Sivu 41 / 45 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2131373839404142434445 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 601-615/663

Viestiketju: MLNRV3-hankinta

  1. #601
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5747

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    HKL:n johtokunta päätti tänään aikaistaa maksujaan Transtechille, koska Transtech on aiheutunut likviditeettiongelmiin mm. Venäjän kaupan pysähtymisen vuoksi. Kompensaationa maksuaikataulun aikaistamisesta Transtech maksaa HKL:lle 5% vuotuista korkoa ennakkoon maksettavista eristä.

  2. #602
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5747

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    404 saapui Koskelaan viime yönä.

  3. #603

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Nyt ollaan sitten tilaamassa 20 uutta ratikkaa lisää eli yhteensä Transtechin ratikoita on ilmeisesti tulossa käyttöön 60 vuoteen 2018 mennessä. Variotramien kohtalo näyttää olevan epäselvä.

    http://jlf.fi/f34/11483-hkl-hkl-valm...aa/#post195940

    Monta ratikkaa Helsingissä on muuten nykyään tyypillisenä arkipäivänä ajossa?
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  4. #604
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3401

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Monta ratikkaa Helsingissä on muuten nykyään tyypillisenä arkipäivänä ajossa?
    SRS:n sivuilla olevan vuorotaulukon mukaan iltaruuhkassa näyttäisi olevan liikkeellä 94 vaunua.

  5. #605

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    SRS:n sivuilla olevan vuorotaulukon mukaan iltaruuhkassa näyttäisi olevan liikkeellä 94 vaunua.
    Sitten 112 vaunua eli 60 Articia ja 52 välipala Valmettia riittäisi nykyisille linjoille ja yhdelle lisää. Laajasalo ja Jokeri toki kai tarvitsevat lisää ja vähän pidempiä vaunuja.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 15.09.2016 kello 02:16.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  6. #606

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    766

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Täs vois nyt sitten visioda Helsinkiin sellaisen kevytpikaraitiotunnelijunan kilometrin kaarresäteillä. Kalusto vois olla liki ilmainen, koska tuskin noita Vauriotrameja kukaan huolii. Ratakin on ilmaista, kun maahan kaivettu euro on vähintään kolme euroa maanpinnalla. Valtava potentiaali, h/k suhde ∞. Kantokoski vapautettava bannista!

  7. #607

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1883

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Variotramien kohtalo näyttää olevan epäselvä.
    Se on kai melko selvä - ellei Bombardier sitten tee jotain ihan todella hyvää tarjousta. Se tarjous vain pitää tehdä nyt mahdollisimman pian, että tiedetään, tarvitaanko niitä vuonna 2018 vai ei.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:36 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kantokoski vapautettava bannista!
    ...kahleista.

  8. #608

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Se on kai melko selvä - ellei Bombardier sitten tee jotain ihan todella hyvää tarjousta. Se tarjous vain pitää tehdä nyt mahdollisimman pian, että tiedetään, tarvitaanko niitä vuonna 2018 vai ei.
    Nyt näyttää kyllä siltä, että vuoteen 2025 mennessä tarvitaan joka tapauksessa paljon uusia ratikoita. Jätkäsaaren muutokset, Pasilan muutokset, Laajasalo ja Jokeri näyttävät ainakin tulevan käyttöön. Nuo 20 lisävaunua voisi ehkä joka tapauksessa tilata kohtapuolin, Varioiden kohtalosta riippumatta. Toki tarkka lisäkalustotarve ja -ajoitus riippuu sitten milloin uusia linjoja otetaan käyttöön.

    Kyllähän Articit sen verran mukavaa kalustoa ovat, että välipala Valmettienkin käyttöä voisi varmaan korvata ja siirtää Valmetteja enemmän ruuhka- ja varakalustoksi.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 16.09.2016 kello 14:50.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  9. #609

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Nyt näyttää kyllä siltä, että vuoteen 2025 mennessä tarvitaan joka tapauksessa paljon uusia ratikoita. Jätkäsaari, Pasilan muutokset, Laajasalo ja Jokeri näyttävät tulevan käyttöön.
    Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankintannat. Täydellisessä maailmassa nykyisen rataverkon nopeuttamistoimet osaltaan vähentäisivät kalustotarvetta jonkun verran, mutta se lienee utopiaa.

  10. #610

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    458

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankintannat. Täydellisessä maailmassa nykyisen rataverkon nopeuttamistoimet osaltaan vähentäisivät kalustotarvetta jonkun verran, mutta se lienee utopiaa.
    Ymmärtääkseni Laajasalon lyhyempää linjaa tullaan liikennöimään samanlaisin vaunuin kuin kantakaupungin linjoja. Tuleeko sitä varten vielä erikseen kolmas hankinta?

  11. #611

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Jokeria ja Laajasaloa varten tulee kuitenkin erikseen omat vaunuhankinnat.
    Minä lähtisin siitä, että Jokerille tulee uusi pidempi kalustotyyppi, esimerkiksi pitkä-Artic, jota voidaan käyttää myös muilla linjoilla (esimerkiksi Laajasalo ja Mannerheimintie), jos tarvitaan isompaa yksikköä ja joilla rataolot käytön mahdollistavat. Toisaalta Laajasaloon varmaan menee sekä isompia että normaalikokoisia ratikoita.

    Variotramit ovat kyllä sen verran uutta kalustoa, että ne olisi harmi romuttaa. Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita? Esimerkiksi ruuhka- ja varakalustoksi. Jokerilla, Laajasalossa (tai Tampereella) Variot varmaan kestäisivät paremmin, kun uusilla radoilla ei ole niin jyrkkiä mutkia. Upouuden kaluston osto pitkäksi varakalustoksi on näet vähän epätaloudellista.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 16.09.2016 kello 15:32.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  12. #612

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita? Esimerkiksi ruuhka- ja varakalustoksi. Jokerilla, Laajasalossa (tai Tampereella) Variot varmaan kestäisivät paremmin, kun uusilla radoilla ei ole niin jyrkkiä mutkia. Upouuden kaluston osto pitkäksi varakalustoksi on näet vähän epätaloudellista.
    Jokerin hankesuunnitelmassa sanotaan näin:

    Raide-Jokerin suunnittelussa on varauduttu ensisijaisesti 45 m pituisiin vaunuihin, mutta pysäkkien ja varikkoalueiden mitoitus mahdollistavat tarvittaessa jopa 50 metrin vaunujen käyttämisen kohtuullisilla muutostöillä.
    Nykyiset Variot ovat 24,4 m pitkiä, eli kahden yksikön junan pitäisi mahtua "kohtuullisilla" muutostöillä. Vahvasti epäilen, että mikään taho haluaisi ruveta lisäämään Varioihin niveliä, mutta multippeliajoon vissiin on jo valmius.

  13. #613

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    530

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Tasan kuukausi sitten HSL:n hallitus esitti, että Jokerille tilataan joko 30 metrisiä (lev. 2,65 m) tai 33 metrisiä (lev. 2,4 m) vaunuja. Tiistain Hufvudstadsbladetissa oli pieni juttu kaupunginhallituksen päätöksestä tilata 29 Jokeriratikkaa 108 miljoonalla eurolla. Muistaakseni aikasemmin on pähkäilty, voidaanko Jokerivaunut tilata nykyisen Artictoimituksen optiona.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  14. #614

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3516

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tasan kuukausi sitten HSL:n hallitus esitti, että Jokerille tilataan joko 30 metrisiä (lev. 2,65 m) tai 33 metrisiä (lev. 2,4 m) vaunuja. Tiistain Hufvudstadsbladetissa oli pieni juttu kaupunginhallituksen päätöksestä tilata 29 Jokeriratikkaa 108 miljoonalla eurolla. Muistaakseni aikasemmin on pähkäilty, voidaanko Jokerivaunut tilata nykyisen Artictoimituksen optiona.
    http://www.hel.fi/static/public/hela..._Pt/index.html

    Kaupunginhallitus hyväksyi 12.9.2016 HSL:n hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan Jokerille tilataan 29 kpl 35 metrisiä ratikoita, joita mahdollista myös pidentää.

    Ihan hyvä hankinta. Kun katsoo Jokerin oletettavaa kuormitusta voisi olla parempi ajaa ruuhkassa esimerkiksi Pitäjänmäki - Oulunkylä väliä 2,5 minuutin vuorovälillä ja koko linjaa 5 minuutin vuorovälillä. Näyttää näet aika lailla siltä, että kuormitus on Jokeri-linjalla sen verran epätasainen, että koko linjalle ei tarvita samaa kapasiteettia.

    Tuo voisi toimia vaikka niin, että 5 minuutin vuorovälillä liikennöitävän Jokeri-linjan 550 lisäksi ajettaisiin ruuhkassa 10 minuutin vuorovälillä uutta linjaa Hakaniemi - Kalasatama - Hermanni - (silta Koskelan varikon yli) - Koskela - Oulunkylä - Pitäjänmäki ja myös 10 minuutin vuorovälillä linjaa Töölön halli/Ooppera - Munkkiniemi - Huopalahti - Oulunkylä. Toki tuota varten tarvittaisiin vähän lisää kiskoja. Mutta kun Jokerille pitää kuitenkin rakentaa varikkoyhteydet, voisihan niitä hyödyntää muutenkin. Kyllähän kaksi varikkoyhteyttä on noin isolle hankkeelle tarpeen, toinen Koskelasta Oulunkylään ja toinen Töölöstä Munkkiniemen kautta Huopalahdentietä, eikös vaan?
    Viimeisin muokkaaja petteri; 16.09.2016 kello 21:54.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  15. #615

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    198

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Saisikohan niistä leikkaa ja liimaa periaatteella tehtyä pidempiä Jokeri-ratikoita?
    Hauska idea. Niin hauska, että päätin tehdä hyvin nopeaa ja likaista kuvanmuokkausta (tyyliin selviä valoisuuseroja, rosoreunaisuutta), jotta selviäisi, minkä näköisiä näistä uusista vaunuista voisi tulla. Siitäkin huolimatta, että ollaan JLF:llä, jonka käyttäjäkunnan päivittäisiin toimiin kuuluu erilaisten aikataulujen ja taulukkojen lukeminen.

    Jokainen vario koostuu seuraavista moduuleista:
    Nimi: variomitat.jpg
Katselukertoja: 332
Koko: 76,2 KB

    • A: ohjaamo ovella: 6.2 m
    • B: väli-pala ovella: 4 m
    • C: teli ilman ovea: 4 m
    • D: perä ovella: 6.2 m

    Tulevissa ehdotuksissa käytän merkintätapaa, jossa 1 tarkoittaa "oikeinpäin" ja 2 "väärinpäin".

    Ehdotus A1: kaksisuuntainen maxi-vario, kokoamiseen tarvitaan kolme vaunua ja lopputulos koostuu moduuleista A1-B2-C-B1-C-B2-C-B1-A2; vuorottelemalla moduuleita A ja B oikeinpäin ja väärinpäin, saadaan kummallekin puolelle kolme ovea. Pituus 40.2 m. Nykyisistä vaunuista on mahdollista koota 13 maxi-vario -vaunua.

    Nimi: maxi-vario.jpg
Katselukertoja: 332
Koko: 40,9 KB

    Jäljelle jää 3xD, 2xB ja 1xA moduulia. Tästä seuraa:

    Ehdotus A2: yksisuuntainen tupla-vario, joka koostuu lyhyestä A-vaunusta, johon on pysyvästi liitetty ohjaamoton lyhyt B-vaunu. Suunnitelma vaatii yhden D-moduulin oven muuttamisen toiselle puolelle, kutsuttakoon tätä uusio-moduulia E-moduuliksi. Konfiguraatio A-B-D + E-B-D. Kummankin vaunun pituus on 16.4 m, sallimalla metri kytkentään, yhden kaksivaunuisen junan pituus olisi noin 33.8 m. Jämistä on mahdollista koota 13 vaunua.

    Nimi: tuplavario.jpg
Katselukertoja: 335
Koko: 33,5 KB

    Yli jää periaatteessa yksi vario varaosiksi, mutta toisaalta niistä on yksi vakavasti kolaroinut ja tällä hetkellä korjaamattomana.

    Ehdotus B: kaksisuuntainen multippeli-vario. Kääntämällä kustakin variosta yksi ohjaamon (A-moduuli) jälkeinen B-moduuli väärinpäin, on mahdollista luoda vaunupari, jossa kummallakin puolella on kolme ovea. Konfiguraatio A1-B2-C-B1-D1 + D2-B2-C-B1-A2. Pituus 49.8 m, jos kytkemiseen sallitaan taas metri. Mahdollisuus koota 20 vaunua, tai 18, jos kolarivaunua ei käytetä.

    Nimi: multippelivario.jpg
Katselukertoja: 335
Koko: 40,1 KB
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 17.09.2016 kello 02:24.

Vastaavia viestiketjuja

  1. M 300 -hankinta
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 303
    Viimeisin viesti: 03.05.2016, 19:04
  2. HKL: Hankinta-asiantuntijan tehtävä haettavana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.05.2013, 12:00
  3. TKL:n käytettyjen bussien hankinta 2012
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 23.06.2012, 22:57
  4. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 10:44
  5. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 12:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •