MLNRV3-hankinta

Kokeilin pari kertaa tuota sovellustasi tänään ja kummallakin kerralla se sanoi, etteivät Articit ole ajossa. No, näköhavainnon sain molemmista päivällä. Toinen oli 6/8:lla ja toinen 2/3:lla. Valitettavasti sijaintini oli sellainen, etten nähnyt linjanroa.

Olen huomannut saman, että satunnaisesti Articeissa ei ole gps päällä. Tänään taas näyttää 401 kulkevan systeemit päällä. Eilen ei tosiaan näkynyt datan kautta. Ilmeisesti HSL livessäkään ei näy täppää Articin kohdalla, jos tuolta open datan kauttakaan ei näy.
 
Vs: Suomalaisen pikaraitiotien raideleveys

Articissa ahtautta ja tunkkaisuutta voisi poistaa toisenlaisella sisustuksella/designilla. Tällä tarkoitan äärimmäistä kontrastia joka sisätiloissa on, vaaleat seinät ja punamustat istuimet. Värit eivät siis ole tasaiset tai sulaudu toisiinsa, vaan ovat äärimmäinen kontrasti, joka aikaansaa ahtauden ja tunkkaisuuden tunnetta, saati että olisi mielekäs silmälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkustin tänään ekaa kertaa articilla kun kohdalle osui vaunu 402 linjalla 6. Sisustus miellytti silmää ja vaunu oli avaran tuntuinen. Penkkien tummanpunaiset nahkaistuimet sekä musta uritettu kumimatto toivat muistoja 50-luvun laihialaisista. Myös pyöreissä stop-napeissa oli jotain nostalgian tuntua. Onkohan tätä vanhanajan ja modernin yhdistelmää tarkoituksella haettukin? Ovet vaikuttivat avautuvan ja sulkeutuvan nopeammin kuin varioissa. En tiedä onko oikeasti näin vai tuntuiko vain siltä. Kulku oli erittäin tasaista ja hiljaista. Kaivokadun/Manskun ja Manskun/Bulsan risteyksissä vaunu ei juurikaan kolissut tai täristänyt. Sen sijaan Bulsalta Hietsun torille käännyttäessä vaunu kirskui melkoisesti. Olisiko vika radassa, eli kaipaisiko hiontaa? Yleisesti ottaen vaunu vaikutti erittäin huolellisesti suunnitellulta ja tuntuu toimivan hyvin Helsingin haasteellisella rataverkolla.
 
Osaako kukaan muuten vastata, onko suunnittelussa varauduttu 2,65 leveille vaunuille mitoitetuille pysäkeille niin, että jostain oven alta liukuu lisäastinlauta tai jotain vastaavaa?
 
Osaako kukaan muuten vastata, onko suunnittelussa varauduttu 2,65 leveille vaunuille mitoitetuille pysäkeille niin, että jostain oven alta liukuu lisäastinlauta tai jotain vastaavaa?
Articeissa ei ole mitään astinlautaa, koska sellaista ei tarvita. Mutta tällaisia on olemassa. Karlsruhessa olen nähnyt niitä käytössä noin 20 cm:n leveän raon kattamisessa.

Antero
 
Articeissa ei ole mitään astinlautaa, koska sellaista ei tarvita. Mutta tällaisia on olemassa. Karlsruhessa olen nähnyt niitä käytössä noin 20 cm:n leveän raon kattamisessa.

Antero

Tarkoitin lähinnä, että ne olisi jälkiasennettavissa, että oven alla olisi tähän tarvittava tila ja siihen olisi rakenteellisesti mahdollista tehdä reikä.

Nykyiset Articit voivat vielä hyvin olla käytössä jos ja kun 2,65 -leveät vaunut alkavat toimia jollain nykyisellä tai tulevalla esikaupunkilinjoilla.
 
Tarkoitin lähinnä, että ne olisi jälkiasennettavissa, että oven alla olisi tähän tarvittava tila ja siihen olisi rakenteellisesti mahdollista tehdä reikä.
Jos nyt suunnilleen muistan oikein, nykyisten kynnysten alla ei ole juuri mitään. Karlsruhessa lipat on asennettu uudehkoihin matalalattiavaunuihin suunnilleen samalle kynnyskorkeudelle kuin meillä, joten luulisi onnistuvan Articeihinkin.

Antero
 
Artic – paluu tulevaisuuteen

Perusteellinen tieto- ja kuvateos uudesta Transtechin valmistamasta suomalaisesta Artic-raitiovaunusta. Tom Heinon kirjoittamassa kirjassa esitellään kiinnostusta herättänyt helsinkiläinen raitiovaunu sen suunnittelusta ja rakentamisesta aina sen liikennöintiin. Mukana on myös yleinen katsaus raitiovaunujen kehitykseen.

•Noin 200 valokuvaa
•Sidottu koviin kansiin
•136 sivua
•Koko 297 x 210 mm

Hankkia voi täältä: http://www.kustantajalaaksonen.fi/
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesä 2014

Voisikohan Artic-vaunun etulinjakilpi olla tällainen? Silloin mahtuisi pidempi määränpääteksti.IMG_20140720_213022.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesä 2014

Krakovassa on näin:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Krakow,_tram_E1_n°171_in_station,_line_15.JPG

---------- Viestit yhdistetty klo 23:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:30 ----------

Eikä ole aivan uusi ajatus Helsingissäkään. Tuo pyöreä ja valkoinen kilpiteline, eli "aurinko", oli vanhojen sporien yksi tunnusmerkeistä. En tosin ole juurikaan nähnyt siinä numeroa.

http://www.raitio.org/historia/arkku/kuva16.jpg

Toisin kuin esimerkiksi Turussa:

http://kuvat.vaunut.org/eb5e3e2c9e29bf90f6915116a10fb5e9.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 23:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:30 ----------

Itseasiassa tässä "Arkussa" (HKL 181-186) näkyy juuri tämä tavoittelemani idea:

http://www.raitio.org/historia/arkku/kuva10.jpg
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesä 2014

Eikö tuo helpoiten, halvimmiten ja nopeimmiten kävisi vain linjakilven fonttia säätämällä?
 
Takaisin
Ylös