MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ehdottomasti tuollainen sateenkaarivaunu Helsinkiin! :D Ja onhan se nyt aikakin saada Transuja myös raiteille, merenkulkuharrastajille Transu on ollut arkipäivää jo kahdeksan vuoden ajan (Transu on siis Eckerö Linen Translandian lempinimi).

Kah, SR 50 tuli siis Transulla Stadiin. Jos Tallinna tilaisi Transuja, voitaisiin viedä Transulla Transut Tallinnasse.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jaa, kuuluuko myös mukaan linjakilvissä oleva Kuppatori Kauppatorin sijasta? :lol:

Tämä nopea vaunu lähtee kuin kuppa Töölöstä? :D Ei, ei Transua lempinimeksi, huomaatte varmasti mihin keskustelu jo ajautui :p
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kuskien suussa peli on jo pelattu. Ja vähemmistöthän ovat nimikkovaunutyyppejä saaneet jo aikaisemminkin :) Kuppavitsit omana asianaan, nimityksien tarkoitus ei ole halventaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuleeko nää Transtechit muuten Varioiden tilalle vai niiden rinnalle?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Uusilla vaunuilla korvataan vanhin kalusto eli mannet ja ainakin suurin osa pidentämättömistä ykkössarjan nivelistä. Tämä on ns. virallinen totuus.

Mitään tietoa minulla ei ole, mutta kun otetaan huomioon, että HKL:n ja Bombardierin sopimus päättyy 2017 ja Varioiden käyttö on jo nyt todella kallista sekä sopimuksen päättymisen jälkeen HKL:lle aivan poskettoman kallista, niin pitäisin melko todennäköisenä, että käytännössä Transuista tulee Varioiden korvaajia. Ei yhdessä yössä, mutta vähitellen. Jos siitä lähdetään, että sopimus pitää sinne vuoteen 2017 saakka, niin HKL saa silloin käsiinsä 40 enemmän tai vähemmän raatoa. Voisin arvata, että niillä ajetaan niin kauan kuin vaunut kulkevat ja sitten poistetaan. Korjata ei enää kannata.

Göteborg ja Oslo taitavat olla omien moninivelvaunujensa kanssa vielä pahemmassa lirissä kuin Helsinki. On syytä antaa kehuja HKL:lle siitä, että Bombardierin kanssa on päästy kivenkovaan sopimukseen.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Göteborg ja Oslo taitavat olla omien moninivelvaunujensa kanssa vielä pahemmassa lirissä kuin Helsinki. On syytä antaa kehuja HKL:lle siitä, että Bombardierin kanssa on päästy kivenkovaan sopimukseen.

Voisikohan Suomen lainsäädännöllä olla jotain tekemistä tämän kanssa. Lakihan määrää aika isot vastuudet myyjälle.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Voisikohan Suomen lainsäädännöllä olla jotain tekemistä tämän kanssa. Lakihan määrää aika isot vastuudet myyjälle.

Kyllä näissä on sopimusoikeudellisista asioista kyse. Laki määrää isot vastuut myyjälle lähinnä kuluttajakaupassa. Teollisuuden sopimuskaupoissa vastuut kirjataan sopimuksiin. Standardikaupassa vakioehtoihin, isoissa projekteissa näitä vastuita tullee sitten isoja mapillisia. Jo tarjous(ja tarjouspyyntö-)asiakirjoihin niitä kirjoitetaan todella kattavasti.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kyllä näissä on sopimusoikeudellisista asioista kyse.
Näin on. HKL:n juristit ovat osanneet tehdä sellaisen hankintasopimuksen, jossa sopimuksen purkuperusteena on se, ettei myyjä täytä sopimusta. Aivan samanlainen peruste on myös metron automaattijärjestelmän hankintasopimuksessa. Huonoimmillaan sopimus voisi olla sellainen, ettei siinä sovita mitään siitä, mitä tapahtuu, kun myyjä ei sopimusta täytä. Tällöin taitaa ainoa ratkaisu olla, että ostaja ei maksa. Mutta sekin on huono vaihtoehto, koska tällaisissa kaupoissa ostaja maksaa useassa erässä toimituksen edetessä, joten varmasti tulee takkiin jotain, vaikka muuten joudutaan riitelemään jälkikäteen hyvityksistä.

Tärkeätä on myös se, mitä kaikkea on määritelty sopimuksen täyttymisen ehdoiksi. HKL on ollut tässä viisas ja määritellyt sopimusehdoksi vaunun ylläpitokustannuksen. Jos tällaista ei ole määritelty, korkea ylläpito ei ole sopimusehto. Silloin myyjällä on tilaisuus tehdä vaunut halvalla ja huonoiksi, jolloin ostaja joutuu maksamaan kallista ylläpidosta.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

On muuten aikamoinen määrä istumapaikkoja Transtechin vaunussa. Siinä on 74 kiinteää tuolia plus läppäistuimet ja vaunulla on pituutta 27,6 m. Budapestin 54-metrisessä on 64 istumapaikkaa, vaikka se taitaakin olla tosi väljästi sisustettu.

Mikä on tyypillinen istumapaikkamäärä noin 30-metriselle modernille vaunulle?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ruotsinkielisen Wikipedian mukaan:

A32 (Bombardier Flexity Swift, Tvärbanan, kaksisuuntainen) 29,7 m, istumapaikkoja 78

A34 (Bombardier Flexity Classic, Spårväg City, kaksisuuntainen) 30,0 m, istumapaikkoja 64

M32 (Ansaldobreda Sirio, Göteborg, yksisuuntainen) 29,35 m, istumapaikkoja 85

Transu vaikuttais olevan sisustukseltaan tältä osin aika lähellä Göteborgin uusia vaunuja.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Noista A34 on 2,4 m leveä ja muut 2,65 leveitä. Transu pärjää siis vertailussa varsin hyvin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

HKL-viestintä sanoi:
HKL kysyi näyttelykävijöiltä myös leikkimielisiä ehdotuksia uuden raitiovaunun nimeksi. Nimiehdotuksia tulikin yli tuhat. Eniten ehdotuksia saivat erilaiset matoon viittaavat nimet (Kiitomato, Kiiltomato, Mittarimato, Toukka), muunnokset sanasta raitiovaunu (Raitikka, Ratikka, Helsingin Ratikka, Sporatikka) ja lukuisat erilaiset ihmisten nimet (Akseli, Pekka, Sauri). Näistä raadin suosikiksi nousi Akseli, joka oleellisena komponenttina palaa vuosien tauon jälkeen osaksi uutta raitiovaunua ja on myös ihmisläheinen kuten uuden vaunun on tarkoitus olla.
No, aika näyttänee...

---------- Viestit yhdistetty klo 18:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:27 ----------

Helsingin uusi raitiovaunu FB
Aivan uutta naamakirjassa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

24.10.:
HKL-FB sanoi:
Vaunun kori pintakäsitelty ja ovet koeasennettu. Seuraavaksi alkaa vaunun varustelu.
Eli siis ensimmäisestä MLNRVIII -vaunusta on kyse.
 
Takaisin
Ylös