Jätkäsaaren raitiotie

Linkin http://www.hel.fi/wps/portal/Rakenn...u-+ja+siltasuunnitelmia+nähtävillä+12.2.+asti takaa löytyvät Länsisatamankadun ja Crusellisillan katusuunnitelmat raitioteineen. Rakennusviraston www-sivujen mukaan töiden on määrä alkaa elokuussa ja jatkua ensi vuoden puolelle. Olettaisin, että radat rakennetaan katurakentamisen yhteydessä, mikä kai kuitenkin vaatii vielä joukkoliikennelautakunnan päätöksenkin.
 
Onko Teneriffan raitiotie muuten Kanarian Saarten ensimmäinen kiskoliikennerakennelma?

Las Palmasissa on ollut katuraitiotie, ja Gran Canarialla junarata saaren pohjoisosista etelään. Kumpaakaan ei ole enää, yksi veturi kuitenkin on tallella.
 
Kanariansaarten raitiotiet

Onko Teneriffan raitiotie muuten Kanarian Saarten ensimmäinen kiskoliikennerakennelma? Mikä on raideleveys ja verkon pituus?

Las Palmasissa on ollut katuraitiotie.

Kanariansaaret:
Gran Canarialla Las Palmasissa on ollut raitiotie. Teneriffalla Santa Cruzissa on ollut metrinen raitiotie ja nyt on siis normaaliraiteinen hiljan avattu uusi systeemi. Afrikan nykyaikaisin sikseen! Ja lisätiedot saa netistä.
 
Autohullun Suomen mielettömyys paljastuu tästä:

Autoliitto & Helsingin Asunto Oy Alku sanoi:
Autoliitto ja Helsingin Asunto Oy Alku lausuivat mielipiteinään muun muassa että Keskustatunneliin tulisi suunnitella tunneli suoraan isosta pysäköintiluolasta, Välimerenkatu tulisi yhdistää suoraan Bulevardin päähän, Jätkäsaaren sisääntulo tulisi jättää asemakaavan ulkopuolelle ja ratkaista väliaikaisratkaisuin kunnes telakka alueen tulevaisuus on selvinnyt. Asuntojen pysäköintinormi 1 ap/115 k-m2 on kirjeissä esitetyn näkemyksen mukaan liian pieni. Kolme raitiovaunulinjaa on liikaa, linjat 6 ja 8 riittävät, linja 9 on ylimitoitusta. Raitiolinjastoa ei tule suunnitella asuntokaduille. Raitiolinjan sijaan tulisi suunnitella bussin palvelulinja Ruoholahden ja Kampin metroasemille ja takaisin.

Teksti on kaupunkisuunnittelulautakunnan 7.2.2008 kokouksesta (esityslista), jossa Jätkä on esillä. Asiahan palautettiin valmisteluun, kunnes Anteron ehdotuksesta raitsikat saivat omat kaistat. Autoliitto on organisaatio, jota ei tämä kaupunki tarvitse.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuohan kuulostaa ihan HKL-Suy:n lausunnolta. Oliskohan menneet paperit sekasin? ;)
 
Noin paljon lokaa en usko edes HKL-Suy:n tuottavan.

Jos HKL-Suy saisi päättää ilman lautakuntia ja muita poliitikkoja, niin Jätkään tulisi tehokas bussiliityntä Ruoholahden metroasemalle ja mahdollisesti joku maskottiratikka. Sellaista siellä yritettiin väen väkisin vängätä viimeiseen asti. No, kaksi lautakuntaa ja yksi apulaiskaupunginjohtaja ovat nyt saaneet aikaan sen, että ainakin paperilla tilanne näyttää hyvältä. Suunnittelua jatketaan siis teoriassa lautakuntien päättämän Ve 2:n (2-S:n) pohjalta.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei se ole estänyt HKL-Suy:a käytännössä piirtelemästä taas sellaisia vaihtoehtoja, joissa on mukana busseja lopputilanteessakin. Ja Kampin läpi kulkevasta ratikkaradasta ne eivät pidä ollenkaan.
 
Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei se ole estänyt HKL-Suy:a käytännössä piirtelemästä taas sellaisia vaihtoehtoja, joissa on mukana busseja lopputilanteessakin. Ja Kampin läpi kulkevasta ratikkaradasta ne eivät pidä ollenkaan.
Mikä siinä Kampin radassa oikein hiertää? Tämä on yksi niistä yhteyksistä joita minun on oikeasti vaikea uskoa kenenkään vastustavan.
 
Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta. heidän mukaansa jätkän rata on ollut alunperinkin kuvioissa mukana.
 
Mikä siinä Kampin radassa oikein hiertää? Tämä on yksi niistä yhteyksistä joita minun on oikeasti vaikea uskoa kenenkään vastustavan.

Sanopa muuta. Virallisesti tällä hetkellä se, että Simonkadun-UKK:n yhteydestä halutaan liikennöintikokemuksia ennen kuin liikennettä päätetään siellä lisätä. Se ei ole kovin vakuuttava perustelu, koska tuntuu aika erikoiselta investoida 5 000 000 euroa rataan, jota oletusarvoisesti ei voisi muka käyttää.

Toinen perustelu on se, että Malminrinteen-Ruoholahdenkadun radan rakentaminen on kallis investointi. Sekin perustelu on huttua, koska järjestely säästää liikennöintikustannuksia (verrattuna kutosen pidentämiseen) niin paljon, että ratainvestointi saadaan kuoletettua kohtuullisella aikavälillä pelkillä liikennöintikustannussäästöillä.
 
Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta.

Tuo on tietysti totta. Unohtavat vaan sen, että joukkoliikenne ei ole pelkkä menoerä, vaan siitä saadaan myös tuloja. Kslk:n hyväksymän laskelman mukaan se Ve2:n mukaan toteutettu ratikkaverkko tuottaa huomattavasti enemmän lipputuloja kuin HKL:n haluama miniverkko.

Suy:n "maksajan" näkökulmasta olisi hyvä muistaa myös se, mitä edellisessä viestissäni totesin Kampin läpi tulevan radan investoinnista. Linja 6 on nyt jo niin kuormittunut Bulevardilla, että Jätkän uudet matkustajat johtavat vuorovälin tihentämiseen koko pitkällä linjalla, mikä nostaa kustannuksia täysin tarpeettomasti. Sitä kannattaisi maksajan ajatella.

Kyllä Jätkään ratikoita tulee. Kivuttomin on linjan 8 pidennys Jätkän keskukseen. Sehän on metroliityntä ja sopii niin muodoin hyvin kaikille osapuolille. Keskustayhteys vaan on se ongelmallisempi. Lisäongelmia aiheuttaa Suy:lle myös Helsingin Satama, joka haluaa oman keskustaratikan Tyynenmerenkatua pitkin, HKL haluaa sinne bussin. Satama on tarjoutunut myös maksamaan terminaalin edustalle tulevan kääntösilmukan.
 
Juu, Ve2 taisi olla paras, vaikka varmaan sille bussijutullekin joku perustelu oli.Käsitykseni mukaan Jätkä on jo "pihvi" ja vaihtoehtoja ovat 2 ja 2S ja asiastahan on jo sekä kaupunkisuunnittelulautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan päätökset. Asun itse Bulevardilla, ja sanoisin, että se ei ole kovin kuormittunut ratikka. Aamun vuoroväli Hietalahdesta on älytön 7.06 ja seuraava vasta 7.24. Kutonen on useimmiten täynnä Aamulla Bulevardilla enemmänkin Hietalahden suuntaan kun keskustan suuntaan. En silti usko, että moni Jätkäläinen kutosta käyttää , vaan ysiä ja metroa.
 
Takaisin
Ylös