Tampereen raitiotien liikennöinnin kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Tampereen raitiotien liikennöinnin kilpailutus alkoi eilen. Alla joitakin otteita osallistumispyyntömateriaalista.

Hankinta toteutetaan palveluallianssina. Allianssipalvelu toteutetaan peräkkäisinä kehitys- ja palveluvaiheina. Kehitysvaiheessa sopimusosapuolet laativat vähintään:
  • liikennöintiä koskevan palvelusuunnitelman
  • kehitys- ja palveluvaiheen projektisuunnitelmat
  • palveluvaiheen tavoitebudjetin ja ensimmäisen liikennöintijakson tavoitekustannuksen
  • tilaajan tavoitteista johdetut avaintulostavoitteet ja niiden mittarit
Tilaaja päättää kehitysvaiheen päätyttyä erikseen palvelusuunnitelman vahvistamisesta ja siirtymisestä palveluvaiheeseen. Kehitysvaihe päättyy, kun osapuolet allekirjoittavat palveluvaiheen tilauksen tai jos tilaaja päättää keskeyttää palvelun. Palveluvaiheessa toimittaja toteuttaa palvelun palvelusuunnitelman mukaisesti.

Hankittava palvelu sisältää seuraavat tehtävät, jotka täsmentyvät kehitysvaiheessa:
  • raitiotien liikennöinnin suunnittelu
  • raitiotien liikennöinti
  • raitiotien liikenteenohjaus
  • raitiotien sähkönsyötön valvonta
  • oman henkilöstön koulutus
  • vaunukaluston liikennekelpoisuuden varmistaminen ennen liikenteeseen lähtemistä ja liikennöinnin aikana (vikojen ja puutteiden ilmoittaminen)
  • maksujärjestelmän ajoneuvolaitteiden toimivuuden valvonta (vikojen ja puutteiden ilmoittaminen)
  • informaatiojärjestelmän toimivuuden valvonta (vikojen ja puutteiden ilmoittaminen)
  • infran kunnon valvonta (vikojen ja puutteiden ilmoittaminen)
  • raitiotiejärjestelmän matkustajamäärän kasvua tukeva asiakaspalvelu
  • raitioliikennettä korvaavan liikenteen suunnittelu ja tilaaminen
Tilaajan palvelulle asettamat tavoitteet ovat:
  • Liikenteen sujuva käynnistäminen: liikenteen käynnistäminen toteutuu suunnittelulla tavalla, käynnistyksessä esiin tulevien ongelmatilanteiden nopea hoitaminen ja korjaavat toimenpiteet
  • Yhteisen turvallisuuskulttuurin luominen: turvallisuusjohtamisjärjestelmän laatiminen yhteistyössä Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa, työ- ja liikenneturvallisuusseurantajärjestelmän kehittäminen
  • Onnistunut yhteistoiminta eri osapuolien kesken kehitysvaiheen ja palveluvaiheen aikana: tavoitteiden mukaan onnistunut yhteistoiminta kehitysvaiheessa sekä palveluvaiheessa tilaajien, raitiotien rakentajan ja kalustotoimittajan kanssa
  • Henkilöstön kehittäminen: asiakaspalvelun ja liikennöinnin koulutus, em. taitojen ylläpitäminen ja kehittäminen työsuhteen aikana, työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja kehittäminen
  • Kustannustehokas toiminta: palvelun hyvä hinta-laatusuhde, kustannustehokkuuden kehittäminen sopimussuhteen aikana
  • Raitiotien matkustajamäärän kasvu: liikennöinnin täsmällisyys, täsmällisyyden mittaaminen ja kehittäminen, asiakastyytyväisyyden mittaaminen ja kehittäminen,
    liikennöinnin luotettavuus, luotettavuuden mittaaminen ja kehittäminen
Raitiotien liikennöinti aloitetaan teknisellä koeliikenteellä aikavälillä 4/2020 – 3/2021, kaupallisella koeliikenteellä 4/2021 – 8/2021 ja kaupallinen liikenne aloitetaan todennäköisesti 8/2021. Sopimuksen voimassaolo päättyy vuonna 2031, mutta tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta tämän jälkeen vielä 3 vuotta.

Poimintoja hankinnan aikataulusta:
  • osallistumishakemusten jättö 14.12.2018
  • tarjoajien valinta 19.12.2018
  • alustavien tarjousten jättö 21.1.2019
  • tarjoajien mahdollinen karsinta 25.1.2019
  • alustavan palvelusuunnitelman jättö 13.3.2019
  • hintatarjouksen jättö 10.4.2019
  • hankintapäätös 24.4.2019
Alustavassa tarjouksessa vertailuperusteina on projektitiimin kuvaus (painoarvo 25%), projektitiimin kokemus (25%) ja kehitysvaiheen projektisuunnitelma (50%).

Lopullisen tarjouksen vertailuperusteet ovat projektitiimin kuvaus (painoarvo 5%), projektitiimin kokemus (5%), kehitysvaiheen projektisuunnitelma (10%), alustava palvelusuunnitelma (25%), projektinjohto- ja yhteistyökyky (15%) ja hintatarjous (40%).

Hankintailmoitus
 
Tampereen raitiovaunuprojekti

Tampereen raitsikkaliikennöinnistä on jätetty 6 tarjousta: Ab Stockholms Spårvägar, Go-Ahead Finland Oy, Länsilinjat Oy, Transtech Oy, VR-Yhtymä Oy ja Väinö Paunu Oy. Aamulehden juttu: https://www.aamulehti.fi/a/201362060 Mielenkiintoista, että Transdev ja erään skotlantilaisen muovikassimiehen tarjoukset puuttuvat kummankin aiemmista uhoista huolimatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen raitiovaunuprojekti

Mielenkiintoista, että Transdev ja erään skotlantilaisen muovikassimiehen tarjoukset puuttuvat kummankin aiemmista uhoista huolimatta.

Minusta on mielenkiintoista, ja oikein positiivista, että Länsilinjat ja Paunu ovat rohkaistuneet jättämään tarjoukset, vaikka ratikka aluksi niitä niin kovasti pelotti ja herätti niissä vastustusta.
 
Vs: Tampereen raitiovaunuprojekti

Minusta on mielenkiintoista, ja oikein positiivista, että Länsilinjat ja Paunu ovat rohkaistuneet jättämään tarjoukset, vaikka ratikka aluksi niitä niin kovasti pelotti ja herätti niissä vastustusta.

Tuskin pelotti yrityksessä, vaan enemmänkin työntekijöissä.
 
25.1. suunnitelluksi tehty tarjoajien mahdollinen karsinta on nyt tehty ja loppusuoralle pääsivät VR-Yhtymä, Länsilinjat ja yhteenliittymä Transtech+Keolis.

Ylen uutinen
 
Miksi liikennettä ei voida operoida Tampereen kaupungin oman yhtiön tai laitoksen kautta ?
 
Miksi liikennettä ei voida operoida Tampereen kaupungin oman yhtiön tai laitoksen kautta ?

Hyvä kysymys. Kilpailuttamiskiimassa on järki usein hukassa ja kilpailuttaminen on silloin itseisarvo. Myös kalustonvalmistajan osallistuminen tähän kilpailutukseen on aika outoa vai onko tarkoituksena vain mahdollisen kilpailuttamisen voiton jälkeen myydä operointiliiketoiminta pikaisesti eteenpäin?
 
Hyvä kysymys. Kilpailuttamiskiimassa on järki usein hukassa ja kilpailuttaminen on silloin itseisarvo. Myös kalustonvalmistajan osallistuminen tähän kilpailutukseen on aika outoa vai onko tarkoituksena vain mahdollisen kilpailuttamisen voiton jälkeen myydä operointiliiketoiminta pikaisesti eteenpäin?

Esimerkiksi täällä Helsingissä raitioliikenteen ja metron hoitaa HKL. Onkohan siinä jonkun mielestä jotain vikaa. Mutta vielä vähemmän minun kaaliin menee että junien lähiliikenteen kilpailuttamisella saavutettaisiin jotain, mutta jääräpäisesti siinä edetään käärmettä pyssyyn -menetelmällä.
 
Esimerkiksi täällä Helsingissä raitioliikenteen ja metron hoitaa HKL. Onkohan siinä jonkun mielestä jotain vikaa. Mutta vielä vähemmän minun kaaliin menee että junien lähiliikenteen kilpailuttamisella saavutettaisiin jotain, mutta jääräpäisesti siinä edetään käärmettä pyssyyn -menetelmällä.

On huomattava, että nyt ei olla kilpailuttamassa lähijunaliikennettä, vaan HSL:n hallinnoimien junien operointi HSL:n hallinnoimilla reiteillä.
 
Miksi liikennettä ei voida operoida Tampereen kaupungin oman yhtiön tai laitoksen kautta ?

Tampereella varmasti uskotaan, että yksityinen tekee tehokkaammalla ja halvemmalla, vaikka tuotantokustannuksiin tässä tapauksessa lisätään myös yksityisen toimijan voitot. Jotta noin kävisi, se vaatii erittäin taitavaa kilpailuttamisprosessin hallintaa.

Esimerkiksi täällä Helsingissä raitioliikenteen ja metron hoitaa HKL. Onkohan siinä jonkun mielestä jotain vikaa.

On toki. Siksihän sitä organisaatiota on monta kertaa yritetty muuttaa ja yhtiöittää.
 
Varmaan perimmäinen syy kilpailutukseen on se, ettei edes demarivetoisella Tampereella kukaan usko enää sosialismiin.

Onhan tuo VRn kohdalla nähty, että pelkkä tieto tulevasta lähiliikenteen kilpailutuksesta on saanut trimmaamaan toimintaa siinä määrin, että säästöt HSLlle ovat olleet merkittäviä.
 
Takaisin
Ylös