Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/37

Viestiketju: Kuusitien silmukka

  1. #16

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Jos 327:n olisi suunnitellut joku, jolla on myös kyky käyttää mahdollisia aivojaan, hän ei olisi pannut vaunua kääntymään Kuusitien silmukassa. Tätä kaaosta on nyt jatkunut jo ihan tarpeeksi -männäviikkoinen lumikaaos, jolloin puolet nelosista ja suuri osa kympeistäkin piti tuossa vetää ympäri poikkeustilanteiden takia, aiheutti ainakin minun laskujeni mukaan parhaimmillaan tai pahimmillaan seitsemän (7) odottavan vaunun letkan. Enemmänkin saattoi jossain tilanteessa olla. Ensimmäisenä tietysti tasausta odotteleva kymppi, jonka ohi muut eivät kyenneet menemään.
    Kyllä tässä kohdassa olisi syytä tehdä muutos niin pian kuin mahdollista: kolmoset takaisin kierrolle, seiska jatkettakoon Pasilasta Munkkiniemeen ja kakkonen -niin, siitähän saisi oivan lisävaunun vaikkapa linjalle Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Pasila-Paavalin kirkko!
    Jos pelkkä Kuusitien silmukka halutaan vapaaksi niin ihan turhaa pistää koko linjakolmikkoa uusiksi, etenkin kun nykyjärjestelyä on jäljellä pari vuotta, jonka jälkeen se pitäisi uudistaa taas. Silmukan saa vapaaksi ajamalla kolmosen, joko Munkkiniemeen tai Korpaanmäentielle. Munkkiniemi-Pasila yhteys ratikalla on yhtä tyhjän kanssa niin kauan kun rata tekee Länsi-Pasilan kierroksen ja samoin 5min vuoroväli tuolla lenkillä.

  2. #17
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Aiemmin keskustelussa mainittu silmukan kiertosuunnan vaihto olisi ehkä edellyttänyt aika moisia kiskotöitä, ja kaarresäteen tiukentamista. Liikenneympyrämäisen risteyksen keskellä normaalia kiertosuuntaa vastaan kulkeva raitiovaunu olisi saattanut olla autoilijoille yllättävää. Ikävää että piirustus ei sisällä pysäkkikatosta.
    ... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...

  3. #18

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    53

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Jos 327:n olisi suunnitellut joku, jolla on myös kyky käyttää mahdollisia aivojaan, hän ei olisi pannut vaunua kääntymään Kuusitien silmukassa.
    - -
    Kyllä tässä kohdassa olisi syytä tehdä muutos niin pian kuin mahdollista: kolmoset takaisin kierrolle, seiska jatkettakoon Pasilasta Munkkiniemeen ja kakkonen -niin, siitähän saisi oivan lisävaunun vaikkapa linjalle Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Pasila-Paavalin kirkko!
    Kyllä linjastosuunnittelijat ovat varmasti käyttäneet aivojaan selvästi enemmän kuin nähtävästi esimerkiksi sinä heittäessäsi tuon ylläolevan ehdotuksen. Tiedän tämän olevan asia, jota useimmat eivät ole edes viitsineet kommentoida, mutta en välillä voi olla ihmettelemästä, mistä ihmeen puppugeneraattorista jotkut näitä linjaehdotuksiaan vetävät.

    Wanhoina hyvinä aikoina oli varmasti kaikki paremmin, mutta ympäri keskustaa kryptisillä kirjaintunnuksilla kiertelevät turistilinjat eivät taida vastata tämän hetken käsitystä hyvästä joukkoliikenteestä, jossa ihmiset pyritään kuljettamaan mahdollisimman suoraan ja ymmärrettävästi tärkeimmillä yhteysväleillä. Linjojen yhdistäminen 327-lenkiksi ei varmasti ole optimiratkaisu, mutta kun vuoromäärää ei ollut mahdollista lisätä ja kun Länsi-Pasilassa ei ole kääntöpaikkaa, niin vaunu on pakko siirtää siellä linjalta toiselle.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7063

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Aiemmin keskustelussa mainittu silmukan kiertosuunnan vaihto olisi ehkä edellyttänyt aika moisia kiskotöitä, ja kaarresäteen tiukentamista. Liikenneympyrämäisen risteyksen keskellä normaalia kiertosuuntaa vastaan kulkeva raitiovaunu olisi saattanut olla autoilijoille yllättävää. Ikävää että piirustus ei sisällä pysäkkikatosta.
    Kun kaarteen kiskot muutama vuosi sitten vaihdettiin, tätä selvitettiin. Kaarresädettä pidettiin liian tiukkana, joten kiertosuuntaa ei muutettu.

    Päätepysäkithän ovat Helsingissä perinteisesti olleet katoksettomia, koska niillä seisoi aina vaunu tai kaksi, joten katokselle ei ollut tarvetta. Sitten tuli 90-luku ja ns. jatkuvakierto eli kuljettajien elpyminen siirrettiin päätepysäkeiltä taukopaikoille, ja päätepysäkillä tasattiin aikaa vain hetki. Nyt ollaan palattu tilanteeseen, jossa päätepysäkillä seisoo käytännössä aina vähintään yksi vaunu, eikä katoksille ole enää tarvetta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #20
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    398

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Kääntösilmukan loppusuoran vieressä oleva bussipysäkki siirtyy Kuusitien risteyksen pohjoispuolelle ensi maanantaina (6.5.), eli ilmeisesti pysäkkikorokkeen rakentaminen ratikoille on alkamassa piakkoin. Tulevan kesän aikataulujen mukaan sekä linja 2 että linja 3 kääntyvät Kuusitiellä 17.6.-11.8. Mistä tämä johtuukaan?

  6. #21
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Tulevan kesän aikataulujen mukaan sekä linja 2 että linja 3 kääntyvät Kuusitiellä 17.6.-11.8. Mistä tämä johtuukaan?
    Pasilan ratatöistä. Poikkeusreitti on voimassa myös vielä alkusyksystä.

  7. #22

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    836

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Pasilan ratatöistä. Poikkeusreitti on voimassa myös vielä alkusyksystä.
    Sanon, että on tosi kyllästyttävää nämä jatkuvat poikkeusreitit ja niiden poikkeukset.

  8. #23

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    836

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Kesäaikataulujen mukaan kakkonen lähtee Kuusitieltä mutta kolmosen ensimmäinen nousupysäkki on edelleen Jalavatie?

  9. #24
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7063

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Tuo poikkeusreittihän on sillä tavalla hauska, että 2 ja 3 kiertävät siinä ikiaikaista kolmosen lenkkiä, mitä nyt poikkeavat (lähes) tyhjinä Kuusitielle vaihtamaan tunnusta välillä.

    Seiskasta tulee taas ihan tavallinen linja ilman sidonnaisuuksia, ellei sitten vaunukiertoa yhdistetä ysiin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #25
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    398

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Pasilan ratatöistä. Poikkeusreitti on voimassa myös vielä alkusyksystä.
    Kiitos muistutuksesta. Eihän näitä reittejä voi kukaan "normimatkustaja" koskaan oppia, kun ne muuttuvat jatkuvasti.

  11. #26

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Kiitos muistutuksesta. Eihän näitä reittejä voi kukaan "normimatkustaja" koskaan oppia, kun ne muuttuvat jatkuvasti.
    Sellaista tämä on. Kasvavassa kaupungissa rakennetaan uutta. Sillä on vaikutuksia rakentamisen aikana, kuten nyt Pasilassa ja vaikutuksia rakentamisen jälkeen, kun kaupunkiin tulee lisää joukkoliikenteen käyttäjiä ja ratikkalinjoja on tarpeen pidentää.

    Koko ratikkalinjasto uusittiin siksi, että nyt linjaston linjoja on helppoa pidentää, kun kaupunki tiivistyy. Munkkiniemessä ollaan suunnittelemassa Huopalahdentien ja Vihdintien ratikkaa; oma veikkaukseni on, että seiska ajaa sen jälkeen Munkkiniemeen ja Nelonen jatkaa Pohjois-Haagaan asti.

    Vastaava järjestely löytyy myös Mannerheimintien suunnasta, jossa kympin on tarkoitus joskus jatkua Hämeenlinnan bulevardille ja kolmonen korvaa Pikku-Huopalahden raitiolinjan.

    Jos oikein hyvin käy, seiska voi joskus jatkaa Töölöstä Pasilan kautta Käpylään tai Oulunkylään.

    Laajan ratikkaverkon rakentaminen vaatii myös tähän vanhaan linjastoon muutoksia, joita nyt par'aikaa tehdään.

  12. #27

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Ongelmana on vaikka radanrakennusprojektit ovat osa samaa linjastouudistusta, moni radanrakennusprojekteista on sidottu eri kaupunginrakennusprojektiin. Ideaalistahan olisi ollut että Reijolankatu, Meilahden silmukka, Ilmalan jatke, Länsi-Pasilan oikaisu ja Itä-Pasilan kietosuunnan muuttaminen olisi toteutettu kertaiheitolla, mutta Pasilan projektit on sidottu sillan leventämiseen, "terminaalin" valmistumiseen ja muutenkin alueen etenemiseen. Puolestaan Reijolankatu jouduttiin tekemään aikaisemmin, kun muuten Jätkäsaareen ei olisi saatu kolmatta linjaa uudistukseen mukaisesti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Särelä Näytä viesti
    Koko ratikkalinjasto uusittiin siksi, että nyt linjaston linjoja on helppoa pidentää, kun kaupunki tiivistyy. Munkkiniemessä ollaan suunnittelemassa Huopalahdentien ja Vihdintien ratikkaa; oma veikkaukseni on, että seiska ajaa sen jälkeen Munkkiniemeen ja Nelonen jatkaa Pohjois-Haagaan asti.

    Vastaava järjestely löytyy myös Mannerheimintien suunnasta, jossa kympin on tarkoitus joskus jatkua Hämeenlinnan bulevardille ja kolmonen korvaa Pikku-Huopalahden raitiolinjan.

    Jos oikein hyvin käy, seiska voi joskus jatkaa Töölöstä Pasilan kautta Käpylään tai Oulunkylään.

    Laajan ratikkaverkon rakentaminen vaatii myös tähän vanhaan linjastoon muutoksia, joita nyt par'aikaa tehdään.
    Sitä miten raitiolinjasto kehittyy 2024 jälkeen on vaikea tässä vaiheessa arvioida. Vihdintien ratikka on näillä näkymin tulossa Kruunusiltojen jälkeen eli aikaisintaan 2027. Edes nykyaineiston pohjalta on vaikea sanoa mitä 8 vuoden päästä tehdään tai on tehty, etenkin kun katsoo miltä suunnitelmat näyttivät 2009 ja mitä toteutettiin 2017 mennessä.

    Kuitenkin nykysuunnitelmissa se tosiaan ei ole 4 joka kulkee Pohjois-Haagaan, vaan uusi linja. 4 jäisi "Läntisen kantakaupungin linjaksi" eli kulkisi Munkkiniemen kolmiosta Topeliuksen-, Runebergin-, ja Fredrikinkadun kautta 1 nykyiselle päätepysäkille. Vihdintien pikaraitolinja jää suunnitelmissa Kolmikulman uudelle pysäkille, mutta 1 tulevaisuudesta ei ole mainintaa. Oma arvaukseni on että 10 käännettäisiin Munkkiniemeen 4 tilalle kun sillä on muutenkin tiheä vuoroväli ja 1 ajettaisiin Kirurgiin. Tosin saattaa olla että kun Vihdintien pikaraitiolinja kulkee Mannerheimintietä 5 min vuorovälillä ja isommilla vaunuilla niin 10:lle riittää harvempi vuoroväli.

    Vaikka Pasilasta Meilahden silmukkaan tuleva linja olisi se joka jatkettaisiin Munkkiniemeen, niin 2027 se tuskin on enää 7. 2021 (toivottavasti) Länsi-Pasila oikaistaessa sekä 7:n jatkettessa kyseiseen silmukkaan ei linjan nykyinen 10min vuoroväli tule todennäköisesti riittämään edes Kantakaupunki-Articeilla eikä vaunut riitä koko linjan vuorovälin tihentämiseen. Apulinjaan saattaa riittää vaunut 2023 asti kunnes Hernesaaren 2.vaihe alkaa. 2024 mennessä on tulossa joka tapauksessa vastaan lisäkaluston hankinta Kalasataman linjalle, jotka hyvin todennäköisesti hankitaan Artic XL kalustona, kun Kantakaupunki-Articien kapasiteetti ei niin ikään riitä kyseisellä linjalla ja uuden kantakaupunkivaunumallin tuloajankohdaksi on varikkosuunnitelmassa merkitty vasta 2027. 2024 on siis mahdollisuus ratkaista Meilahti-Pasila välin mahdolliset kapasiteettiongelmat ajamalla Kalasataman linjaa isompine vaunuineen Pasilasta Meilahteen ja jättää 7 Länsi Pasilaan

    Jonkin linjan jatkuminen Itä-Pasilasta Käpylään ja eteenpäin on vastatuulessa kun Kalasataman raitiotien yleissuunnitelmassa oleva käännösvaraus pohjoiseen oli tarkoitettu Kantakaupungin verkon ja Raide-Jokerin välisen yhteyden yhteydessä tehtäväksi varikkoreitiksi ja Helsingin kaupungin edustaja sanoi vuosi sitten, että Vihdintien raitiotie tulee olemaan ensisijainen yhteys Jokerille.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 02.05.2019 kello 22:48.

  13. #28

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    474

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo poikkeusreittihän on sillä tavalla hauska, että 2 ja 3 kiertävät siinä ikiaikaista kolmosen lenkkiä, mitä nyt poikkeavat (lähes) tyhjinä Kuusitielle vaihtamaan tunnusta välillä.
    Voinen taas katsella ikkunastani tukoksia, kun kymppi ei pääse kakkosten ja kolmosten letkojen ohi ja joutuu itsekin saadakseen edes jotain menetetystä aikataulustaan kiinni sitten kääntymään Kuusitien silmukassa...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Seiskasta tulee taas ihan tavallinen linja ilman sidonnaisuuksia, ellei sitten vaunukiertoa yhdistetä ysiin.
    Jotain järkevääkin tässä kuviossa!

  14. #29
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    398

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Voinen taas katsella ikkunastani tukoksia, kun kymppi ei pääse kakkosten ja kolmosten letkojen ohi ja joutuu itsekin saadakseen edes jotain menetetystä aikataulustaan kiinni sitten kääntymään Kuusitien silmukassa...
    Toivottavasti tämä toteutetaan niin, että kolmoslinjan vaunut vaihtavat Kuusitien silmukassa linjalle kaksi ja vastaavasti kakkosista tulee kolmosia. Tämä järjestely mahdollistaisi sen, että myöhässä oleva vaunu voisi kiriä myöhästymisensä kiinni jättämällä pois Meilahden osuuden kokonaan, eli kakkonen kääntyisi Mannerheimintieltä suoraan Nordenskiöldinkadulle ja kolmonen vastaavasti toisin päin. Ymmärtäisiköhän LIJ 2014-järjestelmä tämän oikaisun vaihtamalla linjakilvet automaattisesti? Tuskin.

  15. #30

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kuusitien silmukka

    Helsingin kaupungilta tuli aamulla uutissähke, että silmukkaan aloitetaan pysäkin rakentaminen tällä viikolla. Valmista on kesäkuun loppuun mennessä eikä sillä ole vaikutusta ratikkaliikenteeseen. https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupun...u-150-kohdalla

    Kesti vain kaksi vuotta sen jälkeen kuin silmukka sai vakituista liikennettä. 2017:a ennen silmukassa kääntyi linja vakituisesti edellisen kerran vuonna 1962, ja silloinkin vain ruuhkassa kulkenut 12. Tietääkö joku miten kyytiin nousu hoidettiin silloin? Jalavantieltä kyytiin vai joillain muulla tavalla?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Töölöntorin silmukka
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 16.11.2005, 12:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •