Raitiovaunuhavaintoja - maaliskuu 2018

Suosittelen matkustamaan joskus seiskalla tai 6T:llä Länsiterminaalilta vilkkaimpien laivavuorojen saapumisaikoihin, ja sitten esittämään näkemyksen ratikkaratkaisun erinomaisuudesta ja kapean käytävän molemmin puolin ahdettujen alimittaisten jakkaroiden paremmuudesta melkein mihin tahansa verrattuna.
Helsingin kapearaiteisuus on johtanut siihen, että kapean korin johdosta penkit ovat normikokoiselle liian kapeat, eikä alle ideaalin levyisellä käytävällä pysty liikkumaan, eli jos satamasta kyytiin nouseva asiakas joutuu johonkin vähänkin kauemmas ovesta, hänellä on edes teoreettiset mahdollisuudet päästä vaunusta ulos vasta asemalla -sen verran monta kertaa olen jo nyt saanut olla näkemässä tilannetta, jossa keskemmältä yritetään ulos Kampissa, ja jopa tilannetta, jossa tällaisen poistumisjärjestelyn takia joku pidemmälle matkalla ollut ja poistujaa väistänyt asiakas on myös jäänyt Kampin tolpalle.
Terminaaliratikka on erittäin hieno ratkaisu satamaan päin mentäessä, mutta laivaa vastassa olisi parempi olla määrittelemätön määrä busseja, jotka ensisijaisesti hoitelisivat asiakkaat keskustaan spårien rinnalla, kiskoajoneuvojen palvellessa ensisijaisesti niitä, jotka ovat menossa johonkin muualle kuin Kamppiin.
Se on toki totta, että joukkoliikennevälineitä ei ole suunniteltu kuljettamaan runsaita matkatavaramääriä, mutta sellaisiakin laivoilta tulijoilla yleensä on. Vieläpä nestemäisiä ja pahimmillaan särkyvissä astioissa.

Uudet Articit on suunniteltu perä edellä puuhun. Vaunun läpi menee kapea käytävä kiitos korokkeiden päällä olevien, ei niin kovin esteettömien penkkien. Eteistilat ovat ahtaat, samaten muun muassa lastenvaunuille tarkoitettu tila. Vaunusta pitäisi ehdottomasti karsia penkkejä pois, jotta vaunu vetäisi paremmin matkustajia. Nyt lastenvaunujen, pyöratuolin, laukkujen, suuremman kassin tai muun vastaavan kanssa on hyvin haastavaa matkustaa.
 
Suosittelen matkustamaan joskus seiskalla tai 6T:llä Länsiterminaalilta vilkkaimpien laivavuorojen saapumisaikoihin, ja sitten esittämään näkemyksen ratikkaratkaisun erinomaisuudesta ja kapean käytävän molemmin puolin ahdettujen alimittaisten jakkaroiden paremmuudesta melkein mihin tahansa verrattuna.
Helsingin kapearaiteisuus on johtanut siihen, että kapean korin johdosta penkit ovat normikokoiselle liian kapeat, eikä alle ideaalin levyisellä käytävällä pysty liikkumaan

Minusta täällä on monet kerrat mainittu, ettei kapearaiteisuus vaikuta korin leveyteen, vaan siihen kuinka leveä käytävä jää podestereiden väliin telien kohdalla ja silloinkin vain jalkojen korkeudella. Ja penkkien leveyteen vaikuttaa siis korin leveys. Helsingissä vaunut eivät ole 2,65m levyisiä, ei siksi että täällä on metrin raideleveys vaan koska rataverkko on rakennettu kapeammille vaunuille. Jos Articit olisi hankittu 2.65m levyisinä, niin joko oltaisiin jouduttu muuttamaan koko (tai lähes koko) verkko tai vaunut olisivat törmäilleet. Vaikka Jokerilla ja Laajasaloon on kai vielä tulossa 2,4m kalustoa, niin radat rakennetaan yhteensopivaksi leveämmille vaunuille ja toivon mukaan kun Mäkelänkatu kohta peruskorjataan tehdään samoin.

Itse en ole huomannut ahtaudessa eroa laivalta tulossa välipalojen ja Articcien kesken. Sen olen huomannut, että 7 tulee täydemmäksi kuin kiertävä 6T ja että istumapaikka on löytynyt herkemmin Articeilla. Se, että joku jää ulos kun antaa tilaa on minusta enemmän kuljettajienkoulutusasia kuin vaunuasia.
 
Viimeksi muokattu:
Vaunu 93 oli ilmeisesti suistunut raiteilta Sibeliuksenkadun käänteessä Töölön hallin edessä. Siinä oli porukkaa sekä työauto hääräämässä vaunun ympärillä.
 
Vaunu 93 oli ilmeisesti suistunut raiteilta Sibeliuksenkadun käänteessä Töölön hallin edessä. Siinä oli porukkaa sekä työauto hääräämässä vaunun ympärillä.

Onko vaunu tullut Mannerheimintietä etelästä ja ollut kääntymässä Töölön hallipihalle / Sibeliuksenkadulle?

Siinä kohtaa on ns. turvavaihde, joka on kaupungin turvattomin. Ainakin kolmesti, ja tämä olisi neljäs, on vaunu suistunut kiskoilta tuossa siksi, että perässä tuleva vaunu ajaa liian lähelle, jolloin automaattikosketin kääntää vaihteen suoraan (jotta pääsuuntaan eli Manskua suoraan ajavat vaunut eivät yhtäkkiä kääntyisi hallipihalle ja vastaantulevan liikenteen eteen). Seurauksena vaihteessa olevan vaunun telit pyrkivät eri paikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko vaunu tullut pohjoisesta ja ollut kääntymässä Töölön hallipihalle / Sibeliuksenkadulle?

Siis tullut Sibeliuksenkatua lännestä ja kääntynyt pohjoiseen, aukiolle jossa on Mannerheimintien kanssa rinnakkaisia raiteita. Suituneen vaunun nokka osoitti Toivonkadulle päin.
 
Siis tullut Sibeliuksenkatua lännestä ja kääntynyt pohjoiseen, aukiolle jossa on Mannerheimintien kanssa rinnakkaisia raiteita. Suituneen vaunun nokka osoitti Toivonkadulle päin.

Okei, sitten ei johdu turvavaihteesta tällä kertaa!
 
To 29.3: Artic #443 linjalla 7.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:35 ----------

Uudet Articit on suunniteltu perä edellä puuhun. Vaunun läpi menee kapea käytävä kiitos korokkeiden päällä olevien, ei niin kovin esteettömien penkkien. Eteistilat ovat ahtaat, samaten muun muassa lastenvaunuille tarkoitettu tila. Vaunusta pitäisi ehdottomasti karsia penkkejä pois, jotta vaunu vetäisi paremmin matkustajia. Nyt lastenvaunujen, pyöratuolin, laukkujen, suuremman kassin tai muun vastaavan kanssa on hyvin haastavaa matkustaa.

Articeissa on useammalla ovella lastenvaunu- tms. syvennys kuin esim. Varioissa. Omien kokemusteni perusteella osa ahtaudesta tulee siitä, että ihmiset jäävät kapealle käytävälle seisomaan eivätkä hakeudu niihin paikkoihin, joissa olisi enemmän tilaa seisoa. Varsinkin etuovesta sisään tultaessa tämä korostuu.

Takaosassa on muuten penkkejä lattiatasossa ilman korotusta.
 
Vaunu 443 linjalla 3 (vuoronumeronäyttö pimeänä) pysäkillä 0306 Kaisaniemenkatu etelään klo 10:15
____________________________________

Yritinpä varmuuden vuoksi etsiä tuota pysäkin numeroa ja "virallista" nimeä hsl.fi-sivuilta, arvelin ettei se kuitenkaan ole Varsapuistikko, ja jos sen sanon pysäkin nimeksi, saatan saada rakentavaa kritiikkiä kanssaharrastajilta:

1)
Ensin sivulle https://www.hsl.fi/ ja sieltä linkki "Reitit ja aikataulut"

2)
Sinisen Aikataulut-laatikon tekstikenttään kirjoitan 3 ja painan [enter] ja "(Hae aikatauluja)"

3)
Väärin meni, löytyi aikataulu 113! Takaisin!

4)
Jaa, täällähän tulee pudotusvalikko, jossa on kaikki aikataulut joissa esiintyy numero 3, Ne eivät ole numerojärjestyksessä, joten aletaan scrollaamaan:.. 37 kertaa [nuoli alas], ja löydän linjan 3, ja painan [enter].

5)
Pääsen sivulle https://www.reittiopas.fi/linjat/HSL:1003/pysakit/HSL:1003:0:01
mutta tuo on väärä suunta, esillä on suunta "Telakkakatu -> Meilahti". Siispä pudotusvalikosta toinen suunta... Hetkinen! Eihän täällä ole "Meilahti -> Telakkakatu" -vaihtoehtoa. Nyt pitäisi siis ihan oikeasti tietää oikeat pysäkit ennen ja jäkeen sen Varsapuistikon, eikun, mikä se nyt onkaan...

6)
Muutaman kokeilun jälkeen tärppäsi! Jees!!!

Kokeilin vielä syöttää edellisen sivun aikatauluhakukenttään "3:", nyt saan ne aikataulut joiden linjanumero päättyy kolmoseen. "03:" tuo linjan 203, ja "003:" ei tuo mitään, eikä teksti " 3:" (välilyönti-kolmonen-kaksoispiste) tuo mitään sekään. ... Hmm: Haa, nyt keksin: linjathan ovat tuossa pudotusvalikossa sittenkin järjestyksessä, linjanumeron mukaan aakkosjärjestyksessä, tietenkin!

Olipa nopeaa, helppoa, selkeää ja kätevää, aivan kuin kertamaksu uudella matkakortinlukijalla!

pekka
 
Viimeksi muokattu:
Vaunu 443 linjalla 3 (vuoronumeronäyttö pimeänä) pysäkillä 0306 Kaisaniemenkatu etelään klo 10:15
____________________________________

Yritinpä varmuuden vuoksi etsiä tuota pysäkin numeroa ja "virallista" nimeä hsl.fi-sivuilta, arvelin ettei se kuitenkaan ole Varsapuistikko, ja jos sen sanon pysäkin nimeksi, saatan saada rakentavaa kritiikkiä kanssaharrastajilta:

1)
Ensin sivulle https://www.hsl.fi/ ja sieltä linkki "Reitit ja aikataulut"

2)
Sinisen Aikataulut-laatikon tekstikenttään kirjoitan 3 ja painan [enter] ja "(Hae aikatauluja)"

3)
Väärin meni, löytyi aikataulu 113! Takaisin!

4)
Jaa, täällähän tulee pudotusvalikko, jossa on kaikki aikataulut joissa esiintyy numero 3, Ne eivät ole numerojärjestyksessä, joten aletaan scrollaamaan:.. 37 kertaa [nuoli alas], ja löydän linjan 3, ja painan [enter].

5)
Pääsen sivulle https://www.reittiopas.fi/linjat/HSL:1003/pysakit/HSL:1003:0:01
mutta tuo on väärä suunta, esillä on suunta "Telakkakatu -> Meilahti". Siispä pudotusvalikosta toinen suunta... Hetkinen! Eihän täällä ole "Meilahti -> Telakkakatu" -vaihtoehtoa. Nyt pitäisi siis ihan oikeasti tietää oikeat pysäkit ennen ja jäkeen sen Varsapuistikon, eikun, mikä se nyt onkaan...

6)
Muutaman kokeilun jälkeen tärppäsi! Jees!!!

Kokeilin vielä syöttää edellisen sivun aikatauluhakukenttään "3:", nyt saan ne aikataulut joiden linjanumero päättyy kolmoseen. "03:" tuo linjan 203, ja "003:" ei tuo mitään, eikä teksti " 3:" (välilyönti-kolmonen-kaksoispiste) tuo mitään sekään. ... Hmm: Haa, nyt keksin: linjathan ovat tuossa pudotusvalikossa sittenkin järjestyksessä, linjanumeron mukaan aakkosjärjestyksessä, tietenkin!

Olipa nopeaa, helppoa, selkeää ja kätevää, aivan kuin kertamaksu uudella matkakortinlukijalla!

pekka

Niin, tuohan helppoa kuin halon hakkuu. Mutta pysäkien nimiin. Pysäkit 0305 ja 0306 ovat nimeltään Kaisaniemenpuisto (ent. Varsapuistikko). Pysäkit 0303 ja 0304 ovat nimeltään Kaisaniemenkatu.
 
Olipa nopeaa, helppoa, selkeää ja kätevää, aivan kuin kertamaksu uudella matkakortinlukijalla!

Nauroin ääneen, kun luin tämän kuvauksesi. Mä en tiedä miten ihmeessä Höseli onnistuu saamaan kaikesta niin monimutkaista. Mutta onhan se taito sekin.

Vanhassa reittioppaassa ei tarvinnut kirjoittaa kuin "steissi" ja "itis" ja klikata, niin se kertoi, miten pääsee paikasta toiseen. Nyt sitä vanhaa ei enää ole, ja uusi tuntuu vaativan vaiheen vaiheen perään ennen kuin se kertoo yhtään mitään. Onkohan Reittiopas 3 vielä jotenkin sekavampi tai hankalampi? Siinäpä haastetta Höselin kehittäjille!
 
31.3.
Ykkösellä MLNRV2 #111 vuorossa 204, 100, 90, 86, 88, 73, 97, 72, MLNRV1 #119 ja Vario 215.
Linjalla 6/T/8/9 MLNRV1 #117 vuorossa 156, Artic 432 vuorossa 157, 440 vuorossa 175, 405 vuorossa 172, 443, 441 vuorossa 155, 415 vuorossa 170 ja 437 vuorossa 169. Linjalla 2/3/7 Artic 410, 412 vuorossa 123, 431 vuorossa 135 ja 406 vuorossa 128.
 
Olipa nopeaa, helppoa, selkeää ja kätevää, aivan kuin kertamaksu uudella matkakortinlukijalla!

Nauroin ääneen, kun luin tämän kuvauksesi. Mä en tiedä miten ihmeessä Höseli onnistuu saamaan kaikesta niin monimutkaista. Mutta onhan se taito sekin.

Vanhassa reittioppaassa ei tarvinnut kirjoittaa kuin "steissi" ja "itis" ja klikata, niin se kertoi, miten pääsee paikasta toiseen. Nyt sitä vanhaa ei enää ole, ja uusi tuntuu vaativan vaiheen vaiheen perään ennen kuin se kertoo yhtään mitään. Onkohan Reittiopas 3 vielä jotenkin sekavampi tai hankalampi? Siinäpä haastetta Höselin kehittäjille!

Reittioppaaseen voi muuten myös kirjoittaa pysäkin numeron lähtöpaikkakenttään ja avautuu "pudotusvalikko", josta löytyy suurella todennäköisellä kyseinen pysäkki (nimellä ja numerolla varustettuna). Toki Reittioppaassa puutteita on, mutta itse olen oppinut käyttämään sitä ihan sujuvasti kokemuksen kautta.
 
Varmaan oma keskustelunsa, mutta reittiopas on ihan ok, jos antaa sijaintitiedot ja etsii reittiä nykyisestä sijainnistaan. Muuten niin käsittämättömän huono kaikin puolin, etten edes jaksa alkaa listaamaan huonouksia.

Google maps on parempi ja se kertoo paljon se.
 
Niin, tuohan helppoa kuin halon hakkuu. Mutta pysäkien nimiin. Pysäkit 0305 ja 0306 ovat nimeltään Kaisaniemenpuisto (ent. Varsapuistikko). Pysäkit 0303 ja 0304 ovat nimeltään Kaisaniemenkatu.
Hups, vauhtisokeus pääsi yllättämään :(

pekka

---------- Viestit yhdistetty klo 08:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:27 ----------

Reittioppaaseen voi muuten myös kirjoittaa pysäkin numeron lähtöpaikkakenttään ja avautuu "pudotusvalikko", josta löytyy suurella todennäköisellä kyseinen pysäkki (nimellä ja numerolla varustettuna). Toki Reittioppaassa puutteita on, mutta itse olen oppinut käyttämään sitä ihan sujuvasti kokemuksen kautta.
Lähdetään siitä, että olin Varsapuistikon luona, kiinnitin huomioni vaunun numeroon, linjatunnukseen, pimeään vuoronumeronäyttöön ja kellonaikaan, ja yritin sitten takakäteen selvittää millä pysäkillä virallisesti olin. En ole ihan niin vakavasti otettava harrastaja, että olisin osannut pysäkin numeron jollain tapaa päätellä ja sillä numerolla sitten pysäkkiä pysäkkihausta etsiä. Jotenkin junttina saattaisi kuvitella, että pysäkkihaku kertoisi annetun osoitteen, nähtävyyden tai maamerkin läheisyydessä olevien pysäkkien nimiä ja näyttäisi niitä esimerkiksi kartalla. No, kokeilinpa nyt tuota Varsapuiskikko-sanaa siihen (suomenkieliseen) pysäkkihakuun. Sain vastauksen selvällä savolla "No results found".

EVhk, taisinpa ymmärtää sinua väärin: siis jos menen https://www.hsl.fi/ -sivulle ja siellä hempeän vaaleanpunaiseen reittihakulaatikkoon (vaikka en reittejä haekaan vaan pysäkkiä) ja siellä kirjoitan lähtöpaikkaan Varsapuistikko, niin juu, sitten pääsen sivulle, jossa Varsapuistikko on merkitty, ja nyt näen Varsapuistikon läheisyydessä olevia pysäkkejä kuvaavia ympyröitä ja luettelon Varsapuistikon läheisyydestä lähtevistä busseista. Pysäkin nimiä ei luettelossa tietenkään ole, oikean pysäkin löytäminenjätetään ilmeisesti harjoitustehtäväksi.

Kartan päällä hiirtä liikutellessani on hiirikursorina kämmenselkä, eli voin ilmeisesti vedellä karttaa sinne tänne. Hups, yllättäin, kun painoin vahingossa hiirinappia vain lyhyesti, avautui ponnahdusikkuna joka kysyi että haluatko täältä (jonkin korttelin keskeltä) lähteä jonnekin. No en halua! Kuinka tämän ponnahdusikkunan saa suljettua, kun ponnahdusikkunan nurkassa oleva rasti on harmaa (savoksi "Grayed out", eli ei käytössä)...

Hassu juttu, kun klikkaa noita ympyröitä tuolla ratikkapysäkillä niin sieltä ponnahtaa pysäkin tiedot esille aivan yllättäin ja varottamatta. Täältähän tuo pysäkin nimi olisi selvinnyt, kunhan ensin kerää rohkeutta että painaa harmaita (savoksi "Grayed out", eli ei käytössä) plussa ja miinus-nappeja, että pääsee lähemmäs, jotta oivaltaa mitkä ympyrät on niitä oikeita ympyröitä. Olisi kai vaatinut repullisen lisää rahaa, että hiirikursori olisi vaihtunut kämmenselästä osoittavaksi sormeksi kun se on ympyrän päällä...

Kiitos vinkistä, EVhk! Eipä tullut pieneen mieleeni tämä vaihtoehto! Linjan 3 raitiovaunun pysäkkiä ei siis pidä etsiä linjan 3 kautta, eikä pysäkkihaun kautta vaan reittioppaan kautta! Elämä on yhtä oppimisen riemua :)

pekka
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös