HKL 401 ja 402 myydään Schöneicheen

Vaunut 401 ja 402 siis eroavat huomattavasti sarjavalmisteisista vaunuista. Saattaisiko joku asiasta perillä oleva kertoa mitä ovat suurimmat, tärkeimmät tai ylläpidon kannalta hankalimmat erot?

pekka
 
Artikkelin mukaan Helsingissä on linjaliikenteessä 55 Articcia 70:stä tilatusta, mutta 455 ei kai ole vielä ollut liikenteeessä.

Tietääkseni 455 ei ole vielä ollut linjaliikenteessä, ja vaikka olisikin, vaunuja on vain 54, sillä 402 on joukosta pois.
 
Tietääkseni 455 ei ole vielä ollut linjaliikenteessä, ja vaikka olisikin, vaunuja on vain 54, sillä 402 on joukosta pois.

456 on jo Helsingissä, joten ainakin nyt tuo luku pitää paikkansa... Milloin muuten 401 lähtee muille maille vierahille? Ajossahan tuota näkee harva se päivä.
 
456 on jo Helsingissä, joten ainakin nyt tuo luku pitää paikkansa... Milloin muuten 401 lähtee muille maille vierahille? Ajossahan tuota näkee harva se päivä.

Artikkeli käytti sanamuotoa "in passanger service" eli linjaliikenteessä, eikä esim toimitettu/delivered.

402 on ollut koeajossa HKL:n yhteistyönä, eli veikkaisin että 401 lähtee vasta kun kovaavat vaunut on toimitettu. Tosin se tulevatko korvaavat vaunut kesken varsinaisten vaunujen tilausta vai sen jälkeen on täysi kysymysmerkki. Helsingin kaupunki/HKL ja Trasntech on kai sopinut jostain toimistustahdista varsinaisten vaunujen kanssa, eli kesken toimitus vaatisi tiheämpää tuotantotahtia.
 
Uutisessa mainittiin tammikuussa 2019.

Metro-Reportin uutisessa ei mainittu. Enkä kyllä löytänyt muistakaan. Jos meinaat tuota kohtaa jossa sanotaan että kauppa tehtiin kahden kuukauden koeajojakson jälkeen, niin siinä tarkoitetaan että tämä sopimus tehtiin kahden kuukauden koeajojakson jälkeen, joka alkoi elokuussa kun 402 lähti sinne.
 
Metro-Reportin uutisessa ei mainittu. Enkä kyllä löytänyt muistakaan. Jos meinaat tuota kohtaa jossa sanotaan että kauppa tehtiin kahden kuukauden koeajojakson jälkeen, niin siinä tarkoitetaan että tämä sopimus tehtiin kahden kuukauden koeajojakson jälkeen, joka alkoi elokuussa kun 402 lähti sinne.

Tieto on luetettavalta taholta luettu!
 
Metro-Reportin uutisessa ei mainittu.

Jutusta ei selviä, että ovatko vaunut myyty vai allekirjoitettiinko toissapäivänä lopullinen sopimus vaunujen myymisestä. Mikäli kyse on jälkimmäisestä, niin vaunut myydään vasta, kun 401:lläkin on ajettu kahden kuukauden koeajot Schöneichessa.
 
Onkohan 401 lähtenyt jo Schöneicheen, kun sitä ei ole livedatassa näkynyt ainakaan kahteen viikkoon ja havaintoketjunkin uusin havainto on melkein neljän viikon takaa? Olin ymmärtänyt että protot korvaavat vaunut tulisivat ennnen tai samanaikaisesti toisenkin vaunun Schoneicheen toimituksen kanssa, mutta Raition 4/2018 mukaan 401:sen oli määrä mennä jo tammikuussa, eli tuskin korvaavien vaunujen puute olisi ollut este.
 
Onkohan 401 lähtenyt jo Schöneicheen, kun sitä ei ole livedatassa näkynyt ainakaan kahteen viikkoon ja havaintoketjunkin uusin havainto on melkein neljän viikon takaa? Olin ymmärtänyt että protot korvaavat vaunut tulisivat ennnen tai samanaikaisesti toisenkin vaunun Schoneicheen toimituksen kanssa, mutta Raition 4/2018 mukaan 401:sen oli määrä mennä jo tammikuussa, eli tuskin korvaavien vaunujen puute olisi ollut este.

401 on lähtenyt Helsingistä Schöneicheen viime lauantaina (23.3.). Siihen, tuleeko uudet 401 ja 402 seuraavaksi vai vasta 461-470:n jälkeen, en osaa ottaa kantaa. Joka tapauksessa seuraava uusi vaunu on tulossa Helsinkiin jo lähiviikkoina/-päivinä. Schöneichessä käydään uutisten perusteella ainakin neuvotteluja kolmannenkin Articin hankinnasta, joka valmistettaisiin samassa erässä viimeisten nyt valmistettavien HKL:n Articien kanssa.
 
http://phototrans.eu/2415,190,11896,0.html

Tuossahan nuo, numerot #51 ja #52. Aika erikoinen on tuo raitiolinja Schöneichessa. Vain yksi pääsääntöisesti 20 min välein liikennöivä linja 88. Kalusto on varsin vanhaa joten nämä kaksi vaunua jo nuorentavat yleisilmettä suuresti. Olisikohan vaunutarve 4kpl kun ajoaika ko. linjalla reitin päästä päähän puolisen tuntia?
 
Viimeksi muokattu:
Sattui tosiaan itsellekkin vastaan artikkeli/blogikirjoitus kolmannen Articin tilaamisesta http://www.dierandberliner.de/magazin/artikel/38/Noch-eine-Artic-Tram-fuer-die-SRS Tarkoituksena on tihentää vuoroväli ruuhkassa 10 minuuttiin lisävaunulla.

Transtech/Skoda tuskin on valmis muuttamaan valmistusprosessia yksittäistä vaunua varten eli Schoneicheen menee kai vaunu joka on lähempänä sarjavaunuja kuin sinne menneitä protoja. Todennäköisesti vaunu joka on täysin identtinen paitsi ehkä maalipinnasta loppujen tusinan Helsingin vaunun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Transtech/Skoda tuskin on valmis muuttamaan valmistusprosessia yksittäistä vaunua varten eli Schoneicheen menee kai vaunu joka on lähempänä sarjavaunuja kuin sinne menneitä protoja. Todennäköisesti vaunu joka on täysin identtinen paitsi ehkä maalipinnasta loppujen tusinan Helsingin vaunun kanssa.

Ja toisaalta ei tarpeenkaan saada vaunua vastaavanlaisena. Pienenä yksikkönä Schöneich ei muutenkaan paljoa pääse hyötymään mittakaavaeduista. Ei tee erikoista eroa vaikka kaikki vaunut olisivat vähän uniikkeja, vähän liiotellen. Mutta kolmen vaunun kanssa varmaankin saadaan kaikki mittakaavahyödyt jo siitä, että vaunut ovat modifikaatioita samasta mallista. Tämänkokoisessa järjestelmässä taitaa olla fiksumpi hyväksyä korkeahkot huoltokustannukset ja pyrkiä hankkimaan vaunut mahdollisimman edullisesti.
 
Takaisin
Ylös