Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2017

22.12.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 423 vuorossa 175, 429 vuorossa 155, 436 vuorossa 156, 437 vuorossa 157, 419 vuorossa 166 ja 414 vuorossa 174.
 
Tänään aamulla yhdeksän aikaan tuli katseltua 3-linjan vaunuja bussin ikkunasta Kuusitien ja Töölön tullin välillä. Vario oli juuri lähdössä Kuusitien odotusraiteelta Jalavatien pysäkille kello 9.00 lähdölle ja samalla Kuusitielle saapui 3:n artic-vaunu. Seuraava Kuusitielle matkalla ollut 3:n vario tuli vastaan jo Töölön tullin kohdalla. Tämä tarkoittaa että se välissä ollut artic seisoi odottamassa lähtöä 11 minuuttia (lähtö 9.11) ja seuraavaksi saapuva vario sai odottaa lähtöään lähes 20 minuuttia (lähtö 9.21).

Onko aikatauluissa oikeasti noin paljon löysää vai olisiko tilanne johtunut esim. välipäivien tavallista hiljaisemmasta liikenteestä? Luulisi kuitenkin että vaunut noudattavat välipisteaikoja jolloin ei pysty ajamaan kovin paljon edellä aikataulusta?
Mahtaako joku tietää mikä on 3:n normaali seisonta-aika Kuusitiellä?
 
27.12.
Linjalla 2/3/7 Artic 429 ja 434 vuorossa 121. Linjalla 6/T/8 Artic 439 vuorossa 153 ja 409 vuorossa 169.
 
Onko aikatauluissa oikeasti noin paljon löysää vai olisiko tilanne johtunut esim. välipäivien tavallista hiljaisemmasta liikenteestä? Luulisi kuitenkin että vaunut noudattavat välipisteaikoja jolloin ei pysty ajamaan kovin paljon edellä aikataulusta?
Mahtaako joku tietää mikä on 3:n normaali seisonta-aika Kuusitiellä?

Ainakin kun kävin itse ajamassa superlinjan läpi joulukuun alussa vaikutti samalta. Tulin bussilla vähän ennen klo 13 pohjoisesta ja yksi vaunu seisoi Kuusitien silmukassa sekä toinen tuli juuri päätepysäkille. En tajunnut ettei Jalavatien raitiopysäkin kohdalla ollekkaan bussipysäkkiä, joten jäin vasta Töölön tullilla ja hölkkäsin takaisin Jalavatien pysäkille. Odotin silti noin 2 minuuttia ennen kuin ensimmäinen vaunu tuli pysäkille ja juuri ennen Reijolankadulle kääntymistä tuli kolmas vaunu vastaan.
 
28.12.
Ykkösellä MLNRV2 #96 vuorossa 210, 106, 103, 74, 97, 102, 110, MLNRV1 #115, 114 ja 118 ja Vario 230.
Linjalla 6/T/8 MLNRV2 #79, Artic 416 vuorossa 154, 439 vuorossa 157, 436 vuorossa 155, 409 vuorossa 165, 403 vuorossa 260, 404 vuorossa 156, 429 vuorossa 158, 418 vuorossa 159. Linjalla 2/3/7 Artic 426 vuorossa 119, 427 vuorossa 131 ja 414 vuorossa 122.
 
aki, kyllä siellä Kuusitiellä on aika usein näkynyt kaksi kolmosta odottelemassa jo ennen jouluakin.
 
Äkkiseltään HS:n jutun luettua tulee mieleen, että HSL:n säännöt lähtevät liikkeelle siitä, että bussiin ja ratikkaan voi ottaa mukaan sellaisen apuvälineen, jota käyttävä katsotaan jalankulkijaksi. Osa sähköisistä liikkumisvälineistä katsotaan kuitenkin sellaisiksi, että niillä ei ole asiaa jalkakäytäville, vaan ne kuuluvat esimerkiksi pyöräteille. Silloin ei ole kysymys enää jalankulkijasta. Trafin sivuilla on tarkemmin selostettu, mitkä kriteerit määrittävät tässä tarkoitetun liikkumisvälineen paikan liikenteessä. Trafin linkki.

Tekniikan nopea kehittyminen laittaa niin lainsäätäjän kuin toimittajankin koville. Kansalaisillakin on miettimistä, mikä on sähkömopo, mikä sähköpyörätuoli, mikä moottorilla varustettu polkupyörä jne. Monet mobility scooterit ovat keskenään äkkiseltään samannäköisiä, mutta silti osa on sellaisia liikkumisvälineitä, joilla kuuluu mennä jalkakäytävillä ja osa sellaisia joilla nimenomaan ei saa tehdä niin.

Jutusta saa myös sellaisen käsityksen, että HSL pohtii, voiko artikkelin "sähkömopon" viedä jatkossa junan, metron ja Suomenlinnan lautan lisäksi ratikkaan ja bussiin.
 
Jutusta saa myös sellaisen käsityksen, että HSL pohtii, voiko artikkelin "sähkömopon" viedä jatkossa junan, metron ja Suomenlinnan lautan lisäksi ratikkaan ja bussiin.

Varmaan pohtivatkin, mikä on hyvä asia. HSL listaa yksinkertaisesti laitteet joiden kanssa voi tulla liikennevälineeseen ja minkäkanssa ei.
 
Varmaan pohtivatkin, mikä on hyvä asia. HSL listaa yksinkertaisesti laitteet joiden kanssa voi tulla liikennevälineeseen ja minkäkanssa ei.

Pohdinta voi olla haastavaa, sillä nytkin sähköpyörätuolin kanssa voi tulla, muttei tuollaisen "mopon" kanssa, vaikka sopivassa tilanteessa se oikea sähköpyörätuoli voi vaatia enemmän tilaa kuin tuo mopo-mallinen laite. Lisäksi mopo on useinmiten ketterämpi kuin raskas sähkäri.

Jos asiaa pohtii lisää, niin tekisi mieli ehdottaa myös lastenvaunuille maksimikokoa. Niissähän on nykyään aika huikean kokoisia laitteita, jotka ovat ihan oikeasti tiellä....
 
Takaisin
Ylös