Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Osamatalalattiainen nivelraitiovaunu (vai miten se termi menikään?) 80 näytti olevan eilisiltana 14.12. koeajolla. Vaunu kääntyi Kaivokadulta Mannerheimintielle etelän suuntaan n. klo 22.15.
 
Osamatalalattiainen nivelraitiovaunu (vai miten se termi menikään?) 80 näytti olevan eilisiltana 14.12. koeajolla...
Ja tänään se esiintyi aamulla YLEn aikaisessa radiossa. Ollipekka Poutanen kertoi, että koehenkilöliikenteeseen päästään välipäivinä. Varsinaiseen liikenteeseen vasta tammikuussa, koska invaramppi tulee vasta silloin. Nykyisillä koeajoilla on suoritettu lujuusmittauksia laskelmien tarkistamiseksi. Ilmeisesti mittauksia on nyt tehty tarpeeksi ja välipala saa vihdoin sisustuksen.

Hieno juttu, mutta lähes 20 vuotta myöhemmin kuin muualla maailmassa. Ensimmäinen 2-nivelinen osamatalavaunu tuli ajoon 1989 Würzburgin metriselle systeemille. Siellä vaunun pituus on 32,6 m ja istumapaikkoja 74+4. Välipalan pituus on 8,5 m ja välipala on kahdella telillä varustettu vaunu päätyosien nojatessa nivellettynä välipalan päätyihin. Välipalan rakenne on siis samantapainen kuin Tallinnan välipaloissa, joissa on alla omat pyörät. Mutta Tallinnassa välipala on 2-akselinen vaunu ja siksi koko pituudeltaan matala.

Mitäs muuten ajattelisitte sellaisesta ideasta, että seuraavista välipaloista tehtäisiinkin pidempiä kuin tämä proto on? Tosin meillä taitaa maksimi teliväli olla nykyisen välipalan 6,5 m.

Antero
 
Mitäs muuten ajattelisitte sellaisesta ideasta, että seuraavista välipaloista tehtäisiinkin pidempiä kuin tämä proto on? Tosin meillä taitaa maksimi teliväli olla nykyisen välipalan 6,5 m.

Niistä ei valitettavasti saa nykyistä pitempiä, kun niiden pitää selviytyä 15 m kaarresäteestä. Periaatteessa välipaloja voisi toki liittää vaunuun 2 kpl.
 
Niistä ei valitettavasti saa nykyistä pitempiä, kun niiden pitää selviytyä 15 m kaarresäteestä. Periaatteessa välipaloja voisi toki liittää vaunuun 2 kpl.
Näitähän on jo Saksassa. 2-nivelvaunuja on jatkettu matalalattiavälipalalla.

Antero
 
Ja tänään se esiintyi aamulla YLEn aikaisessa radiossa. Ollipekka Poutanen kertoi, että koehenkilöliikenteeseen päästään välipäivinä.
Kuulin itse aamun radiossa Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen Raitioliikenneyksikön (HKL-RLY) kehittämispäällikkö DI Ollipekka Heikkilän kertovan C-vaunun rakentamisen etenemisestä. Sää oli kyllä pitkin päivää Poutasta, ei satanut tahi ollut pilvistä :)

Koehenkilöliikenne tapahtuu tosiaankin jonain "välipäivistä" ja siitä sitten koehenkilöille varmaankin viestitään elektroonisesti...
 
Tuossa noin kello 21.15. vaunu 80 körötteli Alppilan halki Brahenkadulle jne... Näin vasta nyt ensimmäistä kertaa luonnossa. Mukavasti näytti kulkevan.
 
Ja tänään se esiintyi aamulla YLEn aikaisessa radiossa. Ollipekka Poutanen kertoi...
Joo, anteeksi vain. Tietenkin Heikkilä HKL:stä. Poutanen on KSV:n liikennesuunnittelupäällikkö ja etunimikin kirjoitetaan erikseen eli Olli-Pekka. Tämä taitaa olla minulle ylivoimaisen vaikeata kirjoittaa oikein Heikkilästä.:icon_frown:

Antero
 
Hkl 80 välipala (ei syötävä) ratikka on lollut liikkeellä viimeaikoina pelkällä kuljettajalla.



1. 9.12 klo 18.45 Eira.
2. 15.12 klo 18.30 Mikonkadun pysäkki.
3. 17.12 klo 17.30 Kolmikulmassa.
 
Eilen vaunu 80 oli taas liikenteessä, ohjaimissa näkyi olleen palstatuttumme rvk1249. Vaunu ajeli klo 16.25 Mäkelänkatua uintikeskuksen kohdalla Käpylään päin. Välipalaosa näkyi olevan vielä ilman sisävaloja. Myöhemmin illalla näin vaunun keskustassa.
 
Helsinki 21.12.

Eira: Nr I nro 32 hajosi Viiskulman ja Eiran Sairaalan välissä. Vario 208 joutui työntämään sen jonnekin kello 13.25. Perässä kulkivat nrot 44 ja 82.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eilen 20.12. näin koevaunun 80 niinkin myöhään kuin klo 22.30 kääntymässä Sturenkadulta Mäkelänkadulle.
 
TEP70 sanoi:
Eilen...näin koevaunun 80 niinkin myöhään kuin klo 22.30....
Taitaa olla päiväaika aika usein varattu vaunun fiksaamiseen VH:ssa ja sitten "töitten jälkeen" vasta pääsee koeajokuljettaja keräämään matkamittariin tiettyä varsin huomattavan suuruista sisäänajokilometrimäärää...
 
NrvII80 Kauppatorilla puolenyön aikaan torstain 21.12. ja perjantain 22.12. välisenä yönä. Vaunu ei aivan mahdu suojateiden väliin, mutta kunhan ajaa aivan edessä olevaan suojatiehen kiinni, ei perä ole kuin vähän takana olevan suojatien päällä...
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös