Nelosen ratikat Pikku-Huopalahteen

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Morjens!

Ymmärtääksni ensi viikkosta lähtien nelosen ratikka ei pääsee Munkkiniemeen Tukholmankadulla olevan työmaan vuoksi kahden viikkon aikana. Tilapäinen reitti kulkisi kymppin kiskoja pitkin Pikku-Huopalahteen saakka. Hyvin hän se menee, mutta miten HSL/HKL on ajateltu homma toimivan, kun iltaruuhakassa tämä Korppaanmäentien eteläosan ainakin, on aika ruuhkainen kello 15 ja 17 välillä. Tuohon aikaan nykyisellä kympillä ajoaika Kytösuontien pysäkkiltä Ruskeasuon pysäkkille kestää helposti 6 minuttia. Ja kun vuoro väli on 6 minuttia kympillä niin onko sitten niillä kahdella linjoilla 3 min vuoroväli. Tänään katselin kun yksi vaunu oli Ruskeauon pysäkillä ja samaan aikaa Kytösuonpysäkkillä oli seuraava vaunu odottammassa päässyä eteepäin etanan vauhdilla. Tämä toistui melkein jokaisella vuorolla ilta ruuhkassa. Odotan suurella innolla miten liikenne tulee toimimaan. Syy miksi Korppaanmäentie on tukossa, taitaa olla että Tilkanvierton on viellä tuokokuun loppuun suljettu rakennus työmaan vuoksi.

/Skurubisin
 
Vs: Nelosen ratikat Pikku-Huopalahteen.

Vaikka yleensä sivukaduille annetaan mielestäni aivan liikaa vihreää, on Korppaanmäentien risteyksessä tilanne toinen suhteessa liikennemääriin. Risteys päästää suuntaansa noin kolme henkilöautoa kerrallaan, eikä vaihtoehtoista reittiä oikein ole - ja koska Korppaanmäentie on sekaliikennekatu, ratikat odottavat samassa jonossa. Tästä johtuen Korppaanmäentieltä tullessa myös vasemmalle kääntyvät hidastavat myös raitiovaunuja, vaikka ne kääntyvät oikealle (koska raitiovaunut ovat vasemmalla).

Olisikin parempi, että tuossa olisi kolme kaistaa Manskulle - yksi vasemmalle, yksi suoraan ja yksi oikealle - raitiovaunu käyttäen oikeaa kaistaa. Tämä ei vaatisi enempää tilaa kuin sen, että pysäkkikoroke kaupungin suuntaan purettaisiin - tällöin mahtuu helposti kolme 3,5 m leveää kaistaa. Pysäkki olisi kadun oikeassa reunassa (A) tai sitten, mikäli tilaa ja rahaa on, se sijaitsisi vasta heti risteyksen jälkeen Manskulla korokkeella (B).

Halvempi ratkaisu olisi toki vain antaa enemmän sitä vihreää, mutta sotkisiko se sitten pääsuunnan liikennevirran ja/tai vihreän aallon?
Uusi vaihtoehto.jpg
 
Vs: Nelosen ratikat Pikku-Huopalahteen.

Jostain vanhoista tiedoista, muistan että se pysäkki oli alunperin Manskun puolella silloin kun rata valmistui Pikkikseen. Mutta aika nopeasti siirrettiin Korppaanmäentien puolelle. Ongelma tuon risteuksen kanssa on että suurin osa on autoilijoista taitaa olla vaan läpiajomatkalla Munkkinimestä/Espoosta ja tulee Tilkankadulta ja sitten haluu kääntyä Kpm:teiltä vasemmalle pohjoiseen. Samaan aikaan Koroistentieltä tulee autoja sekä suoraan, että vasemalla etelään. Kun on paljon risteävä liikennettä niin summa sumaarum se ei vedä sitten melkein mitään.
Homma toimii paremmin, kuin läpi-ajo autoilijat ajoi ylös Mankulle Tilkkanviertoista ja kääntyi oikealle + että Pihjalantiltä ei tulee risteävää liikennettä.(T-risteys).
Nyt hän se tie on yksi suuntainen rakenneustyömaan vuoksi. Se ehkä auttaisi paljon että se yksi suuntaisuus laittaisi toiseen suuntaan. Ja jos haluat Tilkanviertolle niin ajettaisin Raisiontien kautta. Tai sitten liikennevalot tai liikenneohjaajat sinne opastamaan vuortellen.
Ongelma toivottavasti poistuu, kun Tilkanvierto avataan takasin normaaliin olomuotoon, 1,5 kk kuluttua...
/Skurubisin
 
Takaisin
Ylös