Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2017

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,408
1.12.
Nr1 59 opetusajossa vuorossa 10166 Rautatieasemalla klo 12:12 menossa Mannerheimintielle päin. Linjalla 6/T/8 Artic 424 vuorossa 175, 408 vuorossa 176, 414 vuorossa 155, 417 vuorossa 161, 425 vuorossa 153, 434 vuorossa 159 ja MLNRV2 #93 vuorossa 177.
 
4.12.
Ykkösellä MLNRV2 #104 vuorossa 210, 77, 87, 106, 98, 97, 108, 88, MLNRV1 #115 ja Vario 238, 207 ja 213(korvasi toisen vaunun).
Linjalla 2/3/7 Artic 404 vuorossa 119 ja 422. Linjalla 6/T/8 Artic 412 vuorossa 156, 413 vuorossa 175, 433 vuorossa 154, 415 vuorossa 157, 424 vuorossa 158, 419 vuorossa 168, 428 vuorossa 159 ja Vario 208. Nr1 #59 opetusajossa Ylioppilastalolla klo 12:25 menossa Rautatieaseman suuntaan. Ysillä Vario 204, Artic 426 vuorossa 165 ja 435 vuorossa 174.
 
9.12.
Artic 431 linjalla 2/3/7 ja 403 ykkösellä. Linjalla 6/T/8 Artic 414 vuorossa 169 ja 433 vuorossa 173.
 
11.12.
Ykkösellä MLNRV1 #122 vuorossa 210, 115, 116, MLNRV2 #101, 107, 74, 97, 82, 87 ja 81 ja Vario 221.
Linjalla 2/3/7 Artic 429 vuorossa 116, 423 vuorossa 117 ja 425 vuorossa 118. Ysillä Vario 204 ja Artic 411 vuorossa 152. Linjalla 6/T/8 422 vuorossa 155, 433 vuorossa 156, 414 vuorossa 157, 413 vuorossa 158 ja 431 vuorossa 154. Nr1 #59 opetusajossa Mannerheimintiellä Lasipalatsilla klo 14:04 menossa pohjoisen suuntaan.
 
Päivän parhaan havainnon teki HS:n toimittaja.:D

(Ehkä parhaiten ratikka irtoaa raiteilta, jos painovoima lakkaa vaikuttamasta.)

HS kirjoitti: "Lumi on aiheuttanut ongelmia myös ratikkaliikenteessä. Pasilan asemalla hieman ennen iltakuutta raitiolinja seitsemän ratikka ei päässyt lähtemään liikkeelle, sillä sen pelättiin irronneen raiteilta.

”Hsl:n keltaliiviset työntekijät kiersivät ympäri raitiovaunua yrittäen ilmeisesti selvittää, onko vaunu kiskoilla”, kertoo raitiovaunulla matkustanut HS:n toimittaja Annikka Mutanen. "

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005487772.html
 
Jospa toimittaja ajattelee, että Helsingin raitiovaunut ovat niin hitaita, että pyörät on varmasti hitsattu kiinni kiskoon. :D
 
Päivän parhaan havainnon teki HS:n toimittaja.:D

(Ehkä parhaiten ratikka irtoaa raiteilta, jos painovoima lakkaa vaikuttamasta.)

HS kirjoitti: "Lumi on aiheuttanut ongelmia myös ratikkaliikenteessä. Pasilan asemalla hieman ennen iltakuutta raitiolinja seitsemän ratikka ei päässyt lähtemään liikkeelle, sillä sen pelättiin irronneen raiteilta.

”Hsl:n keltaliiviset työntekijät kiersivät ympäri raitiovaunua yrittäen ilmeisesti selvittää, onko vaunu kiskoilla”, kertoo raitiovaunulla matkustanut HS:n toimittaja Annikka Mutanen. "

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005487772.html

Maalaislähtöisenä huvittaa uutinen 2h sähkökatkosta. :lol:

Jospa toimittaja ajattelee, että Helsingin raitiovaunut ovat niin hitaita, että pyörät on varmasti hitsattu kiinni kiskoon. :D

Termiikki on sellaista ihmeainetta, että sillä onnistuu. Se on näitä tiedemaailman tornihuhuja, että huippuyliopiston X (sjoita X:n haluamasi yliopisto) kemianopiskelijat termiikkihitsasivat ilkeyttään raitiovaunun kiskoihin kiinni aikana, kun yksityiset tai sähkölaitosten omistamat katurautatiet hallitsivat kaupunkeja.
 
Viimeksi muokattu:
Termiikki on ympäristöään lämpimämpää ilmaa. Sillä ei ihan vielä hitsailla. :)

Termiitti taas on sekä tarkoittamasi hitsauksessa käytettävä kemiallimen reaktio, että pieni hyönteinen.
 
18.12.
Ykkösellä MLNRV2 #79 vuorossa 210, 102, 101, 110, 88, 91, 82, 106, 81 ja 92 ja Vario 231.
Artic 418 linjalla 2/3/7. Linjalla 6/T/8 Artic 438, 431 vuorossa 156, 434 vuorossa 157 ja 404 vuorossa 158.
 
21.12.
Ysillä MLNRV2 #91, Vario 239, Artic 437 vuorossa 173 ja 409 vuorossa 170. Linjalla 2/3/7 Aritic 435 vuorossa 130, 436 ja 416 vuorossa 135. Linjalla 6/T/8 Artic 438 vuorossa 152, 424 vuorossa 62, Vario 235 vuorossa 160 ja 227 vuorossa 163. MLNRV2 #108 opetusajossa Mannerheimintien ja Bulevardin risteyksessä klo 14:55 menossa Fredrikinkadulle päin.
 
Ilahduttavan paljon HS:n ratikka-aiheinen kuva-arvoitus kirvoitti muistoja lukijoilta. https://www.hs.fi/historia/art-2000005497111.html Sitä jäin ihmettelemään, miksei lehti julkaissut mielenkiintoista tietoa siitä, ettei tuo vaunun oikealla puolella oleva rakennus ole ollenkaan niin vanha kuin mitä voisi ulkonäön perusteella kuvitella – se on rakennettu 1970-luvulla. Yksi näitä replikatalojamme.

Kirjapalkinto näkyy menneen foorumin aktiiviselle kirjoittajalle – onnittelut!
 
Ilahduttavan paljon HS:n ratikka-aiheinen kuva-arvoitus kirvoitti muistoja lukijoilta. https://www.hs.fi/historia/art-2000005497111.html Sitä jäin ihmettelemään, miksei lehti julkaissut mielenkiintoista tietoa siitä, ettei tuo vaunun oikealla puolella oleva rakennus ole ollenkaan niin vanha kuin mitä voisi ulkonäön perusteella kuvitella – se on rakennettu 1970-luvulla. Yksi näitä replikatalojamme.

Kirjapalkinto näkyy menneen foorumin aktiiviselle kirjoittajalle – onnittelut!
Kiitoksia onnitteluista, saatan tuntea palkinnon saajan.

Palkinnon saaneen vastausta tai siitä lainattua osaa ei tällä kertaa julkaistu. Koska tiedän mitä palkinnon saaja vaunusta (ja kuvasta muutenkin) kirjoitti, mainitsen siitä joitakin kohtia tässä: Vaunun yksityiskohdista muutama todellakin rajasi ajankohdan 1980-luvun lopulle, kuten yhteistariffikilpi ilman E-kirjainta pienikokoisella nuolikuviolla (sulki pois ajankohdan joka edelsi kesää 1987), linjanumerofontin koko (1990-luvulla se oli jo uudelleen suuri, kuvassa pieni), saksisankavirroitin (vaihtui 1990-luvulla yksipolviseksi tankovirroittimeksi). Lisäksi kakkonen linjattiin jo 1992 Katajanokan terminaaliin, joskin poikkeusreittien aikana on saatettu mennä Kauppatorille kääntymään. Hyvin vanhanaikaiset liikennevalojen majakat alkoivat käydä jo ennen 1980-luvun loppuakin melko harvinaisiksi. Kuvassa näkyy sellaisia majakoita. Ne vähenivät edelleen 1990-luvulla. Itse muistan viimeiset sellaiset nähneeni Särkiniementien ja Tallbergin puistotien risteyksessä syksyllä 2004 - silloin enää osa sen risteyksen majakoista oli sitä mallia.

Tuollaiset kuvavisat ovat mielenkiintoisia. Olen niihin joitakin kertoja osallistunut ja joskus vastauksiani on siteerattu kilpailun ratkettua. Myös muidenkin jlf:n jäsenien nimiä on esiintynyt kuvavisoissa, joidenkin kiitettävän useaan otteeseen. Tällä kertaa tunnistin kaksi sellaista nimeä, ja molempien asiantuntemus on ihailtavan korkealla tasolla. Näiden kahden vastauksista julkaistiin siis osa ylempänä linkitetyssä jutussa.
 
Takaisin
Ylös