Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2018

Tuossa Rosina Heikkelin puistossa on kyllä todella laskettu, kuinka etäälle kannattaa ajaa kääntämään. Toisaalta olisihan se teettänyt paljon enemmän maanrakennustöitä vaikka Paciuksenkadun risteyksen tienoilla, ja etäämpänä olisi ollut jo vähän "puolimatkassa".

Mutta kylläpä viivästyy, jossain vaiheessa piti tulla 2019. Onko tää nyt ihan puhtaasti ei oo rahaa tilanne?

Mutta, mutta. Kun puhuttiin tuosta linjojen harvennuksesta, niin laskeskelin, että tilannehan on "end gamena" 2 vaunua vähemmän kuin ennen Articeita, olettaen että protovaunut lähtevät Schöneicheen ja lisä-lisätilaus oli se 10 vaunua. Se olisi sitten tasan 120 matalaa vaunua, 52 välipalaa, 68 Articcia. (1 enemmän kuin pikkuruotsalaisia oli :D) Olettaen, että nivelet poistuvat kokonaan vahvuudesta. Vertailun vuoksi, jos lasken oikein, niin 87, kun koko kaksiosainen nivellaivue oli täysilukuinen, oli 82 niveltä, 15 RM, 15 HV eli 112 vaunua, vai puuttuuko jotain? Eli hitaus on lisääntynyt ja linjat pidentyneet enemmän kuin 6,6 % vaunujen lisäys salliin. Raitiossa sanoo, että linjarataa on 54,6 km, ottaen huomioon, että kertominen tuolla 6,6 %:lla antaa 51,0 km. On tainnut linjaraidetta olla ihan määrällisesti vähemmän jopa suhteessa tuolle 112-laivueelle, vaikka ottaisi huomioon tyhjentyneiden rataosien vaikutuksen. Heitetään pyöreä luku 2 km tyhjää rataa?
 
Viimeksi muokattu:
Keskustan ratikkapysäkeille on alkanut nousta lippuautomaatteja. Automaatit näyttävät samanlaisilta kuin Helsingin uudet pysäköintiautomaatit (joista siis kaikista nykyään saa kertalippuja). Ainakin Ylioppilastalon pysäkit niin Manskulla kuin Aleksilla, itse Aleksanterinkadun pysäkki ja Kaisaniemenkadun pysäkki bongattu.
 
Mutta kylläpä viivästyy, jossain vaiheessa piti tulla 2019. Onko tää nyt ihan puhtaasti ei oo rahaa tilanne??

Mielestäni piti tulla jo aikaisemminkin, taisi olla ihan ykkös hankkeita.
Tänä vuonna vedotaan Tukholmankadun kaukolämpötöihin, vaikka voisi hyvin aloitella saman myllerryksen aikana.
Se on näköjään kaupugin tapa, että näitä töitä viivästytetään mitä kummallisimmilla tekosyillä.
 
--tilannehan on "end gamena" 2 vaunua vähemmän kuin ennen Articeita, olettaen että protovaunut lähtevät Schöneicheen ja lisä-lisätilaus oli se 10 vaunua. Se olisi sitten tasan 120 matalaa vaunua, 52 välipalaa, 68 Articcia.

Tällä hetkellä ymmärrykseni mukaan Articien määrä ei protojen poistumisen seurauksena laske, vaan Transtech valmistaa uudet vaunut 401 ja 402 tilalle. Syynä siis se, että HKL on vaatinut hankintasopimuksessa protojen muuttamisen samanlaisiksi sarjavaunujen kanssa ja Transtech itse on laskeskellut muuttamisen olevan sen verran kallista, että tulee edullisemmaksi tehdä kokonaan uudet. Nämä siis menisivät Transtechin piikkiin eikä niitä siksi käsitellä HKL:n uusina tilauksina, vaan näin Transtech täyttää HKL:n vaatimuksen vaunujen yhdenmukaistamisesta.

Tuo lisätilaus kymmenestä vaunusta on vielä käsittelyn alla - lupa hankinnan valmisteluun saatiin eilen, mutta määrä mahdollisesti tarkentuu tai ainakin vahvistuu vielä kun HKL tuo oman esityksensä lopullisessa muodossaan. Mutta summa summarum, jos lisätilaus on 10 vaunua, Articien määrä on 70.
 
Aamulla klo 8.13 vaunu 441 Turun väreissä oli Kustaa Vaasan tiellä matkalla kohti keskustaa (koeajossa).
 
16.2.
Linjalla 6/T/8/9 MLNRV1 #117 vuorossa 153, MLNRV2 #76, 88 ja 104, Artic 409 vuorossa 170, 418 vuorossa 154, 416 vuorossa 174, 415 vuorossa 176, 427 vuorossa 161, 419 vuorossa 166, 411 vuorossa 171 ja 401 vuorossa 163. Linjalla 2/3/7 Artic 430, 431, 434 vuorossa 129, 421 ja 438.
 
20.2.
Ykkösellä MLNRV2 #85 vuorossa 210, 100, 76, 74, 75, 96, 83, 91, 104, MLNRV1 #120 ja Vario 238.
Artic 411 vitosella vuorossa 253. Linjalla 2/3/7 Artic 438 ja 430. Linjalla 6/T/8 Artic 437 vuorossa 156, 423 vuorossa 157, 417 vuorossa 158 ja 408 vuorossa 168.
 
22.2.
Linjalla 2/3/7 Artic 423 vuorossa 129, 427 ja 408 vuorossa 111. Linjalla 6/T/8 Artic 436 vuorossa 173 ja 422 vuorossa 170.
 
87, kun koko kaksiosainen nivellaivue oli täysilukuinen, oli 82 niveltä, 15 RM, 15 HV eli 112 vaunua, vai puuttuuko jotain? Eli hitaus on lisääntynyt ja linjat pidentyneet enemmän kuin 6,6 % vaunujen lisäys salliin. Raitiossa sanoo, että linjarataa on 54,6 km, ottaen huomioon, että kertominen tuolla 6,6 %:lla antaa 51,0 km. On tainnut linjaraidetta olla ihan määrällisesti vähemmän jopa suhteessa tuolle 112-laivueelle, vaikka ottaisi huomioon tyhjentyneiden rataosien vaikutuksen. Heitetään pyöreä luku 2 km tyhjää rataa?

Avaatko hieman mitä tällä tarkoitat? Ensinnäkin kuinka lasket hidastumisen tai linjojen pidentymisen vertailemalla linjaradan ja vaunumäärän suhteen muutosta, vai mitä on aikomus edes tuossa vertailla? tuolla kaavallahan tulee vaunutiheys tai rataa vaunua kohden, joka ei sekään kerro paljoa, kun linjoilla on yhteisiä osuuksia, eli vaunutiheys ei ole vakio. Toiseksi mistä tuo 6,6% vaunujen lisäys -luku tulee? 112:sta 122:een on 8,9% ja 112:sta 120:eenkin on 7,1%.

54,6km ei muuten ole Raitio.org -sivuston mukaan linjaradan pituus, vaan Raitioverkon oman kaistan määrä vuonna 2010.

...ja laskeutui pari tuntia myöhemmin Turun torille. Kymmenen kuvan setti alkaa tästä.

Onko jokin erikoinen syys sille, että vaunun tarvitsi mennä toisen kerran Turkuun? siis muu kuin, että siellä mietitään taas raitiotietä? Tai toisin päin: Oliko mitään järkeä tuoda vaunu välillä koeajoon Helsinkiin, jos se kerran aijottiin viedä samantien takaisin näytille Turkuun?
 
Viimeksi muokattu:
26.2.
Ykkösellä MLNRV2 #94 vuorossa 210, 85, 91, 103, 73, 107, 106, MLNRV1 #113 ja 117 ja Vario 208.
Artic 428 linjalla 2/3/7 ja 405 vitosella. Ludde tilausajossa Koskelantien risteyksessä klo 9:37 menossa Pyöräilystadionille päin ja Oopperalla klo 12:11 menossa Kallion suuntaan. Linjalla 6/T/8 Vario 206 aamuruuhkavuorossa 176, 434 vuorossa 163 ja 416 vuorossa 162.
 
Tänään illalla on HSL:n tiedotteen perusteella ajossa aika mielenkiintoinen ratikkalinja Rautatieasema-Kauppatori (5). Syynä rakennustelineiden sortumavaara Katajanokalla. Mahtaako tuollaisessa pätkälinjassa olla mitään järkeä, vai olisiko tuo korvaava bussi kannattanut kuitenkin jatkaa Kauppatorin sijaan Rautatieasemalle asti?

EDIT: Toki jos kalustoa tai kuljettajia ei ole tarjolla tarpeeksi, niin varmaan tuollainenkin ratkaisu voi olla ihan järkevä.
 
Takaisin
Ylös