaan kääntöpaikkaa Olympiaterminaalin nurkille ja vähemmän suositun kakkosen liikennöinnin irrottamista suositummasta kolmosesta. Vaikka Pitkäsillan ja Kaivokadun ylikuormitus on kyllä ongelma varsinkin Laajasalon linjojen jälkeen

10-12 minuutin vuoroväli on minusta vaan Punavuoren tärkeimmälle liityntäyhteydelle rautatieasemalle vaan tosi pitkä. Kävellen olisit jo perillä - tasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Toki jos kolmosella olisi 6-8 minuutin vuoroväli ei ykköstä Punavuoressa tarvittaisi, mutta se vaatisi varmaan kääntöpaikkaa Olympiaterminaalin nurkille ja vähemmän suositun kakkosen liikennöinnin irrottamista suositummasta kolmosesta. Vaikka Pitkäsillan ja Kaivokadun ylikuormitus on kyllä ongelma varsinkin Laajasalon linjojen jälkeen

Tai... 2 Kauppatori, 3 Telakkakatu (1 Hernesaarenranta/Erottaja)?
Jos 2 / 3 irrotettaisiin tuolleen kokonaan, niin sitten se varmaan tapahtuisi noin. Jotain Olympiaterminaalin kääntöpaikkaa lienee turha haaveilla vain siksi, että siinä pysähtyy pari laivaa päivässä ja koska 2/3 tasaa siinä aikaa.
2/3:n legenda vain paisuisi 2T/3T:stä, jotka kääntäsivätkin Olympialla takaisin!
 
Viimeksi muokattu:
Tahitinkadun silmukan rakennustyöt näyttävät käynnistyneet vaihteiden ja ristikoiden asentamisella Atlantinkadulle. Äsken kävelin alueen ohi ja vaikuttaa siltä, että alut kaikille uusille yhteyksille olemassa olevalta radalta uuteen silmukkaan on jo asennettu. Tahitinkadusta ei ole vielä juuri mitään olemassa, mutta Kanariankatu ja Samoankuja, jotka toimivat silmukan kahtena muuna sivuna, ovat pidemmällä. Kiskoja ei toki näilläkään vielä ole.

Liitteenä kuva Atlantinkadulta kohti Samoankujaa ja tulevaa silmukkaa. Valitettavasti vaihde, joka mahdollistaa palun silmukasta takaisin Atlantinkadulle kohti keskustaa, jää puun lehvästön taakse piiloon - en tajunnut sen olemassaoloa vielä ottaessani kuvaa.

IMG_4513.jpg
 
Atlantinkadulla käväistessäni näytti, että ainakin Kanariankadulle oli vedetty kiskoja. Osa vielä keskeneräisenä, mutta ainakin pohjoisin vaihteesta lähtevä raide oli jo asvaltoitukin koko risteyksen läpi. Muualla en käynyt silmäilemässä edistystä.
 
Bunkkerin osittaisen purkamisen alkamisesta oli uutisoitu hiljattain, niin rupesin etsiskelemään onko silmukan aikataulusta tullut mitään uutta. Ei varsinaisesti löytynyt, mutta vastaan tuli kaupungin infosivu tämän vuoden töistä alueella https://www.hel.fi/fi/uutiset/mita-...-2024-katso-tarkeimmat-hankkeet-ja-aikataulut. Sivulla sanotaan Kannaksensillan, eli Mechelininkadun risteyksestä Jätkäsaarenlaiturille johtavan sillan uusiminen on alkamassa "loppusyksystä".

Tarkempaa tietoa liikennejärjestelyistä ei ole, mutta luulisi uuden sillan tilalle rakentamisen tarkoittavan ainakin jonkinlaista katkosta raitioliikenteeseen. Ja juuri Bunkkerin silmukan puuttumisen takia se käytännössä tarkoittaisi ainoastaan liikennöintiä Kanariankadulle, kun muualla saarella ei pääse ympäri Ruoholahden suunnasta. Eli Länsiterminaali jäisi ilman liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös