Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

NS

Liittynyt
26 Tammikuu 2006
Viestit
398
Olen jo kahdesti nähnyt Artic-vaunun sulkeutuvien ovien kaatavan sisään vaunuun astuvan tai siitä poistuvan matkustajan. Tänään jäin itse epähuomiossani sulkeutuvan kaksoisoven väliin astuessani vaunuun 408, jolloin sain omakohtaisesti kokea ovien kovan runnomisvoiman. Horjahdin reilusti ja jouduin painamaan kyynärpäitäni voimalla ulospäin saadakseni ovet avautumaan uudestaan. Ovien puristusvoima tuntui epämiellyttävänä kihelmöintinä käsivarsissa vielä jonkin aikaa tapahtuman jälkeen.

Uuden raitiovaunun Facebook-sivulla ainakin kaksi matkustajaa on valittanut samasta asiasta. Oman käsitykseni mukaan vastaavaa ongelmaa ei ole ollut muissa vaunutyypeissä. Onko muilla tästä kokemuksia?
 
Olen jo kahdesti nähnyt Artic-vaunun sulkeutuvien ovien kaatavan sisään vaunuun astuvan tai siitä poistuvan matkustajan. Tänään jäin itse epähuomiossani sulkeutuvan kaksoisoven väliin astuessani vaunuun 408, jolloin sain omakohtaisesti kokea ovien kovan runnomisvoiman. Horjahdin reilusti ja jouduin painamaan kyynärpäitäni voimalla ulospäin saadakseni ovet avautumaan uudestaan. Ovien puristusvoima tuntui epämiellyttävänä kihelmöintinä käsivarsissa vielä jonkin aikaa tapahtuman jälkeen.

Uuden raitiovaunun Facebook-sivulla ainakin kaksi matkustajaa on valittanut samasta asiasta. Oman käsitykseni mukaan vastaavaa ongelmaa ei ole ollut muissa vaunutyypeissä. Onko muilla tästä kokemuksia?

Itse olen tuosta jo noiden vaunujen tullessa liikenteeseen laittanut palautetta. Ei ole kerta tai kaksi, kun vaunun perimmäinen ovi on puristanut etenkin eläkeläisen sinne oven väliin. Noiden tunnistimet alkaa muistuttaa Flirt-junien tunnistimia; kaiketi kytketty pois päältä.
 
Artic-vaunuissa ovien tunnistimet ovat eri paikassa ja taaempana kuin Variotrameissa, joten sopivaan kohtaan avonaista ovea jos joutuu jäämään kupeksimaan, ovi pamahtaakin kiinni. Tästä on tullut palautetta ja sekunteja on jo lisätty. Enempää ei kuitenkaan mielellään haluttaisi laittaa, koska se alkaa jo sitten heijastua pysäkkiaikoihin. Nyt kai osassa Articeja kokeillaan vielä 2-3 sekuntia pitempää oviaikaa ja kerätään tästä kokemuksia.
 
Sekuntien lisääminen tuskin paljon auttaa siihen jos ovi sulkeutuu jossain tilanteessa kun matkustaja on oven välissä. Tunnistimien/varoittimien uudelleen asettelu, lisääminen ja ohjelmointi varmaan kyllä auttanee.

Toki liian pehmeästi sulkeutuvat ovet eivät ole myöskään hyvät, koska silloin ovia revitään puoliväkisin auki työntämällä milloin mikäkin ruumiinosa oven väliin. Articissa ongelmana on vaan, että ovi täysin auki ja kun astuu vaunun kynnykselle ovi sulkeutuu vauhdikkaasti päin sisään astujaa eikä oven sulkeutumishetkeä oikein osaa edes ennakoida.

Minä ensijaisesti ratkaisisin tuon ongelman pitämällä ovien toiminnan yhä nopeana kuten nykyään, mutta lisäämällä ratikan ovan kehyksen ympärille punaisen led-varoitusvalon kun vaunuun ei pidä enää nousta. Eli vihreä led kehyksen ympärille kun ovi on vielä reilusti auki, keltainen kun ovi sulkeutuu kohta ja punainen valo kun oven väliin työntymällä saa mustelmia.

Ongelma taitaa muuten olla lähinnä takaovessa, kun ratikkaan on kiire tullaan ovelle takaviistosta vauhdilla ja sulkeutuva ovi jää katseen katveeseen kun sisään pyrkivä matkustaja joutuu jarruttamaan ja katsoo miten pääsisi aika ahtaaseen takaosaan. Ahtaaseen takaosaan ei näet voi samalla lailla mennä vauhdilla kuin vaikka Sm5:n eteiseen, jos Articin takaeteisessä on yksikin ihminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vaunuun 403 oli tulossa henkilö pyörätuolissa kyytiin. Ovet yrittivät sulkeutua ainakin kaksi kertaa tänä aikana. Vaunu ei ollut myöskään heti lähdössä pysäkiltä (kyseessä päätepysäkki), joten kyse oli aika varmasti siitä, että tunnistin ei toiminut oikein.
 
Mikä tunnistin? Siellä on erillinen nappi, jota tulisi painaa, jos tahtoo pyörätuolilla kyytiin. Siis ns. lastenvaununappi. Silloin kuljettaja sulkee ovet.
 
Mikä tunnistin? Siellä on erillinen nappi, jota tulisi painaa, jos tahtoo pyörätuolilla kyytiin. Siis ns. lastenvaununappi. Silloin kuljettaja sulkee ovet.

Tunnistimilla viittaan tuonne aiempaan keskusteluun ovien sulkeutumisesta. Ja kyse oli siis tilanteesta, jossa pyörätuolilla yritettiin sisään ja ovi pyrki sulkeutumaan (ei siis tietenkään päässyt kiinni, sillä pyörätuoli oli ovien välissä). En nähnyt tilannetta niin hyvin, että tietäisin tarkemmin, onko sisään noustaessa toimittu oikein (eli käytetty tuota nappia).
 
Tuskin on painettu, eihän se ovi muuten yrittäisi sulkeutua. Napin idea on juuri se että kun sitä painaa, kuljettaja sulkee ovet käsin.
 
Articin ovissa 4 ja 5 ei ole lastenvaununappeja ollenkaan. Nelosovesta änkee kuitenkin jatkuvasti lastenvaunuja ja rullatuoleja sisään, koska tila näyttää esteellisyyden kannalta ihan samanlaisilta kuin ovien 2 ja 3 takana ja se on houkuttelevin ovi kun on kiirehtii rattaiden kanssa kyytiin ratikan peräpäästä.
 
Articin ovissa 4 ja 5 ei ole lastenvaununappeja ollenkaan. Nelosovesta änkee kuitenkin jatkuvasti lastenvaunuja ja rullatuoleja sisään, koska tila näyttää esteellisyyden kannalta ihan samanlaisilta kuin ovien 2 ja 3 takana ja se on houkuttelevin ovi kun on kiirehtii rattaiden kanssa kyytiin ratikan peräpäästä.

Tuossa mainitsemassani tapauksessa oli kyse juuri ovesta 4 ja matkustajat tulivat kyytiin juurikin ratikan perästä päin. Onko siihen jokin syy, että tuolta ovelta tuo nappi on jätetty pois, jos kerran esteellisyyden puolesta tila näyttää samalta kuin muutkin?
 
Hyvä vaan jos ovet yrittävät voimalla kiinni, meinaan vaan kun juoksijat tungeksii sinne ovien väliin ja viivästyttävät vaunun lähtöä.
 
Rullatuoli on könkkölöitsijöiden neekeri. En kyllä tiedä miksi, mutta siitä voi loukkaantua. Pyörätuoli on neutraali sana.

Työpöytien äärellä on usein rullatuoleja. Vammaisten apuvälineinä toimivat tuolit on varustettu pyörillä, ei rullilla.
 
Tuossa mainitsemassani tapauksessa oli kyse juuri ovesta 4 ja matkustajat tulivat kyytiin juurikin ratikan perästä päin. Onko siihen jokin syy, että tuolta ovelta tuo nappi on jätetty pois, jos kerran esteellisyyden puolesta tila näyttää samalta kuin muutkin?
Ilmeisesti tila on tarkoitettu matkalaukuille ja rollaattoreille. Lastevaunupaikkojen pitäisi riittää muutenkin, ja vaunussa on hyvä olla tilaa niille, joita vieressä itkevä lapsi eniten häiritsee. Järkevintä olisi laittaa neljännelle ovelle lastenvaunujen kieltokyltti.
 
Lastevaunupaikkojen pitäisi riittää muutenkin, ja vaunussa on hyvä olla tilaa niille, joita vieressä itkevä lapsi eniten häiritsee.

Saisiko vaunuihin myös tilaa niille, joita häiritsee vieressä evästään mussuttava, täysillä musiikkia kuunteleva tai voimakkaasti löyhkäävä henkilö? Luultavasti ei, muuta oma auto on niitä varten, joille joukkoliikennematkustaminen ei sovi.
 
Takaisin
Ylös