Varioista 45 minuutissa

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
17
Niille jotka eivät ole sattuneet huomaamaan ohjelmatiedoista, MTV3:lla juuri nyt pyörivässä 45 minuuttia ohjelmassa tulee parhaillaan juttua HKL:n Varioista ja niiden ongelmista.

/Kalle
 
Missasin juuri ja juuri Vario-osuuden temppuilevan digiboxin vuoksi. :(

Referaatti ohjelmasta olisi paikallaan, voisiko joku ohjelman nähnyt esittää jotain kiinnostavimpia yksityiskohtia? Tässä on jotain, mutta ei tarpeeksi tarkasti.
 
Missasin juuri ja juuri Vario-osuuden temppuilevan digiboxin vuoksi. :(
Minulla ohjelma on tallessakin. Mutta tässä mitä nyt eilisestä muistan.

Ohjelmassa jututettiin Bombardierin ratikkapuolen johtajaa Berliinissä siinä hallissa, jossa varioita korjaillaan. HKL:ltä haastateltiin Olli-Pekkaa ja Tapio Ketolaa.

Jutun sävy oli hieman ilkeä Bombardierille. Sanottiin, että haastattelu oli vaikeata ja näytettiin myös, miten haastateltavan oli vaikea keksiä vastauksia. Irvailtiin, ettei ole kiire korjauksissa, kun arkena töissä oli vain yksi mies. Ei kysytty eikä vastattu, miksi. Bomba ei kehunut kauppaa kovin hyväksi, mutta sanoivat, että siitä on ollut heille paljon oppia.

Kiusallisin kysymys HKL:lle oli johtaja Ketolalle siitä, miksi tilattiin vaunut, kun maailmassa oli olemassa vasta yksi. Vastaus oli, että ei silloin ollut siitä yhdestä tietoa, että Vario olisi huono.

Olli-Pekka selosti asiallisesti Variossa esiintyneitä ongelmia ja sitä, mitä oli sovittu että piti olla.

Mannet mainittiin apuna kalustopulaan, samoin todettiin, että 9:n viipyminen on helpottanut, kun ei olisi ollut vaunuja.

Matkustajia jututettiin, ja heistä vaunut ovat ihan hyviä ja parempia kuin korkealattiaiset. Yksi osasi mainita äänekkyyden. Sanoisin, että tämä oli ja on meille täällä forumilla tärkeä asia. Asiakkaat ovat tyytyväisiä niihin vaunuihin, jotka liikenteessä ovat pysyneet. He eivät ongelmia koe eivätkä näe, vaan he kokevat matalalattiavaunun edut. Tältä kannalta Variot ovat olleet hyvä hankinta, vaikka me tiedämmekin vaunujen käyttöön ja ylläpitoon liittyviä ongelmia.

Kuvissa näkyi, miten Varioita oli purettu palasiksi ja lattiat auki pelkiksi rangoiksi.

Lopuksi kummasteltiin sitä, miten Bombalta voidaan saada tarjous uusistakin vaunuista. Mutta oleellinen yksityiskohta jäikin kertomatta, eli että Vario ei enää ole Bomban tuote. Jos pikemminkin pitäisi kummastella, että Stadler saa tarjota ratikoita HKL:lle. Sanoisin näet pikemminkin niin, että loppujen lopuksi tämä on Bomballe hyväkin referenssi. Onhan sentään voitu sopia Bomban kanssa ongelmien korjaamisesta, eli Bomba on osoittanut olevansa tältä osin hyvä toimittaja.

Antero
 
Minullakin on kyseinen ohjelma tallessa. Tarvittaessa toimitan siitä kopioita halutuissa formaateissa.

Bonuksena ohjelmassa oli Elina Brotheruksen ottamia alastonkuvia ja kaiken huippuna mun idolin, Anne Mattilan, haastattelu.
 
Minuakin hieman kummastutti ohjelman asenne kauppoihin. Jos jollain valmistajalla on valmiiksi kokemusta Helsingin verkostosta ja sääoloista, niin tottakai siltä voi ottaa uuden tilauksen. Harmi, ettei kukaan hoksannut mainita tätä. Tai sitten on harmi, että se oli leikattu pois.
 
Jos jollain valmistajalla on valmiiksi kokemusta Helsingin verkostosta ja sääoloista, niin tottakai siltä voi ottaa uuden tilauksen.
Siemensillä on paljon kokemusta Baselin verkosta ja sääoloista, mutta silti Siemens ei tarjonnut avantojaan Baseliin.

Ohjelmassa taidettiin väittää, että Bombardier on saksalainen yritys.
 
Kun tuolla ylempänä mainittiin kahden HKL-RL:n edustajan nimetkin, niin kerrottakoon ne nyt ihan oikeissa muodoissa eli Ollipekka Heikkilä ja Timo Ketola. Heikkilä hoitaa kehittämispäällikön tehtäviä ja Ketola on raitioliikenneyksikön johtaja.
 
Siemensillä on paljon kokemusta Baselin verkosta ja sääoloista, mutta silti Siemens ei tarjonnut avantojaan Baseliin.
Ehkäpä juuri siksi. Stadler ei tarjonnut VR Oy:lle Regio Shuttle -dieselmoottorivaunuja. Ehkä siksi, että tiesi asiakkaasta jotain.

Markkinatilanne ratikoille on Euroopassa supistumaan päin sen vuoksi, että suurin buumi alkaa olla ohi. Länsimaissa on hankittu uutta matalaa kalustoa, ja sen odotetaan olevan hyvin pitkäikäistä. Kyllä tarjolla olevat kaupat kaikkia kiinnostavat, ja hyvä yritys otta kokemuksistaan opiksi.

Antero
 
Kiitos täsmennyksistä. Ollipekka yhteen, taisi olla kyllä ohjelmassa erikseen kirjoitettuna.
Mutta ohjelmassa nimeltään "Joukkoliikennefoorumi" me kirjoitammekin asiat niiden todellista laitaa vastaavalla tavoin... Muiden ohjelmien kirjoitus- ja esittämistavat jättänemme omaan arvoonsa. ;) (Tämä oli kevennys).
Raportti oli mielenkiintoinen, vaikkakin sensaatiohakuinen. Tosin tuosta aiheesta ei voi todenmukaisesti raportoida oikein mitenkään niin, ettei juttu olisi tavalla toisella sensaatiomainen. Vastoinkäymisten rykelmä on kuitenkin valtaisa ja kysymys on kuitenkin huomattavasta julkisesta kaupasta. Lisäksi raitiovaunut näkyvät (ja kuuluvat) voimakkaasti katukuvassa ihmisten ja liikenteen keskellä, nyt tietenkin vaunujen ollessa epäkunnossa tilanne on niin päin, että ne eivät näy niin paljon kuin matalalattiapalveluja kaipaavat asiakkaat haluaisivat. Toivonemme kaikki sitä, että vaunut saataisiin pikaisesti sellaiseen kuntoon, että niillä voidaan menestyksellisesti hoitaa Helsingin laajenevaa raitiovaunuliikennettä.
 
Eilinen 45-minuutin Vario-juttu on myös nähtävissä netissä. Sieltä löytyy myös arkistosta vuoden takainen juttu klikkaamalla 18.10.2006-lähetystä.

Jos katsoo ensin eilisen ja sitten vuoden takaisen jutun, tulee aika hauska vertailu. Esim. eilisessä ollut lyhyt pätkä OP Heikkilän haastattelua olikin jo vuoden vanhaa. Oikeastaan ainoa ero on, että rv-yksikön johtaja on vaihtunut ja kaikki vaunut ovat nyt käyneet Saksassa. Muuten ollaan yhtä lailla ihmeissään kuin viime vuonna ja vaunujakin on suunnilleen sama määrä ajossa.

Antero
 
Alkaakohan taas samantyylinen mediasirkus Vauriotramien tiimoilta, kuin oli keväällä? Akateeminen arvaukseni (ja toivomukseni) on lopputuloksen saattavan olla erilainen...
 
Takaisin
Ylös