Nuo säästötalkoot ovat joskus jopa surkuhupaisia. Kun jo kertaalleen typistetty raitiolinja 2 lakkautettiin, lakautettiin itse asiassa kannattava linja!
Linjan 2 liikennöintikustannukset olivat HKL:n mukaan 450 000 e/v. Linjalla oli loppuaikoina 3 000 matkustajaa vuorokaudessa, eli koska linjaa liikennöitiin vain arkipäivisin, noin 780 000 matkustajaa vuodessa.
Helsingissä jokainen joukkoliikennematka tuottaa keskimäärin 0,65 e. Matka voi tarkoittaa myös vaihdollista matkaa, jolloin tuotto kakkosen osalta onkin vain 0,33 e. Toisaalta kakkosella on laivamatkustajien ansiosta poikkeuksellisen paljon kertalippulaisia, jotka ovat oikea kultakaivos. Ehkä siis uskallamme laskea tuon 0,65:n avulla.
Linja 2 tuottaisi vuositasolla siis 507 000 e eli 57 000 e voittoa!
Myönnän, että säästöä tulee silloin, jos oletetaan, että kaikki kakkosen matkustajat siirtyvät neloseen, jonka kustannukset eivät nouse. Mutta tapahtuiko näin? Siihen tarvittaisiin jo matkustajalaskentaa.
Löytyisikö aitoa säästöä ehkä jostain muualta? Sattumalta pohtiessani Kruunuvuoren ratikkaa nousi esille linja 87. Linjalla on päivittäin 85 matkustajaa, eli 5 per lähtö. Kalliiksi tulee.