Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-25/25

Viestiketju: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

  1. #16

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    670

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Saisiko vaunuihin myös tilaa niille, joita häiritsee vieressä evästään mussuttava, täysillä musiikkia kuunteleva tai voimakkaasti löyhkäävä henkilö? Luultavasti ei, muuta oma auto on niitä varten, joille joukkoliikennematkustaminen ei sovi.
    Minua häiritsee nämä keskarin juojat jotka useasti vielä jättävät tölkkinsä vaunuun ajelehtimaan. Turhan harvoin vaunuissa näkee tarkastajia tai vartijoita.

  2. #17
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Saisiko vaunuihin myös tilaa niille, joita häiritsee vieressä evästään mussuttava, täysillä musiikkia kuunteleva tai voimakkaasti löyhkäävä henkilö? Luultavasti ei, muuta oma auto on niitä varten, joille joukkoliikennematkustaminen ei sovi.
    Mainitsemiasi henkilöitä ei ratikoissa juuri koskaan tapaa eikä itkevä lapsikaan itseäni häiritse. Se oli vain nopeasti keksitty syy, kun ei ollut silloin pidemmälle perustelulle aikaa. Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan. Näin ei kuitenkaan ole, koska suurille matkalaukuille on pitänyt löytää tilaa, joten tämä tila onkin varattu niille, koska laivalta tulijat nousevat kyytiin yleensä takaa. Joitakin kertoja on ollut tilanne, että matkalaukkupaikalla on ollut matkalaukkuja terminaalilinjalla, ja sitten on tultu lastenvaunujen kanssa. Tulija on pyytänyt siirtämään matkalaukut tieltään käytävän tukkeeksi. Tätä varten kieltokyltti olisi tarpeellinen ainakin terminaalilinjoilla.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Eipä kai siellä tanssilattiaa matkalaukkujen vuoksi ole, vaan siksi, että sinne mahtuu enemmän porukkaa. Ratikoissa kun kuitenkin on väkeä aika runsaasti, eli niitä ei voi sisustaa kuin busseja. Minäkin toivoisin kyllä enemmän istumapaikkoja, ja erityisesti menosuuntaan olevia istumapaikkoja. Itsekäs kun olen, en jaksa juuri kantaa murhetta siitä, kuinka monta pyörätuolia kyytiin mahtuu, vaan korvaisin mielelläni tanssilattian istumapaikoilla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #19

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    576

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Sitä en ole muuten koskaan tajunnut, miksi leveät tilat puuttuu nimenomaan ovilta 1 ja 5. Kun raitiovaunu pysähtyy toisen vaunun taakse, puolet matkustajista tai enemmänkin tunkee sisään ovesta 1, joka on kapea ovi. Kun taas vilkkaalla pysäkillä ei ole toista vaunua ja vaunu pysähtyy etuosaan, matkustajat on hajaantuneena koko pysäkin mitalle ja puolet matkustajista tunkee sisään ovesta kapeasta ovesta 5.

    Ovet 1 ja 5 mitoittaa sitten sen milloin vaunu pääsee lähtemään liikkeelle niillä pysäkeillä joilla vaunuja odotetaan koko pysäkin mitalla ja pysähtyy useita vaunuja samaan aikaan, ja ovi 1 hiljaisemmilla pysäkeillä joihin silti sattumalta pysähtyy kaksi vaunua samaan aikaan.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Se on niin, että vaihtoehtoina eivät ole leveät pariovet 1 & 5 vs. kapeat ovet, vaan ei ovia ollenkaan vs. kapeat ovet.

    Jos katselet maailman matalalattiaratikoita, niin yleensä niissä ei ole etu- ja takaovia ollenkaan, vaan päädyt ovat koko lailla ovettomia. Oven mahduttaminen sinne päätyyn yhdessä matalan lattian ja mielellään akselillisen päätytelin kanssa on liki mahdotonta. Helsingissä se on mahdolista, koska nuo ovet koettiin erityisen tärkeiksi ja asian eteen oltiin valmiita näkemään erityistä vaivaa suunnitteluvaiheessa. Ovet nähtiin mm. turvallisuudentunnetta parantavina – ei synny pussinperää vaunujen päihin. Pariovia sinne ei mitenkään saa, mutta onneksi nämä kapeat ovet ahtaana ratkaisuna kuitenkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #21
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1026

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Viitosovella ainakin kynnys jää niin kauas pysäkkikorokkeesta, että itsenäisesti pyörätuolilla liikkuva ei mitenkään pääse sisään eikä ulos, rattaillakin on hankalaa.

  7. #22

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Mainitsemiasi henkilöitä ei ratikoissa juuri koskaan tapaa eikä itkevä lapsikaan itseäni häiritse.
    Itseäni on etenkin kovalla musiikkia kuuntelevat häirinneet aina enemmän kuin vauvat. Niitä tapaa usein, samoin hajuvesipommeja. Jostain kummasta syystä vahva hajuvesi häiritsee paljon enemmän kuin vaikkapa joku eksoottinen noutoruoka (jota tapaa myös silloin tällöin julkisissa).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan.
    Ratikka kulkee tasaisesti eikä matkat edes tulevilla pikaraitiolinjoilla ole yleensä niin pitkiä kuin metro- tai lähijunaliikenteessä, joten mielestäni sitä tilaa saisi olla, niin on myös seisomapaikat turvattu. Ei lapsiperheitä tai pyörällisiä apuvälineitä liikkuvia voi mielestäni jättää joukkoliikennepalvelujen ulkopuolelle, vaikka se kuinka vaatisi lisää tilaa.

    Ja jos oikeasti istumapaikkaa tarvitsee, ei kannattaisi olla liian kranttu, vaan istua rohkeasti, vaikka joutuisikin toisen kanssa napit vastakkain. Ei suomalaiset oikeasti ole mitenkään niin poikkeavia muista pohjoismaalaisista, joten luulen ihmisten tottuvan siihen ennen pitkää.

    Ja jos tila loppuu, niin sehän on vain positiivinen ongelma. Silloin joukkoliikennettä käytetään, ja siihen vastataan lisäämällä tarjontaa.

    Laivamatkustajien kanssa onkin sitten vähän hankalampaa. Matkalaukkuja, kaljakeissejä, häiriöitä jne. varten tarvitsisi paljon lisävuoroja eikä niiden järjestäminen ole ihan iisi juttu.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    537

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Mutta joka tapauksessa ratikassa ei tarvitse olla tilaa kymmenelle lastenvaunulle, joten tilalla olisi hyvä olla lisää peräkkäisiä penkkejä, joita matkustajat kaipaisivat vastakkaispaikkojen sijaan.
    Kuinka paljon arvioisit tällä muutoksella saatavan lisää matkustajia raitiovaunuihin nykyiseen nähden?
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  9. #24
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Kuinka paljon arvioisit tällä muutoksella saatavan lisää matkustajia raitiovaunuihin nykyiseen nähden?
    Ei siihen välttämättä mahtuisi kuin kaksi istumapaikkaa. Mutta tällä hetkellä se on turhaa tilaa lukuunottamatta terminaalivuorrojen matkalaukkukäyttöä. Koskaan en ole havainnut kyydissä olleen niin paljon lastenvunuja, että ne eivät olisi mahtuneet niille varatuille paikoille. Seisoville matkustajille tilaa tarvitaan äärimmäisen harvoin, käytännössä melkein vain silloin, kun joku vuoro on jäänyt välistä. Articeissa on seisomatilaa hyvin muutenkin. Tällä hetkellä Articeita ei käytetä ruuhkaisilla linjoilla, joten ehkä tilanne on toinen, kun niitä otetaan käyttöön Töölön päälinjoille 4 ja 10.

  10. #25

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Artic-vaunujen "giljotiiniovet"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Seisoville matkustajille tilaa tarvitaan äärimmäisen harvoin, käytännössä melkein vain silloin, kun joku vuoro on jäänyt välistä.
    Tässä tapauksessa en kyllä näe mitään muuta ongelmaa kuin vähäinen lattiatila, joka kyllä hoituu poistamalla muutama penkki, jos ei sitten vaunuja joskus jotenkin ihmeellisesti pidennetä tavalla tai toisella.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nobina irtisanoi kuljettajan "sopimattoman ja rasistisen käytöksen vuoksi"
    kirjoittanut Melamies foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 138
    Viimeisin viesti: 08.02.2018, 20:57
  2. "Helsingin uusien vaunujen sisustusta muutettava"
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 31.10.2015, 07:32
  3. HS:"Helsinki leikkaa liikenteestä – yli sadan miljoonan säästöt Herttoniemestä"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 25.08.2013, 15:34
  4. Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 16:42
  5. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 21:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •