Kuusitien silmukka

Helsingin kaupungilta tuli aamulla uutissähke, että silmukkaan aloitetaan pysäkin rakentaminen tällä viikolla. Valmista on kesäkuun loppuun mennessä eikä sillä ole vaikutusta ratikkaliikenteeseen. https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupu...ysakin-rakentaminen-alkaa-mansku-150-kohdalla

Kesti vain kaksi vuotta sen jälkeen kuin silmukka sai vakituista liikennettä. 2017:a ennen silmukassa kääntyi linja vakituisesti edellisen kerran vuonna 1962, ja silloinkin vain ruuhkassa kulkenut 12. Tietääkö joku miten kyytiin nousu hoidettiin silloin? Jalavantieltä kyytiin vai joillain muulla tavalla?

Siinä oli sen aikainen pieni koroke miltä noustiin vaunuun.
 
Ratikka 10 kääntyi Kuusitiellä koko vuoden 1990.

Se pystyi sentään käyttämään ihan oikeaa pysäkkiä, kun liikenne tuosta pohjoiseen oli poikki. Niinpä päätepysäkki (ja lähtöpysäkki) oli nykyinen 0137.

Mutta onko Kuusitien silmukan kiertosuunta aina ollut nykyinen? Muistelisin jonkun muistelleen, että sitä joskus ajettiin eri suuntaan. Silmukka on rakennettu vuonna 1945.
 
Se pystyi sentään käyttämään ihan oikeaa pysäkkiä, kun liikenne tuosta pohjoiseen oli poikki. Niinpä päätepysäkki (ja lähtöpysäkki) oli nykyinen 0137.

Mutta onko Kuusitien silmukan kiertosuunta aina ollut nykyinen? Muistelisin jonkun muistelleen, että sitä joskus ajettiin eri suuntaan. Silmukka on rakennettu vuonna 1945.

Kyllä se ainakin 50-luvulla oli nykyiseen suuntaan.
 
Kyllä se ainakin 50-luvulla oli nykyiseen suuntaan.
Mä itse kuvittelisin että linjan 12 matkustajat nousivat kyytiin pohjoissuunnan laiturilta ja että vaunu lähti "karkuun" kääntösilmukkaan kun seuraava 10 tuli etelästä, ja odotti sitten lähtölupaa jatkaa etäeenpäin. Ihmiset jotka siihen aikaan matkustivat raitiovaunulla olivat ehkä tottuneet huonompaan palvelutasoon koska he olivat "pakkokäyttäjiä". Samanlaista ajantappamista esiintyy bussien kohdalla nykyään erilaisten ajantasauspysäkkien muodossa.

t. Rainer
 
Kyllä nykyisen seisontapaikan kohdalla oli kapea laituri, josta noustiin raitiolinja 12 kyytiin. Onkohan laiturin tila viety Mannerheimintien kaistaksi.
 
Linjan 12 kulkuaikana tuskin oli suuri ihme myöskään ajoradan poikki kyytiin nouseminen, sellaisia pysäkkejä oli kaupunki täynnä. Eikä korokkeita tarvittu, vaikka vaunut olivat korkealattiaisia...
 
Takaisin
Ylös