Mäkelänkadun peruskorjaus

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
KSV suunnittelee Mäkelänkadun uusiksi. Eivät vielä kerro, mitä aikovat tehdä, vaan antavat kaupunkilaisten ensin ventileerata: https://kerrokantasi.hel.fi/makelankatu

Aika valmiina nuo suunnitelmat kuitenkin ovat, koska niitä aiotaan jo muutaman viikon päästä esitellä (tammikuussa). Vaikka katusuunnitelmatkin pitäisi saada valmiiksi keväällä, niin rakentaminen olisi vasta 2021. Miksi se niin kauan kestää?

Suunnittelualue ulottuu kadun eteläpäästä Uintikeskukselle asti.

Raitioteiden osalta olisi hyvä
• tarkistaa pysäkkiväliä
• sulkea perusteettomia kiskojen yliajoja, joita Mäkelänkadulla on paljon ja joissa on pelti kolissut
• korvata kiskojen kohdalla suojatiet ylimenopaikoilla, kuten Munkkiniemen puistotiellä

Kiskoja tuolla on viime vuosina tasaista tahtia uusittu, ja puutkin jäävät niille sijoilleen, joten muut muutokset koskevat pääasiassa bussikaistoja ja fillarikaistoja.
 
Nähdäkseni ainoa suljettu kiskojen yliajo on Hattulantien risteys. Myös Sturenkadun risteyksestä on poistettu mahdollisuus vasemmalle kääntymiseen. Sen sijaan kaikki muut yliajopaikat ovat ennallaan. Näihin toki lisätään kääntymiskaistat ja liikennevalot, joten konfliktit raitiovaunujen ja kääntyvien autojen välillä poistuvat, mutta tilalle saadaan kolmet uudet liikennevalot entisten lisäksi. Rautalammintien pysäkin poistamisen myötä yhdet suojatievalot poistuvat, mutta tilalle tulevat valot itse Rautalammintien risteyksen suojatielle. Ratikan sujuvuus tulee siis paljon riippumaan valoetuisuuksien ohjelmoinnista ja tämähän ei perinteisesti ole ollut Helsingissä kovin hyvällä tolalla.
 
Erinomainen asia on bussikaista vasemmalla jo ennen Hämeentielle kääntymistä. Hämeentien keskustan pään uudistuksissahan bussit ajavat Kurvissa vasenta kaistaa keskustaa kohti ja muu liikenne oikeaa kaistaa Helsinginkadulle. Näin bussiliikenne on jo Mäkelänkadulta asti oikealla kaistalla (eli siis vasemmalla...).
Selection_999(633).jpg
 
Erinomainen asia on bussikaista vasemmalla jo ennen Hämeentielle kääntymistä. Hämeentien keskustan pään uudistuksissahan bussit ajavat Kurvissa vasenta kaistaa keskustaa kohti ja muu liikenne oikeaa kaistaa Helsinginkadulle. Näin bussiliikenne on jo Mäkelänkadulta asti oikealla kaistalla (eli siis vasemmalla...).
Näytä liitetiedosto 2842

Myös Hämeentiellä on piirroksen mukaan bussikaista siirretty jo ennen Mäkelänkatua vasemmalle. Mitenkähän se on tarkoitus toteuttaa? Jos bussit ohjataan siellä kovin aikaisin vasemmalle, konfliktit ratikoiden kanssa lisääntyvät, koska rv-kaista on niin kapea siellä päin.
 
Jos tihrustaa karttaa, Hämeentien bussikaista alkaa vasta ratikkapysäkin laiturin kohdalla. Vähän matkaa tuota ennen on Ristikkokadun pysäkki, jossa kaikki bussit pysähtyvät.
 
Eli lähtiessään Ristikkokadun pysäkiltä bussit pyrkinevät vaihtamaan suoraan vasemmalle kaistalle ja sitten ollaankin peilikosketuksissa ratikan kanssa.
 
Takaisin
Ylös