Variotramien lähtölaskenta alkaa?

Ymmärränkö oikein, että Mannheim arvelee Varioiden olevan käyttökelpoisia sikäläisillä radoilla? Bombardier ei kai siellä jatka huoltoruljanssia?
 
Sääli sinänsä, sillä nuo ovat huomattavasti miellyttävämpiä matkustaa kuin muut vaunut. Toki ne eivät hiljaisia ole, mutta ovat avaria, valoisia ja käytäväkuilua ei ole, mikä helpottaa tavaroiden kanssa liikkumista tai niiden ohittamista.
 
Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt HKL:tä apua ja sitä siis nyt saa. Auttaako HKL kollegafirmaa ystävyyssyistä vai onko HKL hyötymässä Varioiden mahdollisista siirtymisestä uusille käyttäjille jotenkin rahallisesti?
 
Kannattaa lukea:

8 §
Kahden Variotram-raitiovaunun kuljetus Mannheimiin

HEL 2017-007323 T 02 08 02 01

Päätös

Vs. yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana kahden Variotram-raitiovaunun kuljetuksen Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä Helsingistä Mannheimiin, Saksaan tarjouksen 19.5.2017 mukaisesti yhteensä enintään 45.600,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi vs. yksikön johtaja päätti tilata IF Vahinkovaakutusyhtiö Oy:ltä vakuutuksen kuljetuksen ajalle yhteensä enintään 1.387,43 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Saksalainen raideliikennöijä Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt HKL:sta järjestämään kahden Variotram-raitiovaunun kuljettamiseen Saksaan, Mannheimiin. Kuljetus ja vakuutus laskutetaan täysimääräisesti tilaajalta.

Kuljetus K. Rissanen Oy:llä on aikaisempaa kokemusta vastaavista kuljetuksista. Kokemukseen perustuen Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt, että kuljetus tilataan Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä.
 
Juuri tuon luettuani ihmettelin HKL:n intoa edistää asiaa. En missään tapauksessa paheksu kollegafirman auttamista, mutta luulisi noiden rakkineiden tulevan elämän olevan niiden omistajan ongelma.

Voisiko joku nyt selventää tarkemmin eikä kirjoitttaa kryptisesti: Kuka nuo Variotram-vaunut tällä hetkellä omistaa? HKL vai Bombardier vai Mannheimin kaupungin liikennelaitos?
 
Kyllä ne vaunut on HKL:n omistuksessa. Käsittääkseni HKL ja BT ovat joko jo päässeet tai ainakin pääsemässä sopimukseen siitä, mitä niille huoltosopimuksen päättyessä tapahtuu. Vaunuthan eivät vastaa sitä, mitä on tilattu, joten sitä voisi käyttää kaupan purkuperusteena tai ainakin perusteena vaatia hinnanalennusta. Koska kumpikaan osapuoli tuskin haluaa oikeuteen, ovat neuvotelleet ja pyrkivät saavuttamaan sellaisen yhteisymmärryksen, jonka kanssa molemmat voivat elää.

Varmana, sikäli kuin mikään on varmaa, voidaan tässä vaiheessa pitää sitä, että vaunut poistuvat ensi vuoden aikana. Se tieto on ehtinyt jo HSL:n rappareihinkin. Itse pitäisin todennäköisenä sitä, että ne poistetaan pikku hiljaa kertarysäyksen sijaan. Mannheim-ulottuvuus tuli minulle yllätyksenä, ja positiivisena sellaisena. Mannheimin verkossa vaunut todennäköisesti toimivat paljon Helsinkiä paremmin. Kontaktejahan on sinne suuntaan luotu jo yli 10 vuotta sitten, kun meille hankittiin heiltä käytettyä kalustoa.

Kuten sanottu, sinne lähtee nyt kaksi vaunua. Tuosta päätöksestä näkee, että sikäläiset maksavat kuljetuskulut. Tuo on vielä kokeiluasteella, ja jos vaunut siellä toimivat, niin sitten sinne varmaan lähtee koko sarja. Mutta eihän sitä vielä kukaan tiedä, siksi kokeilevat, ja tuskinpa maksavat kokeilusta mitään (muuta kuin kuljetuskulut).

Kuka sitten maksaa vaunuista ja mitä? En minä tiedä. Pitäisin todennäköisenä sitä, että Mannheim ostaa vaunut hinnalla, jota voidaan pitää erittäin edullisena, ja että BT osallistuu jollakin tavalla kuluihin kompensoidakseen Helsingille sitä, että vaunujen käyttöikä, paino ym. ominaisuudet eivät vastanneet tilattua. Tarvittaessa koko kauppa voidaan vaikka kierrättää BT:n kautta. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Etukäteen tietoa voi olla vaikea saada, mutta jälkikäteen tieto on tietysti julkista hintoineen päivineen, liikelaitoksesta kun on kyse.
 
Kyllä ne vaunut on HKL:n omistuksessa. Käsittääkseni HKL ja BT ovat joko jo päässeet tai ainakin pääsemässä sopimukseen siitä, mitä niille huoltosopimuksen päättyessä tapahtuu. Vaunuthan eivät vastaa sitä, mitä on tilattu, joten sitä voisi käyttää kaupan purkuperusteena tai ainakin perusteena vaatia hinnanalennusta. Koska kumpikaan osapuoli tuskin haluaa oikeuteen, ovat neuvotelleet ja pyrkivät saavuttamaan sellaisen yhteisymmärryksen, jonka kanssa molemmat voivat elää.

Varmana, sikäli kuin mikään on varmaa, voidaan tässä vaiheessa pitää sitä, että vaunut poistuvat ensi vuoden aikana. Se tieto on ehtinyt jo HSL:n rappareihinkin. Itse pitäisin todennäköisenä sitä, että ne poistetaan pikku hiljaa kertarysäyksen sijaan. Mannheim-ulottuvuus tuli minulle yllätyksenä, ja positiivisena sellaisena. Mannheimin verkossa vaunut todennäköisesti toimivat paljon Helsinkiä paremmin. Kontaktejahan on sinne suuntaan luotu jo yli 10 vuotta sitten, kun meille hankittiin heiltä käytettyä kalustoa.

Kuten sanottu, sinne lähtee nyt kaksi vaunua. Tuosta päätöksestä näkee, että sikäläiset maksavat kuljetuskulut. Tuo on vielä kokeiluasteella, ja jos vaunut siellä toimivat, niin sitten sinne varmaan lähtee koko sarja. Mutta eihän sitä vielä kukaan tiedä, siksi kokeilevat, ja tuskinpa maksavat kokeilusta mitään (muuta kuin kuljetuskulut).

Kuka sitten maksaa vaunuista ja mitä? En minä tiedä. Pitäisin todennäköisenä sitä, että Mannheim ostaa vaunut hinnalla, jota voidaan pitää erittäin edullisena, ja että BT osallistuu jollakin tavalla kuluihin kompensoidakseen Helsingille sitä, että vaunujen käyttöikä, paino ym. ominaisuudet eivät vastanneet tilattua. Tarvittaessa koko kauppa voidaan vaikka kierrättää BT:n kautta. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Etukäteen tietoa voi olla vaikea saada, mutta jälkikäteen tieto on tietysti julkista hintoineen päivineen, liikelaitoksesta kun on kyse.

HKL ja B tekivät vuonna 2007 sopimuksen, jossa B vastaa vaunujen käytettävyydestä kymmenen vuotta ja asettaa vakuuden, jonka suuruus on 40 vaunun hankintahinta. Tämä oli B:lle kunniallinen perääntyminen tilanteessa, jossa toinen vaihtoehto olisi ollut hankintasopimuksen purkaminen. Purkaminen laatusyistä olisi tullut firman maineelle erityisen kalliiksi.

Nyt siis näyttää siltä, että B ei halua tai kykene hoitamaan vaunuja HKL:n edellyttämälle käytettävyystasolle. Vaihtoehtojahan on; ääripäänä edelleen hankintasopimuksen purku, jolloin vakuus maksetaan Helsingille ja B tekee vaunuilleen mitä lystää. Tämä Mannheim/Ludwigshafen/Heidelberg-kuvio on koe, jolla B yrittää vähentää tappiotaan. Vuokraaja tietysti on HKL, mutta sehän ei tietenkään sulje pois sitä, että B:llä ja RNV:llä olisi asiassa keskenään jokin rahallinen välipuhe.
 
Takaisin
Ylös