Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3580

    oletus HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Uutisen mukaan Schöneiche ostaa kaksi matalalattiaraitiovaunua Suomesta (asia tarvitsee vielä lopullisen paikallisen päätöksen):

    https://www.moz.de/artikel-ansicht/d...7dd225e323f3ec

    Saksalaisen foorumin mukaan kyse on proto-Articeista, 401 ja 402:

    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?005,8435940
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    140

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Uutisen mukaan Schöneiche ostaa kaksi matalalattiaraitiovaunua Suomesta (asia tarvitsee vielä lopullisen paikallisen päätöksen
    Aika spekulaatioon nojaavaa on vielä.
    Mitä nyt huonolla saksalla ja Google Translatella sain irti niin Artikkeli siis kertoo, että Saksan valtio myöntää rahaa ratikka ja johdinautojen hankintaan, jos niillä korvataan korkealattiaista kalustoa, jotta esteettömyys paranee. Saksassa oli vissiin kohu huonosta esteettömyydestä johtuneen kuoleman takia, tai Google Translatella on epätavallinen huumorintaju. Schöneiche siis hankkii matalalattiavaunuja ja artikkelin mukaan käytettyjä Articeja.

    Sisarfoorumilla taas spekuloidaan keksikö toimittaja omiaan, kun puhuu articeista ja tietenkin kyseessä täytyy olla käytetyt variot. Toiset taas muistuttavat, ettei Schöneichen rata ole tarpeksi ystävällinen Varioille.

    Foorumin käyttäjä J.Nes luetteli syyt miksi luulee kyseessä olevan vaunut 401 ja 402 seuraavasti:
    Artikkeli puhuu Articeista, 401 ja 402 ovat Articeita, vaikka ovatkin Prototyyppejä
    Artikkeli puhuu käytetyistä vaunuista
    Artikkeli mainitsee 3.4M€ hinnan ja se on ymmärrettävä hinta 4 vuotta vanhoille vaunuille. [implikoiden, ettei ole ymmärrettävä hinta 15-20 vuotiaille Varioille]
    Artikkeli sanoo, että vaunut hankitaan Helsingistä, eikä Oulusta tai Kajaanista.
    Artikkeli puhuu Transtecista, eikä Skodasta, joka on sarjavaunujen "virallinen" valmistaja
    Vaikkakin muistuttaa, ettei lehti, missä uutinen on julkaistu ole erikoistunut joukko- tai raideliikenneuutisiin, joten sen arvo lähteenä voi vaihdella.

    Käyttäjä Türen schließen selbsttätig sanoo , että proto-Articeilla on ajolupa Saksassa, kun 401 (SRS:n mukaan 402) oli siellä esittelykäytössä, eli ne saataisiin heti käyttöön.

    Käyttäjä J.Nes väittää myös, että Proto-Articit eroavat sarjamalleista sen verran, että niiden muuttaminen sarjavaunujen kaltaisiksi ei kannata.

    Osaako joku kertoa, miten Proto-Articit eroavat sarjatuotantovaunuista? Raitioseuran sivuilla ei mainita muuta eroa kuin keulan logo. En myöskään oikein pääse selville, miksi Proto-Articeita olisi tarvetta muuttaa saati sitten myydä, etenkin kun vaunuista tulee olemaan tiukkaa Varioiden lähtiessä.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 17.01.2018 kello 20:18.

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6064

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Osaako joku kertoa, miten Proto-Articit eroavat sarjatuotantovaunuista?
    Tarkasti en tiedä, mutta eroja on kuitenkin kohtuullisen paljon. Hankintasopimuksen mukaan Transtechin on muutettava protot samanlaisiksi kuin sarjatuotantovaunut. Osa eroista on kuulemma sen verran kalliita muuttaa, että jos Transtech saa myytyä protot hyvään hintaan muualle, tulee halvemmaksi tehdä tilalle HKL:lle kokonaan uudet vaunut.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6823

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Kyllä siinä on kyse juuri 401–402:sta. Niiden tilalle tulisi sitten Helsinkiin 401–402

    Mun käsitykseni on, että protovaunuissa on kohtuullisen isoja eroja, jotka eivät kuitenkaan ole sinänsä heikkouksia. Toisin sanoen ulkomaiselle ostajalle vaunuissa ei ole mitään vikaa siksi, että ovat esisarjan vaunuja. HKL:lle tilanne on eri, koska on tietysti epäedullista, että on 60 (tai 70) kappaleen sarja, jossa 2 vaunua poikkeaa ominaisuuksiltaan muista, eli oikeasti onkin 2 kpl ja 58 kpl sarjat. Onkin ollut kaukaa viisasta vaatia protojen samanlaistamista.

    Schöneichessa on linjan molemmissa päissä silmukat, mutta sinne on kuitenkin hankittu kaksisuuntaista kalustoa, koska ilmeisesti poikkeustilanteita on ollut kohtuullisen paljon, ja silloin linjaa on voitu liikennöidä kaksisuuntavaunuilla edes osittain. Articit eivät sallisi tätä, mutta tietysti vanhaa kalustoa voi käyttää ennalta tiedetyissä poikkeustilanteissa jatkossakin.

    Kahdella vaunulla pystytään hoitamaan linjan koko normaalilikenne.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    140

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä siinä on kyse juuri 401–402:sta. Niiden tilalle tulisi sitten Helsinkiin 401–402
    Itse jos saisin päättää numeroisin korvaavat nykyisten perään ja pistäisin kaupan ehdoksi, että vaunu 401 palautetaan Helsinkiin museoratikaksi, kun sitä ei enää linjaliikenteessä tarvita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    60 (tai 70) kappaleen sarja
    70? Ollaanko vielä uutta lisähankintaa valmistelemassa? Alkuperäisen sopimuksen optio on käytetty, eli uusi hankinta vaatisi kilpailutuksen.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1339

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93;20787070?
    Ollaanko vielä uutta lisähankintaa valmistelemassa? Alkuperäisen sopimuksen optio on käytetty, eli uusi hankinta vaatisi kilpailutuksen.
    HSL:n hallitus käsittelee 10 lisävaunun hankintaa ensi viikon kokouksessaan.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6823

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201...99893_ul.shtml

    Ensimmäinen näkemäni suomalainen uutinen aiheesta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3580

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Noissa 401- ja 402-vaunuissa on muuten yksi asia, joka ainakin on tullut mun mieleeni: Artichan muistuttaa muotoilultaan Berliinin uusimpia vaunuja hyvin paljon. Tavallinen maallikko ei varmasti edes erottaisi niiden olevan eri valmistajien tuotteita. Voi olla imagollisestikin ihan tyylikästä, että Schöneichessä on samannäköisiä ratikoita kuin itse Berliinissä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    381

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Noissa 401- ja 402-vaunuissa on muuten yksi asia, joka ainakin on tullut mun mieleeni: Artichan muistuttaa muotoilultaan Berliinin uusimpia vaunuja hyvin paljon. Tavallinen maallikko ei varmasti edes erottaisi niiden olevan eri valmistajien tuotteita. Voi olla imagollisestikin ihan tyylikästä, että Schöneichessä on samannäköisiä ratikoita kuin itse Berliinissä.
    Sinne vain tekemään reissua https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C...che_bei_Berlin. Tälläistä kalustoa on ollut vuoden 1990 jälkeen


    Tatra KT4D

    Die SRS übernahm zwischen 1992 und 1994 insgesamt acht Tatra KT4D von der Straßenbahn Cottbus (Nr. 17–22, 24, 25), von denen drei (Nr. 18, 21 und 22) in den Jahren 1995 und 1996 modernisiert wurden, während die restlichen Fahrzeuge zwischen 2000 und 2008 verschrottet wurden. Wegen auslaufender Genehmigungen wurden zunächst Wagen 18 und 21 abgestellt, Nr. 22 stand noch als Betriebsreserve zur Verfügung. Seit dem 1. April 2012 wird dieser Fahrzeugtyp in Schöneiche nicht mehr eingesetzt.[7]

    DUEWAG GT6


    Von 1999 bis 2006 wurden insgesamt elf sechsachsige Gelenktriebwagen (GT6) der Firma Duewag von der Straßenbahn Heidelberg übernommen, von denen sechs für den Einsatz umgebaut wurden. Zwei hiervon mussten jedoch nach schweren Unfällen ausgemustert worden. Ein weiterer Wagen dient als Arbeitswagen. Obwohl die Strecke prinzipiell auch ohne Zweirichtungsfahrzeuge befahren werden kann, bieten diese bei Baustellen oder unvorhergesehenen Störungen eine höhere Flexibilität.

    Tatra KTNF6


    Da die bisher in Betrieb befindlichen KT4D abgestellt werden mussten, wurden 2009 bis 2011 drei Tatra KTNF6, ebenfalls aus Cottbus, als Ersatz übernommen.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3580

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Viestini sisältö ei näköjään oikein auennut. Olen tietoinen Schöneichessa nykyään käytössä olevasta kalustosta. Mutta samapa tuo.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #11

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Viestini sisältö ei näköjään oikein auennut.
    Minulle aukesi. Flexityn näköähän niissä vähän on.

  12. #12
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    352

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Minulle aukesi. Flexityn näköähän niissä vähän on.
    Vähän? Suorastaan kopioitu!
    HSL - "Koska mä voin."

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6823

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Tämä lie nyt varmistunut: http://www.schoeneiche-online.de/201...-der-linie-88/

    Huhtikuussa lähtee ensimmäinen vaunu, ja kesällä molempien pitäisi olla matkustajaliikenteessä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #14

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    140

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä lie nyt varmistunut: http://www.schoeneiche-online.de/201...-der-linie-88/

    Huhtikuussa lähtee ensimmäinen vaunu, ja kesällä molempien pitäisi olla matkustajaliikenteessä.
    Eikös HKL:n tai HSL:n tai Helsingin kaupungin hallitusten kuuluisi ensin päättää asiasta, vai voiko Transtech/Skoda yksipuolisesti päättää, että sarjavaunujen kaltaiseksi muuttamisen sijaan tuokin tilalle uudet vaunut?

  15. #15

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    381

    oletus Vs: HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Eikös HKL:n tai HSL:n tai Helsingin kaupungin hallitusten kuuluisi ensin päättää asiasta, vai voiko Transtech/Skoda yksipuolisesti päättää, että sarjavaunujen kaltaiseksi muuttamisen sijaan tuokin tilalle uudet vaunut?
    Tuohon vastaus löytyy Helsingin kaupungin ja Skodan välisestä sopimuksesta. Jossakin mainittiin, että Skoda on sitoutunut muuntamaan protot sarjavaunujen kaltaisiksi ilman lisäkustannuksia. Eiköhän tuo aivan hyvin täyty, kun Skoda tuotaa 2 sarjavaunua. Viisasta toimintaa Skodalta, jos/kun muuntokustannukset ja myyntihinta sekä sarjavaunun hinta kokonaisuutena ovat lähellä toisiaan. Lisäksi takuukin helpottuu. mutta viisaammat korjatkoon/poistakoon viestin.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Myydään taskuaikatauluja jne.
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.04.2017, 13:11
  2. Myydään kilpiä, viheltimiä, ajokahvoja
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.06.2016, 22:12
  3. Myydään Helsingin opaskartta 1975
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 02.02.2014, 18:02
  4. VR: Corenet Oy myydään Governia Oy:lle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.11.2013, 12:30
  5. Myydään: metro- ja ratikkakilpiä
    kirjoittanut Compact foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 19.05.2013, 17:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •