MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voi vain ihmetellä noita valintoja.

Juu, itse olen ihmetellyt samaa VR:n kaksikerrosvaunuissa ja Pendolinoissa, joiden vaununumeroa ja määränpäätä näyttävät kyltit ulkoseinällä taitavat nyt sitten olla samalta sylttytehtaalta kuin tulevat ratikat. Vaununumerot eivät tunnu näkyvän selvästi oikein missään valaistusolosuhteissa, paitsi ehkä säkkipimeässä, jota toivottavasti ei kovin usein satu rautatieasemilla. Sinisten vaunujen perinteiset kyltit ovat ihan ylivoimaisia, mutta kylttien vaihteleminen käsin on epäilemättä so last millennium.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Osassa Sm4-vaunuja sivukyltit ovat LED-pohjaisia ja siten kirkkaita. Mutta niissäkään otsakyltit eivät ole LEDejä. VR:ltä muuten puuttuu vetureista (ja pendoista) otsakyltit kokonaan, jonka ei senkään pitäisi olla iso kustannus hyötyynsä nähden.

Flirteissä onneksi kaikki kyltit ovat LEDiä. Taitaa olla se pienempi VR-suhde.

Olisin henkilökohtaisesti iloisesti yllättynyt, jos NRV2010 olisi LED-kilvin. Todennäköisimpänä pitäisin peruskorjattujen vaunujen LCD-ruutuja, ehkä vähän isompikokoisina. Yhtenäisyys on arvo sinänsä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hilma sanoi:
Sopimuksen lopullinen arvo: 234 761 384 EUR. Sisältää arvonlisäveron: Ei
NRV 2010 -vaunuja 40 kpl, valmistaja Transtech / (Voith).
Voith -nimeä ei milloinkaan mainita missään, vaikka se valmistaa vaunuihin aika lailla.
Transtechin partnerina Voith toimittaa koko käyttöjärjestelmän virroittimesta pyöriin asti.
Tämä on Voithille ensimmäinen tällainen "urakka".
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Olisin henkilökohtaisesti iloisesti yllättynyt, jos NRV2010 olisi LED-kilvin. Todennäköisimpänä pitäisin peruskorjattujen vaunujen LCD-ruutuja, ehkä vähän isompikokoisina. Yhtenäisyys on arvo sinänsä.

Voin yllättää sinut iloisesti. Meille kerrottiin SRS:n tutustumiskäynnillä Transtechilla, että vaunuihin tulee samanlaiset oranssit LED-kilvet kuin monissa busseissakin on. Eivät ne toki yhtä hyvännäköiset ole kuin nykyiset nivelvaunujen kilvet, mutta niiden näkyvyys on reippaasti parempi ja minusta se on tässä oleellisinta.

Laitetaanpa vielä linkki muutamaan kuvaan ja lyhyeen selostukseen tuosta yllä mainitusta tutustumiskäynnistä: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkl_transtech/puumalli/mockup.htm

Koska vaunuprojekti varmasti kiinnostaa sellaisiakin JLF:n lukijoita, jotka eivät (vielä) ole SRS:n jäseniä, niin rohkenen mainostaa sen verran, että aikomuksena on tehdä vielä ainakin yksi tutustumiskäynti Transtechille, Otanmäen tehtaille Kajaaniin. Tutustumiskäynti ajoittunee vuoden 2012 loppukesälle, jolloin ensimmäinen tai ensimmäiset vaunut ovat koeajokelpoisia.

Tämänkertainen tutustumiskäynti alkoi hyvin avoimella ja mielenkiintoisella luennolla, jossa meille kerrottiin niin yleisiä kuin yksityiskohtaisiakin asioita vaunun suunnitteluprosessista. Osuus taisi hieman venyäkin, kun kysymyksiä tuli niin paljon, mutta hyvät vastaukset me saimme kaikkiin kysymyksiimme. Yksi mielenkiintoisista yksityiskohdista oli nähdä toistakymmentä erilaista vihreän ja keltaisen yhdistelmää luonnoksina vaunun ulkomaalauksesta.

Eli voin todella suositella, että kaikki hankkeesta kiinnostuneet liittyvät jäseniksi ja valmistautuvat Kajaanin-reissuun ensi vuonna.

Voith -nimeä ei milloinkaan mainita missään, vaikka se valmistaa vaunuihin aika lailla.

Mä olen miettinyt tätä. Esim. sarjasta 331-375 puhutaan Valmetin vaunuina, mutta valmistajina pidetään kuitenkin yhdistelmää Valmet/Tampella/Strömberg.

Minusta olisi perusteltua, että uusien vaunujen valmistajaksi merkittäisiin kalustoluetteloissa ym. Transtech/Voith. Voidaan toki edelleen puhua Transtechin vaunuista, heillähän päävastuu on. Mutta Voithin rooli on kyllä vähintään yhtä suuri kuin vaikkapa Strömbergin oli VTS-vaunujen toimituksissa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voin yllättää sinut iloisesti. Meille kerrottiin SRS:n tutustumiskäynnillä Transtechilla, että vaunuihin tulee samanlaiset oranssit LED-kilvet kuin monissa busseissakin on. Eivät ne toki yhtä hyvännäköiset ole kuin nykyiset nivelvaunujen kilvet, mutta niiden näkyvyys on reippaasti parempi ja minusta se on tässä oleellisinta.
Entä oliko puhetta siitä, että saisiko linjanumeron yhteyteen linjakartan väriin pohjautuvan alustan?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Linjavärit kuitenkin ovat olemassa. Kuinka virallisia nämä sitten ovat, niin sitä en tiedä. Ja ei pitäisi olla kovin suuri ongelma muuttaa ne virallisiksi ja siirtää näyttökilpiin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Linjavärit kuitenkin ovat olemassa.

Kai se riippuu vähän siitä, mitä linjavärillä tarkoitetaan. Muualla kuin kartoissa noita ei näy. Kartassa ne puolustavat paikkaansa, että linjat saadaan eroteltua, mutta pysäkeillä tai vaunuissa noita ei ole missään. Joskus oli joku valtuustoaloitekin, mutta ei se mihinkään johtanut.

Itse en oikein innostu siitä, että linjavärejä ryhdyttäisiin palauttamaan. Onhan niissä puolensa ja ulkomailla värit jäävät kyllä helposti mieleen, ei siinä mitään. Mutta nykykäytäntö sopii minulle ihan hyvin. Värien kanssa tulisi sotkua, kun nytkään ei päästä yhteisymmärrykseen siitä, mikä on linjan määritelmä. Ovatko 7A ja 7B yksi vai kaksi linjaa? Entä 3B ja 3T?

Parhaimmillaan värit ovat minusta sellaisessa järjestelmässä, jossa linjoja on vain pari ja niillä ei ole muuta tunnusta kuin se väri. Esim. tässä: http://www.dart.org/maps/printrailmap.asp
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mä olen miettinyt tätä. Esim. sarjasta 331-375 puhutaan Valmetin vaunuina, mutta valmistajina pidetään kuitenkin yhdistelmää Valmet/Tampella/Strömberg.

Minusta olisi perusteltua, että uusien vaunujen valmistajaksi merkittäisiin kalustoluetteloissa ym. Transtech/Voith. Voidaan toki edelleen puhua Transtechin vaunuista, heillähän päävastuu on. Mutta Voithin rooli on kyllä vähintään yhtä suuri kuin vaikkapa Strömbergin oli VTS-vaunujen toimituksissa.

Myös nivelvaunut ovat kansan suussa Valmeteja, vaikka valmistajina olivat myös SAT ja Sisu. Mutta syy miksi Transtech-Voithit ovat tähän asti olleet pelkkiä Transuja, on tietysti se, että Voith-sopimus julkistettiin vasta nyt.

Linjavärejä kyllä kannatan. Värit kuuluvat niihin apukeinoihin, joita ei tietoisesti välttämättä edes huomaa, mutta tiedostamattakin ne vaikuttavat yllättävän paljon linjaston hahmottamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voin yllättää sinut iloisesti. Meille kerrottiin SRS:n tutustumiskäynnillä Transtechilla, että vaunuihin tulee samanlaiset oranssit LED-kilvet kuin monissa busseissakin on. Eivät ne toki yhtä hyvännäköiset ole kuin nykyiset nivelvaunujen kilvet, mutta niiden näkyvyys on reippaasti parempi ja minusta se on tässä oleellisinta.
Jos nyt oikein ymmärrän mikä tuo led-kilpi on, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä tuosta näkyydestä bussikokemusten perusteella.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos nyt oikein ymmärrän mikä tuo led-kilpi on, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä tuosta näkyydestä bussikokemusten perusteella.

Jos ne ovat sellaiset, kuin vaikka tässä kuvassa, niin hyvinhän ne näkyvät aurinkoisellakin säällä. Hieno homma!
En välttämättä kaipaisi kilpiin värejä, mutta kyllä niitä kartoissa olevia linjojen värejä mun mielestäni enemmänkin voisi hyödyntää.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Myös nivelvaunut ovat kansan suussa Valmeteja, vaikka valmistajina olivat myös SAT ja Sisu. Mutta syy miksi Transtech-Voithit ovat tähän asti olleet pelkkiä Transuja, on tietysti se, että Voith-sopimus julkistettiin vasta nyt.
Minusta puolustaa hyvin paikkaansa, että vaunun valmistajaksi mielletään se yritys, joka tekee vaunusta näkyvimmän osan. Ja kaiken muunkin, jonka kanssa matkustaja on tekemisissä. Transtech vastaa kokonaisuudesta, komponenttitoimittajat ovat alihankkijoita. Kauppa tehdään yhden yrityksen kanssa, ja se on tavallisesti se, jonka konsepti ja yleissuunnitelma on kyseessä. Siksi Bombardierilta olisi ostettu Bombardier-vaunuja, Siemensiltä Simenes-vaunuja ja CAFilta CAF-vaunuja. Vaikka kaikissa olisi voinut olla Voithin sähkölaitteet, jos tilaaja olisi niitä vaatinut.

Sen sijaan voisihan Voith tarjota myös vaunun itse, myyhän se vetureitakin omalla nimellään. Jos kauppa olisi tehty Voithin kanssa ja Voith olisi teettänyt konsepti- ja korityön Transtechilla, varmaan silloin puhuttaisiin Voithin ratikoista. Mutta pidettäisiinkö uusia vaunuja silloin kotimaisina? Vaikka siis kaikki muu olisi aivan samoin kuin nyt, mutta kauppasopimuksen allekirjoittaja olisi ollut Voith?

Kaikissa vaunukaupoissa, kuin myös bussikaupoissa, on alusta alkaen tiedossa, ketkä pääkomponentit toimittaa. Sitten on vain jokin käytäntö, minkä mukaan vaunun ”merkki” ymmärretään.

Muistelen, että joskus keskusteltiin siitä, minkä merkkisiä bussit ovat. Voith on tunnettu vaihteistojen ja voimansiirron valmistaja. Dieselmoottoreita se ei tee. Jos bussissa on itsekantava kori, Voithin voimansiirto ja Scania moottori, miksi sen bussin merkki on Scania? Wiima ja Carrus halusivat aikanaan laittaa näkyvästi esiin oman nimensä bussin koriin. Ehkä moottorivalmistaja oli saanut oman nimensä kansan suuhun sillä, että se oli vuosikausia huolehtinut oman tuotemerkkinsä näkyvästi esille bussin keulaan. Toisaalta, Kabus ei ole tainnut kummemmin mainostaa, että bussissa on Cumminsin moottori. Ja onko Allisonin vaihteisto? En tiedä, kenen akselistot. Jos bussit ovat Scanioita tai Volvoja, miksi Kabusit eivät olekaan Cumminseja?

Antero
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos bussit ovat Scanioita tai Volvoja, miksi Kabusit eivät olekaan Cumminseja?
Asiahan on niin, että Scania-busseissa on muutakin Scaniaa, kuin vain moottori. Vastaavasti Volvon linjureissa on muutakin Volvoa, kuin vain moottori, oli kori mikä hyvänsä. Nykyään Scanian ja Volvon busseissa varsinaisen alustan sijaan on alustakomponentit, jotka omalta osaltaan korvaavat vanhaa alustaa. Lopun osan korvaa koritehtaan rakentamat rakenteet. Kabusissa Cummins on todellakin vain moottorin merkki, ei "alustan". Kuten moni meistä tietää, Sisut olivat ajoneuvorekisterissä Sisuina; eivät Leylandeina, eivät AEC:inä, eivät Valmeteina, eivät DAFeina, eivät Cumminseina jne. Alusta tai alustakomponentit määräävät linja-auton merkin, itsekantavissa rakenteissa taas "autotehtaan" nimi. Esimerkkinä viimeksimainitusta vaikkapa Kabus, tai yhtä lailla Mercedes-Benz (tai Evobus).
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Uusien raitiovaunujen ulkoväritys on päätetty. Vaunun väreinä ovat samat keltaisen ja vihreän sävyt kuin nivelvaunuissakin. Keltaista on ovissa, ikkunoiden yläpuolella sekä ohut raita ikkunoiden alapuolella. Muutoin ovien alapuolella on vihreää. Keltaisen ja vihreän osuutta vaunun takapäässä hienosäädetään vielä.

Kolmantena värinä on ikkunanpuitteiden musta. Mustaa on kuitenkin sen verran vähän, että havainnekuvassa ratkaisu näyttää aika tyylikkäältä, ei Varion tapaan synkältä.

Minusta väritys on onnistunut. Odotellaan havainnekuvaa julkaistavaksi, kunhan viimeisetkin yksityiskohdat on hiottu.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Näinköhän on että edestäpäin kuvattuna vaunu on edelleen maastoväreissä. "Sori, en huomannut vaunua ollenkaan" säilyy vakiolauseena jatkossakin...
 
Takaisin
Ylös