Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2018

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
5.1.
Ykkösellä Vario 220 vuorossa 210, 232, 233, MLNRV2 #96, 83, 74, 71, 90, MLNRV1 #122, 117 ja 120. Vario 220 vuorossa 210 hajosi Luonnontieteellisen museon pysäkille klo 15:50. Kuljettaja yritti käynnistää vaunua uudelleen siinä onnistumatta. Perään juuttui linjan 2/3/7 vuoro 228, jossa oli MLNRV2 #111. Seuraavat vuorot kiersivät Kampin kautta.
Linjalla 6/T/8 Artic 433 vuorossa 156, 440 vuorossa 157 ja 438 vuorossa 158. Artic 404 linjalla 2/3/7 ja 426 ysillä vuorossa 174.
 
6.1.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 402 vuorossa 177, 438 vuorossa 164 ja 423 vuorossa 156.
 
8.1.2018:

Linjan 10 ruuhkavuorossa 291 oli aamulla Artic-vaunu.
 
8.1.2018:

Linjan 10 ruuhkavuorossa 291 oli aamulla Artic-vaunu.

Mannerheimintiellä on ratikoissa täyttä, olen todennut sen myös itse matkustajana. Silloin mieleeni juolahti ajatus ja saman ajatuksen esittikin parin päivän päästä HS:n mielipidesivulla Laura Rissanen, nimittäin että perustetaan uusi linja välille Kolmikulma-Kuusitie. Tässä nähtiin siis mahdollisuus.

Tämän päivän HS:ssa HSL:n Sakari Metsälampi vastasi ja näki lähinnä ongelmia. Kuusitiellä uusi linja haittaisi linjan kolme toimintaa. Entä jos tämä linja ajaisi joustavalla aikataululla ja lähtisi aina pois kolmosen jaloista Kuusitieltä? Kolmikulmassa voisi olla pidempi tauko, onhan siellä ohitusraide.

Metsälampi ilmoitti, että huhtikuun alusta linjoille 4 ja 10 lisätään Artic-vaunuja ja lisäksi tavoitteena on elokuusta alkaen ajaa nuo linjat pelkästään Artic-vaunuilla.

Yksi vaihtoehto olisi lisätä lähtöjä linjoille 4 ja 10, mutta onkohan siihen mahdollisuuksia?

Metsälampi päättää vastauksensa: "HSL seuraa matkustamäärien kehittymistä. Jos yllä mainittu kalustomuutos osoittautuu riittämättömäksi, arvioimme tilanteen uudelleen."

Eikö näin selvään puutteeseen ole mahdollista reagoida nopeammin? HSL:n jähmeys lupaa hyviä aikoja taksiliikenteelle, vaikka juuri nyt alan nykyiset toimijat ovat paljolti pessimistissä tunnelmisssa. Rahattomat voivatkin sitten taksin sijasta kävellä, kun ratikoihin ei mahdu. Historia lähes toistaa itseään. (runkolinja 10)
 
Joskus 2000-luvun alkuvuosina kirjelmöin silloiselle joukkoliikennelautakunnalle, jossa Rissanenkin istui. Ongelma oli sama: vaikka 4 ja 10 kulkivat silloin alle 5 min vuorovälein, niissä oli sietämättömän ahdasta. Vaunut olivat 20-metrisiä, ja kokonaisvuoromäärää ei voinut lisätä, kun kalusto ei riittänyt.

Esitin linjan 10 vuorojen jakamista niin, että hännillä olisi harvempi vuoroväli ja "10E" olisi ajanut Kolmikulmasta Kuusitielle. Kapasiteettia olisi saatu samalla kalustomäärällä mukavasti lisää ja muistini mukaan ainakin Ebeling ja silloinen pj Karhu pitivät ajatusta hyvänä. Vaikka virkamiesten ikiaikainen tehtävä onkin keksiä syitä ja tekosyitä, miksei mitään voi tehdä, ei Hellevi Saivo-Kihlanki, HKL-Suy:n silloinen ratikkasuunnittelija, oikein löytänyt vasta-argumenttejakaan. Mutta eipä se siitä mihinkään edennyt, vaikka lautakunnan käsittelyyn päätyikin.

Nopea ratkaisu olisi siirtää linjan 3 päätepysäkki Kuusitieltä Kolmikulmaan, mutta se tietysti näyttäytyisi vähän hassuna, kun Reijolankatu on juuri saatu valmiiksi. Varsinainen hyöty siitä radasta saadaan kuitenkin irti vasta seiskan pidentyessä Meilahteen.
 
Joissain mielipiteissä on myös tullut ilmi, että töölöläisiä "pakotettiin" busseihin jotta kampin reitti saataisiin lopetettua, niin ilmeisesti ei ole onnistunut vaikka kaksi linjaa kiertää nyt töölön lenkin Arkadiakadulle. Ehkäpä toisen olisi voinut jättää manskulle ja tehdä femmasta alkuperäisen femman Skattan terminaalista kampin kautta Töölöön kääntymään. Ikävä kyllä töölössä ei ole tällä hetkellä järkevää silmukkaa ennenkuin Topeliuksen kadun rata valmistuu ja pääsisi Hartaminkadun silmukassa ympäri. Kaksisuuntaratikat olisivat kyllä aika käteviä.
 
8.1.
Ykkösellä Vario 227 vuorossa 210, 236 ja 205, MLNRV2 #111, 102, 99, 96, 91, 71, MLNRV1 #116 ja 118.
Ysillä MLNRV2 #74, Artic 438 vuorossa 169 ja 439 vuorossa 174. Linjalla 6/T/8 MLNRV2 #107 vuorossa 156, Artic 427 vuorossa 157, 408 vuorossa 158, 404 vuorossa 154 ja 424 vuorossa 176. Linjalla 2/3/7 Artic 418 ja 407.
Nelosella Artic 405 vuorossa 240 iltaruuhkassa. Articeja ei nelosen ja kympin ruuhka-vuoroihin pitäisi kuitenkaan olla tulossa ainakaan tänä vuonna.
 
Esitin linjan 10 vuorojen jakamista niin, että hännillä olisi harvempi vuoroväli ja "10E" olisi ajanut Kolmikulmasta Kuusitielle. Kapasiteettia olisi saatu samalla kalustomäärällä mukavasti lisää ja muistini mukaan ainakin Ebeling ja silloinen pj Karhu pitivät ajatusta hyvänä. Vaikka virkamiesten ikiaikainen tehtävä onkin keksiä syitä ja tekosyitä, miksei mitään voi tehdä, ei Hellevi Saivo-Kihlanki, HKL-Suy:n silloinen ratikkasuunnittelija, oikein löytänyt vasta-argumenttejakaan. Mutta eipä se siitä mihinkään edennyt, vaikka lautakunnan käsittelyyn päätyikin.

Nyt on sekin ongelma uuden linjan kanssa, että 3 linjalla seisoo ajoittain kaksi vaunua Kuusitien silmukassa lähtöä odottamassa, kuten Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014-2024 -ketjussa on ollut puhetta. Kuusitien silmukassa ei päse ohittamaan, niin ei sinne voi oikein tuoda toista linjaa, ellei haluta superlinjaa jatkaa vielä neljännellä osalla. Muita vaihtoehtoja olisi ajaa linjaa Kuusitie-Töölön Varikko tai vain yksinkertaisesti lyhentää linjojen 4 ja 10 vuoroväli ruuhkassa 6-7minuutista viiteen.
 
Ti 9.1.2018:

Artic 408 oli linjan 4 ruuhkavuorossa 240 sekä aamulla että iltapäivällä/illalla (liikenteessä keskiyöhön saakka).
 
Nyt on sekin ongelma uuden linjan kanssa, että 3 linjalla seisoo ajoittain kaksi vaunua Kuusitien silmukassa lähtöä odottamassa, kuten Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014-2024 -ketjussa on ollut puhetta. Kuusitien silmukassa ei päse ohittamaan, niin ei sinne voi oikein tuoda toista linjaa, ellei haluta superlinjaa jatkaa vielä neljännellä osalla. Muita vaihtoehtoja olisi ajaa linjaa Kuusitie-Töölön Varikko tai vain yksinkertaisesti lyhentää linjojen 4 ja 10 vuoroväli ruuhkassa 6-7minuutista viiteen.

Kuusitiellä on myös hyvin tilaa ohitusraiteelle (varsinkin ilman laitureita) nykyisen kolmosen seisontapaikan takana. Toki lisäraiteet eivät ole ilmaisia.
 
Kuusitiellä on myös hyvin tilaa ohitusraiteelle (varsinkin ilman laitureita) nykyisen kolmosen seisontapaikan takana. Toki lisäraiteet eivät ole ilmaisia.

Tuossahan on jo valmiiksi Lehtikuusentie-Valpurintie -risteyksestä niin pitkä jalkakäytävä ratikkaradan varressa, että siihen saisi vaikka Pasila -tyylisen kaksoispysäkin lomitettuja ohitusraiteita käyttämällä. Eihän tässä nyt tule vain vastaan joku sellainen, että jos tuota pysäkkialuetta ruvettaisiin saneeraamaan, niin nykyisellä se olisi liian kapea ja täytyisi siirtää autokaistoja?
 
Viimeksi muokattu:
Kuusitiellä on myös hyvin tilaa ohitusraiteelle (varsinkin ilman laitureita) nykyisen kolmosen seisontapaikan takana. Toki lisäraiteet eivät ole ilmaisia.

Mielummin näkisin sen lähtöpysäkin Kuusitiellä kuin ohitusraiteen, mutta taitaa jäädä haaveeksi kun suojatien ja pääraiteiden väliin jää vain 35m. Ohitusraiteen voisi kyllä tehdä Meilahden tulevaan silmukkaan, kun se joka tapauksessa myllätään ja ajaa sieltä lisälinjaa Kolmikulmaan.

Toisaalta jos se aikajänne menee sinne 2020-luvun puolelle niin sitten on kyllä sekin vaihtoehto, että hankitaan Kalasataman ja Haakoninlahden linjoille tarvittava lisäkalusto samanlaisina 44m kaksisuuntavaunuina kuin Yliskylän linjalle aijotaan hankkia. Tuodaan ne vaunut sitten Mannerheimintien linjoille ja ajetaan uudet ei-pikaraitiolinjat nykyisellä kalustolla.

Jos ei ole kustannuksilla väliä, niin toinen nopea ratkaisu on Linja 3 Munkkiniemeen ja Kuusitie-Kolmikulma välille se uusi linja.
 
Jos ei ole kustannuksilla väliä, niin toinen nopea ratkaisu on Linja 3 Munkkiniemeen ja Kuusitie-Kolmikulma välille se uusi linja.
Mieluiten seiska munkkiniemeen keventämmään bussia 58 (500) ja kolmonen rusinapuistoon ihmettelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Mieluiten seiska munkkiniemeen keventämmään bussia 58 (500) ja kolmonen rusinapuistoon ihmettelemään.

Nopealla ratkaisulla meinasin, että heti toteutettavissa. Jos Rusinapuistossa on silmukka niin sitten Uusi linja kulkisi siitä Kolmikulmaan ja 3 ei tarvitsisi tehdä mitään. On asia erikseen ajaako 7 Meilahteen vai Munkkiniemeen. 7 on myöskin ainakin vuoteen 2019 liitettynä linjaan 2 ja sen purku aikaisemmin vaatisi kakkosen ajamista Paavalinpuistoon, joka on seuraavaksi lähin kääntöpaikka.

58+551 saa ensi syksynä yhteensä 3min vuorovälin. Haluaisin ensin nähdä mikä on tilanne näiden kanssa, ennen kuin Ruvetaan miettimään kuinka pitkälle 7 ajetaan.
 
Takaisin
Ylös