Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2017

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,408
4.7.
Linjalla 1A iltaruuhkassa Artic 402, MLNRV2 #85 ja loput Varioita.
Ysillä Artic 429, 427 vuorossa 183, 428 vuorossa 180 ja 422 vuorossa 181. Artic 407 linjalla 2/3, 410 linjalla 6/T/8, 423 ja 424 linjalla 2/3 peräkkäisissä vuoroissa, 419 linjalla 6/T/8 vuorossa 156 ja 426 linjalla 2/3 vuorossa 131.
 
5.7.

Linjalla 9 myös tänään Artic #429. Havaintohetkellä yhdeksikön kalusto perustui kokonaan Articeihin.
 
6.7.

Mielenkiintoinen uusi mainosvaunu. Artic #404 on saanut valkoiset Suomi 100 -mainosteipit ja se ajeli äsken vastaan Mannerheimintiellä Suomi 100 -teksti linjakilvissä.
 
6.7.
Linjalla 9 Vario 216 aamulla(vaihdettiin MLNRV2:een myöhemmin), MLNRV2 #74, MLNRV2 #98 vuorossa 180, Artic 405 vuorossa 182, 403 vuorossa 185, 421 vuorossa 184 ja 412 vuorossa 183. Vitosella MLNRV2 #92 vuorossa 203, vaikka se on 1A:n vuoro. Vario 204 kympillä vuorossa 193 ja 226 nelosella vuorossa 144. Linjalla 2/3 Artic 424 vuorossa 125, 416 vuorossa 120, 422 vuorossa 124, 420 vuorossa 120, 429 vuorossa 122. LIJ-ohgelmia oli ainakin kaksi kertaa, kun vaunu ei saanut etuutta lainkaan: Oopperan risteyksessä klo 12:14 Artic 429 vuorossa 122 ja Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä klo 14:32 joku Vario linjalla 6T. Molemmilla kerroilla valot laitettiin muutaman minuutin seisonnan jälkeen hetkeksi vilkuille, jotta viallinen vaunu pääsi lähtemään. Tänään oli tavallista vähemmän Articeja liikenteessä. En havainnut kuin 10 kpl linjalla 2/3 ja 6 kpl ysillä. Näin lähes kaikki liikenteessä olleet vaunut, joten oikeastaan vain 1A:lla on voinut olla lisää Articeja.
 
6.7.
Tänään oli tavallista vähemmän Articeja liikenteessä. En havainnut kuin 10 kpl linjalla 2/3 ja 6 kpl ysillä. Näin lähes kaikki liikenteessä olleet vaunut, joten oikeastaan vain 1A:lla on voinut olla lisää Articeja.
Ei niitä kovin paljoa liikenteessä näkynyt. Ykkösellä oli Artic #419, jota et tainnut mainita.

Oma havaintolistani (Pitkänsillan läheisyyden ratikkaliikenteestä) on kuvallinen. Tietenkin tuolla kuvattaessa näki paljon sellaistakin, josta ei vain saanut otettua kuvaa, mutta kuitenkin... :cool:
 
Suomen satavuotista itsenäisyyttä juhlistava, valkoiseksi sinisin nauhoin teipattu 404 lähti tänään 15.25 Vallilan pihasta reitille VA-SÖ-UT-ST-VA lehdistön ja kutsuvieraiden kanssa sekä myöhemmin vielä kuvausajoon. Tyylikäs juhlavaunu!

Huomisesta alkaen vaunu on linjalla.

Ei raitiovaunu- vaan raitiotiehavaintoja: Nordenskiöldinkadulta on muutamassa päivässä purettu jo paljon kiskoa ja uudet Reijolankadulle johtavat vaihteet on asennettu paikoilleen. Reijolankadulle on siis vaihteet nyt molemmista ajosuunnista.
 
12.7.
Linjalla 1A iltaruuhkassa MLNRV2 #82 vuorossa 204, MLNRV1 #118, MLNRV1 #113 ja loput Varioita.
Linjalla 2/3 Artic 430, 414 vuorossa 130, 412 vuorossa 132, 402 vuorossa 131, 427 vuorossa 134, 422 vuorossa 121, 425 vuorossa 125 ja 424 vuorossa 123. Vario 208 kympillä vuorossa 193. Linjalla 9 Artic 404 vuorossa 183, 411 vuorossa 187 ja 423 vuorossa 181. Artic 403 linjalla 6/T/8 vuorossa 158. Ludde tilausajossa Kaivokadulla klo 14:10 menossa Ylioppilastalolle päin.
 
13.7.
Linjalla 2/3 Artic 404 vuorossa 134, 424 vuorossa 124, 408 vuorossa 131, 414 vuorossa 121, 425 vuorossa 120, 418 vuorossa 122, 410 vuorossa 130 ja 426 vuorossa 132. Artic 411 1A:n aamuruuhkassa vuorossa 201. Linjalla 6/T/8 Artic 423, 407 vuorossa 163, 415 vuorossa 153, 428 vuorossa 158. Vario 204 kympillä vuorossa 193. Ludde tilausajossa Hakaniemessä klo 10:42 menossa kallion suuntaan ja Unioninkadulla klo 14:08 menossa kohti Kaisanientä. Ysillä Artic 429 vuorossa 185, 430 vuorossa 182, 413 vuorossa 186, 417 vuorossa 180 ja MLNRV2 #81. Kaivokadulla seisoi klo 11:41 peräti kuusi Articia peräkkäin menossa Mannerheimintielle päin.
 
Sopiiko tässä ketjussa kysyä, montako Articia tällä hetkellä on a) toimitettu ja b) päivittäin liikenteessä? Ne ovat kaikesta päätellen olleet mukavia työkaluja kuljettajille ja hyviä vaunuja matkustajille, mutta tämä ei vielä suoraan kerro niiden toimintavarmuudesta, joten miten vaunut ovat nyt muutaman vuoden käytön jälkeen sopeutuneet helsinkiläisiin erityisolosuhteisiin[SUP]TM[/SUP]?

Entä Variojen tilanne – kuinka monta vaunua on tällä hetkellä päivittäin liikenteessä? Entä milloin ensimmäiset Variot lähtevät hylkyyn? Jos tästä jälkimmäisestä on jossain enemmän keskustelua, linkkiä saa toki laittaa, sillä aihe kiinnostaa. Tack.
 
Articit eivät kuulemma mahdu kaikista varikkohallin ovista sisään. Jos näin on, se vaikuttaa niiden varikkosijoituksiin, mutta vaikuttaako myös ajettaviin linjakilometreihin ts onko Articeiden käyttöaste nyt paras mahdollinen?
 
Sopiiko tässä ketjussa kysyä, montako Articia tällä hetkellä on a) toimitettu ja b) päivittäin liikenteessä? Ne ovat kaikesta päätellen olleet mukavia työkaluja kuljettajille ja hyviä vaunuja matkustajille, mutta tämä ei vielä suoraan kerro niiden toimintavarmuudesta, joten miten vaunut ovat nyt muutaman vuoden käytön jälkeen sopeutuneet helsinkiläisiin erityisolosuhteisiin[SUP]TM[/SUP]?

Entä Variojen tilanne – kuinka monta vaunua on tällä hetkellä päivittäin liikenteessä? Entä milloin ensimmäiset Variot lähtevät hylkyyn? Jos tästä jälkimmäisestä on jossain enemmän keskustelua, linkkiä saa toki laittaa, sillä aihe kiinnostaa. Tack.

Articeja on, jos ei nyt viime päivinä ole tullut yhtä lisää, kaupungissa 30 kpl. Niistä 29 on ollut linjalla, tosin ei kai kaikki yhtäaikaisesti. Sitä en osaa sanoa, kuinka monta niitä päivittäin keskimäärin on linjalla. Yleisesti toimivuus on hyvä. Pientä laittoa on vielä, luokkaa teknisiä haasteita kameroiden, ajokahvan ja kuljettajan penkin kanssa. Tärkeitä toki, mutta kun vertaa näitä Varioiden ongelmiin, niin aika pieniä murheita kuitenkin. Vaunuthan on Stadia varten suunniteltu, ja suunniteltu todennäköisesti tarkemmin kuin mitään vaunuja Helsinkiin koskaan ennen, joten niitä ei ole erikseen tarvinnut kotouttaa.

Varioiden tilanne on se, että ne on tarkoitus ensi vuoden aikana poistaa. Siitä ei vielä ole päätöstä, lähteekö kaikki kerralla vai poistuvatko pikku hiljaa. Ensimmäinen vaunu lähtee jo sunnuntaina – tosin ei hylkyyn, vaan RNV:lle Saksaan. Ottavat sinne nyt kaksi vaunua kokeeksi ja ajavat siellä kahden vaunun junana – tuota ei Helsingissä matkustajien kanssa lopulta koskaan kokeiltu. Variot todennäköisesti toimivat siellä kohtuullisen suorilla radoilla ja syväuraisissa vaihteissa paremmin kuin meillä.
 
Ensimmäinen vaunu lähtee jo sunnuntaina – tosin ei hylkyyn, vaan RNV:lle Saksaan.

Luin netistä jo joku aika sitten villiä huhua, että Heidelbergiin, mutta se nyt tuntuu jotenkin epäintuitiiviselta, kun ei siellä ole kuin yhdellä linjalla (Kircheim) kääntösilmukka enää. Mutta RNV:hän hallitsee siellä kai koko hoitoa, niin voi mennä ihan mihin osaan systeemiä vain, kai...

Näillä on sitten edelleen tämä drifting-vaunun raatokin jossain?
 
Takaisin
Ylös