MLNRV3-hankinta

Liukkaan sileän kumimaton ja listat minäkin panin merkille – eiköhän niille vielä tehdä jotain.

Listat?

Kun vertaa 401:n etukilpeä esimerkiksi vaunun 38 vastaavaan (ks. kuva), herää kysymys, ovatko näytöt ollenkaan samanlaiset, vai onko fontti uuden vaunun kilvessä vain säädetty kapeammaksi ja siten selvästi vaikealukuisemmaksi. Toivottavasti tähänkin asiaan saadaan vielä muutos!
 

Lattiamaton saumakohdissa ja esim. podestereiden reunoissa kiertää alumiinilistat. Ne ovat märkänä tosi liukkaita, ainakin näin uusina.

Kun vertaa 401:n etukilpeä esimerkiksi vaunun 38 vastaavaan (ks. kuva), herää kysymys, ovatko näytöt ollenkaan samanlaiset, vai onko fontti uuden vaunun kilvessä vain säädetty kapeammaksi ja siten selvästi vaikealukuisemmaksi. Toivottavasti tähänkin asiaan saadaan vielä muutos!

Näytöt on sijoitettu siten, että jos näytön yläreunassa on tekstiä, niin se peittyy vaunun rakenteiden alle. Siten kuin joissain busseissa, joissa Roihupelto näyttää Hoihupellolta. Aiemmin oli jo puhetta siitä, että tämän vuoksi Articin näyttöjen fonttikokoa on ensiapuna pienennetty. Myöhemmin sitten korjataan nuo puutteet niin, että näyttö on kokonaan käytettävissä ja fonttikoko kasvaa takaisin oikeihin mittoihin. Tilapäinen hätäratkaisu siis!
 
Myöhemmin sitten korjataan nuo puutteet niin, että näyttö on kokonaan käytettävissä ja fonttikoko kasvaa takaisin oikeihin mittoihin. Tilapäinen hätäratkaisu siis!

En nyt haluaisi olla kyyninen, mutta nämä tilapäiset hätäratkaisut tuppaavat jäämään pysyviksi.
 
En nyt haluaisi olla kyyninen, mutta nämä tilapäiset hätäratkaisut tuppaavat jäämään pysyviksi.
Tuohan on vain eka proto, joten on 39 seuraavaksi valmistuvaa vaunua aikaa korjata ko.ongelma. Jos niissäkään ei sitä korjata, niin sitten on kyllä vikaa jossain suuremmissa asioissa.
 
Näytöt on sijoitettu siten, että jos näytön yläreunassa on tekstiä, niin se peittyy vaunun rakenteiden alle. Siten kuin joissain busseissa, joissa Roihupelto näyttää Hoihupellolta. Aiemmin oli jo puhetta siitä, että tämän vuoksi Articin näyttöjen fonttikokoa on ensiapuna pienennetty. Myöhemmin sitten korjataan nuo puutteet niin, että näyttö on kokonaan käytettävissä ja fonttikoko kasvaa takaisin oikeihin mittoihin. Tilapäinen hätäratkaisu siis!

Niin korjataan. Kysymys vain miksi alunperin piti mokata. Kai tehtaallakin olisi voinut huomata rakennevirheen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En nyt haluaisi olla kyyninen, mutta nämä tilapäiset hätäratkaisut tuppaavat jäämään pysyviksi.

Onhan sitä itse kukin kyyniseksi oppinut, mutta kyllä tämä asia kuntoon tulee.

Kysymys vain miksi alunperin piti mokata. Kai tehtaallakin olisi voinut huomata rakennevirheen?

Ei ole edes Artic täydellinen. Siksihän nämä esisarjan vaunut tehdään. Eiköhän tuolla tule esiin yhtä sun toista laittoa vielä. Mutta aika pienistä asioista on sittenkin kyse. Variossa murtuu runko halki, teli jyskyttää itsensä hengiltä ja samalla hajoaa kiskotkin alta. Siihen nähden yksi linjakilpi ei vielä ole kovin paha juttu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin korjataan. Kysymys vain miksi alunperin piti mokata. Kai tehtaallakin olisi voinut huomata rakennevirheen?
Jos nyt vähän paneutuu asiaan. Niin kyseessä on uusi tuote, josta on tällä hetkellä olemassa vasta yksi prototyyppi, Syyskuussa jo lienee toinen (402) olemassa.
Näillä protoilla on tosiaan tarkoitus testata vaunutyyppiä, sekä karsia pois ja korjata mainitsemiasi rakennevirheitä, sekä tehdä muita mahdollisesti tarvittavia muutoksia ennen kuin vaunujen sarjavalmistus alkaa.
Tuo sinun "alunperin mokata" on jo vähän kuin trollausta. Tai sitten kun nuorna miehenä eräs esimieheni sanoi:
Te nuoret odotatte heti, että kaikki toimii välittömästi halutulla tavalla ja on täydellistä. Vaan ei sellaista ole!
 
Variotram tuli Helsinkiin marraskuussa 1998 ja linjaliikenteeseen elokuussa 1999. Valmetin nivelvaunu tuli Helsinkiin kesäkuussa 1973 ja linjaliikenteeseen joulukuussa. Artic tuli Helsinkiin kesäkuussa 2013 ja linjaliikenteeseen elokuussa. Aika nopeaa toimintaa.
 
Suomen Raitiotieseura ry:n sivuilla http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr1/hklnr1.htm on tieto: Ensimmäinen liikennöintipäivä / First day on traffic: 16.12.1973 (linja / route 10).

Kiitos tiedosta. Etsin päivämäärää juuri kyseiseltä sivulta, mutta jostain syystä se ei osunut silmään. Minua kiinnosti tietää, olinko tuolloin syntynyt, ja nyt selvisi että olin kahden päivän ikäinen. :mrgreen:

Pankaa ihmeessä viidakkorumpu soimaan heti, kun näette Articin linjaliikenteessä! Jossain mainittiin, että se saattaisi tulla taas linjalle tällä viikolla. Olisi mukavaa tietää asiasta silloin, kun vaunu on yhä linjalla (tai vasta menossa linjalle), eikä vasta jälkikäteen.

Panttaakohan HKL tahallaan tietoa Articin liikennöinnistä? Lehtijutuissa tieto tulevasta linjaliikenteestä on hyvin epämääräistä. Halutaanko välttää mahdollinen yleisöryntäys, joka myöhästyttäisi vaunun kulkua, vai onko kaikki oikeasti niin epävarmaa, ettei mitään suunnitelmia voi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelemamme Articin vaunukonsepti näyttää menestyvän. Moskova ja puolalainen Pesa ovat sopineet 120 Articin tapaisen Pesa Twist -vaunun toimittamisesta Moskovan raitioteille. Twist oli esillä viime syksyn Innotransissa Berliinissä. Moskovalla oli joulukuussa julkaistu sopimus vaunujen hankkimisesta Bombardierin kanssa, mutta tämä sopimus on nyt rauennut. Pesan kumppanina toimii venäläinen Uraltransmash. Aiheesta Railway Gazetten sivulla.

Pesa Twist 1,5 miljoonaa/kpl Kalingradiin(3 kpl) ja 1,66 miljoonaa /kpl Sofiaan. http://www.railwaygazette.com/news/urban/single-view/view/sofia-to-get-pesa-trams.html

Maksaako Transtechin MLNRV3 2,8 miljoonaa/kpl vai onko 110 miljoonan ja 40 vaunun sopimuksessa mukana muutakin kuin vaunut?

Ratikat ovat aikaisemmin olleet suorastaan sikakalliita (metriä tai matkustajapaikkaa kohti) hankkia esimerkiksi busseihin verrattuna, ovatkohan ratikoiden hinnat nyt jo tipahtamassa järjellisemmälle tasolle?
 
Viimeksi muokattu:
Pesa Twist 1,5 miljoonaa/kpl Kalingradiin(3 kpl) ja 1,66 miljoonaa /kpl Sofiaan. [/quote] Kalingradiin näyttää menn...xJNM]lyhyitä (noin 20 m) Swing-moduulivaunuja. Sofiaan menee uutisen perusteella viisiosaisia eli noin 30 m moduulivaunuja. Moskovaan menee Articin mekaanisen perusrakenteen kaltaisia kolmiosaisia Twist-vaunuja.

Pesa ei ole vielä saanut tehtyä niin tiivistä teliä, että telin päälle saataisiin 2+2 -istuinjärjestys. Istuinjärjestys on yleensä 1+1 ja istuimet ovat suunnilleen Articin kahden istuimen puolivälin kohdalla. Käytävä on toki samalla leveämpi, mutta ikkunan lähelle jää hukkatilaa.

Maksaako Transtechin MLNRV3 2,8 miljoonaa/kpl vai onko 110 miljoonan ja 40 vaunun sopimuksessa mukana muutakin kuin vaunut?

Käsittääkseni kokonaishintaaan sisältyy ainakin noin yhden vaunun verran varaosia, simulaattori, koulutusta ja käyttöönoton tukea. Optiosarjan vaunut maksavat kai luokkaa 2,5 miljoonaa / kpl.
 
Käsittääkseni kokonaishintaaan sisältyy ainakin noin yhden vaunun verran varaosia, simulaattori, koulutusta ja käyttöönoton tukea. Optiosarjan vaunut maksavat kai luokkaa 2,5 miljoonaa / kpl.
Juurikin näin. Optioihin sisältyy myös 30-metrinen 2-suuntavaunu Jokeria varten, hinta noin 2,8 M€/kpl.

Raitiovaunujen hintojen vertailu ei ole kovin helppoa. Kappalehinta ei kerro mitään juuri siksi, että vaunujen pituudet ovat nykyään 20–50 metriä. Mutta metrihinnatkin vaihtelevat. HKL:n hankinnassa olivat mukana käytännössä kaikki euroopalaiset valmistajat vuonna 2009. Ja vaikka oli kyse samojen vaatimusten mukaisesta vaunusta, kappalehinnan haitari oli silti suunnilleen 1,5–4,0 M€ per 27-metrinen vaunu samalla suorituskyvyllä. Hintahaitari ei ollut näin suuri sitten, kun otettiin huomioon elinaikaiset käyttö- ja ylläpitokustannukset. Mutta niitähän ei ilmoiteta, kun julkisuuteen kerrotaan vaunujen hintoja.

Transtech oli hinnaltaa aika lailla tarjouskilpailun keskitasoa, niin pelkän vaunun hinnan osalta kuin 40 vuoden kokonaiskustannuksin laskettuna. Transtech voitti kaupan laadulla, ei hinnalla.

Antero
 
Takaisin
Ylös