Sivu 42 / 45 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 222323839404142434445 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 616-630/663

Viestiketju: MLNRV3-hankinta

  1. #616
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6466

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Kaikille ei tietenkään Raitio-lehteä tule, vaikka pitäisi, ainakin jos nämä asiat kiinnostavat. Numerossa 2/16 kerrottiin aika seikkaperäisesti siitä, millaisia ongelmia Varioiden kanssa on. Ne nyt vaan eivät kestä – jos niille ei mitään tehdä, niin muutamassa kuukaudessa ekat ratkeavat liitoksistaan ja viimeisetkin reilun vuoden päästä. Ei silloin kannata alkaa palastelemaan ja kokoamaan niitä uudelleen yhteen – ei edes, vaikka niiden käyttö Jokerilla vaikkapa kaksin- tai kolminkertaistaisi niiden käyttöiän. Ne nyt vaan ovat tosi huonoja vaunuja, ja jo moneen kertaan paikattuja.

    Jotain ehkä kertoo sekin, että Tampere nimenomaisesti vaatii kääntyvätelisiä vaunuja, vaikka rata on uusi ja sen geometria hyvin suunniteltu. Moninivelvaunu on edullisesta valmistushinnastaan huolimatta kokonaisuutena kallis ja kankea. Tätä ei 20 vuotta sitten tiedetty, mutta nyt tiedetään.

    Se on selvä, että HKL pyrkii Bombardierin kanssa hyvään sopimukseen, jolloin vaunujen käyttöä voitaisiin jatkaa. Mutta HKL:n kannalta hyvä sopimus ei olisi Bombardierin kannalta hyvä. Onko Bombardier sitten halukas tekemään syystä taikka toisesta sellaisen sopimuksen, joka yksinään tarkasteltuna on sille kovin tappiollinen? Ei siltä vaikuta, eiköhän se olisi jo syntynyt.

    Minusta vaikuttaa nyt päivänselvästi siltä, että 401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen. Syntyy vuosikymmeniin suurin yhdenmukainen raitiovaunusarja Suomessa. Pikkuruotsalaisia tehtiin enemmän, mutta niissä alkoi olla varsinkin moottoreiden osalta isojakin eroja, kun valmistus kesti 11 vuotta.

    Jokerin kalustokin alkaa olla kivasti paketissa. Laajasalo on mennyt valtuustossa läpi, mutta sen kalusto ei ole vielä yhtä pitkällä. Sikäli kun optiot riittävät, olisi kai paikallaan tilata Laajasaloakin varten nyt vaunut – 461:sta eteenpäin Kruunuvuoren linjalle ja Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #617

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    612

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Ehdotus B: kaksisuuntainen multippeli-vario. Kääntämällä kustakin variosta yksi ohjaamon (A-moduuli) jälkeinen B-moduuli väärinpäin, on mahdollista luoda vaunupari, jossa kummallakin puolella on kolme ovea. Konfiguraatio A1-B2-C-B1-D1 + D2-B2-C-B1-A2.
    Uskomattoman hyviä kuvia! Tästä B-ehdotuksesta saisi vähän tasaisemmin kuormittuvan, jos kummastakin vaunusta kääntäisi molemmat B-osat nurinpäin; olisi kaksi ovea kumpaankin vaunuun kummaltakin puolelta. Varion sisällä liikkuminen on kyllä niin hankalaa, että kauhean sujuvia näistä ei tulisi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    401–440 saa nyt saumattomasti jatkoa 441–460:sta siten, että tuotanto ja toimitukset jatkuvat keskeytyksettä 440:n jälkeen.

    [...]

    Jokerista (uskallanko arvata 601–629?) 630:sta eteenpäin Yliskylän linjalle.
    Satutko muuten tietämään, onko jotain syytä sille, että 300-sarja jäi ratikoiden osalta väliin? Ja onko 500-sarjakin siis jäämässä?

  3. #618
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.

  4. #619

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    612

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.
    Tätä vähän pelkäsinkin syyksi - pelkäsin, sikäli, että minusta helpompaa olisi ajatella museokalustoa erillisenä kokonaisuutena kuin numeroida uusia vaunuja "satunnaisiin" sarjoihin.

  5. #620

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    530

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kaupunginhallitus hyväksyi 12.9.2016 HSL:n hallituksen ehdotuksen, jonka mukaan Jokerille tilataan 29 kpl 35 metrisiä ratikoita, joita mahdollista myös pidentää.
    Onko tiedossa minkälevyisinä tilataan? 2,4 vai 2,65 m? Tuo 35 metrin pituus onkin ihan uutta tietoa, voidaankohan hankinta sisällyttää nykyisen Artic-hankinnan optio-ohjelmaan?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.
    Eikös Articien alustavaksi numeroinniksi kaavailtu 300-sarjaa? Muuttui jossain vaiheessa sitten 400-sarjaksi. Mieleen tuli, että Jokeri-sarjan numerointi alkaisi ykkösestä, mutta sarjasta löytyy vaununumerot 9, 11 ja 12. 600- ja 700-sarjoistakin löytyy edelleen kulkineita, jotka tosin on alennettu pölynkerääjiksi Hyrylään. Siten täysin neitseellinen numeroavaruus löytyy 800-sarjasta ja ylöspäin. Uuden helsinkiläisen ratikkakauden merkiksi voisi Jokerivaunut kylkinumeroida sarjaan 1001-1029.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  6. #621

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    206

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Onko tiedossa minkälevyisinä tilataan? 2,4 vai 2,65 m? Tuo 35 metrin pituus onkin ihan uutta tietoa, voidaankohan hankinta sisällyttää nykyisen Artic-hankinnan optio-ohjelmaan?
    Kai ne vaunut 2.40 ovat, ainakin hankearvio, tai joku näistä dokumenteista päätyi suosittelemaan sitä, muistaakseni lähinnä siksi, että synergiaedut koskelan varikon kanssa nähtiin liian tärkeänä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    300- ja 500-sarjoissa on (liikennekelpoista) kalustoa edelleen olemassa, joskin vain muutaman yksittäisen yksilön verran. Muussa tapauksessa Articien numerot alkaisivat numerosta 301.
    Olisiko ollut niin, että hyvin hetkellisesti oli kaksi vaunua 50, kun SR50:tä koeajettiin ja nykyinen 117 oli Saksassa?

  7. #622
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    933

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Puolalaisella palstalla minulta kysyttiin tähän liittyen, oliko Transtechin alkuperäisessä sopimuksessa puhetta nyky-Articeja pidemmistä vaunuista. Tietääkö joku?

  8. #623
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6466

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Puolalaisella palstalla minulta kysyttiin tähän liittyen, oliko Transtechin alkuperäisessä sopimuksessa puhetta nyky-Articeja pidemmistä vaunuista. Tietääkö joku?
    Joo, kyllä siellä oli. Kolme optiota yhteensä, niissä varauduttiin Laajasaloon, Jokeriin ja vanhemman kaluston korvaamiseen.

    Muistaakseni yhdessä optioista on varauduttu kaksisuuntaiseen, nykyistä pidempään kalustoon. Siitä oli olemassa piirustusluonnoksetkin jo vuosia sitten. Se optio käytetään nyt Jokeria varten.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #624

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Mitkä ovat muuten Tampereen ja Jokerin raitiovaunujen suurimmat erot, mitoissa ja paikkamäärissä?

    t. Rainer

  10. #625

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    312

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitkä ovat muuten Tampereen ja Jokerin raitiovaunujen suurimmat erot, mitoissa ja paikkamäärissä?

    t. Rainer
    seuraavasta esityksestä löytyvät mitat.
    http://www.tampere.fi/tiedostot/t/ux...ys04102016.pdf

    Tekniset pääarvot (vertailu Helsinkiin)
    • Kaksisuuntainen (Yksisuuntainen)
    • Pituus 37 m (27,6 m)
    • Leveys 2,65 m (2,4 m)
    • Istumapaikkoja 64 + 40 = 104 (74 + 14 = 88)
    • Kokonaiskapasiteetti 314 (199)
    • Raideleveys 1.435 mm (1.000 mm)
    • Moottoriteho 8 x 100 kW = 800 kW (8 x 65 kW = 520 kW)

  11. #626

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    seuraavasta esityksestä löytyvät mitat.
    http://www.tampere.fi/tiedostot/t/ux...ys04102016.pdf

    Tekniset pääarvot (vertailu Helsinkiin)
    • Kaksisuuntainen (Yksisuuntainen)
    • Pituus 37 m (27,6 m)
    • Leveys 2,65 m (2,4 m)
    • Istumapaikkoja 64 + 40 = 104 (74 + 14 = 88)
    • Kokonaiskapasiteetti 314 (199)
    • Raideleveys 1.435 mm (1.000 mm)
    • Moottoriteho 8 x 100 kW = 800 kW (8 x 65 kW = 520 kW)
    Eikö Jokeriin ollut tarkoitus hankkia n 35 metriä pitkiä 2-suuntavaunuja kanssa? http://www.talouselama.fi/uutiset/hk...-euroa-6595759

    Olisin kiinnostunut juuri niiden vaunujen mitoista, ei HKL:n nykyisten Artic-vaunujen.

    t. Rainer

  12. #627
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    80

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisin kiinnostunut juuri niiden vaunujen mitoista, ei HKL:n nykyisten Artic-vaunujen.
    t. Rainer
    Hankesuunnitelmassa sanotaan:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raide-Jokerin hankesuunnitelma
    Suunnittelun lähtökohtana on kahteen suuntaan ajettavat raitiovaunut, joissa
    on ovet molemmilla puolilla vaunua.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raide-Jokerin hankesuunnitelma
    Liikennöinnin käynnistymisvaiheessa lähtökohta on 2,4m leveä vaunu. Suunnittelussa
    on kuitenkin varauduttu 2,65m leveiden vaunujen käyttämiseen tulevaisuudessa,
    mikäli seudun muulla pikaraitioverkostolla päädyttäisiin tähän
    leveyteen ja lisäkapasiteettia tarvittaisiin tulevaisuudessa.
    Lisäksi siellä on mm. esimerkkinä kuva Transtechiltä:
    Nimi: Selection_077.jpg
Katselukertoja: 581
Koko: 67,3 KB

    Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan esityslistassa 1.11.2016 sanotaan näin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 18 / 01.11.2016
    Nyt päätettävänä oleva vaunukalustohankinta sisältää 29 kahteen suuntaan ajettavaa raitiovaunua, joiden leveys on 2,40 metriä ja pituus noin 35 metriä. Vaunut ovat ajettavuuden ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia nykyisen raitiotieverkon ja Artic-vaunujen ensimmäisen hankintaerän kanssa.
    Päätös oli ehdotuksen mukainen.

  13. #628

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Hankesuunnitelmassa sanotaan:




    Lisäksi siellä on mm. esimerkkinä kuva Transtechiltä:
    Nimi: Selection_077.jpg
Katselukertoja: 581
Koko: 67,3 KB

    Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan esityslistassa 1.11.2016 sanotaan näin:

    Päätös oli ehdotuksen mukainen.
    Mun mielestäni piirustuksen vaunu eroaa rakenteeltaan aika paljon nykyisestä Artic vaunusta, muistuttaa teliratkaisun osalta enemmän Variotramia. Onko kuva tosiaan Transtechin sivulta, itse en löytänyt sitä.

    t. Rainer

  14. #629
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    80

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni piirustuksen vaunu eroaa rakenteeltaan aika paljon nykyisestä Artic vaunusta, muistuttaa teliratkaisun osalta enemmän Variotramia. Onko kuva tosiaan Transtechin sivulta, itse en löytänyt sitä.

    t. Rainer
    Kuva on siis hankesuunnitelmasta, jossa lähteeksi mainitaan Transtech.

  15. #630
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: MLNRV3-hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Kuva on siis hankesuunnitelmasta, jossa lähteeksi mainitaan Transtech.
    Tässä vaunussa ovat kaikki telit vapaasti kiertyviä. Keskitelien päällä olevat vaunuosat asemoidaan vipujärjestelmällä, jonka HKL on patentoinut.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. M 300 -hankinta
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 303
    Viimeisin viesti: 03.05.2016, 18:04
  2. HKL: Hankinta-asiantuntijan tehtävä haettavana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.05.2013, 11:00
  3. TKL:n käytettyjen bussien hankinta 2012
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 23.06.2012, 21:57
  4. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  5. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •