MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechin vaunussa kai kaikki akselit olisivat vetäviä, siis ei juoksutelejä. Olisiko tämä Helsingissä erityisen hyvä asia?

Kyllä kai. Välipalanivelkin sutii aikalailla joskus täysin kuivallakin kiskolla. Pelkkä tehojen lisääminen ei tee autuaaksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kyllä kai. Välipalanivelkin sutii aikalailla joskus täysin kuivallakin kiskolla. Pelkkä tehojen lisääminen ei tee autuaaksi.

Varmaan nykyaikaisella luiston/sutimisenestolla tuokin ongelma lievenisi aika paljon. Mutta rataprofiilit ja pysäkkitiheys tosiaan suosivat useammalla akselilla vetävää vaunua, jotta kiihtyvyydet maksimoituvat. Jokerille taas en pitäisi tarpeellisena useammalla kuin neljällä akselilla vetävää vaunua, koska siellä on nyt mahdollisuus suunnitella rata kaluston mukaiseksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämä raitiovaunuja valmistava Skoda ei liene enää ollenkaan samaa tehdaskonsernia kuin autoja valmistava Skoda...

Skoda Autohan on täysin Volkswagen AG:n omistama tytäryhtiö eikä sillä ole mitään tekemistä raideliikennekalustoa valmistavan Skodan kanssa.
Ennen nämä Skodan raitiovaunut (ja kuorma-autot) tunnettiin paremmin nimellä Tatra... ;)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Uusien vaunujen hankintailmoituksessa 23.12.2008, oli sopimuksen alkamispäiväksi merkitty 1.11.2009.
Saanemme siis piankin tietää ovatko vaunut ForCityjä vai Transtechejä. :)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Miten on, onko tuo 1.11.2009 jokin täysin fiktiivinen päivämäärä, vai kuinka realistista on odottaa päätöksen julkistamista tällä viikolla?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Uusien vaunujen hankintailmoituksessa 23.12.2008, oli sopimuksen alkamispäiväksi merkitty 1.11.2009.
Saanemme siis piankin tietää ovatko vaunut ForCityjä vai Transtechejä. :)

En ole nähnyt hankintailmoitusta, mutta uskoakseni nyt eletään vasta tarjousten jättöaikaa. Arvioisin, että tarjousten läpikäynnin, neuvotteluiden yms. jälkeen sopimus saadaan solmittua vasta ensi vuoden puolella.
Ei siis kannata vielä ruveta pidättämään hengitystä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hankintailmoituksessa 23.12.2008 mainitaan sopimuksen alkamispäiväksi 1.11.2009. Siksi vain luulin, että kohta kuuluu.

Kyllä siellä niin näyttää lukevan. Tuota päivämäärää ei kuitenkaan kannata tuijottaa, koska tarjouspyynnössä pyydetään jättämään tarjoukset viimeistään näihin aikoihin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ylihuomenna siis HKL-Johtokunnan kokouksessa saattaa tapahtua?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tarjousten viimeinen jättöpäivä on joskus marraskuun lopulla. Tarjouspyynnöt lähtivät kesällä myöhemmin kuin oli suunniteltu.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tarjousten viimeinen jättöpäivä on joskus marraskuun lopulla. Tarjouspyynnöt lähtivät kesällä myöhemmin kuin oli suunniteltu.
No sitten. Täytyyhän tarjoukset käsitelläkin ja sitten tehdä se päätös.
Mämmikin on ehkä jo syöty silloin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mämmikin on ehkä jo syöty silloin.

Taitaa olla.

Kun tarjoukset tulevat, niin uskoisin, että näin ison kaupan ollessa kyseessä menee hyvinkin viikkoja siihen, että ne käydään HKL:llä läpi ja lopuksi pisteytetään. Sitten vasta tiedetään, keneltä ostetaan. Ja kun väliin tulevat joulu ja uusivuosi, niin varmaan vasta ensi vuoden puolella päästään hankintasopimusneuvotteluihin "voittajan kanssa".

Toimittajan kanssa neuvotellaan oletettavasti kuukausia varsinaisesta hankintasopimuksesta. On kuitenkin niin iso kauppa, ja HKL:lla sellaiset kokemukset edellisestä kaupasta, että hankintasopimus mahtaa olla aikamoinen paperinivaska. Ja voihan olla, ettei sopimukseen jostain syystä päästäkään, jolloin pitää valita kakkosvaihtoehto jne.

Enpä tiedä, onko hankintasopimusneuvottelujen alkaminenkaan julkista tietoa, ts kerrotaanko meille silloin, kenen kanssa neuvotellaan ja keneltä vaunut mitä suurimmalla todennäköisyydellä hankitaan. Niin että saattaa hyvinkin olla niin, että vasta mämmin jälkeen tiedämme, kuka uudet vaunut toimittaa.

Tietääkö kukaan, onko vielä tarkoitus saada protot (1-2 kpl) koeajoihin 2011 lopulla? Aika tiukalta näyttää mun mielestä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Enpä tiedä, onko hankintasopimusneuvottelujen alkaminenkaan julkista tietoa, ts kerrotaanko meille silloin, kenen kanssa neuvotellaan ja keneltä vaunut mitä suurimmalla todennäköisyydellä hankitaan.

Näin ison tarjouskilpailun voittajan valitsee HKL:n johtokunta ja sen tekemät hankintapäätökset ovat julkisia päätöksen tekemisen jälkeen. Hankintapäätöksen jälkeen tulee 21 päivän valitusaika markkinaoikeuteen ja jos kukaan ei valita, voidaan hankintasopimuksesta alkaa neuvotella (toki neuvottelut voidaan aloittaa jo valitusaikana, mutta sopimusta ei saa allekirjoittaa ennen valitusajan päättymistä).
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hankintapäätöksen jälkeen tulee 21 päivän valitusaika markkinaoikeuteen ja jos kukaan ei valita, voidaan hankintasopimuksesta alkaa neuvotella (toki neuvottelut voidaan aloittaa jo valitusaikana, mutta sopimusta ei saa allekirjoittaa ennen valitusajan päättymistä).

Valitushan asiasta taitaa olla tulossa, jos Skoda ei menesty:
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article295633.ece
Toki riippuu varmaan voittajasta.

Jollei ole mieli muuttunut sitten kesäkuun.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Valitushan asiasta taitaa olla tulossa, jos Skoda ei menesty:
http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/article295633.ece
Toki riippuu varmaan voittajasta.

Jollei ole mieli muuttunut sitten kesäkuun.

Kiitos linkistä. Epäilemättä kotimaisen paperiratikan valitseminen aiheuttaisi pahennusta, eikä vaan Skodalla. Toisaalta Transtechin konsepti ei ole ennen kokematon, niin kuin täällä on esitetty, joten tekniikan puolesta valituksia on ehkä vaikea perustella.

Pienen valmistajan huoli on tietysti ymmärrettävä. Kroatialaisten ratikanmyynnissä oli minusta hieman hämmentävän voimakas kansallishurmos, ja tässä on jotain etäisesti samaa. Ollaan ilmeisesti ajamassa ratikalla maa (länsi)maailmanmaineeseen (Tatralla on tietty pitkät perinteet muutenkin). Olisi hieman vaikea kuvitella Transtechin vientikauppojen nostavan samanlaista tunnelmaa. No, Suomi on tietysti ollut itsenäinen pidempään ja suomalaisella merkillä varustettu puhelin on jo myyty planeetan viimeiseenkin peräkylään. Intohan siinä haihtuu, eip voi mitään, eikä hehkutus tainnut kansanluonteesta johtuen olla ihan samalla tasolla muutenkaan.
 
Takaisin
Ylös