HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

Uutisen mukaan Schöneiche ostaa kaksi matalalattiaraitiovaunua Suomesta (asia tarvitsee vielä lopullisen paikallisen päätöksen

Aika spekulaatioon nojaavaa on vielä.
Mitä nyt huonolla saksalla ja Google Translatella sain irti niin Artikkeli siis kertoo, että Saksan valtio myöntää rahaa ratikka ja johdinautojen hankintaan, jos niillä korvataan korkealattiaista kalustoa, jotta esteettömyys paranee. Saksassa oli vissiin kohu huonosta esteettömyydestä johtuneen kuoleman takia, tai Google Translatella on epätavallinen huumorintaju. Schöneiche siis hankkii matalalattiavaunuja ja artikkelin mukaan käytettyjä Articeja.

Sisarfoorumilla taas spekuloidaan keksikö toimittaja omiaan, kun puhuu articeista ja tietenkin kyseessä täytyy olla käytetyt variot. Toiset taas muistuttavat, ettei Schöneichen rata ole tarpeksi ystävällinen Varioille.

Foorumin käyttäjä J.Nes luetteli syyt miksi luulee kyseessä olevan vaunut 401 ja 402 seuraavasti:
Artikkeli puhuu Articeista, 401 ja 402 ovat Articeita, vaikka ovatkin Prototyyppejä
Artikkeli puhuu käytetyistä vaunuista
Artikkeli mainitsee 3.4M€ hinnan ja se on ymmärrettävä hinta 4 vuotta vanhoille vaunuille. [implikoiden, ettei ole ymmärrettävä hinta 15-20 vuotiaille Varioille]
Artikkeli sanoo, että vaunut hankitaan Helsingistä, eikä Oulusta tai Kajaanista.
Artikkeli puhuu Transtecista, eikä Skodasta, joka on sarjavaunujen "virallinen" valmistaja
Vaikkakin muistuttaa, ettei lehti, missä uutinen on julkaistu ole erikoistunut joukko- tai raideliikenneuutisiin, joten sen arvo lähteenä voi vaihdella.

Käyttäjä Türen schließen selbsttätig sanoo , että proto-Articeilla on ajolupa Saksassa, kun 401 (SRS:n mukaan 402) oli siellä esittelykäytössä, eli ne saataisiin heti käyttöön.

Käyttäjä J.Nes väittää myös, että Proto-Articit eroavat sarjamalleista sen verran, että niiden muuttaminen sarjavaunujen kaltaisiksi ei kannata.

Osaako joku kertoa, miten Proto-Articit eroavat sarjatuotantovaunuista? Raitioseuran sivuilla ei mainita muuta eroa kuin keulan logo. En myöskään oikein pääse selville, miksi Proto-Articeita olisi tarvetta muuttaa saati sitten myydä, etenkin kun vaunuista tulee olemaan tiukkaa Varioiden lähtiessä.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa, miten Proto-Articit eroavat sarjatuotantovaunuista?

Tarkasti en tiedä, mutta eroja on kuitenkin kohtuullisen paljon. Hankintasopimuksen mukaan Transtechin on muutettava protot samanlaisiksi kuin sarjatuotantovaunut. Osa eroista on kuulemma sen verran kalliita muuttaa, että jos Transtech saa myytyä protot hyvään hintaan muualle, tulee halvemmaksi tehdä tilalle HKL:lle kokonaan uudet vaunut.
 
Kyllä siinä on kyse juuri 401–402:sta. Niiden tilalle tulisi sitten Helsinkiin 401–402 ;)

Mun käsitykseni on, että protovaunuissa on kohtuullisen isoja eroja, jotka eivät kuitenkaan ole sinänsä heikkouksia. Toisin sanoen ulkomaiselle ostajalle vaunuissa ei ole mitään vikaa siksi, että ovat esisarjan vaunuja. HKL:lle tilanne on eri, koska on tietysti epäedullista, että on 60 (tai 70) kappaleen sarja, jossa 2 vaunua poikkeaa ominaisuuksiltaan muista, eli oikeasti onkin 2 kpl ja 58 kpl sarjat. Onkin ollut kaukaa viisasta vaatia protojen samanlaistamista.

Schöneichessa on linjan molemmissa päissä silmukat, mutta sinne on kuitenkin hankittu kaksisuuntaista kalustoa, koska ilmeisesti poikkeustilanteita on ollut kohtuullisen paljon, ja silloin linjaa on voitu liikennöidä kaksisuuntavaunuilla edes osittain. Articit eivät sallisi tätä, mutta tietysti vanhaa kalustoa voi käyttää ennalta tiedetyissä poikkeustilanteissa jatkossakin.

Kahdella vaunulla pystytään hoitamaan linjan koko normaalilikenne.
 
Kyllä siinä on kyse juuri 401–402:sta. Niiden tilalle tulisi sitten Helsinkiin 401–402 ;)

Itse jos saisin päättää numeroisin korvaavat nykyisten perään ja pistäisin kaupan ehdoksi, että vaunu 401 palautetaan Helsinkiin museoratikaksi, kun sitä ei enää linjaliikenteessä tarvita.

60 (tai 70) kappaleen sarja

70? Ollaanko vielä uutta lisähankintaa valmistelemassa? Alkuperäisen sopimuksen optio on käytetty, eli uusi hankinta vaatisi kilpailutuksen.
 
Makke93;20787070? sanoi:
Ollaanko vielä uutta lisähankintaa valmistelemassa? Alkuperäisen sopimuksen optio on käytetty, eli uusi hankinta vaatisi kilpailutuksen.

HSL:n hallitus käsittelee 10 lisävaunun hankintaa ensi viikon kokouksessaan.
 
Noissa 401- ja 402-vaunuissa on muuten yksi asia, joka ainakin on tullut mun mieleeni: Artichan muistuttaa muotoilultaan Berliinin uusimpia vaunuja hyvin paljon. Tavallinen maallikko ei varmasti edes erottaisi niiden olevan eri valmistajien tuotteita. Voi olla imagollisestikin ihan tyylikästä, että Schöneichessä on samannäköisiä ratikoita kuin itse Berliinissä.
 
Noissa 401- ja 402-vaunuissa on muuten yksi asia, joka ainakin on tullut mun mieleeni: Artichan muistuttaa muotoilultaan Berliinin uusimpia vaunuja hyvin paljon. Tavallinen maallikko ei varmasti edes erottaisi niiden olevan eri valmistajien tuotteita. Voi olla imagollisestikin ihan tyylikästä, että Schöneichessä on samannäköisiä ratikoita kuin itse Berliinissä.

Sinne vain tekemään reissua https://de.wikipedia.org/wiki/Straßenbahn_Schöneiche_bei_Berlin. Tälläistä kalustoa on ollut vuoden 1990 jälkeen


Tatra KT4D

Die SRS übernahm zwischen 1992 und 1994 insgesamt acht Tatra KT4D von der Straßenbahn Cottbus (Nr. 17–22, 24, 25), von denen drei (Nr. 18, 21 und 22) in den Jahren 1995 und 1996 modernisiert wurden, während die restlichen Fahrzeuge zwischen 2000 und 2008 verschrottet wurden. Wegen auslaufender Genehmigungen wurden zunächst Wagen 18 und 21 abgestellt, Nr. 22 stand noch als Betriebsreserve zur Verfügung. Seit dem 1. April 2012 wird dieser Fahrzeugtyp in Schöneiche nicht mehr eingesetzt.[7]

DUEWAG GT6


Von 1999 bis 2006 wurden insgesamt elf sechsachsige Gelenktriebwagen (GT6) der Firma Duewag von der Straßenbahn Heidelberg übernommen, von denen sechs für den Einsatz umgebaut wurden. Zwei hiervon mussten jedoch nach schweren Unfällen ausgemustert worden. Ein weiterer Wagen dient als Arbeitswagen. Obwohl die Strecke prinzipiell auch ohne Zweirichtungsfahrzeuge befahren werden kann, bieten diese bei Baustellen oder unvorhergesehenen Störungen eine höhere Flexibilität.

Tatra KTNF6


Da die bisher in Betrieb befindlichen KT4D abgestellt werden mussten, wurden 2009 bis 2011 drei Tatra KTNF6, ebenfalls aus Cottbus, als Ersatz übernommen.
 
Viestini sisältö ei näköjään oikein auennut. Olen tietoinen Schöneichessa nykyään käytössä olevasta kalustosta. Mutta samapa tuo.
 
Tämä lie nyt varmistunut: http://www.schoeneiche-online.de/2018/02/35443/neue-strassenbahnen-und-baustellen-auf-der-linie-88/

Huhtikuussa lähtee ensimmäinen vaunu, ja kesällä molempien pitäisi olla matkustajaliikenteessä.

Eikös HKL:n tai HSL:n tai Helsingin kaupungin hallitusten kuuluisi ensin päättää asiasta, vai voiko Transtech/Skoda yksipuolisesti päättää, että sarjavaunujen kaltaiseksi muuttamisen sijaan tuokin tilalle uudet vaunut?
 
Eikös HKL:n tai HSL:n tai Helsingin kaupungin hallitusten kuuluisi ensin päättää asiasta, vai voiko Transtech/Skoda yksipuolisesti päättää, että sarjavaunujen kaltaiseksi muuttamisen sijaan tuokin tilalle uudet vaunut?

Tuohon vastaus löytyy Helsingin kaupungin ja Skodan välisestä sopimuksesta. Jossakin mainittiin, että Skoda on sitoutunut muuntamaan protot sarjavaunujen kaltaisiksi ilman lisäkustannuksia. Eiköhän tuo aivan hyvin täyty, kun Skoda tuotaa 2 sarjavaunua. Viisasta toimintaa Skodalta, jos/kun muuntokustannukset ja myyntihinta sekä sarjavaunun hinta kokonaisuutena ovat lähellä toisiaan. Lisäksi takuukin helpottuu. mutta viisaammat korjatkoon/poistakoon viestin.
 
Takaisin
Ylös