Kuusitien silmukka

Jos 327:n olisi suunnitellut joku, jolla on myös kyky käyttää mahdollisia aivojaan, hän ei olisi pannut vaunua kääntymään Kuusitien silmukassa. Tätä kaaosta on nyt jatkunut jo ihan tarpeeksi -männäviikkoinen lumikaaos, jolloin puolet nelosista ja suuri osa kympeistäkin piti tuossa vetää ympäri poikkeustilanteiden takia, aiheutti ainakin minun laskujeni mukaan parhaimmillaan tai pahimmillaan seitsemän (7) odottavan vaunun letkan. Enemmänkin saattoi jossain tilanteessa olla. Ensimmäisenä tietysti tasausta odotteleva kymppi, jonka ohi muut eivät kyenneet menemään.
Kyllä tässä kohdassa olisi syytä tehdä muutos niin pian kuin mahdollista: kolmoset takaisin kierrolle, seiska jatkettakoon Pasilasta Munkkiniemeen ja kakkonen -niin, siitähän saisi oivan lisävaunun vaikkapa linjalle Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Pasila-Paavalin kirkko!

Jos pelkkä Kuusitien silmukka halutaan vapaaksi niin ihan turhaa pistää koko linjakolmikkoa uusiksi, etenkin kun nykyjärjestelyä on jäljellä pari vuotta, jonka jälkeen se pitäisi uudistaa taas. Silmukan saa vapaaksi ajamalla kolmosen, joko Munkkiniemeen tai Korpaanmäentielle. Munkkiniemi-Pasila yhteys ratikalla on yhtä tyhjän kanssa niin kauan kun rata tekee Länsi-Pasilan kierroksen ja samoin 5min vuoroväli tuolla lenkillä.
 
Aiemmin keskustelussa mainittu silmukan kiertosuunnan vaihto olisi ehkä edellyttänyt aika moisia kiskotöitä, ja kaarresäteen tiukentamista. Liikenneympyrämäisen risteyksen keskellä normaalia kiertosuuntaa vastaan kulkeva raitiovaunu olisi saattanut olla autoilijoille yllättävää. Ikävää että piirustus ei sisällä pysäkkikatosta.
 
Jos 327:n olisi suunnitellut joku, jolla on myös kyky käyttää mahdollisia aivojaan, hän ei olisi pannut vaunua kääntymään Kuusitien silmukassa.
- -
Kyllä tässä kohdassa olisi syytä tehdä muutos niin pian kuin mahdollista: kolmoset takaisin kierrolle, seiska jatkettakoon Pasilasta Munkkiniemeen ja kakkonen -niin, siitähän saisi oivan lisävaunun vaikkapa linjalle Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Pasila-Paavalin kirkko!

Kyllä linjastosuunnittelijat ovat varmasti käyttäneet aivojaan selvästi enemmän kuin nähtävästi esimerkiksi sinä heittäessäsi tuon ylläolevan ehdotuksen. Tiedän tämän olevan asia, jota useimmat eivät ole edes viitsineet kommentoida, mutta en välillä voi olla ihmettelemästä, mistä ihmeen puppugeneraattorista jotkut näitä linjaehdotuksiaan vetävät.

Wanhoina hyvinä aikoina oli varmasti kaikki paremmin, mutta ympäri keskustaa kryptisillä kirjaintunnuksilla kiertelevät turistilinjat eivät taida vastata tämän hetken käsitystä hyvästä joukkoliikenteestä, jossa ihmiset pyritään kuljettamaan mahdollisimman suoraan ja ymmärrettävästi tärkeimmillä yhteysväleillä. Linjojen yhdistäminen 327-lenkiksi ei varmasti ole optimiratkaisu, mutta kun vuoromäärää ei ollut mahdollista lisätä ja kun Länsi-Pasilassa ei ole kääntöpaikkaa, niin vaunu on pakko siirtää siellä linjalta toiselle.
 
Aiemmin keskustelussa mainittu silmukan kiertosuunnan vaihto olisi ehkä edellyttänyt aika moisia kiskotöitä, ja kaarresäteen tiukentamista. Liikenneympyrämäisen risteyksen keskellä normaalia kiertosuuntaa vastaan kulkeva raitiovaunu olisi saattanut olla autoilijoille yllättävää. Ikävää että piirustus ei sisällä pysäkkikatosta.

Kun kaarteen kiskot muutama vuosi sitten vaihdettiin, tätä selvitettiin. Kaarresädettä pidettiin liian tiukkana, joten kiertosuuntaa ei muutettu.

Päätepysäkithän ovat Helsingissä perinteisesti olleet katoksettomia, koska niillä seisoi aina vaunu tai kaksi, joten katokselle ei ollut tarvetta. Sitten tuli 90-luku ja ns. jatkuvakierto eli kuljettajien elpyminen siirrettiin päätepysäkeiltä taukopaikoille, ja päätepysäkillä tasattiin aikaa vain hetki. Nyt ollaan palattu tilanteeseen, jossa päätepysäkillä seisoo käytännössä aina vähintään yksi vaunu, eikä katoksille ole enää tarvetta.
 
Kääntösilmukan loppusuoran vieressä oleva bussipysäkki siirtyy Kuusitien risteyksen pohjoispuolelle ensi maanantaina (6.5.), eli ilmeisesti pysäkkikorokkeen rakentaminen ratikoille on alkamassa piakkoin. Tulevan kesän aikataulujen mukaan sekä linja 2 että linja 3 kääntyvät Kuusitiellä 17.6.-11.8. Mistä tämä johtuukaan?
 
Kesäaikataulujen mukaan kakkonen lähtee Kuusitieltä mutta kolmosen ensimmäinen nousupysäkki on edelleen Jalavatie?
 
Tuo poikkeusreittihän on sillä tavalla hauska, että 2 ja 3 kiertävät siinä ikiaikaista kolmosen lenkkiä, mitä nyt poikkeavat (lähes) tyhjinä Kuusitielle vaihtamaan tunnusta välillä.

Seiskasta tulee taas ihan tavallinen linja ilman sidonnaisuuksia, ellei sitten vaunukiertoa yhdistetä ysiin.
 
Kiitos muistutuksesta. Eihän näitä reittejä voi kukaan "normimatkustaja" koskaan oppia, kun ne muuttuvat jatkuvasti.

Sellaista tämä on. Kasvavassa kaupungissa rakennetaan uutta. Sillä on vaikutuksia rakentamisen aikana, kuten nyt Pasilassa ja vaikutuksia rakentamisen jälkeen, kun kaupunkiin tulee lisää joukkoliikenteen käyttäjiä ja ratikkalinjoja on tarpeen pidentää.

Koko ratikkalinjasto uusittiin siksi, että nyt linjaston linjoja on helppoa pidentää, kun kaupunki tiivistyy. Munkkiniemessä ollaan suunnittelemassa Huopalahdentien ja Vihdintien ratikkaa; oma veikkaukseni on, että seiska ajaa sen jälkeen Munkkiniemeen ja Nelonen jatkaa Pohjois-Haagaan asti.

Vastaava järjestely löytyy myös Mannerheimintien suunnasta, jossa kympin on tarkoitus joskus jatkua Hämeenlinnan bulevardille ja kolmonen korvaa Pikku-Huopalahden raitiolinjan.

Jos oikein hyvin käy, seiska voi joskus jatkaa Töölöstä Pasilan kautta Käpylään tai Oulunkylään.

Laajan ratikkaverkon rakentaminen vaatii myös tähän vanhaan linjastoon muutoksia, joita nyt par'aikaa tehdään.
 
Ongelmana on vaikka radanrakennusprojektit ovat osa samaa linjastouudistusta, moni radanrakennusprojekteista on sidottu eri kaupunginrakennusprojektiin. Ideaalistahan olisi ollut että Reijolankatu, Meilahden silmukka, Ilmalan jatke, Länsi-Pasilan oikaisu ja Itä-Pasilan kietosuunnan muuttaminen olisi toteutettu kertaiheitolla, mutta Pasilan projektit on sidottu sillan leventämiseen, "terminaalin" valmistumiseen ja muutenkin alueen etenemiseen. Puolestaan Reijolankatu jouduttiin tekemään aikaisemmin, kun muuten Jätkäsaareen ei olisi saatu kolmatta linjaa uudistukseen mukaisesti.

Koko ratikkalinjasto uusittiin siksi, että nyt linjaston linjoja on helppoa pidentää, kun kaupunki tiivistyy. Munkkiniemessä ollaan suunnittelemassa Huopalahdentien ja Vihdintien ratikkaa; oma veikkaukseni on, että seiska ajaa sen jälkeen Munkkiniemeen ja Nelonen jatkaa Pohjois-Haagaan asti.

Vastaava järjestely löytyy myös Mannerheimintien suunnasta, jossa kympin on tarkoitus joskus jatkua Hämeenlinnan bulevardille ja kolmonen korvaa Pikku-Huopalahden raitiolinjan.

Jos oikein hyvin käy, seiska voi joskus jatkaa Töölöstä Pasilan kautta Käpylään tai Oulunkylään.

Laajan ratikkaverkon rakentaminen vaatii myös tähän vanhaan linjastoon muutoksia, joita nyt par'aikaa tehdään.

Sitä miten raitiolinjasto kehittyy 2024 jälkeen on vaikea tässä vaiheessa arvioida. Vihdintien ratikka on näillä näkymin tulossa Kruunusiltojen jälkeen eli aikaisintaan 2027. Edes nykyaineiston pohjalta on vaikea sanoa mitä 8 vuoden päästä tehdään tai on tehty, etenkin kun katsoo miltä suunnitelmat näyttivät 2009 ja mitä toteutettiin 2017 mennessä.

Kuitenkin nykysuunnitelmissa se tosiaan ei ole 4 joka kulkee Pohjois-Haagaan, vaan uusi linja. 4 jäisi "Läntisen kantakaupungin linjaksi" eli kulkisi Munkkiniemen kolmiosta Topeliuksen-, Runebergin-, ja Fredrikinkadun kautta 1 nykyiselle päätepysäkille. Vihdintien pikaraitolinja jää suunnitelmissa Kolmikulman uudelle pysäkille, mutta 1 tulevaisuudesta ei ole mainintaa. Oma arvaukseni on että 10 käännettäisiin Munkkiniemeen 4 tilalle kun sillä on muutenkin tiheä vuoroväli ja 1 ajettaisiin Kirurgiin. Tosin saattaa olla että kun Vihdintien pikaraitiolinja kulkee Mannerheimintietä 5 min vuorovälillä ja isommilla vaunuilla niin 10:lle riittää harvempi vuoroväli.

Vaikka Pasilasta Meilahden silmukkaan tuleva linja olisi se joka jatkettaisiin Munkkiniemeen, niin 2027 se tuskin on enää 7. 2021 (toivottavasti) Länsi-Pasila oikaistaessa sekä 7:n jatkettessa kyseiseen silmukkaan ei linjan nykyinen 10min vuoroväli tule todennäköisesti riittämään edes Kantakaupunki-Articeilla eikä vaunut riitä koko linjan vuorovälin tihentämiseen. Apulinjaan saattaa riittää vaunut 2023 asti kunnes Hernesaaren 2.vaihe alkaa. 2024 mennessä on tulossa joka tapauksessa vastaan lisäkaluston hankinta Kalasataman linjalle, jotka hyvin todennäköisesti hankitaan Artic XL kalustona, kun Kantakaupunki-Articien kapasiteetti ei niin ikään riitä kyseisellä linjalla ja uuden kantakaupunkivaunumallin tuloajankohdaksi on varikkosuunnitelmassa merkitty vasta 2027. 2024 on siis mahdollisuus ratkaista Meilahti-Pasila välin mahdolliset kapasiteettiongelmat ajamalla Kalasataman linjaa isompine vaunuineen Pasilasta Meilahteen ja jättää 7 Länsi Pasilaan

Jonkin linjan jatkuminen Itä-Pasilasta Käpylään ja eteenpäin on vastatuulessa kun Kalasataman raitiotien yleissuunnitelmassa oleva käännösvaraus pohjoiseen oli tarkoitettu Kantakaupungin verkon ja Raide-Jokerin välisen yhteyden yhteydessä tehtäväksi varikkoreitiksi ja Helsingin kaupungin edustaja sanoi vuosi sitten, että Vihdintien raitiotie tulee olemaan ensisijainen yhteys Jokerille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo poikkeusreittihän on sillä tavalla hauska, että 2 ja 3 kiertävät siinä ikiaikaista kolmosen lenkkiä, mitä nyt poikkeavat (lähes) tyhjinä Kuusitielle vaihtamaan tunnusta välillä.
Voinen taas katsella ikkunastani tukoksia, kun kymppi ei pääse kakkosten ja kolmosten letkojen ohi ja joutuu itsekin saadakseen edes jotain menetetystä aikataulustaan kiinni sitten kääntymään Kuusitien silmukassa...

Seiskasta tulee taas ihan tavallinen linja ilman sidonnaisuuksia, ellei sitten vaunukiertoa yhdistetä ysiin.
Jotain järkevääkin tässä kuviossa!
 
Voinen taas katsella ikkunastani tukoksia, kun kymppi ei pääse kakkosten ja kolmosten letkojen ohi ja joutuu itsekin saadakseen edes jotain menetetystä aikataulustaan kiinni sitten kääntymään Kuusitien silmukassa...

Toivottavasti tämä toteutetaan niin, että kolmoslinjan vaunut vaihtavat Kuusitien silmukassa linjalle kaksi ja vastaavasti kakkosista tulee kolmosia. Tämä järjestely mahdollistaisi sen, että myöhässä oleva vaunu voisi kiriä myöhästymisensä kiinni jättämällä pois Meilahden osuuden kokonaan, eli kakkonen kääntyisi Mannerheimintieltä suoraan Nordenskiöldinkadulle ja kolmonen vastaavasti toisin päin. Ymmärtäisiköhän LIJ 2014-järjestelmä tämän oikaisun vaihtamalla linjakilvet automaattisesti? Tuskin.
 
Helsingin kaupungilta tuli aamulla uutissähke, että silmukkaan aloitetaan pysäkin rakentaminen tällä viikolla. Valmista on kesäkuun loppuun mennessä eikä sillä ole vaikutusta ratikkaliikenteeseen. https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupu...ysakin-rakentaminen-alkaa-mansku-150-kohdalla

Kesti vain kaksi vuotta sen jälkeen kuin silmukka sai vakituista liikennettä. 2017:a ennen silmukassa kääntyi linja vakituisesti edellisen kerran vuonna 1962, ja silloinkin vain ruuhkassa kulkenut 12. Tietääkö joku miten kyytiin nousu hoidettiin silloin? Jalavantieltä kyytiin vai joillain muulla tavalla?
 
Takaisin
Ylös