2-akselisten raitiovaunujen sähköjarrut

PSi

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
125
Millaiset ovat olleet 2-akselisten moottorivaunujen jarrutuskytkennät?

Todennäköisesti jarrutus on tehty oikosulkujarrulla.
Onko jarruissa käytetty moottorien rinnan- vai ristiinkytkentää?

Muistan että 2-akselisten raitiovaunujen sähköjarrua ei koskaan käytetty. Miksi? Nousiko moottoreiden/vastusten lämpötila/jännite jarrutuksessa liian suureksi?

Millainen on Oy Stadin ratikat Ab:n vaunun numero 50 jarrutuskytkentä, kun siinä sähköjarrua voidaan käyttää normaalina käyttöjarruna uudempien 4-akselisten vaunujen tapaan? Onko sen moottorit jarrutettaessa vierasherätteisiä (akusto/yläjohto)?

Törmäsin Raitio.org-sivuston "Raitiovaunut HKL" -sivun:

https://www.raitio.org/suomen-raitiotiet-ja-raitiovaunut/helsingin-raitiotiet/raitiovaunut-hkl/

alaosassa esimerkkikuvaan, ja selitykseen, jossa kerrotaan, että vuodesta 1924 eteenpäin on perävaunuihin asennettu solenoidijarru. Kuinka solenoidijarru on kytketty moottorivaunun sähköjärjestelmään? Perävaunujen esittelysivuilla puhutaa solenidijarrun sijaan oikosulkujarruista. Eihän perävaunuissa ollut oikosuljettavia moottoreita?

pekka
 
Takaisin
Ylös