Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2018

Ke 14.3.2018:

Linjan 4 aamuruuhkavuorossa 241 oli Artic-vaunu, muistaakseni 424. Linjalla 5 oli aamupäivällä kaksi Artic-vaunua: 401 ja 409. Linjan 3/2/7 neljässä peräkkäisessä vuorossa 134-137 oli myös Artic-vaunut (havainto Meilahdesta klo 8.40-8.50).
 
Ykkösellä Vario 202 vuorossa 210, MLNRV1 #121, 120, 122, MLNRV2 #102, 110, 90, 83, 88, 104 ja Artic 438.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 420 vuorossa 153 ja 427 vuorossa 170. Linjalla 2/3/7 Artic 410, 430 vuorossa 134, 442 ja 416 vuorossa 135.

Onkohan tuo mahtanut aiheuttaa haittaa Arkadiankadun risteyksessä?
Siellä tehtiin kiskotöitä muutama kuukausi sitten, joten ongelma lienee korjattu. Muuten tuo varmaan estäisi Articien käytön myös nelosella ja kympillä.
 
Tänään 16.3. Lahdenväylällä Viikin tienoolla juuri ennen aamukuutta tuli vaunu 211 vastaan lavettikuljetuksena suuntana pohjoinen. Minne lie menossa?
 
401 linja 4 vuorossa 140

---------- Viestit yhdistetty klo 11:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:10 ----------

Tänään 16.3. Lahdenväylällä Viikin tienoolla juuri ennen aamukuutta tuli vaunu 211 vastaan lavettikuljetuksena suuntana pohjoinen. Minne lie menossa?

Koskelan rättihalliin!
Käy tekemässä U-käännöksen seuraavassa liittymässä.
 
Hetkinen, tarkoittaako tämä sitä, että Varioita ollaan jo poistamassa liikenteestä?

Piti vastata, että niitä on poistettu jo 4, yksi suistunut, joka ei ole ollut liikenteessä vuosiin, 2 vietiin viime kesänä Saksaan ja yksi varastoitiin koskelaan syksyllä. Mutta jouduin katsomaan SRS:n sivua, että vastaisin oikein, ja siellä lukikin, että tämän viikon aikana on Koskelaan varastoitu 4 Variota lisää. Ilmeisesti ollaan tosiaan jo nyt poistamassa. Vissiin ainakin sen verran kuin saapuneet Articit mahdollistaa
 
Piti vastata, että niitä on poistettu jo 4, yksi suistunut, joka ei ole ollut liikenteessä vuosiin, 2 vietiin viime kesänä Saksaan ja yksi varastoitiin koskelaan syksyllä. Mutta jouduin katsomaan SRS:n sivua, että vastaisin oikein, ja siellä lukikin, että tämän viikon aikana on Koskelaan varastoitu 4 Variota lisää. Ilmeisesti ollaan tosiaan jo nyt poistamassa. Vissiin ainakin sen verran kuin saapuneet Articit mahdollistaa

Onko näistä saksaan viedyistä/myydyistä varioista kuvia sieltä?
 
Articceihin on ahdettu liikaa penkkejä, ja ainakin meikäläinen aika lailla normiraaminen suomalainen mies joutuu useimmiten istumaan siinä aika ahtaasti. Oma ratkaisuni olisi vähentää penkkejä kaikkien leveiden ovien vierestä, jolloin vaunua voisi paremmin käyttää esim.satamalinjoilla ja kantakaupungin ruuhkissa, joissa asiakkaita on aina enemmän kuin kyytiin mukavasti mahtuu.
Sitä ideaalia, että penkkejä vähentämällä saisi leveämmän käytävän ei ole. Mutta Tampereella sellainenkin tulee, koska siellä vaunun kori on leveämpi, ainakin osittain kunnollisemman raideleveyden ansiosta.
 
Articceihin on ahdettu liikaa penkkejä, ja ainakin meikäläinen aika lailla normiraaminen suomalainen mies joutuu useimmiten istumaan siinä aika ahtaasti. Oma ratkaisuni olisi vähentää penkkejä kaikkien leveiden ovien vierestä, jolloin vaunua voisi paremmin käyttää esim.satamalinjoilla ja kantakaupungin ruuhkissa, joissa asiakkaita on aina enemmän kuin kyytiin mukavasti mahtuu.
Sitä ideaalia, että penkkejä vähentämällä saisi leveämmän käytävän ei ole. Mutta Tampereella sellainenkin tulee, koska siellä vaunun kori on leveämpi, ainakin osittain kunnollisemman raideleveyden ansiosta.

Kyllä sopu sijaa antaa. Ei pidä olla tyypillinen suomalainen joka pelkää, että joku istahtaa viereen. Ja edelleen olen sitä mieltä, että kulkuneuvoissa pitää päästä istumaan jo turvallisuudenkin vuoksi. Hyvä,että vihdoin raitiovaunuissa on penkkejä lisätty, busseissahan tilanne on mennyt toiseen suuntaan takavuosiin verrattuna.
 
22.3.
Ykkösellä MLNRV1 # 116 vuorossa 210, 118, 114, 121, 119, 117, MLNRV2 #110, 74, 101 ja 97 ja Vario 233.
Linjalla 6/T/8 Artic 406 vuorossa 167, 401 vuorossa 151, 408 vuorossa 169, 438 vuorossa 156, 422 vuorossa 157, 436 vuorossa 158 ja 441 vuorossa 176. Linjalla 2/3/7 Artic 412 ja 437 vuorossa 137.
 
Kyllä sopu sijaa antaa. Ei pidä olla tyypillinen suomalainen joka pelkää, että joku istahtaa viereen. Ja edelleen olen sitä mieltä, että kulkuneuvoissa pitää päästä istumaan jo turvallisuudenkin vuoksi. Hyvä,että vihdoin raitiovaunuissa on penkkejä lisätty, busseissahan tilanne on mennyt toiseen suuntaan takavuosiin verrattuna.
Suosittelen matkustamaan joskus seiskalla tai 6T:llä Länsiterminaalilta vilkkaimpien laivavuorojen saapumisaikoihin, ja sitten esittämään näkemyksen ratikkaratkaisun erinomaisuudesta ja kapean käytävän molemmin puolin ahdettujen alimittaisten jakkaroiden paremmuudesta melkein mihin tahansa verrattuna.
Helsingin kapearaiteisuus on johtanut siihen, että kapean korin johdosta penkit ovat normikokoiselle liian kapeat, eikä alle ideaalin levyisellä käytävällä pysty liikkumaan, eli jos satamasta kyytiin nouseva asiakas joutuu johonkin vähänkin kauemmas ovesta, hänellä on edes teoreettiset mahdollisuudet päästä vaunusta ulos vasta asemalla -sen verran monta kertaa olen jo nyt saanut olla näkemässä tilannetta, jossa keskemmältä yritetään ulos Kampissa, ja jopa tilannetta, jossa tällaisen poistumisjärjestelyn takia joku pidemmälle matkalla ollut ja poistujaa väistänyt asiakas on myös jäänyt Kampin tolpalle.
Terminaaliratikka on erittäin hieno ratkaisu satamaan päin mentäessä, mutta laivaa vastassa olisi parempi olla määrittelemätön määrä busseja, jotka ensisijaisesti hoitelisivat asiakkaat keskustaan spårien rinnalla, kiskoajoneuvojen palvellessa ensisijaisesti niitä, jotka ovat menossa johonkin muualle kuin Kamppiin.
Se on toki totta, että joukkoliikennevälineitä ei ole suunniteltu kuljettamaan runsaita matkatavaramääriä, mutta sellaisiakin laivoilta tulijoilla yleensä on. Vieläpä nestemäisiä ja pahimmillaan särkyvissä astioissa.
 
Takaisin
Ylös