Göteborgin M32:illa ongelmia?

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Helsinki Varioineen ei ole ainoa "ongelmapesä". Pohjoismaiden suurimmassa raitiovaunukaupungissa Göteborgissa näyttää olevan omat ongelmansa. (Kieli linkatulla sivulla on meidän "toinen kotimainen".)
Toissa viikolla onnistuin linjalla näkemään vain yhden Sirion, senkin vain toisena vierailupäivänä. Jokunen muu kulki koulutus- / testiajossa.
 
Matkustin eilen Siriolla linjalla 9 Gamlestadstorgetilta Angeredin keskustaan. Matkustuskokemus oli miellyttävämpi verrattuna viime elokuiseen.
Angeredin rata muistuttaa teknisesti lähijunarataa. Sellaisella Sirio kulkee huomattavan miellyttävästi. Selvin ero tuon radan päävaunutyyppiin M31:een on kuitenkin sisämelussa. Siriosta vuotaa armoton pyörien jyrinä koteloiden läpi matkustamoon (keskimmäisen moduulin alla oli ainakin yhdessä pyörässä pienehkö taso). Melu muistuttaa tilannetta suomalaisten sinisten vaunujen WC-tiloissa. Radan äänet tulevat kovasti voimakkaina sisälle.

Suurilla nopeuksilla Sirio keikkuu (ja hieman hyppii) enemmän kuin kuin olisin olettanut, mutta kuitenkin siedettävissä mittasuhteissa. Keikkumiseen toki vaikuttaa myös radan kunto. Vertailuokohteena oleva M31 kulkee aivan kertaikaikkisen tasaisesti myös pikaradalla. Menin juuri ennen Sirio-suoritusta myös M29/M28-junalla pitkän siivun Chapmans Torg:lta Storåsiin, ts. Angeredin rataa toiseksi viimeiselle pysäkille saakka. Myös vanha Pedaalivaunu keikkuu ja vipattaa ko. esikaupunkiradalla, joten kaikkea syytä Sirion heilumisesta ei voi vierittää itse vaunutyypin niskaan.

Tänään "testit" jatkuvat. Kuvia tulee verkkoon, kunhan palaan täältä joskus Suomeen. Sirioita on eniten linjalla 6; yhden taisin nähdä myös Mölndalin ja Angeredin väliä sahaavalla nelosella. Ykkösellä Pedaalien määrä on vähentynyt ja kympillä riittää kalustoa multippelitarpeisiin viimein iltaruuhkankin lähes jokaiseen mutta ei ihan kaikkiin vuoroihin.
 
Sirioiden ulkoisesta melusta kertoo puolestaan paikallinen Pling-lehti. Ensimmäinen haastateltu Ellen Nordlund tosin ei ole huomannut koko ongelmaa lainkaan...
 
Jatketaanpa koipussissa ollutta ketjua. Göteborgin uutisissa on kovasti jotain tuttua... Göterborgs-Postenin uutinen.

Eli tilanne on se, että syysliikenteen alkaessa vaunut eivät ehkä riitä. Sirio-vaunujen toimitukset ovat myöhässä ja jo luovutetuissa vaunuissa on vakavia vikoja. 28 toimitetusta vaunusta joskus on vain 16 liikenteessä. Syysliikenne vaatii kaikkiaan 141 raitiovaunujunaa, jolloin kaikkia vaunuja tarvittaisiin. Joillakin linjoilla liikennettä näet tihennetään edelliseen talvikauteen verrattuna. Todettakoon, että M28-M29 -kalustoa on tarkoitus ajaa multippelissa, mutta jos kalusto ei muuten riitä, niitä saatetaan nähdä jopa yksittäisinäkin kulkemassa. Ruotsin ratikkaseuran foorumilla on väläytelty jopa norrköpingiläisten käytöstä poistettujen M67K-vaunujen lainaamista, varmaankin keventävässä mielessä.
 
28 toimitetusta vaunusta joskus on vain 16 liikenteessä.

Tilanne taitaa olla vielä pahempi: uutisen mukaan 16 vaunua 28:sta on ollut poissa liikenteestä, ts. 12 vaunua on sitten ollut liikenteessä.

Saas nähdä miten meillä selvitään syysliikenteestä. Välipalamannejakaan ei ole kuin yksi valmiina. Neliakselisia on kaksi, mutta suostuvatko kuskit niitä ajamaan, ja osaavatko enää?
 
Tilanne taitaa olla vielä pahempi: uutisen mukaan 16 vaunua 28:sta on ollut poissa liikenteestä, ts. 12 vaunua on sitten ollut liikenteessä.
Kaikista huonoimmassa tilanteessa liikenteeseen on tosiaan riittänyt enää vain 12 vaunua (28:sta).
 
Todettakoon, että M28-M29 -kalustoa on tarkoitus ajaa multippelissa, mutta jos kalusto ei muuten riitä, niitä saatetaan nähdä jopa yksittäisinäkin kulkemassa.
Näin siinä sitten kävi, että "Pedaalivaunuja" (M28/M29) on viime aikoina näkynyt yksittäisinäkin linjalla. Lähde: Ruotsin Raitiotieseuran foorumi.
 
Göteborgs Spårvägar on vetänyt koko Sirio-sarjan M32 pois liikenteestä. Vuorot on hoidettu purkamalla normaalisti multippelissa kulkevia M28 / M29 -junia yksittäisiksi vaunuiksi. Linkki lehtiuutiseen. Uutisen mukaan ratkaisun välitön syy ei kuitenkaan ole viimeviikkoinen peräänajo, vaan muut tekniset ongelmat (tyhjentyneet akut).
 
Göteborgs Spårvägar on vetänyt koko Sirio-sarjan M32 pois liikenteestä. Vuorot on hoidettu purkamalla normaalisti multippelissa kulkevia M28 / M29 -junia yksittäisiksi vaunuiksi. Linkki lehtiuutiseen. Uutisen mukaan ratkaisun välitön syy ei kuitenkaan ole viimeviikkoinen peräänajo, vaan muut tekniset ongelmat (tyhjentyneet akut).
!silekkok silekkiK !sillöM :)
Onkos tässäkin se ongelma, että väyläsähköjärjestelmä syö niin pirusti virtaa ja akut siten liian kovassa rasituksessa? Vai että AnsaldoBreda? Se Breda-tekniikka on aiheuttanut ongelmia muuallakin...
 
Tyhjentyvien akkujen ongelma ei vieläkään ole ratkennut (19.2.).
Ansaldon teknikot ovat matkalla paikalle.
Vaunuja on kuitenkin kuljettajakoulutuksessa.
 
Luin äsken Svenska Spårvägssällskapetin foorumilta, että huomisaamusta (20.2.) lähtien M32:ia jälleen laitettaisiin linjalle.
 
Göteborgin Siriot

Jos (tyhmä) hankkii Pohjoismaihin Etelämaalaisia ratikoita, niin voi käydä näinkin hullusti:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=570277
Lehtiotsikko Google-kääntäjän avulla kotikieliämme taitamattomille:
22 vaunua 48:sta Italian raitiovaunuista oli eilisaamuna työpajassa. Kertoman mukaan se voi maksaa 500 miljoonaa kohtuullisesti korjata Italialaiset vaunut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Italialais-surkeat ratikat Ruotsissa

Eikös pääosin laadukkaista kulkuneuvoistaan tunnetussa Saksassa valmistetuissa raitiovaunuissa ole ollut mitään ongelmia esim. Pohjoismaissa? :D

Mutta joo, italialaisten kulkuneuvojen perisynti olevan se, että vaikka ne näyttävät olevan ulkoisesti mukavannäköisiä, niin korean ulkokuoren alla olisi paljonkin parannettavaa. Päteekö sama muuten italialaisnaisiin? ;)
 
Vs: Göteborgin Siriot

Ensimmäisen sukupolven matalalattiavaunuhankinnat menivät reisille vähän joka paikassa: Helsigissä, Oslossa, Göteborgissa ja monessa muussa paikassa. Oslo päätti hiljattain hylätä omat italialaisensa kokonaan, ja siellä se menee oslolaisten piikkiin. Tässä mielessä Helsingin diili Bombardierin kanssa on ainakin puhtaasti rahanmenon puolesta parempi.
 
Takaisin
Ylös