MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Näinköhän on että edestäpäin kuvattuna vaunu on edelleen maastoväreissä. "Sori, en huomannut vaunua ollenkaan" säilyy vakiolauseena jatkossakin...

Jos tällainen riski on, niin nyt olisi viime hetket käsillä vaikuttaa asiaan ja antaa palautetta!
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Uusien raitiovaunujen ulkoväritys on päätetty. Vaunun väreinä ovat samat keltaisen ja vihreän sävyt kuin nivelvaunuissakin.
Hieno uutinen. Itsekin ehdotin juuri tätä.
Se on se ja sama mitä väriä vaunun keulassa on. Vaikka olisi 1000 watin valonheittimet, ei vaunua huomaa, jos ei siis katso!
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos nyt oikein ymmärrän mikä tuo led-kilpi on, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä tuosta näkyydestä bussikokemusten perusteella.

Ja minä taas eri mieltä silmäsairaana. Vihreästä kilvestä on lähes mahdotonta nähdä linjanumeroa ajoissa, oranssit LEDit näkyvät kaukaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuli mieleen, että uusissa vaunuissa vaikuttaa olevan sähkö- ja väyläjärjestelmä joka toimii samalla tavalla moniajossa kuin yksikössä, eli myös linjalla.

Aiotaanko kokeilla moniajoa linjalla kun toinen vaunu toimitetaan, vaikka huolimatta joidenkin pysäkkien auttamattomasta lyhyydestä? Nelonen voisi olla ihan realistinen linja vaikka politiikkaan ei mahtuisikaan alilyhyitä pysäkkejä: Mannerheimintiellä on jo valmiiksi melko pitkiä pysäkkejä ja Munkkiniemen haaralla on tilaa pidentää pysäkkejä enemmänkin ilman oleellista vaikutusta kaistajärjestelyihin. Katajanokalla voi olla nihkeämpää.

Toinen kompastuskivi lienee mahdolliset vaatimukset liikennevalovaiheiden pidentämisessä, joka voi jonkun propellihatun mielestä edellyttää jotain erikoisvipua livaan jotta pidempi vaihe tulisi vain pitkille junille. Jossa sitten kestää, koska suomalaisen perinteen mukaan muutoksia tehdessä koko järjestelmä pitää uusia, joka on kallista, joten lopulta ei tehdä mitään. Samantien pidentää kaikkien ratikoiden vaiheita kaikissa monilinjojen risteyksissä!
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Varmasti kaikki linjapalvelun kannalta oleelliset kokeet voidaan tehdä joko ilmaisajona tai simuloimalla matkustajia hiekkasäkeillä ja seisomalla pysäkeillä ovet kiinni.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuoreita kuvia puumallista. Keulassa on jo muotoa sekä väriä.
Huomioikaa näitä kuvia katsellessanne, että vaunun ulkoseinä on puumallissa täysin suora, mutta oikeassa vaunussa ei tule näin olemaan. Istuinkorkeudelta vaunun korin leveys tulee olemaan 100 mm suurempi kuin kynnyskorkeudella. Vaunusta tehdään myöhemmin varsinainen maketti, jossa korin muoto on oikea.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tällä uudella sivustolla http://matkustapuhtaasti.fi/uusia_raitiovaunuja on tuore havainnekuva sekä hiukan tekstiä uusista vaunuista. Siinä missä variotram on aikamoinen sähkösyöppö Transtech-vaunun luvataan olevan energiatehokas. Jarrutusenergia pystytään käyttämään (talvella) lämmitykseen ja painoakin on vähemmän kuin edellisen polven vaunuilla.

Vaunun ulkoasu vaikuttaa minusta hyvältä. Perinteiset vihreän ja keltaisen värit ovat minusta oikea valinta, jolloin vaunu erottuu esim. variotramista selkeästi, vaikka varsinkin kyljet muuten muistuttavatkin variotramia. Keltaiset ovet piristävät huomattavasti verrattuna mustiin. Pääty on kovin pysty, mikä varmasti vaatii vähän totuttelua ensialkuun. Mutta komea peli!
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jarrutusenergia pystytään käyttämään (talvella) lämmitykseen ja painoakin on vähemmän kuin edellisen polven vaunuilla.

Ja lämpimillä keleillä saadaan jarrutusenergiaa käytettyä ilmastointiin - kesähelteillä iso sähkönkuluttaja sekin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Minkälaiset linjakilvet noihin tulee kun SRS-uutisissakin puhuttiin "perinteisistä valkoisista"?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Aiempiin tietoihin täydentäen kyse lienee valkoisista LEDeistä. Tekniikka sen sallii.
 
Takaisin
Ylös