MLNRV3-hankinta

HKL:n johtokunta päätti tänään aikaistaa maksujaan Transtechille, koska Transtech on aiheutunut likviditeettiongelmiin mm. Venäjän kaupan pysähtymisen vuoksi. Kompensaationa maksuaikataulun aikaistamisesta Transtech maksaa HKL:lle 5% vuotuista korkoa ennakkoon maksettavista eristä.
 
SRS:n sivuilla olevan vuorotaulukon mukaan iltaruuhkassa näyttäisi olevan liikkeellä 94 vaunua.

Sitten 112 vaunua eli 60 Articia ja 52 välipala Valmettia riittäisi nykyisille linjoille ja yhdelle lisää. Laajasalo ja Jokeri toki kai tarvitsevat lisää ja vähän pidempiä vaunuja.
 
Viimeksi muokattu:
Täs vois nyt sitten visioda Helsinkiin sellaisen kevytpikaraitiotunnelijunan kilometrin kaarresäteillä. Kalusto vois olla liki ilmainen, koska tuskin noita Vauriotrameja kukaan huolii. Ratakin on ilmaista, kun maahan kaivettu euro on vähintään kolme euroa maanpinnalla. Valtava potentiaali, h/k suhde ∞. Kantokoski vapautettava bannista!
 
Variotramien kohtalo näyttää olevan epäselvä.

Se on kai melko selvä - ellei Bombardier sitten tee jotain ihan todella hyvää tarjousta. Se tarjous vain pitää tehdä nyt mahdollisimman pian, että tiedetään, tarvitaanko niitä vuonna 2018 vai ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:36 ----------

Kantokoski vapautettava bannista!

...kahleista. :lol:
 
Se on kai melko selvä - ellei Bombardier sitten tee jotain ihan todella hyvää tarjousta. Se tarjous vain pitää tehdä nyt mahdollisimman pian, että tiedetään, tarvitaanko niitä vuonna 2018 vai ei.

Nyt näyttää kyllä siltä, että vuoteen 2025 mennessä tarvitaan joka tapauksessa paljon uusia ratikoita. Jätkäsaaren muutokset, Pasilan muutokset, Laajasalo ja Jokeri näyttävät ainakin tulevan käyttöön. Nuo 20 lisävaunua voisi ehkä joka tapauksessa tilata kohtapuolin, Varioiden kohtalosta riippumatta. Toki tarkka lisäkalustotarve ja -ajoitus riippuu sitten milloin uusia linjoja otetaan käyttöön.

Kyllähän Articit sen verran mukavaa kalustoa ovat, että välipala Valmettienkin käyttöä voisi varmaan korvata ja siirtää Valmetteja enemmän ruuhka- ja varakalustoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt näyttää kyllä siltä, että vuoteen 2025 mennessä tarvitaan joka tapauksessa paljon uusia ratikoita. Jätkäsaari, Pasilan muutokset, Laajasalo ja Jokeri näyttävät tulevan käyttöön.

Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankintannat. Täydellisessä maailmassa nykyisen rataverkon nopeuttamistoimet osaltaan vähentäisivät kalustotarvetta jonkun verran, mutta se lienee utopiaa.
 
Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankintannat. Täydellisessä maailmassa nykyisen rataverkon nopeuttamistoimet osaltaan vähentäisivät kalustotarvetta jonkun verran, mutta se lienee utopiaa.

Ymmärtääkseni Laajasalon lyhyempää linjaa tullaan liikennöimään samanlaisin vaunuin kuin kantakaupungin linjoja. Tuleeko sitä varten vielä erikseen kolmas hankinta?
 
Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankinnat.

Minä lähtisin siitä, että Jokerille tulee uusi pidempi kalustotyyppi, esimerkiksi pitkä-Artic, jota voidaan käyttää myös muilla linjoilla (esimerkiksi Laajasalo ja Mannerheimintie), jos tarvitaan isompaa yksikköä ja joilla rataolot käytön mahdollistavat. Toisaalta Laajasaloon varmaan menee sekä isompia että normaalikokoisia ratikoita.

Variotramit ovat kyllä sen verran uutta kalustoa, että ne olisi harmi romuttaa. Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita? Esimerkiksi ruuhka- ja varakalustoksi. Jokerilla, Laajasalossa (tai Tampereella) Variot varmaan kestäisivät paremmin, kun uusilla radoilla ei ole niin jyrkkiä mutkia. Upouuden kaluston osto pitkäksi varakalustoksi on näet vähän epätaloudellista.
 
Viimeksi muokattu:
Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita? Esimerkiksi ruuhka- ja varakalustoksi. Jokerilla, Laajasalossa (tai Tampereella) Variot varmaan kestäisivät paremmin, kun uusilla radoilla ei ole niin jyrkkiä mutkia. Upouuden kaluston osto pitkäksi varakalustoksi on näet vähän epätaloudellista.

Jokerin hankesuunnitelmassa sanotaan näin:

Raide-Jokerin suunnittelussa on varauduttu ensisijaisesti 45 m pituisiin vaunuihin, mutta pysäkkien ja varikkoalueiden mitoitus mahdollistavat tarvittaessa jopa 50 metrin vaunujen käyttämisen kohtuullisilla muutostöillä.

Nykyiset Variot ovat 24,4 m pitkiä, eli kahden yksikön junan pitäisi mahtua "kohtuullisilla" muutostöillä. Vahvasti epäilen, että mikään taho haluaisi ruveta lisäämään Varioihin niveliä, mutta multippeliajoon vissiin on jo valmius.
 
Tasan kuukausi sitten HSL:n hallitus esitti, että Jokerille tilataan joko 30 metrisiä (lev. 2,65 m) tai 33 metrisiä (lev. 2,4 m) vaunuja. Tiistain Hufvudstadsbladetissa oli pieni juttu kaupunginhallituksen päätöksestä tilata 29 Jokeriratikkaa 108 miljoonalla eurolla. Muistaakseni aikasemmin on pähkäilty, voidaanko Jokerivaunut tilata nykyisen Artictoimituksen optiona.
 
Tasan kuukausi sitten HSL:n hallitus esitti, että Jokerille tilataan joko 30 metrisiä (lev. 2,65 m) tai 33 metrisiä (lev. 2,4 m) vaunuja. Tiistain Hufvudstadsbladetissa oli pieni juttu kaupunginhallituksen päätöksestä tilata 29 Jokeriratikkaa 108 miljoonalla eurolla. Muistaakseni aikasemmin on pähkäilty, voidaanko Jokerivaunut tilata nykyisen Artictoimituksen optiona.

http://www.hel.fi/static/public/hel.../2016/Kanslia_2016-09-12_Khs_31_Pt/index.html

Kaupunginhallitus hyväksyi 12.9.2016 HSL:n hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan Jokerille tilataan 29 kpl 35 metrisiä ratikoita, joita mahdollista myös pidentää.

Ihan hyvä hankinta. Kun katsoo Jokerin oletettavaa kuormitusta voisi olla parempi ajaa ruuhkassa esimerkiksi Pitäjänmäki - Oulunkylä väliä 2,5 minuutin vuorovälillä ja koko linjaa 5 minuutin vuorovälillä. Näyttää näet aika lailla siltä, että kuormitus on Jokeri-linjalla sen verran epätasainen, että koko linjalle ei tarvita samaa kapasiteettia.

Tuo voisi toimia vaikka niin, että 5 minuutin vuorovälillä liikennöitävän Jokeri-linjan 550 lisäksi ajettaisiin ruuhkassa 10 minuutin vuorovälillä uutta linjaa Hakaniemi - Kalasatama - Hermanni - (silta Koskelan varikon yli) - Koskela - Oulunkylä - Pitäjänmäki ja myös 10 minuutin vuorovälillä linjaa Töölön halli/Ooppera - Munkkiniemi - Huopalahti - Oulunkylä. Toki tuota varten tarvittaisiin vähän lisää kiskoja. Mutta kun Jokerille pitää kuitenkin rakentaa varikkoyhteydet, voisihan niitä hyödyntää muutenkin. Kyllähän kaksi varikkoyhteyttä on noin isolle hankkeelle tarpeen, toinen Koskelasta Oulunkylään ja toinen Töölöstä Munkkiniemen kautta Huopalahdentietä, eikös vaan? :wink: :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita?

Hauska idea. Niin hauska, että päätin tehdä hyvin nopeaa ja likaista kuvanmuokkausta (tyyliin selviä valoisuuseroja, rosoreunaisuutta), jotta selviäisi, minkä näköisiä näistä uusista vaunuista voisi tulla. Siitäkin huolimatta, että ollaan JLF:llä, jonka käyttäjäkunnan päivittäisiin toimiin kuuluu erilaisten aikataulujen ja taulukkojen lukeminen.

Jokainen vario koostuu seuraavista moduuleista:
variomitat.jpg

  • A: ohjaamo ovella: 6.2 m
  • B: väli-pala ovella: 4 m
  • C: teli ilman ovea: 4 m
  • D: perä ovella: 6.2 m
Tulevissa ehdotuksissa käytän merkintätapaa, jossa 1 tarkoittaa "oikeinpäin" ja 2 "väärinpäin".

Ehdotus A1: kaksisuuntainen maxi-vario, kokoamiseen tarvitaan kolme vaunua ja lopputulos koostuu moduuleista A1-B2-C-B1-C-B2-C-B1-A2; vuorottelemalla moduuleita A ja B oikeinpäin ja väärinpäin, saadaan kummallekin puolelle kolme ovea. Pituus 40.2 m. Nykyisistä vaunuista on mahdollista koota 13 maxi-vario -vaunua.

maxi-vario.jpg

Jäljelle jää 3xD, 2xB ja 1xA moduulia. Tästä seuraa:

Ehdotus A2: yksisuuntainen tupla-vario, joka koostuu lyhyestä A-vaunusta, johon on pysyvästi liitetty ohjaamoton lyhyt B-vaunu. Suunnitelma vaatii yhden D-moduulin oven muuttamisen toiselle puolelle, kutsuttakoon tätä uusio-moduulia E-moduuliksi. Konfiguraatio A-B-D + E-B-D. Kummankin vaunun pituus on 16.4 m, sallimalla metri kytkentään, yhden kaksivaunuisen junan pituus olisi noin 33.8 m. Jämistä on mahdollista koota 13 vaunua.

tuplavario.jpg

Yli jää periaatteessa yksi vario varaosiksi, mutta toisaalta niistä on yksi vakavasti kolaroinut ja tällä hetkellä korjaamattomana.

Ehdotus B: kaksisuuntainen multippeli-vario. Kääntämällä kustakin variosta yksi ohjaamon (A-moduuli) jälkeinen B-moduuli väärinpäin, on mahdollista luoda vaunupari, jossa kummallakin puolella on kolme ovea. Konfiguraatio A1-B2-C-B1-D1 + D2-B2-C-B1-A2. Pituus 49.8 m, jos kytkemiseen sallitaan taas metri. Mahdollisuus koota 20 vaunua, tai 18, jos kolarivaunua ei käytetä.

multippelivario.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös