Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2018

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,408
1.5.
Linjalla 2/3/7 Artic 408 vuorossa 118, 444 vuorossa 133, 423 vuorossa 120, 420 vuorossa 122ja 404 vuorossa 129. Linjalla 6/T/8 Artic 445 vuorossa 157, 422 vuorossa 158 ja 424 vuorossa 156. Ysillä Artic 433 vuorossa 175 ja 405 vuorossa 177. Pikku-Valmet 339 tilausajossa linjalla 40T Rautatientorin silmukassa klo 9:58. Linjalla 2B/3B Artic 425 vuorossa 240, 439 vuorossa 241, 401 vuorossa 243, MLNRV2 #89 vuorossa 242, 104 vuorossa 244 ja 99 vuorossa 245. Linjalla 10B MLNRV2 #97 vuorossa 290, 75 vuorossa 293, 76 vuorossa 201 ja MLNRV1 #114 vuorossa 292. En havainnut yhtäkään Variota linjalla.
 
1.5.
En havainnut yhtäkään Variota linjalla.

En minäkään.

Silmään pisti useampi Artic linjalla 2/3/7 sekä 2B ja 3B linjoilla, toisaalta niiden puute linjoille 4 ja 10.

#446 lasipalatsilla päivällä linjalla 2
 
En minäkään.

Silmään pisti useampi Artic linjalla 2/3/7 sekä 2B ja 3B linjoilla, toisaalta niiden puute linjoille 4 ja 10.

#446 lasipalatsilla päivällä linjalla 2
Articejahan ei virallisesti kuljekaan kympillä ja nelosella lauantaisin ja pyhäpäivinä.
 
7.5.
Kympillä Artic 430 vuorossa 195 ja 404 vuorossa 192. Artic 429 nelosella vuorossa 140.
 
8.5.
Ykkösellä MLNRV2 #92 vuorossa 210, 93, 100, 84, Vario 236, 227, 232, 224, 204, 226 ja 216.
Nelosella Artic 445 vuorossa 142, 434 vuorossa 148, 446 vuorossa 149, 443 vuorossa 140. Kympillä Artic 409 vuorossa 193, 418 vuorossa 195, 424 vuorossa 196, 425 vuorossa 197, MLNRV2 #109 vuorossa 194, MLNRVV1 #117 vuorossa 198. Linjalla 6/T/8 Artic 404 vuorossa 174. Artic 447 koeajossa Bulevardilla klo 13:34 menossa keskustan suuntaan.
 
Tiistai 8.5.

Artic 447 ilmeisesti illalla vuorossa 128 linjoilla 2, 3 ja 7.
 
14.5.
Linjalla 4/10 Artic 423 vuorossa 193, 435 vuorossa 146, 424 vuorossa 196, 418 vuorossa 141, 440, 443 vuorossa 191, 434 vuorossa 147, 421 vuorossa 148 ja MLNRV2 #72 vuorossa 198. Tunnus vaihtuu Pikku-Huopalahdessa. Linjalla 6/T/8 Artic 427 vuorossa 164, 420 vuorossa 170, 447, 410 vuorossa 167, 406 vuorossa 173. Vitosella Artic 422 vuorossa 250 ja 409 vuorossa 257. Ysillä Artic 404 vuorossa 157 ja 437 vuorossa 152. MLNRV2 #73 opetusajossa Ylioppilastalolla klo 12:32 menossa Mannerheimintietä pohjoiseen.
 
17.5.
Ykkösellä MLNRV2 #104 vuorossa 210, 92, 110, 101, 102, 84, 103, MLNRV1 #119, Vario 203 ja 225.
Linjalla 6/T/8 MLNRV2 #71 ja Artic 428 vuorossa 163.
 
18.5. (pe)

Laskin aamuruhkassa linjoilla 4 ja 10 yhteensä 15 Artic-vaunua.
 
Sunnuntai 20.5.2018

Voi olla että tämä ei ole mikään uusi juttu, mutta nyt Articeissakin näkyy kylkimainoksia, siis ihan ikkunalinjan alapuolelle asetettuja mainostarroja. Havainnot tein vaunuista #441 ja #443, viimeksi mainitusta sain kuvankin.
 
Sunnuntai 20.5.2018

Voi olla että tämä ei ole mikään uusi juttu, mutta nyt Articeissakin näkyy kylkimainoksia, siis ihan ikkunalinjan alapuolelle asetettuja mainostarroja. Havainnot tein vaunuista #441 ja #443, viimeksi mainitusta sain kuvankin.

Tampereella mietitään Aamulehden mukaan mainostaako vai eikö mainostaa. Aamulehden mukaan HKL saa ratikoiden ulkopinta- ja diginäyttömainoksista 1,3 miljoonaa euroa vuodessa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ha...mietitaan-kannattaako-pintaa-myyda-200949203/

Oma näkemykseni on ainakin Rattivaunun kuvassa esiintyviä irtomainoksia vastaan ja kyllä kokomaalatut/teipatut yksilötkin sotivat HSL:n hienoa värikoodisysteemiä vastaan. Jos meillä on varaa Länsimetroon, niin kai sitten myös mainossaastavapaisiin joukkoliikennevälineisiin.
 
Oma näkemykseni on ainakin Rattivaunun kuvassa esiintyviä irtomainoksia vastaan ja kyllä kokomaalatut/teipatut yksilötkin sotivat HSL:n hienoa värikoodisysteemiä vastaan. Jos meillä on varaa Länsimetroon, niin kai sitten myös mainossaastavapaisiin joukkoliikennevälineisiin.

Olen äkkiseltäni ajatellen kutakuinkin samaa mieltä, mutta jotain positiivista kylkimainoksista mainitakseni, pidän siitä aikaleimasta jonka mainokset tuovat valokuviin. On mukava katsoa vanhoja valokuvia vaikka meidän Helsingistämme, ja nähdä aikakerrostumia niissä – jotkut rakennukset miellän edelleen nykyaikaan kuuluviksi, vaikka ovatkin yli satavuotisia. Ihan yhtä paljoa aikaa eivät raitiovaunut kestä, mutta kestävät kuitenkin, ihan nykyaikaisiahan Valmetin nivelet ovat. Linja-autot jo haarukoivatkin tarkemmin, millä vuosikymmenellä mennään, mutta mainonnan tyyli elää vielä paljon nopeammalla syklillä.
 
Sunnuntai 20.5.2018

Voi olla että tämä ei ole mikään uusi juttu, mutta nyt Articeissakin näkyy kylkimainoksia, siis ihan ikkunalinjan alapuolelle asetettuja mainostarroja. Havainnot tein vaunuista #441 ja #443, viimeksi mainitusta sain kuvankin.

Tänään maanantaina kylkimainoksia ei onneksi (nopean "havainnointikierroksen" perusteella) vaikuttanut olevan tuon useammassa vaunussa. Matkustin vaunussa 443, jossa pitkulaisia mainoksia oli molemmissa kyljissä. Toisaalla näin kuvan vaunusta 441, jonka vasemmassa kyljessä oli pitkien mainosten sijasta neliön muotoinen ikkunamainos, kuten Varioissa. Ehkäpä kyseessä on vain jonkinlainen kahden vaunun mainoskokeilu?
 
Tampereella mietitään Aamulehden mukaan mainostaako vai eikö mainostaa. Aamulehden mukaan HKL saa ratikoiden ulkopinta- ja diginäyttömainoksista 1,3 miljoonaa euroa vuodessa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ha...mietitaan-kannattaako-pintaa-myyda-200949203/

Oma näkemykseni on ainakin Rattivaunun kuvassa esiintyviä irtomainoksia vastaan ja kyllä kokomaalatut/teipatut yksilötkin sotivat HSL:n hienoa värikoodisysteemiä vastaan. Jos meillä on varaa Länsimetroon, niin kai sitten myös mainossaastavapaisiin joukkoliikennevälineisiin.

Mainokset jakaavat varmasti mielipiteitä aika lailla. Omalta osaltani olen myös samaa mieltä Melamiehen kanssa että Rattivaunun kuvassa esiintyvät irtomainokset eivät sovi HSL:n kalustoon, eikä varsinkaan ratikoihin. Niiden upeaa väritystä ei saisi pilata. Mutta katukuva kestää varmasti muutamia kokomainosvaunuja (sopiva määrä voisi olla vaikkapa 10 kpl. kuten esim. #113-122). Paljon riippuu tietenkin myös mainosten laadusta, esteettisesti onnistunut kokovaunumainos voisi olla hyvinkin pirteä näky katukuvassa.
 
Takaisin
Ylös