Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2018

Liittynyt
25 Lokakuu 2017
Viestit
486
1.2.
Tänään joskus klo 16.10-16.30 välillä muutama poikkeuksellinen havainto:
- Linjan 1 ratikka Paavalinkirkolla kääntymässä
- Linjan 8 ratikka oli kääntynyt Hämeentieltä Sturenkadulle
- Linjan 6T ratikka jatkoi Sörnäisistä Helsinginkadulle
Vuoro- ja vaununumeroista tai tarkoista ajoista ei ole tietoa. Lieneekö ollut keleistä johtuvaa vai jotain muita poikkeusjärjestelyjä?
 
Viimeksi muokattu:
1.2.
Ykkösellä MLNRV1 #116 vuorossa 209, 113, MLNRV2 #103, 102, 83, 73, 100, 110 ja 105. Lisäksi eräs välipala, joka jäi lumen peittämän numeron vuoksi tunnistamatta, ja eräs Vario jouduttiin poistamaan kesken päivää, joten yksi vuoro puuttui. Vuoro 209 saapui Lasipalatsille 17 minuuttia myöhässä. Ylioppilastolle oli juuttunut vaunuja, joten jouduttiin peruuttamaan takaisin Simonkadun risteykseen. Alunperin oli tarkoitus ajaa Eiraan Kauppatorin kautta, mutta sekään vaihde ei kääntynyt, joten lähdettiin sitten suoraan Käpylään.
Linjalla 6/T/8 Artic 421 vuorossa 151, 410 vuorossa 155, 417 vuorossa 156, 418 vuorossa 158 ja MLNRV2 #88 vuorossa 157. Artic 419 nelosella vuorossa 147. Linjalla 2/3/7 Artic 408 ja 422. Vario 240 Siirtoajossa Lasipalatsilla klo 14:08 menossa Ylioppilastalolle päin, Artic 418 Töölöntorilla klo 15:48 menossa kohti Mannerheimintietä ja MLNRV1 #122 Ylioppilastalolla klo 14:11 menossa Lasipalatsin suuntaan tosin koeajokilvin. Siirtoajoja oli paljon muitakin, koska myöhästymisiä yritettiin kuroa kiinni tällä tavoin

1.2.
Tänään joskus klo 16.10-16.30 välillä muutama poikkeuksellinen havainto:
- Linjan 1 ratikka Paavalinkirkolla kääntymässä
- Linjan 8 ratikka oli kääntynyt Hämeentieltä Sturenkadulle
- Linjan 6T ratikka jatkoi Sörnäisistä Helsinginkadulle
Vuoro- ja vaununumeroista tai tarkoista ajoista ei ole tietoa. Lieneekö ollut keleistä johtuvaa vai jotain muita poikkeusjärjestelyjä?
Keleistä johtuvaa toki. Tänään taisi olla kymmeniä erilaisia poikkeusreittejä, koska vaihteita ja vaunuja jumittui. Ja pahimmillaan jopa neljä kasia ajeli peräkkäin ja toisaalla taas neljä seiskaa. Kolmen saman linjan pötköjä oli runsaasti, ja kahta peräkkäistä nyt ei kannata edes mainita.
 
Onhan siellä tänään ollut liikenne todella sekaisin. Useita vaunuja on suistunut kiskoilta lumen tukittua vaihteita ja lukuisia rataosia on suljettu lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa. Kun ratoja ei ole mitenkään fyysisesti eroteltu autokaistoista, niin autot luistelevat miten sattuu kiskoalueella.
 
3.2.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 417 vuorossa 166, 412 vuorossa 164 ja 426 vuorossa 157.
 
6.2.
Artic 412 nelosella. Linjalla 6/T/8 MLNRV2 #109 ja Artic 419 vuorossa 158. Linjalla 2/3/7 Artic 425, 404 ja 424.
 
8.2.
Ykkösellä Artic 429 vuorossa 210, Vario 225, MLNRV1 #122, 116, MLNRV2 #100, 76, 96, 108, 97, 94 ja 85. Artic 402 vitosella vuorossa 253. Linjalla 2/3/7 Artic 408 vuorossa 125, 404, 406 vuorossa 126 ja 423. Linjalla 6/T/8 Artic 424 vuorossa 162, 436 vuorossa 156, 420 vuorossa 164, 419 vuorossa 165, 416 vuorossa 173, 437 vuorossa 157 ja 405 vuorossa 158.
 
"Ratikka 600" eli pikaratikan mittakehikko oli tänään vähän ennen kahtatoista Kustaa Vaasan tiellä. Vetämässä oli ratikka 40. Oli kyllä hurjan pitkän näköinen tuo kehikko tuohon vaunuun 40 verrattuna.
 
Missäs vaiheessa 10 ja 4 tungoksen helpottaminen Articeilla on? Tänään ohi mennessä ne neljä linjan 4 vaunua, jotka näin olivat kaikki välipaloja. Ja vaikka kello oli vain 13:45, niin näistä vaunuista keskustaanpäin kulkenut oli aivan tupaten täynnä heti Töölön tullin jälkeen.
 
13.2.
Ykkösellä MLNRV2 #92 vuorossa 210, 88, 98, 105, 100, 73, 97, MLNRV1 #113, 116 ja 120 ja Vario 210.
Artic 421 nelosella ja 434 linjalla 2/3/7 vuorossa 128. Linjalla 6/T/8/9 Artic 436 vuorossa 176, 403 vuorossa 167, 437 vuorossa 172, 417 vuorossa 169, 407 vuorossa 156, 424 vuorossa 157, 416 vuorossa 158, 415 vuorossa 154 ja 422 vuorossa 174. 436 havaittu aamupäivällä linjalla 8H vuorossa 176, eli 6/T/8/9:llä on näköjään nykyään myös aamuruuhkavuoro.
 
Missäs vaiheessa 10 ja 4 tungoksen helpottaminen Articeilla on? Tänään ohi mennessä ne neljä linjan 4 vaunua, jotka näin olivat kaikki välipaloja. Ja vaikka kello oli vain 13:45, niin näistä vaunuista keskustaanpäin kulkenut oli aivan tupaten täynnä heti Töölön tullin jälkeen.

Silloin, kun HSL (vai HKL) viimeksi asiasta ilmoitti, niin se annettu aika oli "maaliskuussa". Ei taida siis vielä olla juurikaan lisätty näitä.

Itse tänään taas palasin kahdeksalta illalla keskustasta ja silloinkin nelonen oli täynnä Lasipalatsilta pohjoiseen lähtiessä. Epäilen vähän, että muutos Arcticeihinkaan ei riitä vaan 4 ja 10 kaipaisivat tiheämpää vuoroväliä.
 
Epäilen vähän, että muutos Arcticeihinkaan ei riitä vaan 4 ja 10 kaipaisivat tiheämpää vuoroväliä.

Tällä hetkellä menee huipputuntina 20 lähtöä yhteensä per suunta, eli jotakuinkin 6min vuoroväli kummallakin linjalla ruuhkassa. Siitä on seuraava askel jo 5min vuoroväli, joka on jo aikamoista ylitarjontaa Pikku-Huopalahteen ja Munkkiniemeen, eli pitäisi ruveta tosissaan miettimään sitä apulinjaa.

Apulinjaa tosin kampittaa edelleen vapaan silmukan puuttuminen Töölön pohjoispuolelta. Meilahden silmukan tekoon on kai ainakin 1,5 vuotta, jollei jopa 3 ja HKL tuskin on niin hereillä, että edes tekee sinne ohitusraiteen. Kuusitien silmukassa on myös se ongelma, että ilmeisesti se suurempi ihmisvirta on menossa nimenomaan Meilahteen eikä Kuusitielle, jos 4 on täyttymässä ennen kuin se kääntyy Mannerheimintielle. Mutta jos tästä oikeasti tulee ongelma, niin Apulinja reitille Kuusitie-Kolmikulma kunnes saadaan meilahteen silmukka ja Linja 3 siksi aikaa takaisin ajamaan Töölön varikolle.


Eiköhän siinä käy niin päin, että kun kalustokoko kasvaa, niin vuoroväliä harvennetaan.

6min vuorovälillä nivelillä on nimellisesti tilaa 1700 matkustajlle tunnissa ja 7,5min vuorovälillä articeilla on 1600. Jos 1700 on liian vähän, niin ei ole kyllä varaa vuoroväliä ainakaan harventaa. Noh, ei olisi toisaalta ensimmäinen kerta, kun HKL yllättää negatiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Meilahden silmukan tekoon on kai ainakin 1,5 vuotta, jollei jopa 3 ja HKL tuskin on niin hereillä, että edes tekee sinne ohitusraiteen.

2021 pitäisi olla valmista, mutta sivuraiteelle ei siellä ole tilaa. Nykyisin kaikkiin silmukoihin tulee ilman muuta ohitusmahdollisuus, usein kaksi lähtölaituriakin, mutta Rusinapuisto on todella ahdas.

6min vuorovälillä nivelillä on nimellisesti tilaa 1700 matkustajlle tunnissa ja 7,5min vuorovälillä articeilla on 1600. Jos 1700 on liian vähän, niin ei ole kyllä varaa vuoroväliä ainakaan harventaa. Noh, ei olisi toisaalta ensimmäinen kerta, kun HKL yllättää negatiivisesti.

Eipä sitä HKL päätä, vaan HSL.
 
Takaisin
Ylös