Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3536

    oletus Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Ymmärränkö oikein, että Mannheim arvelee Varioiden olevan käyttökelpoisia sikäläisillä radoilla? Bombardier ei kai siellä jatka huoltoruljanssia?

  3. #3
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    287

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Sääli sinänsä, sillä nuo ovat huomattavasti miellyttävämpiä matkustaa kuin muut vaunut. Toki ne eivät hiljaisia ole, mutta ovat avaria, valoisia ja käytäväkuilua ei ole, mikä helpottaa tavaroiden kanssa liikkumista tai niiden ohittamista.
    HSL - "Koska mä voin."

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5867

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Tänään lähti vaunu 237.

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Maksaako Mannheimin liikennelaitos vaunuista mitään HKL:lle? Lähtevätkö ne kaikki sinne?

    t. Rainer

  6. #6

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt HKL:tä apua ja sitä siis nyt saa. Auttaako HKL kollegafirmaa ystävyyssyistä vai onko HKL hyötymässä Varioiden mahdollisista siirtymisestä uusille käyttäjille jotenkin rahallisesti?

  7. #7
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3536

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Kannattaa lukea:

    8 §
    Kahden Variotram-raitiovaunun kuljetus Mannheimiin

    HEL 2017-007323 T 02 08 02 01

    Päätös

    Vs. yksikön johtaja päätti tilata suorahankintana kahden Variotram-raitiovaunun kuljetuksen Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä Helsingistä Mannheimiin, Saksaan tarjouksen 19.5.2017 mukaisesti yhteensä enintään 45.600,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

    Lisäksi vs. yksikön johtaja päätti tilata IF Vahinkovaakutusyhtiö Oy:ltä vakuutuksen kuljetuksen ajalle yhteensä enintään 1.387,43 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

    Päätöksen perustelut

    Saksalainen raideliikennöijä Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt HKL:sta järjestämään kahden Variotram-raitiovaunun kuljettamiseen Saksaan, Mannheimiin. Kuljetus ja vakuutus laskutetaan täysimääräisesti tilaajalta.

    Kuljetus K. Rissanen Oy:llä on aikaisempaa kokemusta vastaavista kuljetuksista. Kokemukseen perustuen Rhein-Neckar-Verkehr GmbH on pyytänyt, että kuljetus tilataan Kuljetus K. Rissanen Oy:ltä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #8

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kannattaa lukea:
    Juuri tuon luettuani ihmettelin HKL:n intoa edistää asiaa. En missään tapauksessa paheksu kollegafirman auttamista, mutta luulisi noiden rakkineiden tulevan elämän olevan niiden omistajan ongelma.

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5478

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Juuri tuon luettuani ihmettelin HKL:n intoa edistää asiaa. En missään tapauksessa paheksu kollegafirman auttamista, mutta luulisi noiden rakkineiden tulevan elämän olevan niiden omistajan ongelma.
    Voisiko joku nyt selventää tarkemmin eikä kirjoitttaa kryptisesti: Kuka nuo Variotram-vaunut tällä hetkellä omistaa? HKL vai Bombardier vai Mannheimin kaupungin liikennelaitos?

  10. #10
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6556

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Kyllä ne vaunut on HKL:n omistuksessa. Käsittääkseni HKL ja BT ovat joko jo päässeet tai ainakin pääsemässä sopimukseen siitä, mitä niille huoltosopimuksen päättyessä tapahtuu. Vaunuthan eivät vastaa sitä, mitä on tilattu, joten sitä voisi käyttää kaupan purkuperusteena tai ainakin perusteena vaatia hinnanalennusta. Koska kumpikaan osapuoli tuskin haluaa oikeuteen, ovat neuvotelleet ja pyrkivät saavuttamaan sellaisen yhteisymmärryksen, jonka kanssa molemmat voivat elää.

    Varmana, sikäli kuin mikään on varmaa, voidaan tässä vaiheessa pitää sitä, että vaunut poistuvat ensi vuoden aikana. Se tieto on ehtinyt jo HSL:n rappareihinkin. Itse pitäisin todennäköisenä sitä, että ne poistetaan pikku hiljaa kertarysäyksen sijaan. Mannheim-ulottuvuus tuli minulle yllätyksenä, ja positiivisena sellaisena. Mannheimin verkossa vaunut todennäköisesti toimivat paljon Helsinkiä paremmin. Kontaktejahan on sinne suuntaan luotu jo yli 10 vuotta sitten, kun meille hankittiin heiltä käytettyä kalustoa.

    Kuten sanottu, sinne lähtee nyt kaksi vaunua. Tuosta päätöksestä näkee, että sikäläiset maksavat kuljetuskulut. Tuo on vielä kokeiluasteella, ja jos vaunut siellä toimivat, niin sitten sinne varmaan lähtee koko sarja. Mutta eihän sitä vielä kukaan tiedä, siksi kokeilevat, ja tuskinpa maksavat kokeilusta mitään (muuta kuin kuljetuskulut).

    Kuka sitten maksaa vaunuista ja mitä? En minä tiedä. Pitäisin todennäköisenä sitä, että Mannheim ostaa vaunut hinnalla, jota voidaan pitää erittäin edullisena, ja että BT osallistuu jollakin tavalla kuluihin kompensoidakseen Helsingille sitä, että vaunujen käyttöikä, paino ym. ominaisuudet eivät vastanneet tilattua. Tarvittaessa koko kauppa voidaan vaikka kierrättää BT:n kautta. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Etukäteen tietoa voi olla vaikea saada, mutta jälkikäteen tieto on tietysti julkista hintoineen päivineen, liikelaitoksesta kun on kyse.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #11

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    237

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Voisiko joku nyt selventää tarkemmin eikä kirjoitttaa kryptisesti: Kuka nuo Variotram-vaunut tällä hetkellä omistaa? HKL vai Bombardier vai Mannheimin kaupungin liikennelaitos?
    Minä luulin, että HKL on vain huoltoliisannut nuo vaunut.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3337

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Uutta tietoa Saksaan lähteneistä Varioista HKL:n uutissivulla

  13. #13
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Onko siellä sama raideleveys vai vaihdetaanko telit ?

  14. #14

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    76

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Sama raideleveys.

    Tästä linkistä löytyy kattava lista eri kaupunkien raideleveyksistä: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_track_gauges

    Mielenkiintoista on se, miksi/miten Tallinnassa on päädytty erilaiseen, Euroopassa hyvin harvinaiseen leveyteen, vaikka ratikka on siellä rakennettu käsittääkseni samaan aikaan kuin Helsingissä.

  15. #15
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Variotramien lähtölaskenta alkaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä ne vaunut on HKL:n omistuksessa. Käsittääkseni HKL ja BT ovat joko jo päässeet tai ainakin pääsemässä sopimukseen siitä, mitä niille huoltosopimuksen päättyessä tapahtuu. Vaunuthan eivät vastaa sitä, mitä on tilattu, joten sitä voisi käyttää kaupan purkuperusteena tai ainakin perusteena vaatia hinnanalennusta. Koska kumpikaan osapuoli tuskin haluaa oikeuteen, ovat neuvotelleet ja pyrkivät saavuttamaan sellaisen yhteisymmärryksen, jonka kanssa molemmat voivat elää.

    Varmana, sikäli kuin mikään on varmaa, voidaan tässä vaiheessa pitää sitä, että vaunut poistuvat ensi vuoden aikana. Se tieto on ehtinyt jo HSL:n rappareihinkin. Itse pitäisin todennäköisenä sitä, että ne poistetaan pikku hiljaa kertarysäyksen sijaan. Mannheim-ulottuvuus tuli minulle yllätyksenä, ja positiivisena sellaisena. Mannheimin verkossa vaunut todennäköisesti toimivat paljon Helsinkiä paremmin. Kontaktejahan on sinne suuntaan luotu jo yli 10 vuotta sitten, kun meille hankittiin heiltä käytettyä kalustoa.

    Kuten sanottu, sinne lähtee nyt kaksi vaunua. Tuosta päätöksestä näkee, että sikäläiset maksavat kuljetuskulut. Tuo on vielä kokeiluasteella, ja jos vaunut siellä toimivat, niin sitten sinne varmaan lähtee koko sarja. Mutta eihän sitä vielä kukaan tiedä, siksi kokeilevat, ja tuskinpa maksavat kokeilusta mitään (muuta kuin kuljetuskulut).

    Kuka sitten maksaa vaunuista ja mitä? En minä tiedä. Pitäisin todennäköisenä sitä, että Mannheim ostaa vaunut hinnalla, jota voidaan pitää erittäin edullisena, ja että BT osallistuu jollakin tavalla kuluihin kompensoidakseen Helsingille sitä, että vaunujen käyttöikä, paino ym. ominaisuudet eivät vastanneet tilattua. Tarvittaessa koko kauppa voidaan vaikka kierrättää BT:n kautta. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Etukäteen tietoa voi olla vaikea saada, mutta jälkikäteen tieto on tietysti julkista hintoineen päivineen, liikelaitoksesta kun on kyse.
    HKL ja B tekivät vuonna 2007 sopimuksen, jossa B vastaa vaunujen käytettävyydestä kymmenen vuotta ja asettaa vakuuden, jonka suuruus on 40 vaunun hankintahinta. Tämä oli B:lle kunniallinen perääntyminen tilanteessa, jossa toinen vaihtoehto olisi ollut hankintasopimuksen purkaminen. Purkaminen laatusyistä olisi tullut firman maineelle erityisen kalliiksi.

    Nyt siis näyttää siltä, että B ei halua tai kykene hoitamaan vaunuja HKL:n edellyttämälle käytettävyystasolle. Vaihtoehtojahan on; ääripäänä edelleen hankintasopimuksen purku, jolloin vakuus maksetaan Helsingille ja B tekee vaunuilleen mitä lystää. Tämä Mannheim/Ludwigshafen/Heidelberg-kuvio on koe, jolla B yrittää vähentää tappiotaan. Vuokraaja tietysti on HKL, mutta sehän ei tietenkään sulje pois sitä, että B:llä ja RNV:llä olisi asiassa keskenään jokin rahallinen välipuhe.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Museoratikkaliikenne alkaa jälleen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.05.2015, 09:00
  2. HSL: HSL:n lippulajitutkimus alkaa metrossa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.09.2011, 12:00
  3. HSL: Lippulajitutkimus alkaa raitiovaunuissa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.08.2011, 15:00
  4. HSL: HSL:n asiakastyytyväisyystutkimus alkaa 17.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.01.2011, 10:50
  5. HKL: Syysliikenne alkaa 10.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.08.2008, 14:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •