MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei sitten näköjään Skoda tarjonnut. Mikähän mahtaa olla syynä?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tällainen ihan veikkaus vaan:

Bombaa ei voi valita "sattuneesta syystä", eikä nyt ainakaan mitään espanjalaista (CAF) Pohjolan kylmiin olosuhteisiin. Voittaja on: Transtech :).
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei sitten näköjään Skoda tarjonnut. Mikähän mahtaa olla syynä?

Skoda menettänee myös oikeuden valittaa tarjouskilpailun lopputuloksesta, kun ei edes vaivaudu tekemään tarjousta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Skoda menettänee myös oikeuden valittaa tarjouskilpailun lopputuloksesta, kun ei edes vaivaudu tekemään tarjousta.
Jospa ajattelivat tosiaankin, että ei maksa vaivaa ja kuluja olla jättämättä tarjousta, joka tuo mahdollisesti vain harmia, lisää kuluja ja kenties tahrautunutta mainetta. Pääsee vähemmällä; raitioteitä maailmalla kuitenkin riittää.

Tai jospa: eivät vain saaneet tarjoustaan sisään määräaikaan mennessä?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechinhän ei paljon tarvitse välittää tulevaisuudesta. Jos ratikkatoimitus menee pieleen, firma menee vaan konkkaan. Toisaalta, jos tilauksia ei tule, konkka on myös edessä. Isompien valmistajien pitää enemmän vastata tuotteistaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jospa ajattelivat tosiaankin, että ei maksa vaivaa ja kuluja olla jättämättä tarjousta, joka tuo mahdollisesti vain harmia, lisää kuluja ja kenties tahrautunutta mainetta. Pääsee vähemmällä; raitioteitä maailmalla kuitenkin riittää.

Joku Skodan johtaja sanoi tännekin linkatussa haastattelussa, että firmalla ei ole juuri jakoa Länsi-Euroopan markkinoilla, kun isot ratikkamaat suosivat omia valmistajiaan (viittaus oli ilmeisesti lähinnä Ranskaan ja Alstomiin). Jotenkin sain sen käsityksen, että tilauskirjat eivät varsinaisesti pursuile töitä.

Ainakin poikkeavan näköinen Skodan vaunu olisi ollut. Kuvia katsellessa silmä jotensakin tottui lähellä nokkaa näkyvillä kääntyilevään teliin, vaikka se tekeekin vaunusta aikalailla bussin näköisen.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Minä pidän peukkuja sille, että HKL-RL saisi toimivan vaunutyypin!

Niin minäkin! Ja toivon sellaisen syntyvän Transtechin tehtaalla. :)

---------- Viesti lisätty kello 19:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:17 ----------

Isompien valmistajien pitää enemmän vastata tuotteistaan.

Pikemminkin päinvastoin. Isompien valmistajien ei tarvii niin välittää, jos yksi kauppa sadasta menee pieleen. Onhan kuitenkin 99 toimivaa referenssiä. Sen sijaan pienellä toimittajalla ei ole varaa antaa yhdenkään toimituksen mennä pieleen, joten on annettava kaikkensa ja tehtävä 101% varman päälle.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Isompien valmistajien ei tarvii niin välittää, jos yksi kauppa sadasta menee pieleen.

Bombardierin huolenpito Adtranzin Helsinkiin sopimattomasta konstruktiosta ja sen korjailuun syytämä raha kertovat kyllä juuri päinvastaista. Isotkin firmat keräävät mainetta aina paljon herkemmin epäonnistumisista kuin onnistumisista.

Ja väite, ettei Bombardieria voi valita "sattuneesta syystä" on kyllä vailla pohjaa. Eihän Variotram todellakaan ole edes Bombardierin Helsingille myymä, vaan sen vain epäonninen perintölahja. Ennemminkin Bombardierin pisteitä vain kohottaa se, mitä se on halunnut tehdä Variotramien kunnossapidon hyväksi. Bombardierilla on noista tarjonneista firmoista ainakin paras näkemys Helsingin rataverkon vaatimuksista, ja vieläpä isolla etumatkalla.
 
Takaisin
Ylös