Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2018

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
6.10.
Ykkösellä MLNRV2 #99 vuorossa 207, 97, 101, 78, 89, 94, 72, 81, MLNRV1 #116 ja 118.
Linjalla 6/T/8/9 MLNRV2 #73, Artic 426 vuorossa 171 ja 419 vuorossa 153. Linjalla 2/3/7 Artic 413 vuorossa 119, 431 vuorossa 125, Vario 229 vuorossa 113, 210, 221, 236 vuorossa 122, 214 ja 228 vuorossa 133.
 
10.10

Artic 455 on ollut tänään koeajossa. Siltä kirjauduttiin Linjan 8 lähdölle 16:37 klo 11:44 läntisellä Brahenkadulla, josta se ajoi Kurvin kautta Sturenkadun ja Hämeentien risteykseen ja kirjautui pois LIJ-järjestelmästä klo 11:51.
 
11.10

Vario 206, joka oli Raitioseuran sivuston mukaan varastoitu Koskelan tilapäiseen halliin maaliskuussa, tällä hetkellä linjalla 4. Tämä on Vaunun 228 lisäksi jo toinen joka on otettu takaisin liikenteeseen tilapäisestä hallista.
 
11.10

Vario 206, joka oli Raitioseuran sivuston mukaan varastoitu Koskelan tilapäiseen halliin maaliskuussa, tällä hetkellä linjalla 4. Tämä on Vaunun 228 lisäksi jo toinen joka on otettu takaisin liikenteeseen tilapäisestä hallista.

Korjaus yllä olevaan: Numerolla 206 linjalla 4 näkynyt vaunu ei suinkaan ollut Vario 206, vaan Artic 454, joka saattoi olla ensimmäistä kertaa linjaliikenteessä. Havaitsin vaunun omin silmin Aleksilla aamulla ja ihmettelin, kun sitä ei näkynyt kartalla, kunnes tajusin. Jostain kumman syystä se on kirjautunut väärällä numerolla, eli onkohan siihen asennettu jokin vaunusta 206 poistettu laite, jonka asetukset on unohdettu muuttaa? Aamulla näin linjalla 4 myös yhden oikean Varion, joka oli 229.
 
Numerolla 206 linjalla 4 näkynyt vaunu ei suinkaan ollut Vario 206, vaan Artic 454, joka saattoi olla ensimmäistä kertaa linjaliikenteessä.

Nyt kaipaisin selitystä Makke93:lta: havaitsitko 206:n linjalla 4 vai sepititkö "havainnon" livedatan perusteella?
 
Nyt kaipaisin selitystä Makke93:lta: havaitsitko 206:n linjalla 4 vai sepititkö "havainnon" livedatan perusteella?

Livedatan mukaan katsottu. Jos kerran NS on vaunun 454 nähnyt liikenteessä ja livedatan mukaan paikalla on seisonut vaunu 206, niin ei kai minulta enää selvitystä tarvita. Torjun kuitenkin sanamuodon "sepittäminen", livedata on ollut tähän asti aina luotettava lähde. Mainittakoon myös että vaunun 228 olen nähnyt uudelleen liikenteessä ihan omin silmin, eli ei olisi ollut ensimmäinen kerta kun varastoitu vaunu tulee takaisin liikenteeseen.

Tuo väärä kylkinumero LIJ-laiteissa on tosiaan kummallista, kun livedatassa on ollut vaunun oikea numero käytössä syyskuun koeajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo väärä kylkinumero LIJ-laiteissa on tosiaan kummallista, kun livedatassa on ollut vaunun oikea numero käytössä syyskuun koeajolla.

Kummallista, tosiaan. Minäkään en ole nykyisen livedatan aikana huomannut kertaakaan aiemmin virhettä vaunujen numeroinnissa. Näyttäisi sama virhe olevan tänäänkin valloillaan, koska linjalla 6(T)/8 on parhaillaan vaunu "206".
 
Torjun kuitenkin sanamuodon "sepittäminen", livedata on ollut tähän asti aina luotettava lähde.

Kyllä se on sepittämistä, kun kyse ei ole omin silmin tehdystä havainnosta, vaan tietojärjestelmän kautta saadusta tiedosta, jonka epäluotettavuus tuli juuri todistettua. Jos livedatasta bongaa mielenkiintoisia sijoituksia, pitäisi viestissä vähintäänkin kertoa siitä että tieto on saatu livedatasta eikä oikeana havaintona, jotta lukijat voivat itse harjoittaa lähdekritiikkiä.
 
Kyllä se on sepittämistä, kun kyse ei ole omin silmin tehdystä havainnosta, vaan tietojärjestelmän kautta saadusta tiedosta, jonka epäluotettavuus tuli juuri todistettua. Jos livedatasta bongaa mielenkiintoisia sijoituksia, pitäisi viestissä vähintäänkin kertoa siitä että tieto on saatu livedatasta eikä oikeana havaintona, jotta lukijat voivat itse harjoittaa lähdekritiikkiä.

Kyllä se silti havainto on vaikkei ole näköhavainto, eikä mitään sepittämistä. Mutta kyllä sen ymmärtää että jos pitää havaintoa ja näköhavaintoa toistensa synonyymeinä, kun viime toukokuuhun asti ainoa tapa tehdä havaintoja oli omin silmin. Ei se livedata ole sen epäluotettavampaa kuin omat silmät. Täällä on havaintoketjut täynnä esimerkkejä siitä kuinka joku on nähnyt kylkinumeron väärin ja toiset ovat korjanneet. Se livedata ei vilahda ohi nopeasti, ole hämärässä tai juuri sillä etäisyydellä, että näkee väärin.

Tosin olisi silti pitänyt mainita lähteen olevan livedata, ja olen näin yleensä tehnytkin, mutta se nyt tällä kertaa unohtui.

Niin tosiaan piti sanoa tuosta 454:n linjaliikenteeseen tulosta, että nyt pystyttäisiin ajamaan raitiovaunuliikennettä pelkillä välipaloilla ja Articeilla, vaikkakin 90% käyttöasteella, eli Variot on nyt rimaa hipoen mahdollista poistaa liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se silti havainto on vaikkei ole näköhavainto, eikä mitään sepittämistä. Mutta kyllä sen ymmärtää että jos pitää havaintoa ja näköhavaintoa toistensa synonyymeinä, kun viime toukokuuhun asti ainoa tapa tehdä havaintoja oli omin silmin. Ei se livedata ole sen epäluotettavampaa kuin omat silmät. Täällä on havaintoketjut täynnä esimerkkejä siitä kuinka joku on nähnyt kylkinumeron väärin ja toiset ovat korjanneet. Se livedata ei vilahda ohi nopeasti, ole hämärässä tai juuri sillä etäisyydellä, että näkee väärin.

Tosin olisi silti pitänyt mainita lähteen olevan livedata, ja olen näin yleensä tehnytkin, mutta se nyt tällä kertaa unohtui.

Niin tosiaan piti sanoa tuosta 454:n linjaliikenteeseen tulosta, että nyt pystyttäisiin ajamaan raitiovaunuliikennettä pelkillä välipaloilla ja Articeilla, vaikkakin 90% käyttöasteella, eli Variot on nyt rimaa hipoen mahdollista poistaa liikenteestä.

Jostain syystä kuitenkin 11.10. Katajanokan sillan yli ajoi puolen päivän maissa Vario. Jos se oli linjalla niin se oli nelosella, valitettavasti havainto tehty kaukaa.
 
13.10.
Ykkösellä MLNRV2 #87 vuorossa 201, 97, 74, 102, 82, 98, 98, 77, 99, MLNRV1 #115 ja 116.
Linjalla 2/3/7 Vario 236, 210 vuorossa 111, Artic 434 vuorossa 126, 447 vuorossa 125 ja 416 vuorossa 123.
 
15.10.
Artic 447 linjalla 10 vuorossa 191 ja 452 linjalla 4 vuorossa 147. Linjalla 6/T/8/9 Vario 218, 216 vuorossa 177, Artic 442 vuorossa 163, 431 vuorossa 150 ja 414 vuorossa 158.
 
Jostain syystä kuitenkin 11.10. Katajanokan sillan yli ajoi puolen päivän maissa Vario. Jos se oli linjalla niin se oli nelosella, valitettavasti havainto tehty kaukaa.

Lienee ollut vaunu 229, jonka näin selkeästi omin silmin aamulla Lasipalatsin tienoilla linjalla 4. Neloslinjalla lienee siis tuona päivänä ollut yksi oikea Vario (229) ja yksi "sepitetty" Vario (206).

Tänään livedatassa näkyvä vaunu 454 lienee oikea Artic 454, eli luultavasti virhe on korjattu ja kyseinen vaunu näkyy vastedes omalla numerollaan myös digitaalisesti.
 
Takaisin
Ylös