MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Kauppalehti tiesi kertoa, että tarjouksia on tullut 14 kpl. Joukossa on Skoda mutta muita ei taidettu mainita nimeltä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Kauppalehti tiesi kertoa, että tarjouksia on tullut 14 kpl. Joukossa on Skoda mutta muita ei taidettu mainita nimeltä.
Crotram mainittiin myös, ja todettiin että oli ainoa yhtiö joka käytti testiajon mahdollisuutta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Crotram mainittiin myös, ja todettiin että oli ainoa yhtiö joka käytti testiajon mahdollisuutta.
No niinpäs olikin. Kirjoittaessani ajattelin, että jotain on nyt tainnut unohtua, kiitoksia täydennyksestä! :)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hmm.

Transtech ei ole koskaan suunnitellut eikä kokonaistoimittanut yhtään ratikkaa. Kokoonpanokokemusta kyllä on. Tosin markkinoilta ei taida löytyä paljonkaan Helsingin raideverkkoon sopivaa kalustoa.

Kestäisivätköhän Transtechin vehkeet Vaurioita paremmin? Valmetin korkealattiaiset vaunut ovat kyllä kestäneet hyvin, mutta ne taisi olla suunniteltu käyttäen Düvagia mallina. Mistä löytyy kestävän matalalattiaratikan malli, jonka voisi "kopioida" ja kehittää?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuotahan Transtech-raitiovaunuahan katselee oikein ilolla.

Ihan tyylikkään näköinen raitiovaunu ainakin siis noin ulkonäöllisesti ja omaa samoja piirteitä kuin Variotkin, joiden muotoilu on mielestäni varsin onnistunutta huolimatta noista kuuluisista Helsingin rataverkolle sopimattomista teknisistä ratkaisuistaan. Tässä näyttäisi olevan oikeat telitkin. Ei muutakuin testiin ainakin ja katsomaan, onko Transtechin uudesta suomalaisesta raitiovaunusta Helsingin raitioliikenteen työjuhdaksi seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mä totisesti toivon, että Transtech voittaa tarjouskilpailun ja saa vaunut toimitettavakseen. Lahdenranta sanoi Hesarissa ääneen juuri sen, josta on täälläkin ollut puhe: liian suuri toimittaja ei ole kiinnostunut muusta kuin siitä, että saa standardivaunujaan myytyä. Kun standardivaunut eivät toimi täällä, ei suuri toimittaja ole meidän toimittajamme.

Siksi pitää löytää pieni tai pienehkö toimittaja, jolla kuitenkin rahkeet riittävät. Uskon, että ratkaisu löytyy Transtechista. Uskon myös, että Kainuussa (Oulussa kai se pääkonttori itse asiassa sijaitsee) osataan hakea tietotaitoa ulkomailta sellaisiin asioihin, joissa omaa kokemusta ei ole. Eli kun päävastuun kantaa Transtech, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa mokata, vaan se tekee hommansa satayksiprosenttisesti, ja kun Transtech vielä hakee tarpeelliset ulkomaiset yhteistyökumppanit, niin siinä on ratkaisu, josta Helsinki saa kiitosta vielä vuosikymmenien päästä. Ja siinä on samoin tein töitä Otanmäelle kymmeneksi vuodeksi (130 vaunua).

Se, että HS:n keskustelupalstalla moititaan havainnevaunun ulkonäköä, on minusta hassua. Kunhan nyt ensin saataisiin kilpailu edes käyntiin. Tekniset ratkaisut eivät sanele sitä, minkä värinen vaunu on eivätkä juuri sitäkään, kuinka isot ikkunat siinä on jne. Variotramien onnistunein osa on muotoilu, ja eiköhän tätäkin uutta vaunua varten, hankitaan se sitten mistä tahansa, palkata muotoilija suunnittelemaan vaunulle stadilainen ulkoasu.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuotahan Transtech-raitiovaunuahan katselee oikein ilolla.

Ihan tyylikkään näköinen raitiovaunu ainakin siis noin ulkonäöllisesti ja omaa samoja piirteitä kuin Variotkin, joiden muotoilu on mielestäni varsin onnistunutta huolimatta noista kuuluisista Helsingin rataverkolle sopimattomista teknisistä ratkaisuistaan. Tässä näyttäisi olevan oikeat telitkin. Ei muutakuin testiin ainakin ja katsomaan, onko Transtechin uudesta suomalaisesta raitiovaunusta Helsingin raitioliikenteen työjuhdaksi seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi.

Osaako joku viisaampi sanoa mitä käytännön eroa tällä Transtechin raitiovaunulla on näihin Varioihin verrattuna, paitsi että niveliä on vähemmän ja keskiosaa kannattaa kaksi teliä? Millä tavalla Varioiden ongelmat olisivat eliminoitu tässä ja miksi Bomardier tai muu iso valmistaja ei osaisi valmistaa tällaisia? Jos Transtechilla kaikki telit kääntyvät, niin miten oikein lattia saadaan matalaksi koko vaunun pituudelta, vai onko telien kohdalla lattiassa kyttyröitä?

t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tekniset ratkaisut eivät sanele sitä, minkä värinen vaunu on eivätkä juuri sitäkään, kuinka isot ikkunat siinä on jne. Variotramien onnistunein osa on muotoilu, ja eiköhän tätäkin uutta vaunua varten, hankitaan se sitten mistä tahansa, palkata muotoilija suunnittelemaan vaunulle stadilainen ulkoasu.

Tekniset ratkaisut sanelevat kuitenkin esimerkiksi sen, miten penkit sijoitetaan. Monet eivät noista VArioiden vastakkain olevista penkeistä tykkää ja jos Transtechin havainnekuvasta ja telien paikoista mitään voi päätellä, niin sen, että penkit tulisivat olemaan vastakkain siinäkin.

Omasta mielestäni Vario on sisätiloiltaan ahdas ja sekava - kaikin puolin huono. Oikein missään ei ole tilaa kunnolla eikä selkeitä seisomapaikkatiloja ole samoin kuin nivelien keskiosassa ja takana. Muutaman pysäkin välin voi seistäkin, mutta Variossa on miltei pakko istua niillä pikkuruisilla tuoleilla kyynärpäät vieressä istujan suussa ja polvet vastapuolella istujan haarovälissä, jos ei halua koko ajan väistellä muita.

Toivon todella, että joku tilankäytön ammattilainen suunnittelisi tulevien vaunujen sisätilat, eikä yrittäisi väkisin ahtaa niihin mahdollisimman montaa tuolia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Omasta mielestäni Vario on sisätiloiltaan ahdas ja sekava - kaikin puolin huono. Oikein missään ei ole tilaa kunnolla eikä selkeitä seisomapaikkatiloja ole samoin kuin nivelien keskiosassa ja takana. Muutaman pysäkin välin voi seistäkin, mutta Variossa on miltei pakko istua niillä pikkuruisilla tuoleilla kyynärpäät vieressä istujan suussa ja polvet vastapuolella istujan haarovälissä, jos ei halua koko ajan väistellä muita.
Variossa on mielestäni paras sisustus kaikista nykyisistä vaunuista.

Mun mielestäni vastakkain istuminen raitiovaunussa ei häiritse lainkaan, kun on tottunut matkustamaan junalla ja metrossa sillä tavalla. Onhan vanhoissa Manneissakin isuinryhmiä jossa istutaan vastakkain. Istumapaikaka valitessa kannattaa katsoa myös ketä vastapäätä menee istumaan jos itse on pitkähkö. Itse menen aina jopa tyhjässä junanvaunussa istumaan jotain lyhyttä, useimmiten naispuolista henkilöä vastapäätä, vaikka vapaana olisi kokonaan tyhjiä istuinryhmiä, koska vain sillä tavalla voi varmistaa että kukaan kaksimetrinen korsto ei tule seuraavalla pysäkillä vastapäätä istumaan. Ja matka sujuu muutenkin mukavemmin kun on joku siisti donna vastapäätä;)


t. Rainer
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

...ja miksi Bomardier tai muu iso valmistaja ei osaisi valmistaa tällaisia?
On varmaan juuri siitä kysymys, että Helsingin oloihin sopivia 100% matalia vaunuja ei mene kaupaksi kuin Helsinkiin. "Hyllytavara" käy hyvin kaupaksi muuanne.
70% matala käy myös kaupaksi. Sellaisessa ongelmat lienevät paljon pienemmät. "Hyllytavara" voisi sopi tännekin.
Mutta kun pitää ehdottomasti olla 100%, vaikka se itse asiassa on aivan turhaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Osaako joku viisaampi sanoa mitä käytännön eroa tällä Transtechin raitiovaunulla on näihin Varioihin verrattuna, paitsi että niveliä on vähemmän ja keskiosaa kannattaa kaksi teliä? Millä tavalla Varioiden ongelmat olisivat eliminoitu tässä ja miksi Bomardier tai muu iso valmistaja ei osaisi valmistaa tällaisia? Jos Transtechilla kaikki telit kääntyvät, niin miten oikein lattia saadaan matalaksi koko vaunun pituudelta, vai onko telien kohdalla lattiassa kyttyröitä?
En ole juurikaan viisaampi, mutta vastaan, mitä tiedän (tai ainakin luulen tietavani ;)).

Tuollaisia vaunuja kuin Transtech nyt tarjoaa on monillakin valmistajilla nykyään, myös Bombardierilla. Niissä on päätyosissa oikeasti kääntyvät telit ja keskiosassa kaksi kääntyvää teliä. Varioissa ratkaisu on toisenlainen ja niissä on ikäänkuin kolme kaksiakselista raitiovaunua yhdistettynä nivelillä toisiinsa. Itse "telit" (voiko niitä silloin nimittää edes teleiksi?) eivät käänny ja tekevät rakenteesta melkoisen joustamattoman. Tämä on Variotramin keskeinen ongelma Helsingin rataverkolla, jossa on melkoista mutkaa ja mäkeä.

Tuossa Transtechin esittelemässä vaunussa on ikäänkuin menty hieman taaksepäin ratkaisuissa ja se on lähempänä perinteistä raitiovaunua kuin täysmatalaa, joita nuo raitiomaailman ongelmatapaukset (kuten Vario tai Siemensin Combino) edustavat. HKL-Raitioliikenne tilasi Varionsa aikana, jolloin matalalattiahuuma oli kuumimmillaan, vaikka ne olivat vasta "puoliraakoja" tuotteita ja liikennelaitokset ympäri maailmaa halusivat nimenomaan mahdollisimman matalaa lattiaa koko liikennevälineen pituudelta, tietämättä oikein kuinka sellainen ratkaistaan teknisesti. Sitä sitten saatiin, mitä tilattiinkin eli Helsingin rataverkkoon sopimattomia raitiovaunuja. Mainittakoon vielä, että Varioita on sekä Bomban että nykyään Stadlerin valmistamana monessakin kaupungissa Saksassa ja lisää on tulossa ainakin Bochumiin, Nürnbergiin ja Müncheniin, joten ihan epäonnistuneesta tuotteesta ei voi olla kyse (tai sitten Stadler on keksinyt jotain ratkaisevaa niihin). Mutta noissa kaupungeissa ei ole noita kuuluisia "Helsingin olosuhteita".

Tällainen vaunu, kun Transtechin esittelemä vaunu on usein ns. 70% matala vaunu eli telien kohdalta lattia on korkeampi ja usein niissä näkee, että keskiosassa on päätytelejä (jotka ovat moottoritelejä) pienempipyöräiset telit, jotta siinä saadaan lattiaa matalammalle. Siinä HKL-Raitioliikenteen omassa kehitelmässä taisi olla ihan tasainen lattia, mutta jonkinlaiset istuinkorokkeet eli bodesterit, vai kuinka?

Itse voisin veikata, että muiden valmistajien tarjoamat vaunut ovat pääosin tuon Transtechin tuotteen kaltaisia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

On varmaan juuri siitä kysymys, että Helsingin oloihin sopivia 100% matalia vaunuja ei mene kaupaksi kuin Helsinkiin. "Hyllytavara" käy hyvin kaupaksi muuanne.
70% matala käy myös kaupaksi. Sellaisessa ongelmat lienevät paljon pienemmät. "Hyllytavara" voisi sopi tännekin.
Mutta kun pitää ehdottomasti olla 100%, vaikka se itse asiassa on aivan turhaa.

En tiedä hylly- taikka muusta tavarasta, mutta mietitäänpäs nyt vielä hetki: Bombardier on iso firma ja niillä on ollut myöskin varaa ja resursseja korjata omat källinsä. Jos joltain Transtechin kokoiselta "nyrkkipajalta" olisi nuo 40 variota tullut, niin tällä hetkellä HKL olisi liemessä, koska tuollainen sekoilu olisi todennäköisesti kaatanut koko firman. Bombardier taas kykeni nielemään tappionsa tässä kohdin; seuraava satsi saattaisi olla hyvinkin laadukasta kamaa, jos sieltä päädytään tilaamaan.

Toisekseen väittäisin, että isommissa erissä tehtyinä eri kaupunkeihin noita vaunuja saadaan esimerkiksi runkoon liittyvät lastentaudit eliminoitua paremmin kuin yhden kaupungin erikoisvermeissä.

Ja mitä tulee noihin Transtechin mallikuvan telien paikkoihin, niin tuollaisella kuvan kaltaisella ratkaisulla Transtech tärvelee koko matalalattiavaunun idean. Tuosta tulee erittäin ahdas, jota nuo Variotkin ovat. Nyt olisi vaunu, jossa ei olisi yhtään suorapohjaista osaa, Variossakin sentään on yksi. Ei se vastakkain istuminen minuakaan pahemmin haittaa, vaan se ahtaus. Käytävät ovat nytkin noiden telien kohdalta erittäin ahtaat.

Skodan sivuilla olevissa malleissahan telit ovat nivelen kohdalla. Tästä seuraa huomattavasti parempi tilankäyttö ja paljon enemmän mahdollisuuksia tilankäyttöön.

Eli yhtä kaikki: minusta kotimaisuus ei ole mikään etu tuossa tilauksessa, korkeintaan laatu ja osaaminen. Tietysti ne voivat hyvällä tuurilla samastakin laitteesta löytyä ihan kaikki.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Skodan sivuilla olevissa malleissahan telit ovat nivelen kohdalla. Tästä seuraa huomattavasti parempi tilankäyttö ja paljon enemmän mahdollisuuksia tilankäyttöön.

Ei taida seurata. Meidän ratageometriallamme telien väli ei kovin pitkä voi olla. Skodan vaunussa telin kohdalla on lähes koko telin pituudelta kapea käytävä. Telien välin ollessa lyhyt väliin jäävät sinänsä vapaat matkustamo-osastot jäävät nekin lyhyiksi, joten kovin kummoista tilankäyttöä ei varmaankaan syntyisi.
 
Takaisin
Ylös