Sivu 8 / 45 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011121828 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/663

Viestiketju: MLNRV3-hankinta

  1. #106
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Voisin veikata, että myös Bombardier tarjoaa tuotteitaan jälleen ja ne ovat jotain näiden vaunujen kaltaisia (lähde: Bombardier):

    Krakow

    Essen

  2. #107
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2110

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mutta kun pitää ehdottomasti olla 100%, vaikka se itse asiassa on aivan turhaa.
    Olen jo foorumin alkuaikoina koettanut kyseenalaistaa tuota täysimatalaa ratkaisua, jonka aikoinaan vaativat käytäntöön sellaiset ihmisryhmät, jotka kulkevat edelleenkin palvelutakseilla yms., eivätkä käytä näitä hankalankallliita epäonnisia rakenneratkaisuja vieläkään. Silloin, kuten nytkin hetken kuluttua, koetaan täällä tietenkin puolustella, että terve ihminen ei rappusia kaipaa, vaan pitää olla tasaista ja on vielä mukana kaikenlaisia rattaita, joita työntämällä sitäpaitsi pääsee liikkumaan "pummilla" maksamatta mitään lipunhintaa.

    Toisaalta kehotetaan välttämään kerrostaloissa hissejä ja kävelemään portaita aina kuin mahdollista kansanterveyteen viitaten. Mutta sitä vaan aina jää ihmettelemään, että mikä vaikeus on nousta kaksi askelmaa raitiovaunussa? Kansanterveyskin siinä kohenisi. Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä. Täysimataluus on täysin turhaa harrastelijamaista höpötystä, koska sitä ei Helsinkiin voida teknis-tyydyttävästi toteuttaa.

  3. #108
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Voisin veikata, että myös Bombardier tarjoaa tuotteitaan jälleen ja ne ovat jotain näiden vaunujen kaltaisia (lähde: Bombardier):
    Kesäkuussa UITP kongressissa Wienissä Bombardier esittelee uuden Flexity 2-tyypin. Vaunu on täysmatala mutta siinä on "konventionaaliset" telit.
    Tyyppi saattaa olla kehitetty nimenomaan itä-Euroopan markkinoille, koska todetaan, että juuri siellä kaivataan tuota 100% tekniikkaa. Lähde BS.

  4. #109

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Toisaalta kehotetaan välttämään kerrostaloissa hissejä ja kävelemään portaita aina kuin mahdollista kansanterveyteen viitaten. Mutta sitä vaan aina jää ihmettelemään, että mikä vaikeus on nousta kaksi askelmaa raitiovaunussa? Kansanterveyskin siinä kohenisi. Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä. Täysimataluus on täysin turhaa harrastelijamaista höpötystä, koska sitä ei Helsinkiin voida teknis-tyydyttävästi toteuttaa.
    Mielestäni pitäisi pyrkiä siihen että raitiovaunun kaikien ovien kohdalla ovat lattiat samalla korkeudella, ja mieluiten samalla korkeudella kuin pysäkin laituri. Se pitää joko toteuttaa madaltamalla lattiaa tai miksei korottamalla laituria kuten Saksan Stadtbahn-kaupungeissa on tehty. Vaunun sisällä voi sitten olla osastoja eri tasossa.

    Entsisaikojen 2-akselisissa vaunuissakin helpotettiin kyytiin nousemista niin että ovien kohdalla oli "vaunusilta" jonka lattia oli matalampana kuin vaunun keskiosa jossa istumapaikat olivat, mutta siitä periaatteesta luovuttiin vissiin 1950-luvun 4-akselisten vaunujen myötä.

    On totta että Helsingissä raitiovaunujen kulkua hidastavat muut seikat enemmän kuin portaiden nouseminen, mutta jos nyt edes ensin yksi hidaste poistettaisiin ja sitten ne muut.

    t. Rainer

  5. #110
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Vaunujen liikennenopeus ei "korkealattiaisesta" vaunusta, tai sanotaanko normaalista, koska matala on aina korostetusti "matala", se ei nopeutuisi sekuntiakaan, koska meidän pohjoiset erikoisolosuhteet vaativat kuitenkin aina pitkät seisonta-ajat satamääräisissä (Helsingissä 191 kpl, artikkeli Raitiossa 1/2009) raitioliikennettä hidastavissa liikennevaloissa ennen pysäkkiä, sen jälkeen tai niiden välillä.
    Onko siis itse asiassa turha tehdä mitään nopeuttamistoimia, koska liikennevaloissa seisotaan kuitenkin? Vai olisiko niin, että kaikkiin osa-alueisiin kannattaa vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan? Pysäkillä vietetyn ajan ja valoissa ennen tai jälkeen pysäkkiä vietetyn ajan summa ei ole vakio.

  6. #111

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3524

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Tietääkö kukaan milloin Helsinki päättää tarjouskilpailun toiselle kierrokselle pääsevät valmistajat?

    Jos Transtech otetaam mukaan, on luultavaa, että toiselle kierrokselle pitää päästää muitakin nyrkkipajoja.

  7. #112
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos Transtech otetaam mukaan, on luultavaa, että toiselle kierrokselle pitää päästää muitakin nyrkkipajoja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hilma
    Lyhyt selvitys nykyisestä kiskokalustotuotannosta viimeisen viiden (5) vuoden ajalta, jonka perusteella voidaan arvioida, että ilmoittautujalla on riittävä kokemus ja osaaminen kiskokaluston erityisesti raitiovaunujen toimittamisesta. Tietoja tarvitaan valittaessa osallistumispyynnön saajat. Selvityksen toimittaminen on vaatimuksena sille, että ilmoittautujalle voidaan lähettää varsinainen osallistumispyyntö
    -----
    Varsinaisen osallistumispyynnön perusteella osallistumishakemuksen jättäneiden raitiovaunujen toimittajien joukosta valitaan ne ehdokkaat, jotka kutsutaan osallistumaan neuvottelumenettelyyn.
    Ehkä ihan joka "nyrkkipaja" ei täytä tuota ehtoa.
    Jos jotain ymmärrän, tuo neuvottelumenettely lienee jo käynnissä. Mitä se sitten pitää sisällään. Eikös kesäkuussa ole tarkoitus tarjouspyynnöt lähettää.
    Ja sopimuksen pitäisi valitun kanssa tulla voimaan 1.11.

  8. #113
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Ei taida seurata. Meidän ratageometriallamme telien väli ei kovin pitkä voi olla. Skodan vaunussa telin kohdalla on lähes koko telin pituudelta kapea käytävä. Telien välin ollessa lyhyt väliin jäävät sinänsä vapaat matkustamo-osastot jäävät nekin lyhyiksi, joten kovin kummoista tilankäyttöä ei varmaankaan syntyisi.
    Tämä juuri on moninivelvaunujen ongelma. Olen kerännyt jo pitkään tietoja eri vaunutyypeistä. Matalalattiaisissa moninivelvaunuissa telirakenteet ja nivelet vievät vaunun tehollista pinta-alaa niin, että samalla matkustajamäärällä moninivelvaunut ovat 5–15 % pidempiä kuin telivaunut.

    Rakenteeltaan ja kustannuksiltaankin optimaalisia ovat Tvärbanan vaunun tapaiset osamatalat vaunut, jotka eroavatkin hyvin vähän menestyksekkäästä nivelraitiovaunun peruskonseptista. Nämä eivät vaan sovellu hyvin kuljettajarahastukseen, koska etuovea on vaikea saada matalalattiaiseksi ja ilman portaita. Kovin pitkää ei vaunusta voi tehdä, jos pitää ajaa jyrkkäkaarteisella verkolla. Usein näitä vaunuja tehdäänkin 25 metrin minimikaarresäteisiin.

    Antero

  9. #114

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Nämä eivät vaan sovellu hyvin kuljettajarahastukseen, koska etuovea on vaikea saada matalalattiaiseksi ja ilman portaita.
    Suunniteltu kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen käyttöönotto onneksi sopivat yhteen aika hyvin.

  10. #115

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1903

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Suunniteltu kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen käyttöönotto onneksi sopivat yhteen aika hyvin.
    Pahoin pelkään, että tässäkin tyritään taas. Pitäisi sitäpaitsi olla "...kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen tilaaminen..."

  11. #116

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Pahoin pelkään, että tässäkin tyritään taas. Pitäisi sitäpaitsi olla "...kuljettajarahastuksen lopetusajankohta ja uusien vaunujen tilaaminen..."
    Käyttöönotto on vielä myöhemmin kuin tilaaminen, eli vielä varmemmin ollaan päästy rahastuksesta siihen mennessä. Ja rahastukseen sopimattomien ohjaamojen suunnittelu voidaan ajatella myös yhtenä lisäaseena poliitikkojen venkoilua vastaan. Kun se ei vaan onnistu, niin se ei onnistu

  12. #117
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6465

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Käyttöönotto on vielä myöhemmin kuin tilaaminen, eli vielä varmemmin ollaan päästy rahastuksesta siihen mennessä. Ja rahastukseen sopimattomien ohjaamojen suunnittelu voidaan ajatella myös yhtenä lisäaseena poliitikkojen venkoilua vastaan. Kun se ei vaan onnistu, niin se ei onnistu
    Johan tuo on poliitikkojen puolesta jlk:ssa hyväksytty. Nyt kestää vaan lippuautomaattien selvittäminen, ja eiköhän siihenkin muutama vuosi saada kulumaan.

    HKL-RL mun ymmärtääkseni haluaisi tilata kuljettajarahastukseen soveltuvan vaunun ihan siitä käytännön syystä, että poliittiset päätökset ovat aina mitä ovat; ehkä seuraavalla valtuustokaudella palataan taas kuljettajarahastukseen, ja siinä sitä sitten ollaan hankalien ja ehkä osin mahdottomien tai ainakin kalliiden ja epämukavien muutostöiden edessä.

  13. #118

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Johan tuo on poliitikkojen puolesta jlk:ssa hyväksytty. Nyt kestää vaan lippuautomaattien selvittäminen, ja eiköhän siihenkin muutama vuosi saada kulumaan.

    Toivottavasti selvitetäänkin kunnolla. Suurin uhkakuva joka tulee mieleeni on, että lippuautomaateiksi hankitaan jotain Windows-pohjaisia romuja, jotka tarjoavat BSOD:iä lipun sijaan.

  14. #119

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HKL-RL mun ymmärtääkseni haluaisi tilata kuljettajarahastukseen soveltuvan vaunun ihan siitä käytännön syystä, että poliittiset päätökset ovat aina mitä ovat; ehkä seuraavalla valtuustokaudella palataan taas kuljettajarahastukseen, ja siinä sitä sitten ollaan hankalien ja ehkä osin mahdottomien tai ainakin kalliiden ja epämukavien muutostöiden edessä.
    Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.

    Jos raide-jokeri olisi jo olemassa kun kokeiluun ryhdytään, se olisi sopivin pilottilinjaksi, mutta sen puuttuessa jokin muu joka ei mene ihan keskustan kautta, ja jolla ei matkusta ulkopaikkakuntalaisia niin paljon, kuten esim kasi.

    t. Rainer

  15. #120

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni kuljettajarahastuksesta luopumista kannattaa kokeilla ensiksi pilottina jollain tietyllä linjalla, ja saatujen kokemusten perusteella jatkaa muihin tai sitten ei.
    No sehän vasta asioita sotkeekin, jos jollain linjalla kuskilta saa lippuja ja jollain ei. Takuuvarmasti kokemukset siitä kokeilusta ovat huonoja. Tämä on muutenkin asia, joka vaikuttaa kokonaisuutena positiivisesti vasta pitkän ajan kuluttua. Hyödyt ovat kyllä tarkkaan tiedossa, joten ei siihen mitään kokeilua tarvita.

Vastaavia viestiketjuja

  1. M 300 -hankinta
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 303
    Viimeisin viesti: 03.05.2016, 18:04
  2. HKL: Hankinta-asiantuntijan tehtävä haettavana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.05.2013, 11:00
  3. TKL:n käytettyjen bussien hankinta 2012
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 23.06.2012, 21:57
  4. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  5. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •